Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har TS skrevet at barnet er så lenge i barnehagen?

I vår barnehage er frokost fra 730 (åpningstid) til 815 (matpakke).

Lunch 11.

Ettermiddagsmat (også matpakke :D) er ca. 1430.

Så min kunne blitt levert 745 og hentet 15 og hatt 3 måltider i barnehagen.

Anonymkode: 0aa28...c6a

Ja det har ts skrevet

Anonymkode: 0cc76...837

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta gullungen ut av barnehage... du ødlegger tilbudet for resten av oss!

Anonymkode: 1183d...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke hysterisk. Leit at situasjonen virker såpass låst for dere. Kanskje et tips verdt noe er at dere setter dere ned sammen og tenker skikkelig utenfor boksen? Muligheter til å endre hele hverdagen deres på en måte dere ikke har tenkt? Kanskje muligheter for å få en barnehage med bedre matvaner etter hvert..

Anonymkode: b2cf0...5cb

Vi har vært inne på å flytte, da vi ikke har familie her. Problemet er at begge har yrker hvor vi ikke får jobb på hjemstedet vårt. Hadde blitt gjeldsfri om vi flytta, men veldig utrygt å flytte til et sted hvor vi blir arbeidsledige. Litt inntekt er vi jo avhengige av å ha uansett. Ingen av lederne våre er interessert at vi har permanent hjemmekontor. 

så vi prøver å tenke annerledes, men vanskelig. Det er vondt når alt bare føles som motstand og vanskelig finne løsninger. Men vi er absolutt åpne for forslag :)  

ts

Anonymkode: 04f97...42a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta gullungen ut av barnehage... du ødlegger tilbudet for resten av oss!

Ønsker du ikke bedre næring for barna dine? Helt ærlig? Og hvorfor? Jeg undres. Virkelig. Jeg ønsker svar på hvorfor dette kostholdet forsvares.

ts

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har vært inne på å flytte, da vi ikke har familie her. Problemet er at begge har yrker hvor vi ikke får jobb på hjemstedet vårt. Hadde blitt gjeldsfri om vi flytta, men veldig utrygt å flytte til et sted hvor vi blir arbeidsledige. Litt inntekt er vi jo avhengige av å ha uansett. Ingen av lederne våre er interessert at vi har permanent hjemmekontor. 

så vi prøver å tenke annerledes, men vanskelig. Det er vondt når alt bare føles som motstand og vanskelig finne løsninger. Men vi er absolutt åpne for forslag :)  

ts

Skjønner deg godt. Høres ut som dere prater godt sammen og er åpne for muligheter skulle det komme noen. Ta vare på hverandre og familien din.

Og aldri gi deg på at ultraprosessert mat er drittmat! 

Anonymkode: b2cf0...5cb

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Barnet vårt på 1,5 år går i fullkostbarnehage. Får frokost, lunsj og «frukt»måltid servert der. Dette er en barnehage vi IKKE ønsket, men fikk ikke annet tilbud. Står på venteliste annet sted, men ingenting som tyder på at det blir annen bhg til høsten heller.

Jeg er svært opptatt av kosthold og at barnet bør få mest mulig variert og mest mulig råvarer. Ikke UP i store mengder. Har flere ganger prøvd å undersøke hva som serveres i barnehagen, og får bare godord og lovnader om hvor bra tilbudet er.

var nettop på foreldresamtale hvor jeg tok opp dette- igjen. Dagen etter hadde de sjekket ALLE matvarene gjennom dagen, og ALT var up- bortsett fra melka og frukten. Serveres bare tubepålegg, de har ikke vanlig ost engang!!

Ga klar beskjed om at jeg ikke ønsker betale kostpenger, men heller tar med mat heretter. Dette ble slått ned på med en gang, med beskjed om at de har ansvar for mat og at det skal være likt for alle. Tar vi med mat- blir den ikke servert. Senere den uka kom det også felles innlegg for hele barnehagen (200 barn) at egen mat ikke er akseptert og at bhg har ansvaret for alle måltidene. Prøvde komme med ønsker, at de kan kjøpe inn hvitost, bremykt og knekkebrød- det er billig og bedre! Men nei!

