Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan skal det gå når barnet skal i bursdager med toro kaker og billige pølser, hjelpes.

Anonymkode: 9e7b7...ba8

Det er stor forskjell på et kjipt måltid i en og annen bursdag, og hva ungen blir foret med 3 måltider om dagen 5 ganger i uka. 

Anonymkode: 85805...225

• Liker 15
  • Nyttig 6

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan skal det gå når barnet skal i bursdager med toro kaker og billige pølser, hjelpes.

Du syns ikke det er en forskjell på å få dårlig mat i bursdag 10 ganger i året vs hver dag i barnehagen?

Anonymkode: 89779...e14

• Liker 11
  • Nyttig 5
PhilosopherSe7en skrev (17 minutter siden):

Hva med å spise frokost hjemme? Da er det bare lunsj og frukt igjen. Frokost, middag og kveldsmat hjemme så får barnet 3 måltid du er fornøyd med i løpet av dagen.

Dette er et godt forslag. Gi beskjed til barnehagen at barnet har allerede fått frokost og send barnet for sent for frokost om de ikke vil lytte.

Anonymkode: 72b7c...3c9

• Liker 8
  • Nyttig 1

Ja, det er ganske fortvilende.

Vi har løst det med at barnet spiser frokost hjemme. Barnet vårt spiser kun lunsj i barnehagen + fruktmåltid i 14 tiden. 

De har heldigvis blitt litt bedre i matveien i vår barnehage. Mange foreldre som har klaget. Det kan nok hjelpe om du finner flere foreldre som også syns det er viktig med sunn og næringsrik mat til barnet sitt. Mange er nok redd for å bli kalt hysteriske fordi de bryr seg om barnets helse. De tørr/orker ikke ta opp kampen.

Anonymkode: 8070c...4f3

• Liker 9
  • Nyttig 2

Forstår godt at du er frustrert! Barn tilbringer mye tid i barnehage, og dårlig kosthold er et utbredd problem i mange barnehager. Jobber selv i en fullkostbarnehage av tilsvarende størrelse. Det krever ikke noe mer ressurser å kutte en gulost enn å smøre tubost på brødskiven. Jeg ville også kikket på malene ernæringsmamma har utarbeidet for barnehagen. Helsedirektoratet har også utarbeidet egne retningslinjer for mat og måltider i barnehage, kanskje du kan finne noe der. Synd at man må kjempe for at barna skal få noe så grunnleggende som sunt kosthold. 

Anonymkode: 46b3d...e06

• Liker 10
  • Nyttig 2

Annonse

Der jeg jobber har vi kokk nå, så barna får veldig bra mat. Lage mat, rydde og holde kjøkken istand tar tid. Det er HMS, bestilling av mat og planlegging av måltider. Før vi fikk kokk, ble det ikke mye mat fra bunnen av for å si det slik. Vi hadde ikke tid!! Vi merker det veldig hvis kokken er syk eller avspaserer. 

Så mye når det gjelder mat og kosthold hadde blitt mye bedre om bemanningen i barnehagene hadde økt betraktelig. Prøv å jobb i barnehage en periode, så vil du forstå litt mer....

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8

Jeg har dessverre ingen råd, TS, men jeg støtter deg fullt og helt. Det er ikke vanskelig å gjøre maten litt bedre enn posemat, nuggets og skinkeost på tube.

I vår barnehage har de én kokk. Hun lager mat fra bunnen til 120 barn + de ansatte hver dag. Er det f.eks. tomatsuppe, så er den laget med ekte tomater og stappet full av andre grønnsaker. Dette er en helt vanlig kommunal barnehage i en gjennomsnittlig kommune, og vi betaler minsteprisen for mat.

Så jeg hadde fortsatt med å mase om kvaliteten på maten, samt søkt ny barnehage. I vår kommune kan man søke om overføring midt i året dersom det finnes en særskilt grunn. Jeg vil si at diett absolutt er en god nok grunn til å søke om overføring, dersom det er mulig i din kommune.

Anonymkode: 6db3b...746

• Liker 7
  • Nyttig 2

Forstår godt at du ikke er fornøyd med kostholdet i barnehagen, det er mange foreldrene som ikke er det. Desverre så har vi elendig matbudsjett å forholde oss til, og lite utvalg den eneste plassen vi får bestille mat ifra. Vi har heller ikke personal som kan stå å lage god mat, vi må passe på barna. Men i min barnehage har vi hvertfall for 2 år siden, kuttet ut skinkeost, baconost,  salami og diverse.  Vi har bare ost, brunost, Snøfrisk, makrell i tomat på boks og skinke. Vi har barn som har med matboks ,på grunn av at foreldrene ønsker det, men barna vil ikke ha matboksen sin, de vil ha lik mat som alle de andre barna. Derfor anbefaler vi at barna ikke har med matboks,  men vi kan ikke nekte. Men matpenger må de betalte uansett. 

Anonymkode: f4f76...376

• Liker 4
  • Nyttig 3

Bli med i FAU.

Jobb for at barnehagen ansetter kokk i deltidsstilling som lager mat til ungene av gode råvarer. 

Det hadde vår barnehage. Ungene lærte seg å bli glad i fisk i barnehagen :)

Anonymkode: 336d2...757

• Liker 8
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men skal barnet gå i bursdager fem dager i uken da? Det var spesielt. Har aldri hørt om noen med det nettverket før.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

men nei! Burde nok ha barnet hjemme ja. Er faktisk ingenting positivt med barnehage- og jeg hater det!

ts

Anonymkode: 04f97...42a

Da fratar du jo mulighet for sosialisering med andre barn. Ikke i ett innlegg har du lagt vekt på barnets ve og vel, det er dine kjepphester som ris. 
Sannsynligvis blir det lettere for deg når barnet blir eldre. 

