AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Jeg jobber natt i et team. Vi er allerede for dårlig bemannet på natt. På grensen til uforsvarlig. Har baby på 7 mnd som er treg med fast føde og dermed må jeg amme henne mye fortsatt. Også om natten. Dette visste jeg jo ikke da jeg planla kort permisjon før mannen overtok. De første nettene var en katastrofe. Baby gråt hele natten. Så jeg ba om ammefri. Det var vanskelig å få til. Men da sjefen min etter en lang kamp innså jeg har krav på det sa hun jeg kunne komme en time senere og gå en time før. Så det gjorde jeg de neste vaktene og det hjalp mye. Problemet er at dette går kraftig ut over kollegene og pasientene våre. Fordi de da er enda færre på jobb fra vaktstart og på slutten da det ofte er mest travelt på jobb. Det føles dermed feil uansett hva jeg gjør. Uten ammefri sliter baby og med ammefri sliter kolleger og pasienter. Sjefen sier det i noen tilfeller er mulig å få folk til å gå litt lengre vakter på kvelden, men å få noen til å komme på jobb kl 07 er visst umulig. Hva ville dere gjort? Anonymkode: ba7c5...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Det som åpenbart er mest hensiktsmessig både for arbeidsplassen og for babyen, men ikke for deg, er jo at du i steden for å korte ned vakten i begge ender, reiser hjem midt i vakten for å amme. Anonymkode: c33db...299 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Perioden baby har behov for amming er veldig kort sett i perspektiv til hvor langt arbeidslivet er. Jeg skjønner at det føles kjipt ovenfor kollegaene dine, men prøv å tenk at dette er arbeidsgivers ansvar, ikke ditt. Babyen trenger deg og amming nå, ikke når det skulle passe for arbeidsgiver. Så kan du jo også tenke på at arbeidsgiver aldri ville bedt de over 60 om å droppe den ekstra ferieuka de får pga lite bemanning, men både det og ammefri er like mye skrevet inn i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 43984...7d3 1 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg jobber natt i et team. Vi er allerede for dårlig bemannet på natt. På grensen til uforsvarlig. Har baby på 7 mnd som er treg med fast føde og dermed må jeg amme henne mye fortsatt. Også om natten. Dette visste jeg jo ikke da jeg planla kort permisjon før mannen overtok. De første nettene var en katastrofe. Baby gråt hele natten. Så jeg ba om ammefri. Det var vanskelig å få til. Men da sjefen min etter en lang kamp innså jeg har krav på det sa hun jeg kunne komme en time senere og gå en time før. Så det gjorde jeg de neste vaktene og det hjalp mye. Problemet er at dette går kraftig ut over kollegene og pasientene våre. Fordi de da er enda færre på jobb fra vaktstart og på slutten da det ofte er mest travelt på jobb. Det føles dermed feil uansett hva jeg gjør. Uten ammefri sliter baby og med ammefri sliter kolleger og pasienter. Sjefen sier det i noen tilfeller er mulig å få folk til å gå litt lengre vakter på kvelden, men å få noen til å komme på jobb kl 07 er visst umulig. Hva ville dere gjort? Anonymkode: ba7c5...591 Det er egentlig ikke ditt problem å løse. Men jeg tror jeg hadde fått far til å innføre flaske på natt. Da hadde jeg hvertfall slappet mer av selv også, å visst at barnet får den maten hen etterspør. Anonymkode: dc60c...c6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Takk for svar. Å dra hjem midt på natten blir uaktuelt pga vi ikke har bil. Baby har aldri lært seg å verken ta flaske eller smokk😣 De første barna/babyene mine gjorde det fra første stund, så da var det ikke noe problem da jeg gikk tilbake i jobb og pappaen tok over. Da hadde jeg heller ikke behov for ammefri, så tenkte jeg ikke skulle trenge det nå heller. Anonymkode: ba7c5...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Hvis du føler kollegene dine er "på" deg fordi det ikke "passer" med ammefri, så fortell at dette er en rett, og hvis de mener det er uforsvarlig må de kontakte leder/føre avvik/kontakte tillitsvalgt. Du kan også kontakte tillitsvalgt om du trenger hjelp. Anonymkode: 3a268...f41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Alt dette du beskriver er et lederproblem, ikke ditt! Så ikke prøv å løs et problem som du strengt tatt ikke har noe med å gjøre. Du benytter deg bare av din lovfestede rett. Anonymkode: 4d4a0...c45 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Dette er, som flere sier, ikke ditt problem å løse. Dette er barnets rettighet på tilgang til mat fra sin mor, som er så viktig at det går foran eventuelt krøll på jobb. Det er leders ansvar hvordan løse, ikke ta det på deg. Hvis hun prøver å dra deg inn i det, så bare si at du er en flink leder, jeg har tillit til at du løser det. Som er en diplomatisk måte å si at dette holder jeg meg ute av, du løser det. Også hårreisende at leder prøver å nekte deg rettigheter du har i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: b1f6e...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå