Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi bor på 55 kvm, men lurer på hvordan du tenker hverdagen til både oss og barnet blir om vi flytter mer usentralt? Tror du det gir barnet vårt kortere dager i barnehagen? Tror du det er en løsning å flytte mer usentralt- og risikere stå uten jobb?  Eller tror du det er en løsning at jeg og barnet flytter, men lar barnefar bli igjen for å forsørge oss? 

og vet du: vi arver omtrent alle klær og barnet har brukt barnevogn som kostet 1.500 kr på Finn! 

Og viktig nok: det er jo dere som «presser» meg til å leve et annet liv. Gå ned i stilling. Flytte. Det var faktisk ikke dette innlegget mitt handlet om.

det handlet om elendig kosthold i barnehagen, som jeg ønsker gjøre noe med! 

ts

Anonymkode: 04f97...42a

Jeg har selv jobbet i bhg og er helt enig med deg! Men du får ikke gjort noe med dette annet enn 

- flytt barnet til en bhg som har egen kokk eller minimum varm mat noen dager i uken, i min bhg hadde vi faste dager (tror det var hver torsdager eller fredag) hvor vi lagde varmmat. Hjelper hvertfall noe selv om det ikke er ideelt. 

- ta barnet ut av bhg. 

Anonymkode: 2b1a8...d9c

• Nyttig 2

Fortsetter under...

Det ble rettet en skriftlig klage til et sykehjem jeg vet om. Der mente en pårørende og mat-fundamentalist at kun vegetar burde serveres. Og det ble ikke bare med ett skriv. Og dette skulle gjelde/tvinges alle pasienter etter fundamentalistens krav.

Et offentlig tilbud er offentlig, det kan ikke detaljstyres av en utenforstående privatperson. Merkelig tankegang.

Anonymkode: e147b...f51

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hysteri lenge leve

Anonymkode: 1183d...203

Hysteri eller ei. At barnet mitt plutselig ikke hadde magevondt lengre etter de la om kostholdet i barnehagen fra pølser til fisk. Det ble en tankevekker for meg.

Anonymkode: 3dc69...fa8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Avokado er nok alt for dyrt. Men det er jo ikke noe rart med avokado. Etter at tacoen kom, så spiser alle avokado. Til og med Toro-moren min, og det kresne barnet mitt, liker avokado. Synes ikke det er det beste miljømessig sett, men avokado er jo anbefalt som første smaksprøver når barn begynner med fast føde, pga mild smak. Så skjønner ikke hva du mener. 

Ingen er så dumme at de serverer peanøttsmør hvis noen er veldig allergisk, alvorlig talt!

Anonymkode: 21d04...7c8

Jeg kjøper avokado fryst, varer lengre og koster ikke like mye. 

Anonymkode: 410ee...dc5

• Nyttig 1
Blåttvann skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det svaret du fikk, det er det eneste som stemmer. Håper barnehagen du har barn i innser hvor dårlig de behandler barna.

Så de får ikke er trygt sted? De har ikkje er pedagogisk opplegg? De har ikke ansatte som leker ,gir de oppmerksomhet, lærer de ting etc? Barnehagen gir de ok rutiner? Turer? 

De er behandlet de dårlig for at de får tubeost, skinke, og leverposteien? 

• Liker 1

Har ikke lest mer enn første side, så mulig det er nevnt, men er ikke gulost ultraprosessert? Melka er nå hvertfall pasteurisert, så har den vært gjennom ysteprosessen, hvor den tilsettes syrekultur og mikrobiell løpe. 

Anonymkode: 98b61...37f

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hysteri eller ei. At barnet mitt plutselig ikke hadde magevondt lengre etter de la om kostholdet i barnehagen fra pølser til fisk. Det ble en tankevekker for meg.

Anonymkode: 3dc69...fa8

Hehe, kanskje barnet ditt elsket pølse og forspiste seg litt, men fisk ikke er like digg…

• Liker 1

For å være seriøs, ts:

Du kan forsøke å bidra til å endre mattilbudet, men da må du lytte til styrer og de ansatte og finne ut hvordan. Hva slags praktisk opplegg og økonomisk prioritering kreves? Kanskje kan det løses ved høyere egenandel til mat som en skriver, men det går ikke overalt, og vanskelig å få med alle foreldre på det.

Hva vil det koste? Kan barnehagen omprioritere kroner ved å f eks kjøpe billigere dopapir, eller kutte ut renhold en dag i uka?

Hvilke ressurser vil det kreve? Vil det på en eller annen måte ta mer tid, og hvor skal man finne den kapasiteten i så fall?

Her må dere diskutere dere fram til mulige praktiske løsninger sammen med barnehagen, og se om noe kan gjennomføres. Du kan også ta på det å ringe rundt til andre barnehager for å finne ut hvordan det er løst der.

Dette tar jo litt tid, som er vanskelig tilgjengelig for barnehageansatte. Så du kan bidra med å tenke ut og beskrive mulige løsninger med fordeler og ulemper.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Sinsiew skrev (På 24.5.2025 den 18.20):

Nei, tenk om barnehagene hadde tatt hensyn til barnas helse og kostholdsråd..

