Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Hvor finner du barn som ikke liker appelsin?

Smaken er jo forskjellig. Noen liker ikke pære, druer, tomat, agurk, ulike typer bær osv. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du stiller spørsmål på dette, da jeg kom med et eksempel sn mange.

Når det er sagt så finnes det barn som i perioder feks absolutt ikke vil ha grønnsaker og som i den perioden påstår at de ikke liker noe. De fleste vokser jo dette av seg, men det samme kan gjelde for annen type mat også.

Det som tilbys i de fleste bhg gjenspeiler det som barna flest liker iht økonomiske ressurser, for å unngå mest mulig matvinn. 

• Liker 1
tussi84 skrev (7 timer siden):

Smaken er jo forskjellig. Noen liker ikke pære, druer, tomat, agurk, ulike typer bær osv. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du stiller spørsmål på dette, da jeg kom med et eksempel sn mange.

Når det er sagt så finnes det barn som i perioder feks absolutt ikke vil ha grønnsaker og som i den perioden påstår at de ikke liker noe. De fleste vokser jo dette av seg, men det samme kan gjelde for annen type mat også.

Det som tilbys i de fleste bhg gjenspeiler det som barna flest liker iht økonomiske ressurser, for å unngå mest mulig matvinn. 

Var mest appelsinen jeg hang meg opp i for har enda tilgode å møte et barn, som tåler sitrus, som ikke spiser det 

Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

Var mest appelsinen jeg hang meg opp i for har enda tilgode å møte et barn, som tåler sitrus, som ikke spiser det 

Jeg har sett mange barn som ikke liker appelsin. Mange. 

AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 0.38):

Hvordan skal det gå når barnet skal i bursdager med toro kaker og billige pølser, hjelpes.

Anonymkode: 9e7b7...ba8

Er litt forskjell på bursdager noen ganger i året og barnets daglige måltider da! 

Anonymkode: b9ec3...b37

• Nyttig 6

Annonse

Dette er skremmande lesing for meg. Eg legger meg vel ut for hogg nå. Mitt første barn skal begynne i barnehage til hausten. Eg sjølv har ikkje ete kjøtt på 30 år og kan du tenke….. vi eter for det meste økologisk! Dette er viktige verdiar for meg som eg vil gi vidare til barnet mitt fram til den kan ta sine eigne valg. Vi har ikkje vært i samtale med barnehagen enda, men eg håper at det er «greit» at eg sender med eigen mat til mitt barn. Vi bur på bygda og kan ikkje velge anna barnehage. Sunn, trygg og god mat er viktigst meg. Skinkeost på tube er skrekken for meg! 

Anonymkode: c9fae...5dc

• Hjerte 2
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er skremmande lesing for meg. Eg legger meg vel ut for hogg nå. Mitt første barn skal begynne i barnehage til hausten. Eg sjølv har ikkje ete kjøtt på 30 år og kan du tenke….. vi eter for det meste økologisk! Dette er viktige verdiar for meg som eg vil gi vidare til barnet mitt fram til den kan ta sine eigne valg. Vi har ikkje vært i samtale med barnehagen enda, men eg håper at det er «greit» at eg sender med eigen mat til mitt barn. Vi bur på bygda og kan ikkje velge anna barnehage. Sunn, trygg og god mat er viktigst meg. Skinkeost på tube er skrekken for meg! 

Om du har fått plass har du fått vedtektene til barnehagen om mat 

Men la iallefall barnet gå i barnehagen noen mnd før du begynner p klage og komme med krav. Tilvenning er viktigere 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

DA MÅ DU ANSETTE EN JÆVLA DAGMAMMA. Barnehagen er IKKE TIL for at du skal få det tulle regime du ønsker å få gjennom, du ødelegger for resten. 

Anonymkode: 1183d...203

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du kan ha med egen mat så kenge du ikke velger barnehage med full kost inkludert. 

Anonymkode: 0d84c...fc6

Jeg bor i en ganske stor kommune,  alle barnehagene i kommunen har fått samme retningslinjer,  vi skal redusere ultraproseserte produkter og sukker.  Eneste gang vi har sukker,  er til lussekatter. Vi har kuttet ut pølser, salami, tubeost, is til sommerfest og pepperkakebaking til jul . Men vi har dårlig matbudsjett, og ingen ekstra personale som lager mat. Så det er mye brødmat med fiskepålegg, ost og egg. Varmmat 1 gang i uken, er ofte laks, pasta, hjemmelaget pizza ,hjemmelaget supper og gratenger,  alltid uten kjøtt.

Anonymkode: f4f76...376

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Frustrerende.

Vår barnehage har mye bra, men også mye jeg egentlig ikke ønsker barnet skal spise. Må se forbi mye men de har respekt og spør meg alltid om jeg har alternativer til vaffel, solboller etc. Vi får ta med eget brød og de serverer ikke melk til vårt barn, så de møter oss på flere punkter.

Håper dere får byttet barnehage snart, du er ikke hysterisk. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

DA MÅ DU ANSETTE EN JÆVLA DAGMAMMA. Barnehagen er IKKE TIL for at du skal få det tulle regime du ønsker å få gjennom, du ødelegger for resten. 

Anonymkode: 1183d...203

Kva meinar du er tulleregime? Og korleis meinar du det ødelegger for resten?

Ja, kanskje vi heller burde vurdere dagmamma. 

• Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du kan trolig få tilrettelagt vegetarisk kost, men tviler på økologisk om bhg står for all mat

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kva meinar du er tulleregime? Og korleis meinar du det ødelegger for resten?

Ja, kanskje vi heller burde vurdere dagmamma. 

Du må bare la vær å bry deg om sånne kommentarer. Barnehagen er til for at vi voksne skal kunne bidra i samfunnet med arbeid, og da blir barnehagen en forlengelse av foreldrene. Klart barnehagen da må kunne tilpasse enkelte verdier som er viktig foreldrene, f.eks. at man får ta med egen mat, unngå svin for de som ønsker det og tilpasse allergikost osv. Men det som ikke kan forventes er at barnehagen bruker ekstra penger på spesialkost som ikke er pga allergi, så da må foreldre bidra selv med matpakke. Det tenker jeg er helt greit.

Flott at flere blir obs på hva barna serveres i barnehagen da dette er en stor del av kostholdet deres. Kosthold kan redusere store helseutgifter for samfunnet på lang sikt, og staten ønsker prinsippielt at vi skal spise råvarebasert fordi det reduseres livsstilsykdommer. De foreldre som aktivt velger fokus på råvarebasert kost, sparer oss skattebetalerne for masse penger! 

Anonymkode: ad0a1...bc4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Knocks skrev (1 time siden):

Hei. Noen som vil dele enkle tips om pålegg som ikke er up?:)

Hvitost, snøfrisk, brunost,  leverpostei fra metervare, tulip og Grøstad, peanøttsmør (den med 99,3% peanøtter), most avokado, most banan, syltetøy (kjøp frosne bær- kok opp og ha i chiafrø som fortykning), egg, sylte fra gilde, skinke fra kolonihagen evt reko ring, røkelaks, Coop makrellfilet (makrell i tomat), pesto (f.els fra Helios, Jakobs utvalgte) +++

anbefaler deg å laste ned «fri for» appen, så kan du søke opp hver enkelt matvare og undersøke om det er renvare eller ultraprossesert ☺️ 

Ts

Anonymkode: 04f97...42a

• Nyttig 4
AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (På 26.5.2025 den 18.53):

Yngste min liker ikke appelsin, heller ikke klementin. Ingen allergier

Anonymkode: a7c36...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...