Jeg er helt på linje med deg når det gjelder å fokusere på god mat, men det optimale er ikke alltid en mulighet. Jeg vil tro flere foreldre mener det samme som deg, prøv å få flere med deg og ta det opp på foreldremøter, i samarbeidsutvalget etc.

Endret av Kålrota
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Kålrota skrev (17 minutter siden):

Da fratar du jo mulighet for sosialisering med andre barn. Ikke i ett innlegg har du lagt vekt på barnets ve og vel, det er dine kjepphester som ris. 
Sannsynligvis blir det lettere for deg når barnet blir eldre. 

Jeg er helt på linje med deg når det gjelder å fokusere på god mat, men det optimale er ikke alltid en mulighet. Jeg vil tro flere foreldre mener det samme som deg, prøv å få flere med deg og ta det opp på foreldremøter, i samarbeidsutvalget etc.

En har åpne barnehager 

• Nyttig 1

Annonse

Jeg har selv vært uenig med foreldre som ønsket endringer i kostholdet i mine barn barnehage, fordi jeg var svært fornøyd med barnehagen på andre områder, med varme engasjerte ansatte. Jeg ønsket flest mulig ansatte pr. barn størst mulig del av dagen fremfor annen mat. Da var det snakk om at de serverte Toro-poser og fiskepinner med grønnsaker til noen ganger, hadde grovt kjøpt-brød og hadde ultraprosesessert pålegg (men de hadde gulost). Det du beskriver TS, hadde jeg ikke vært fornøyd med jeg heller. 

Jeg ville tatt frokosten hjemme før barnehagen som andre foreslår. Det er ikke så uvanlig. Jeg jobber selv i en småbarnsavdeling, og også blant dem som kommer når barnehagen åpner, er det enkelte som har spist frokost hjemme før de kom, fordi barna våkner tidlig og foreldrene ønsker å ha den stunden sammen på morgenen. Og ellers, hvis barnehagen absolutt ikke kommer deg i møte, så er alternativet å bytte på sikt. Særlig hvis du, som jeg forstod på deg, ikke er fornøyd ellers heller. 

Anonymkode: 73567...ece

• Liker 3
  • Nyttig 1

Bytt barnehagen nå eller hold barnet hjemme. De som jobber i barnehagen har nok med sin jobb/ hverdag. Du kan ikke komme med at ditt barn skal spise annet mat en de kanskje 30-100 barna i barnehagen. Allergi ja... vanlig mat..nei...

Det er ofte kriser i flere barnehager med få ansatte og mye sykdom...de som jobber i barnehagen står på 100 prosent for at ditt barn skal ha det fint, trygt, og er pedagogisk opplegg. Og det den får mat i magen og drikke.

Om du ikke er fornøyde med dette...hold hjemme til du finner perfekt barnehagen.

Så kan du jo begynne å tenkte på at du kanskje ikke skal ha barnet på sfo...for der tror jeg du vil gå i koma når du ser hva de serverer der

• Liker 5

Ja, det er ille. Jeg har ikke noe imot ultraprosessert og spiser ganske mye ferdigmat. Men synes det er tragisk at det i bhg og sfo serveres kun Toro og pølser. "For det er det barn liker".

Det har ikke blitt servert fisk eller grønnsaker en eneste gang i løpet av mitt barns bhg- og sfo-tid. (Bortsett fra litt agurk i ny og ne)

Det gikk i tubeost, pølse og kneipp med syltetøy. De serverte heller ikke vann til maten her, verken til frukt i bhg eller til mat på sfo. Heldigvis gikk det bra med tennene.

Tubeosten er ekkel og innbyr ikke til matglede. Salt er den også, og små barn skal ikke ha så mye salt. 

Skjønner at du reagerer. Samtidig så har bhg regler som du aksepterer når du takker ja til plassen, og matpenger må derfor betales uansett.

Et viktig poeng er at det er ikke bra at barnet holdes utenfor. Jeg er ikke glad i pølser servert flere ganger i uka, men jeg tror det kan skade barnet mer å være den eneste som får spesialmat, enn at hen får dårlig mat sammen med de andre. (Et unntak er ved allergi/intoleranse, da må det bli sånn)

Anonymkode: 21d04...7c8

• Liker 7
Annonse

Ser at andre foreslår å ta frokost hjemme. Hvis du har mulighet, så er det en god ide. Det var veldig få som ble levert så tidlig at de spiste frokost i barnehagen her. Dette vil jo variere så klart. 

• Liker 2
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøvde å foreslå gulost- pga kilospris og at det er et bra alternativ. Det ble ledd av! Hvordan kunne jeg forvente at de brukte 100 kr på en ost liksom! 

men nei! Burde nok ha barnet hjemme ja. Er faktisk ingenting positivt med barnehage- og jeg hater det!

ts

Anonymkode: 04f97...42a

Høres ut som at de kunne hatt nytte av et grunnkurs i økonomi/matematikk...

• Liker 6
  • Nyttig 1

hva gjør man?

Og nei- jeg orker ikke at barnet skal ha et så elendig kosthold!!

Du får starte en egen barnehage, eller bli hjemmeværende. 

Anonymkode: 3a4e4...30b

• Liker 7

Det er nok bursdager ja. Men det er en forskjell på bursdag 10– 20 ganger i året og hva man spiser flere ganger til hverdags. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...