Tror de har det fokuset bemanning og tid tillater.

Tror de fleste vil at lille Jens skal få ei skive med kneip og kaviar, fremfor at lille Jens slår hull i hodet oh blir liggende ute fordi den ansatte står på kjøkkenet og lager fersk pasta..

Selvfølgelig kan man ønske å endre STRUKTUREN i et opplegg. Men særbehandling er noe helt annet.

Anonymkode: ec583...923

• Liker 5
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forstår veldig godt at flere og flere mødre ønsker å være hjemme med barna når de er små, når dette er kostholdet i mange barnehager. Det er rett og slett for dårlig, når vi i så mange år har visst hva UP-mat kan gjøre med helsa til en liten kropp i vekst.

Stå på ditt, TS, men du bør engasjere deg skikkelig, og få med flere foreldre.

Anonymkode: 590fc...332

Det er ikke i de lokale barnehagene som problemet kan løses. Det må bevillges flere penger til kommunene, og kommunene må deretter velge å satse mer på barnehagene. Først da kunne man fått mer bemanning i bhgene, mer penger til å handle inn andre type matvarer.  Nå er heller kapasiteten sprengt på de fleste barnehager, det mangler ansatte, de sliter med å få vikarer, det er dårlig betalt, og i mange kommuner legges skoler og bhg ned for å spare penger.

Dette er realitet. Skal barnehagen ha bedre mat tilbud, så må man først løse roten på problemet, og det er mangel på ressurser.

• Liker 4
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Genialt! Hvor får man tak i det?

I omtrent alle matbutikker. Finner det i frysedisken, ved siden av bæra ☺️

• Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I omtrent alle matbutikker. Finner det i frysedisken, ved siden av bæra ☺️

Takk! Skal se etter det på butikken i dag.

Oh boy. Du må nok svelge mange kameler i årene framover, TS. Første barnet, går jeg ut fra? Jeg er trebarnsmor. På SFO var det noen mødre som deg som klaget så mye at enden på visa ble at alt mattilbudet ble fjernet. Ungene satte pris på et varmt måltid innimellom - litt Toro-suppe, eller pølser  eller fiskepinner. Men neida. Det ble matpakke for alle. Det var lite populært hos barna, og også lite populært hos de fleste foreldrene. Så du bør tenke grundig på om dette er en kamp du har lyst til å ta. Ungen dør ikke av litt tubeost. 

Anonymkode: 8787b...4cf

• Liker 1
  • Nyttig 5
tussi84 skrev (9 timer siden):

Junkfood for en del av oss er andre ting enn det ts ramser opp. Junk for meg i bhg hadde vært om de serverte pølser, Hamburger og pommes, og andre ting som ligner på gatekjøkken mat flere dager i uka. Tubeost eller makrell i tomat på tube er ikke noe jeg personlig ser på som junk engang.

Men dette handler jo ikke om hva slags mat som serveres i ts sin barnehage eller mange andre barnehager som har omtrent samme type kost. Det handler jo mer om bemanning og ressurser. I veldig barnehager er det ikke budsjett for å ha kokk, eller en ekstra ansatt som kan ordne med sunnere alternativ til barna. Selv det å koke egg, kan man ha for liten tid til. Så handler det også om økonomi og hva de fleste barn spiser. Enn lager feks ikke hummus om kun 1 av 12 barn spiser det. Enn kjøper heller ikke inn brun ost feks, hvis de fleste barn ikke spiser det. Det blir litt det samme som ulike typer frukt man serverer i bhg. De fleste liker feks banan og eple, og noen færre liker epler og kiwi mens nesten ingen spiser appelsin. Da kjøper man ikke appelsiner! Alt handler om ressurser og økonomi.

Så dette er jo en kamp som ts har tapt mot den barnehagen som barnet går i nå. Det finnes ikke ressurser til å ha et slikt kosthold som det ts ønsker for barnet sitt. Og siden ting skal være likt, så kan barnet heller ikke å ha med egen matpakke. Jeg skjønner at ts syns dette er dumt, men hun får ikke gjort noe med dette og burde bruke energien Sin på noe annet som hun kanskje kan få gjort noe med.

Hvor finner du barn som ikke liker appelsin?

• Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke lest mer enn første side, så mulig det er nevnt, men er ikke gulost ultraprosessert? Melka er nå hvertfall pasteurisert, så har den vært gjennom ysteprosessen, hvor den tilsettes syrekultur og mikrobiell løpe. 

Du må lære deg forskjell på prosessert og ultraprosessert.

Anonymkode: 28039...e70

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må lære deg forskjell på prosessert og ultraprosessert.

Anonymkode: 28039...e70

Og hvor god dokumentasjon finnes det egentlig på at det er en stor forskjell på næringsinnholdet? Det er notorisk vanskelig å forske på kosthold og helse. Det er utrolig mye feilinformasjon som spres. 

Anonymkode: 8787b...4cf

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 0.38):

Hvordan skal det gå når barnet skal i bursdager med toro kaker og billige pølser, hjelpes.

Anonymkode: 9e7b7...ba8

Får sikkert ikk lov å gå dit.

Anonymkode: f4a35...429

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...