Gå til innhold

Noen spurte meg om jeg har et alkoholproblem, ettersom jeg blir observert så mye ute på byen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38, singel, og har ingen barn. Bor på et lite sted (type 5000 innbyggere), så alt er jo mer synlig her - men jeg går ut 2 - 4 ganger i mnd., maks én gang i uka - på lørdager, da det er eneste dagen i uka folk går ut. Drikker 4-6 enheter, og går aldri på nach.

Går utelukkende ut for å være sosial, og snakke med kjentfolk der. Takler ikke fulle folk når jeg er selv er edru (blir så innmari slitsomme), så tar meg som sagt et par pils og glass vin når jeg først er ute. Drar hjem i 01-tiden.

Men, ja, tydeligvis er det noen som har spekulert om jeg sliter med alkoholproblemer, da jeg blir observert så mye ute på byen - dette hadde da en bekjent av meg hørt, og gikk da til meg for å undersøke om dette stemte. Det var ikke noen "intervention", og jeg skjønte jo at det var bekymring pga. ryktene. 

70% av mine jevnaldrede er opptatte med familielivet, og drar stort sett på hytta hver helg. Du ser dem på byen 1-2 ganger i året (julebord, og de årlige festdagene) - så er det jo de andre, oss da, som oftere frekventerer utestedene.

Ja, nei, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Føler jo selv at jeg ikke har noen problemer - drikker aldri alkohol hjemme, og kan jo fint gå lenge uten å drikke om jeg er bortreist f.eks. Men samtidig blir det jo kjedelig å sitte hjemme å gjøre det jeg gjør resten av uka? 

Er dette noe jeg burde ta til meg, eller bare bygdedyret som lager storm i et vannglass? 

Anonymkode: a92b3...2ce

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Bygdedyret 100%

Anonymkode: af594...15e

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg egentlig om hva andre tenker? Du er 38 år,  det er jo helt tydelig at du ikke lever familielivet og det må jo også være ok?

Anonymkode: 26248...e8f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå forstår jeg hvorfor alle vil bo i Oslo.

Anonymkode: 19260...346

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble anklaget for å ha ett alkoholproblem fordi jeg tok bilde av en øl i sola, og det var på en tirsdag.

Jeg er enslig, uten barn, bor i storby og jobber 8-16.

Folk vil anta og anklage deg for alt mulig rart, bare å le og leve videre.

Anonymkode: deb44...c9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke du har et alkoholproblem men høres ikke bra ut heller å gå ut ukentlig når du er nesten 40. Skjer det lite der dere bor utenom å gå ut?

Anonymkode: 80cf4...04a

AnonymBruker
Skrevet

Bygdedyret lever! Gjør som du vil, og gi pokker i resten!!

Anonymkode: ac40a...d62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå forstår jeg hvorfor alle vil bo i Oslo.

Anonymkode: 19260...346

Alle vil ikke bo i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet

Kos deg ute og gjør det du synes er gøy - drit i bygdedyret. De har bare ikke noe interessant å snakke om eller bidra med i samtaler så da snakker de heller om andre mennesker. 

Anonymkode: 7e2bf...2d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker ikke du har et alkoholproblem men høres ikke bra ut heller å gå ut ukentlig når du er nesten 40. Skjer det lite der dere bor utenom å gå ut?

TS her: 

Altså, jeg har jo plenty med hobbyer - men ettersom jeg har vanlig kontorjobb, singel, ingen barn, ingen tantebarn, osv. så har jeg jo veldig mye fritid. Er veldig aktiv i div. foreninger vi har her, nøyaktig fordi jeg har så mye fritid. 

For meg så blir en tur på byen for det sosiale. Det er snakk om typisk sted ute i distriktet som er klinisk død etter klokken 1600, og der halvparten drar på hytta så fort klokka passerer 1200 på fredag. Hytte og friluft er det som "skjer" her. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er 38, singel, og har ingen barn. Bor på et lite sted (type 5000 innbyggere), så alt er jo mer synlig her - men jeg går ut 2 - 4 ganger i mnd., maks én gang i uka - på lørdager, da det er eneste dagen i uka folk går ut. Drikker 4-6 enheter, og går aldri på nach.

Går utelukkende ut for å være sosial, og snakke med kjentfolk der. Takler ikke fulle folk når jeg er selv er edru (blir så innmari slitsomme), så tar meg som sagt et par pils og glass vin når jeg først er ute. Drar hjem i 01-tiden.

Men, ja, tydeligvis er det noen som har spekulert om jeg sliter med alkoholproblemer, da jeg blir observert så mye ute på byen - dette hadde da en bekjent av meg hørt, og gikk da til meg for å undersøke om dette stemte. Det var ikke noen "intervention", og jeg skjønte jo at det var bekymring pga. ryktene. 

70% av mine jevnaldrede er opptatte med familielivet, og drar stort sett på hytta hver helg. Du ser dem på byen 1-2 ganger i året (julebord, og de årlige festdagene) - så er det jo de andre, oss da, som oftere frekventerer utestedene.

Ja, nei, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Føler jo selv at jeg ikke har noen problemer - drikker aldri alkohol hjemme, og kan jo fint gå lenge uten å drikke om jeg er bortreist f.eks. Men samtidig blir det jo kjedelig å sitte hjemme å gjøre det jeg gjør resten av uka? 

Er dette noe jeg burde ta til meg, eller bare bygdedyret som lager storm i et vannglass? 

Hadde du vært 10 år yngre, hadde ingen reagert. Det er nok fordi, som du sier, at de fleste på din alder er etablert med familie og barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det galt i å gå ut ukentlig når man er rundt 40?

Anonymkode: af594...15e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da svarer du at ditt alkoholinntak ikke er et problem for deg, og spør om det er det for vedkommende.

Anonymkode: 7e3a3...168

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok at min respons på denne bekymringen hadde vært 

OI, går det bra med kilden din? Hen må ha fryktelig lite å drive med siden hen har fått med seg hvor mye/lite jeg drikker.... Jeg håper du revurderer hvem som er vennene dine, når de baksnakker en person så pleier de å baksnakke flere. Forøvrig så er det ikke noe galt med alkoholinntaket mitt annet enn at det utelukkende skjer på offentlig sted og blir overvåket av andre. Du kan spørre vennene dine hvor mye de og ektefeller pleier å tylle i seg hjemme på en måned. Disse vinglassene etter barna har lagt seg er gjerne rause på mengden.

Det var mitt forslag til deg ts. Hilsen bydame som har vokst opp på bygda og er avholds.

Anonymkode: e936d...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg levde som deg frem til jeg fant mann og fikk barn som 37+. Det var den måten jeg foretrakk å være sosial. Jeg gikk i snitt ut 4-6 ganger i mnd. Og siden venner og omgangskrets jobbet i utelivsbransjen ble det ofte sent også.

Når jeg ser tilbake innser jeg at det ble mye alkohol. Jeg utviklet likevel ikke et alkoholproblem selv om jeg var glad i utelivet. Jeg mistet også helt interessen for det da jeg fikk barn. Ser likevel tilbake på tiden med byliv som et fornøyelig minne jeg aldri har angret på🙂

Når dette er sagt, kan jeg bare svare for meg selv. Det er så individuelt hvor lett man utvikler et alkoholproblem. Det er bare du som kan kjenne på om det begynner å bli for mye og/eller det går ut over helsa. Syns likevel ikke vennene dine hat noe med det med mindre de ser åpentlyst at du sliter med alkoholen og helsa. Da er det greit å dele sin bekymring. I ditt tilfelle ville jeg ikke vært bekymret. Nyt singel-og barnløslivet🙂

Anonymkode: 41063...7aa

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flytt til Finnnark. Her kan du dra ut på byen flere ganger i uka for party og drikke uten spørsmålstegn. Eller…eneste spm du kan få er "hvorfor var ikke du ut på byen i går?" 😀

Anonymkode: 55020...133

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at du etter 4-6 enheter alkohol for andre fremstår som langt mer beruset enn det du selv tror (at du blir slik som andre du selv ikke takler når du er edru). Det er sjelden man selv greier å bedømme hvordan man fremstår for andre når man har drukket 4-6 enheter alkohol.

Anonymkode: 0dc04...a60

AnonymBruker
Skrevet

Er du mann eller kvinne? Grunnen til at jeg spør er fordi 4-6 enheter for en kvinne er ganske mye, de fleste er nok godt påseilet da

Anonymkode: 87111...da1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du mann eller kvinne? Grunnen til at jeg spør er fordi 4-6 enheter for en kvinne er ganske mye, de fleste er nok godt påseilet da

Utvikles raskt toleranse dersom man drikker hver uke. Så med 4 enheter blir en maks gladbrisen. Og god brisen ved 6 enheter.

Jeg er 160 og veier 50 kg. Kunne fint drikke 6 enheter og likevel oppføre meg.

Anonymkode: 41063...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men kvinne. Før jeg ble avholds (fordi jeg ikke liker smaken lenger) så kunne jeg fint drikke 6 enheter gjennom en kveld uten å bli "godt påseilet". Ikke fordi jeg har høy toleranse eller drakk ofte, men fordi jeg drakk det over flere timer og gjerne sammen med mat. Jeg drakk sjelden, men kanskje en gang i året kunne jeg dra ut på byen og spise og drikke inntil 4-6 enheter. Da var jeg litt brisen og godt humør, men ingen sjangling, snøvling, upassende oppførsel, snakke høyt eller annet.

Anonymkode: e936d...067

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...