AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Jobber som mellomleder i et stort privat konsulentfirma. Har mye ansvar for både små og større prosjekter. Er også mamma for to barnehagebarn. Er det bare jeg som føler hjernen koker og at jeg føler jeg er litt på vippen til å miste kontroll på jobb? Før hadde man bare ett lederansvar, mens nå føler jeg at jeg i tillegg styrer familiebedriften hjemme. Barna må ha riktige klær i bhg, matpakker må lages, det må være rent undertøy i skuffene, rydde unna for små klær / ta frem neste størrelser, passe på å huske når det er turdager, når det er fotografering i bhg osv osv. Ammer minste enda også. Noen andre som også merker at dette går utover jobben?? At hjernekapasiten liksom er brukt opp og det er lettere å glemme ting / ikke ha like god kontroll som da man kun hadde «én jobb»? Anonymkode: a3902...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Ja, og jeg har aldri fungert på ditt nivå i utgangspunktet Anonymkode: 90f5a...ca7 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Ja! Men «kjøp» deg fri hjemme og ansvarliggjør mannen. Vi har en jente på vgs som jobber som hushjelp hos hos, hun kommer innom en dag i uka og tar seg av alle tidstyver som bretting og sortering av klær, og annet rydding og organisering i hjemmet. Dette koster ikke all verden og hjelper godt på. Anonymkode: 5a03d...740 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja! Men «kjøp» deg fri hjemme og ansvarliggjør mannen. Vi har en jente på vgs som jobber som hushjelp hos hos, hun kommer innom en dag i uka og tar seg av alle tidstyver som bretting og sortering av klær, og annet rydding og organisering i hjemmet. Dette koster ikke all verden og hjelper godt på. Anonymkode: 5a03d...740 Jeg føler ikke det med å ansvarliggjøre mannen hjelper nok. Han gjør jo det han blir bedt om, leverer/henter i bhg halvparten av gangene, men han klarer jo aldri å huske hva de har av skift i bhg, at de skal ha turdag og må ha turvennlig matpakke, at de ikke har rene klær etter sesong eller at alle gummistøvlene er i bhg og må tas med hjem på fredag før en regntung helg. 😂 Anonymkode: a3902...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg føler ikke det med å ansvarliggjøre mannen hjelper nok. Han gjør jo det han blir bedt om, leverer/henter i bhg halvparten av gangene, men han klarer jo aldri å huske hva de har av skift i bhg, at de skal ha turdag og må ha turvennlig matpakke, at de ikke har rene klær etter sesong eller at alle gummistøvlene er i bhg og må tas med hjem på fredag før en regntung helg. 😂 Anonymkode: a3902...5dd Det er det tredje skiftet… det tar vanvittig mye tid og ikke minst energi (og dermed hjernekapasitet), og menn undervurderer det fullstendig. Sympati. Jeg har tre barn, skal liksom bli professor innen to år. Det er kaos. 🤷🏻♀️ Hjemmesituasjonen suger vanvittig mye energi. Anonymkode: 4ae76...6bb 4 1
Anonym941 Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai Jeg hadde blitt gal!!! Forstår ikke at du får det til å gå rundt 😕 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai Selvfølgelig klarer mannen det han må - hvis han må:) Anonymkode: e7115...d61 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #8 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er det tredje skiftet… det tar vanvittig mye tid og ikke minst energi (og dermed hjernekapasitet), og menn undervurderer det fullstendig. Sympati. Jeg har tre barn, skal liksom bli professor innen to år. Det er kaos. 🤷🏻♀️ Hjemmesituasjonen suger vanvittig mye energi. Anonymkode: 4ae76...6bb Ja så absolutt. Vi prøver jo så godt vi kan på 50/50 fordeling av arbeidsoppgaver hjemme, men er ikke helt det det går på. Og vi bruker ODA og har vaskehjelp og det som er. Anonymkode: a3902...5dd
AnonymBruker Skrevet 24. mai #9 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg føler ikke det med å ansvarliggjøre mannen hjelper nok. Han gjør jo det han blir bedt om, leverer/henter i bhg halvparten av gangene, men han klarer jo aldri å huske hva de har av skift i bhg, at de skal ha turdag og må ha turvennlig matpakke, at de ikke har rene klær etter sesong eller at alle gummistøvlene er i bhg og må tas med hjem på fredag før en regntung helg. 😂 Anonymkode: a3902...5dd Er han like evneveik i jobben sin også, eller klarer han å huske viktige ting der? Anonymkode: 22372...b9a 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #10 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg føler ikke det med å ansvarliggjøre mannen hjelper nok. Han gjør jo det han blir bedt om, leverer/henter i bhg halvparten av gangene, men han klarer jo aldri å huske hva de har av skift i bhg, at de skal ha turdag og må ha turvennlig matpakke, at de ikke har rene klær etter sesong eller at alle gummistøvlene er i bhg og må tas med hjem på fredag før en regntung helg. 😂 Anonymkode: a3902...5dd Men han klarer å fungere fint på jobb. Han kan, han vil bare ikke. Anonymkode: 2bf24...ae0 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #11 Skrevet 24. mai Det som fungerer for oss (begge har krevende jobber, og noen reisedøgn) er at vi har fordelt alt mellom oss. Absolutt alt. Jeg har alt med klær og gjøre, fra vask, til innkjøp. Og gaver og øvrige innkjøp. Jeg har også ansvar for alt av mat som kjøpes og lages. Og regninger/økonomi og forsikring). Har har ansvar for alt som går på vasking av hus og støvsuging. Han har ansvar for å følge med på timpeplaner, pakking sekker/bager og aktiviteter. Og veldig mye mer, selvfølgelig. Men vi evner selvfølgelig å ivareta den andres oppgaver. Nå har jeg vært på reise i fire døgn. Og det har selvfølgelig vært mat på bordet hver dag, og jeg kom hjem til et rent og ryddig hus. Anonymkode: 2bf24...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #12 Skrevet 24. mai Vi har også fordelt mye mellom oss. Har en felles familiekalender, hvor feks arrangementer i barnehagen skrives inn. Jeg liker klær og ting, så jeg har stort sett ansvar for å oppdatere garderobe og sørge for at skuffen med diverse gaver til bursdagsdager har innhold. Han står for alle tekniske greier i hus og hjem, reparerer leker, og står for de store utetingene. Barnehageklær tar vi med hjem hver fredag, og pakker ut fra værmeldingen på søndagen. Da er det bare å supplere ila uken (har klær med overlappende funksjon, så det er alltid noe i bhg og hjemme for allslags vær.) Den som hentet oppdaterer barnehageklærne før neste dag. De har turdag to faste dager i uka, så det er forutsigbart. Den som ikke henter handler, og vi har begge en viss oversikt over hva som er hjemme av basisvarer. Går mye i Messenger "jeg henter, jeg handler, kan du hente". Når det er sagt så ble mye bedre etter at jeg kom meg skikkelig etter barselpermisjonen. Hjernen gikk helt til grunne av å gå hjemme (covidpermisjon), så den måtte rett og slett trenes opp igjen. Ammingen var ikke noe problem i seg selv. Er også avhengig av skikkelig kalender, notisbok og system på jobb, men det har jeg alltid vært. Om noe har jeg blitt flinkere til å være tydelig og si nei etter at jeg ble mor. Nå kan jeg ikke lenger jobbe 4 timer overtid i hytt og pine for å komme ajour (helsevesenet). Anonymkode: 39e03...97b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #13 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har også fordelt mye mellom oss. Har en felles familiekalender, hvor feks arrangementer i barnehagen skrives inn. Jeg liker klær og ting, så jeg har stort sett ansvar for å oppdatere garderobe og sørge for at skuffen med diverse gaver til bursdagsdager har innhold. Han står for alle tekniske greier i hus og hjem, reparerer leker, og står for de store utetingene. Barnehageklær tar vi med hjem hver fredag, og pakker ut fra værmeldingen på søndagen. Da er det bare å supplere ila uken (har klær med overlappende funksjon, så det er alltid noe i bhg og hjemme for allslags vær.) Den som hentet oppdaterer barnehageklærne før neste dag. De har turdag to faste dager i uka, så det er forutsigbart. Den som ikke henter handler, og vi har begge en viss oversikt over hva som er hjemme av basisvarer. Går mye i Messenger "jeg henter, jeg handler, kan du hente". Når det er sagt så ble mye bedre etter at jeg kom meg skikkelig etter barselpermisjonen. Hjernen gikk helt til grunne av å gå hjemme (covidpermisjon), så den måtte rett og slett trenes opp igjen. Ammingen var ikke noe problem i seg selv. Er også avhengig av skikkelig kalender, notisbok og system på jobb, men det har jeg alltid vært. Om noe har jeg blitt flinkere til å være tydelig og si nei etter at jeg ble mor. Nå kan jeg ikke lenger jobbe 4 timer overtid i hytt og pine for å komme ajour (helsevesenet). Anonymkode: 39e03...97b Her er veldig mye likt som hos oss. ALT skal i kalenderen. Vi har en digital kalender for avtaler utenfor huset. Så en ukeskalender på vegg på kjøkkenet. Som angir middag, ad-hoc oppgaver, og annet vi må huske på i hjemmet. Hver søndag setter vi oss ned og går gjennom kalenderene sammen. Jeg lærte meg også å jobbe mye mer lean. Kjøpte ekstra fryser og kjøleskap til bod. Så nå handler jeg bare annenhver uke. Samme med smågaver og slikt. jeg tar en økt som dekker ca 6 mnd frem, og på samme handlerunde tar jeg gjerne andre steder man er sjeldent, som Plantasjen, Ikea, dyrebutikk. For å slippe tidskrevende småturer. Men først og fremst kommunikasjon. Vi stupte inn i helgen litt bakpå i forhold til hva vi pleier å være, som følge av mine reisedøgn. Tok oss da en kaffekopp, og satt opp en plan for å komme på stell igjen. Anonymkode: 2bf24...ae0