Jeg mener at barnet mitt fortjener bedre mat enn kjøpebrød (her snakker vi IKKE kvalitetsbrød), kjøpegrøt og UP til alle måltider. Til fruktmåltidet serverer de alltid brød eller lunsj-rester, før frukten settes på bordet. Lunsj er også ferdigmat (nuggets, pølser, fiskepinner, supper (toro-poser) osv).

dette resulterer i at barnet bare får ett ordentlig måltid iløpet av en dag. Jeg synes det er ille! 😞

hva gjør man?

Og nei- jeg orker ikke at barnet skal ha et så elendig kosthold!!

Får barnet bare ett måltid hreime? Middag? Kvelds? Du kan no gi frukost heime og.

AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (2 timer siden):

Har man ikke økonomi til å kunne jobbe mindre, så har man ikke et valg. Ting blir dyrere og dyrere men ikke alle har en lønnsvekst som matcher. 

Jo, men man setter ikke igang og produserer barn uten å ha spart opp en god slump først? Det er galskap å ikke ha penger på bok før man får barn. Enn om man blir ufør og ikke har noe å leve av hvis utgiftene øker? 

Anonymkode: 21d04...7c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, tenk å ville sende med ungen sin medbrakt matpakke. Hun er helg klart et stort problem.

Folk tar jo helt av. For en hysterisk gjeng. Det. er. en. matpakke. 

Anonymkode: 8070c...4f3

Igjen..

Siden du ikke har lest oppover...der handler ikke 1 matboks...det handler om at hun ikke vil betale kost penger..og når de andre foreldre får vite at 1 barn får ha med seg der de vil...vil plutselig 15 andre det også.

Og denne barnehagen har ikke matpakke som lunsj...de har mat de lager selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har TS skrevet at barnet er så lenge i barnehagen?

I vår barnehage er frokost fra 730 (åpningstid) til 815 (matpakke).

Lunch 11.

Ettermiddagsmat (også matpakke :D) er ca. 1430.

Så min kunne blitt levert 745 og hentet 15 og hatt 3 måltider i barnehagen.

Anonymkode: 0aa28...c6a

Ts har skrevet at barnet er i barnehagen fra 7 til 16 ja. 5 dager i uka. 

AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (4 minutter siden):

Får barnet bare ett måltid hreime? Middag? Kvelds? Du kan no gi frukost heime og.

Kan vekke barnet kl 05.45 for å gi frokost, eller la det sove 30 min lengre? Frokosten varer til 9i barnehagen, og lunsj er kl 11. da blir det plutselig 5 timer uten mat, om jeg skal nekte frokost der? Sier seg selv at det blir for dumt! Jeg må levere rundt 7 uansett.

Henter rundt 16, og spiser middag 17. barnet lager mat sammen med oss, så spiser mye råvarer ved kjøkkenbenken underveis. Barnet legger seg rundt 18. Klarer ikke mose inn både middag og kvelds på den tiden. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (10 minutter siden):

Ts har skrevet at hvis barnet skal spise frokost hjemme, så må de stå opp kvart på 6.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan vekke barnet kl 05.45 for å gi frokost, eller la det sove 30 min lengre? Frokosten varer til 9i barnehagen, og lunsj er kl 11. da blir det plutselig 5 timer uten mat, om jeg skal nekte frokost der? Sier seg selv at det blir for dumt! Jeg må levere rundt 7 uansett.

Henter rundt 16, og spiser middag 17. barnet lager mat sammen med oss, så spiser mye råvarer ved kjøkkenbenken underveis. Barnet legger seg rundt 18. Klarer ikke mose inn både middag og kvelds på den tiden. 

ts

En av dere må da kunne jobbe redusert i det minste hvis ikke en kan ta ulønnet perm? 

Det er sykt lange dager i bhg og du kommer til å angre på at dere ikke tilbrakte mer tid med barnet. Småbarnstiden får dere aldri igjen. 

Bra at dere lager mat sammen da.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (13 timer siden):

En har åpne barnehager 

Joda, men sjeldenhet barn som er mer enn 1 år der.. 

Anonymkode: 3c4ff...394

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ts

Kanskje en av dere kan ta 20 prosent permisjon så barnet får litt kortere dager og kan spise litt mer heime? Eg er meir bekymre for kor lite tid dere får med barnet enn kva det spiser.

• Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i skolen og medbrakt bringer mye rart med seg. Mest skiver med tubeost,  noe fancy, men også hotdog, boller og bare frukt. Og ja, barn er viktige, men de inngår i en større sammenheng. Akkurat sol DU OG DITT BARN, TS.

Anonymkode: f9ac7...f44

Når barna er vant til brødskiver med tubeost, pølser og sånt fra barnehagen er det da ikke så rart at de vil ha det i matpakkene sine på skolen også? De (og foreldrene) tenker på dette som vanlig barnemat. 

I en ideell verden hadde alle barn fått sunn, ordentlig mat i barnehagen. Nå er det dessverre umulig å få til, da må det jo være bedre at barna får med mat hjemmefra, slik at i hvertfall noen av barna får ordentlig mat. Kanskje det til og med er bedre for de andre, om de får se litt av hvert av forskjellig typer mat, ikke bare brødskiver, tubeost og tomatsuppe fra pulver? Da lærer de i det minste at det går an å spise andre ting også. 

Anonymkode: 92e85...29b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (36 minutter siden):

Igjen..

Siden du ikke har lest oppover...der handler ikke 1 matboks...det handler om at hun ikke vil betale kost penger..og når de andre foreldre får vite at 1 barn får ha med seg der de vil...vil plutselig 15 andre det også.

Og da kan det hende det skjer noe magisk, barnehagen får brått råd til bedre mat for barna 

Anonymkode: 410ee...dc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (35 minutter siden):

Igjen..

Litt artig at du sier det. Om det virkelig er slik at alle foreldrene kommer til å sende med matpakke om det blir lovlig, så må det vel bety at ingen foreldre egentlig ønsker dette kostholdet for barna sine.

Jeg hadde barn i barnehage som utelukkende baserte seg på matpakker selv. Det gikk helt fint, brødskivene skar vi opp selv hjemme når det var behov for det, og ingen sendte med mat som skulle varmes eller helles over i andre skåler. Barnehagen gjorde ikke sånt, og det visste vi godt. Det må ha gjort det mye enklere å tilrettelegge for allergier også, bare passe på at barna spiste fra sin egen boks, og ingen risiko for at en vikar en dag glemte hvem som hadde cøliaki og hvem som hadde melkeallergi eller noe sånt. 

Anonymkode: 92e85...29b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er enig med deg i at det er drittmat som ingen barn bør spise. MEN det er vanlig mat i Norge for barnefamilier. 

Ernæringsmamma (Instagram) har maler du kan gi til barnehagen for å informere om råvarelageret kosthold og kobler det til barnehageloven og hva den presiserer om kosthold. Det beste er om du går sammen med flere foreldre og dere sammen jobber med barnehagen om endring. Kan du få underskriftskampanje der de fleste skriver under?

Anonymkode: 3c650...4b3

Jeg fatter ikke at TS får så mye tyn og at innlegg som stempler henne som hysterisk får endeløst med likes.

Kosthold har veldig mye å si for barnets utvikling emosjonelt, psykisk og fysisk. Man er ikke hysterisk når man ønsker at barnet skal få skikkelig mat. Det er heller merkelig at dårlig kosthold er så normalisert som det er. Helt uforståelig egentlig.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er en ikke-sak. Det er det jeg synes om denne tulletråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...