Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville ansatt en dagmamma eller rett og slett sluttet i jobben og vært hjemme selv og heller jobbet helg og en kveldsvakt i uken mens mannen er hjemme. Barnehagen er ikke verdt det i hverken kosten eller kvalitet ellers. 

Anonymkode: aeb62...210

Ja en 15 til 18000 kroner i dagmamma hver måned er jo mye bedre en en barnehage......... 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns jo det er rart at andre barnehager har råd til å kjøpe mer rene råvarer da. Knekkebrød er jo superbillig, det serverer vi til ettermiddagsmat + frukt/grønnsaker. Vi baker ofte rundstykker, boller, hjemmelaget pizza etc. Har brunost og gulost, i tillegg til tube-oster og kjøttpålegg som er UP, men mye av det vi serverer er jo renvare. Varmmaten kan feks være kylling eller laks med grønnsaker, eller pasta med kjøttdeig, men også fiskepinner og kjøttboller innimellom. 
Har ikke høy kostpris heller, litt over 300kr i måneden. 

Anonymkode: 27d68...93d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Alle dere som sier at hun bare må bytte barnehage, dere fikk med dere at hun skrev at de ikke fikk plass i en barnehage de ønsket og at de står på venteliste, ikke sant? Det er ikke slik at man bare kan velge barnehage, de fleste steder må man ta det man får.

TS, jeg tror du ødela litt for deg selv med å true med å ikke betale matpengene. Etter at det ble innført makspris for barnehageplasser, er matpenger den eneste måten barnehagene kan øke inntektene sine, så matpenger er veldig viktig for dem. Det er derfor så mange barnehager har fullkost i stedet for å basere seg på matpakker, som jo er mye enklere og mindre arbeidskrevende for de ansatte (og i mange tilfeller bedre for barna).

Har dere mulighet til å levere etter frokost? Da blir det i hvertfall ett mindre dårlig måltid om dagen. Så kan du ta opp dette med maten de servere igjen senere (du har fått mange gode tips til hvordan), men understrek at du selvfølgelig vil fortsette å betale. Da unngår du at de setter seg på bakbeina med en gang.

Anonymkode: 92e85...29b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan hadde det blitt hvis alle foreldre sendte med egen mat?

Ingen hadde fått mat for det hadde ikke blitt tid nok til å servere.

Anonymkode: d92e8...1b5

De åpner matboksen og barna spiser. 

Anonymkode: 8070c...4f3

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker

For meg høres det ut som du overdriver kun for å få medhold i dårlig kosthold, at de ikke har gulost tror jeg ingenting på og så kjøper de nok også inn det som blir spist av barna, de har et begrenset budsjett og da er det dumt å måtte kaste mye fordi få spiser det. 
At de ikke har knekkebrød til 1 åringer er helt ok, men ellers har jeg  aldri jobbet i bhg som ikke har hatt knekkebrød

Anonymkode: 0cc76...837

• Liker 5
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns jo det er rart at andre barnehager har råd til å kjøpe mer rene råvarer da. Knekkebrød er jo superbillig, det serverer vi til ettermiddagsmat + frukt/grønnsaker. Vi baker ofte rundstykker, boller, hjemmelaget pizza etc. Har brunost og gulost, i tillegg til tube-oster og kjøttpålegg som er UP, men mye av det vi serverer er jo renvare. Varmmaten kan feks være kylling eller laks med grønnsaker, eller pasta med kjøttdeig, men også fiskepinner og kjøttboller innimellom. 
Har ikke høy kostpris heller, litt over 300kr i måneden. 

Anonymkode: 27d68...93d

Hvem skal bake tenker du? Å ta ut personale til det fører til mindre voksne på avd

Anonymkode: 0cc76...837

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo det som er/var det vanlige. Matpakker. 

Anonymkode: 3b712...95e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De åpner matboksen og barna spiser. 

Nei noen ville hatt med grøt som skulle varmes eller middagsrester de ville skulle blitt varmet,og endel barn måtte da blitt matet siden de ikke kan spise selv så godt ennå. Så se for deg en avdeling med få voksne og flere barn som må ha en hjelpende hånd med maten.

Anonymkode: 30a5a...573

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det hadde jo tatt mye mindre tid.. Opp med matbokser, åpne matbokser og spis. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei noen ville hatt med grøt som skulle varmes eller middagsrester de ville skulle blitt varmet,og endel barn måtte da blitt matet siden de ikke kan spise selv så godt ennå. Så se for deg en avdeling med få voksne og flere barn som må ha en hjelpende hånd med maten.

Å herregud. Bare slutt.. 

Matbokser har vært vanlig i all tid. 

Og så kan jeg fortelle at de barna som må mates, også må mates dersom bhg serverer maten..

• Liker 7
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Melding til alle foreldre. Dere kan gjerne sende med barna egen matpakke, men det må være noe de kan spise uten at vi voksne må tilberede. Det er desverre ikke nok personale til å få tilberedt/varmet opp mat til 17 barn.

Vi har kun tid til å skjære opp det billigste butikkbrødet, og smøre på tubeost til 17 barn. Innimellom har vi tid til å varme opp en torosuppe med makaroni. Noen ganger har vi tid til å lage grøt. Vi har også tid til å skjære opp epler, bananer, pærer og appelsiner til fruktmåltid. 

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fungerte greit under covid. 

Anonymkode: 21d04...7c8

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prøvde å foreslå gulost- pga kilospris og at det er et bra alternativ. Det ble ledd av! Hvordan kunne jeg forvente at de brukte 100 kr på en ost liksom! 

men nei! Burde nok ha barnet hjemme ja. Er faktisk ingenting positivt med barnehage- og jeg hater det!

ts

Anonymkode: 04f97...42a

Som om tubeost er så billig. I bhg unga mine gikk i, så var kun lunsj og frukt inkludert og de hadde egen kokk. Veldig god mat laget fra bunn👍

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt krise på skolene har jeg hørt. Lærerene gjør ikke annet enn å varme opp maten barna har med seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og det løser dere enkelt ved å si at dere har ikke mulighet til å varme mat, og barna må ha niste som de klarer å spise selv. (De aller minste og de med spesielle behov må få hjelp selvfølgelig)

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Sinsiew skrev (10 minutter siden):

Det hadde jo tatt mye mindre tid.. Opp med matbokser, åpne matbokser og spis. 

Ja! Det er jo mye enklere og kjappere med matboks enn å dekke bord, ta fram mat og ordne med oppvask. 

Barnehagen her har niste til frokost. Men det kan jo være fordi det er veldig få som spiser frokost der også så klart. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vær hjemme med barnet ditt.

Anonymkode: bf1e4...ed6

Det var da litt hysterisk?

Ts bør være hjemme med barnet, fordi hun ønsker å sende med ungen sin egen matpakke? 

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...