test1e Skrevet 24. mai #14 Skrevet 24. mai (endret) Vaskehjelp en gang eller to i uken. (Sett bort husvask/rydding) Endret 24. mai av test1e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #15 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja så absolutt. Vi prøver jo så godt vi kan på 50/50 fordeling av arbeidsoppgaver hjemme, men er ikke helt det det går på. Og vi bruker ODA og har vaskehjelp og det som er. Anonymkode: a3902...5dd For vår del ble vaskehjelp og matlevering et større stresselement enn å bare gjøre det selv. Og planlegge alt inn i vår timeplan. Men dette er jo individuelt. Men vi leier inn byrå for nedvask ca to ganger i året. Da tar de også innvendig i alle skap og skuffer. Systeamtiserer og rydder. Vasker til og med av tuber og shampooflasker og slik. Og så brukte vi hagearkitekt og gjorde om uteplassen, og investerte i vanningssystemer og vedlikeholdsfrie materialer. Så med unntak av en økt vår og høst er den nå nærmest vedlikeholdsfri. Andre tjenester vi bruker; tekstilrens, dekkhotell, alt av montering og repereasjoner, malejobber. Jeg jobber i tilsvarende selskap som deg, og vi har avtaler med servicesenter bil og renseri (hente og levere på jobb), så slikt gjør jeg bare i forbindelse med jobb, har du sjekket om dere har tilsvarende avtaler? Anonymkode: 2bf24...ae0
AnonymBruker Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai Er det bare jeg som reagerer på spørsmålet: "Er det andre som merker at dette går utover jobben??" Ts, det er barna dine. De er førsteprioritet og selvfølgelig går småbarn utover jobben. Konsentrasjonen om karrieren må man ta igjen senere. Anonymkode: 7b785...450 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #17 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jobber som mellomleder i et stort privat konsulentfirma. Har mye ansvar for både små og større prosjekter. Er også mamma for to barnehagebarn. Er det bare jeg som føler hjernen koker og at jeg føler jeg er litt på vippen til å miste kontroll på jobb? Før hadde man bare ett lederansvar, mens nå føler jeg at jeg i tillegg styrer familiebedriften hjemme. Barna må ha riktige klær i bhg, matpakker må lages, det må være rent undertøy i skuffene, rydde unna for små klær / ta frem neste størrelser, passe på å huske når det er turdager, når det er fotografering i bhg osv osv. Ammer minste enda også. Noen andre som også merker at dette går utover jobben?? At hjernekapasiten liksom er brukt opp og det er lettere å glemme ting / ikke ha like god kontroll som da man kun hadde «én jobb»? Anonymkode: a3902...5dd Sånn er det for de fleste, men trøst deg med at småbarnstiden er veldig kort. Det er bare noen få år dette pågår. Du kan gå ned til 80% stilling et år eller to, ansette vaskehjelp, så må du tenke på at det er mange aleneforeldre som må klare dette alene, du har en mann. Anonymkode: ec655...504
Mandagsunge Skrevet 24. mai #18 Skrevet 24. mai https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
AnonymBruker Skrevet 24. mai #19 Skrevet 24. mai Jeg tenker at man bare kan skinne i én av de rollene samtidig. Ofte er man gjennomsnittlig i begge... Anonymkode: 36dc7...7d0 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #20 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det bare jeg som reagerer på spørsmålet: "Er det andre som merker at dette går utover jobben??" Ts, det er barna dine. De er førsteprioritet og selvfølgelig går småbarn utover jobben. Konsentrasjonen om karrieren må man ta igjen senere. Anonymkode: 7b785...450 Men ligger det ikke i det spørsmålet at hun prioriterer rett? Men søker en bedre balanse og løsninger. Jeg er i samme situasjon, og kjenner ikke på at det ene går ut over det andre. Tvert i mot, de har foreldre som er lykkelige og stortrives med det de gjør, mye fleksibilitet da vi ofte selv styrer arbeidstid, og romslig økonomi som fører til at man kan kjøpe seg litt tid, og opplevelser. Det er en overgang å gå fra å bare ha seg selv å tenke på, til å sette noen andre først. Men med de riktige grepene så kan selvfølgelig karriere og småbarnsliv kombineres helt fint. Anonymkode: 2bf24...ae0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå