Gå til innhold

Kan det kalles flashbacks?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at de plager meg så mye nå da jeg har fått det på avstand. Men likevel kan det hende jeg får flashbacks når jeg er i situasjoner som kan minne om en hendelse. Da kan jeg ofte få opp bilder i hode der jeg ble slått av min ex, noen ganger ser jeg hendelsene utenfra. Når det kommer opp som minne, så er det som regel at jeg kan se meg selv bli slått eller de andre tingene som skjedde. 

Det ødelegger jo noen opplevelser selvfølgelig, men det er ikke slik at jeg får følelsesutbrudd slik som før. Men jeg lever liksom med det, selvom det er plagsomt. Jeg har ikke fått profesjonell hjelp når det gjelder disse hendelsene, men jeg har fått hjelp for angst og depresjon uten at disse episodene ble så mye nevnt. Fordi det kunne visst komme av stress i følge psykologen. Men jeg er ikke i stress nå, så litt overraska at jeg kan få opp så tydelige bilder der jeg kan se hendelsene utenfra.

Kan det være flashbacks? Jeg har det jo fint for tiden og er ikke plaget av så mye

Anonymkode: a1a06...eb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er flashbacks. Man kan også ha sterke emosjonelle flashbacks uten å få opp bilder av konkret hendelse, altså når man blir utsatt for noe som påminner/trigger.

Anonymkode: fbfe0...b36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er flashbacks. Man kan også ha sterke emosjonelle flashbacks uten å få opp bilder av konkret hendelse, altså når man blir utsatt for noe som påminner/trigger.

Det gir mening. Fordi en stund nå har jeg fått en skikkelig følelse av utrygghetsfølelse når naboen kommer hjem fra motorsykkeltur. Jeg kan bli veldig redd og bare får en stor følelse av utrygghet, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor. Jeg har ingen traumer knyttet til motorsykkel eller lyden fra det. Men likevel er det så ekkelt. Sikkert fordi jeg ikke klarer å koble den lyden og at jeg ikke har kontroll. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Svak psyke kalles det

Anonymkode: 75b0d...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Svak psyke kalles det

Nei

Anonymkode: 43f78...f31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svak psyke kalles det

Tøys kalles din påstand!

Anonymkode: eeef8...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det høres ut som flashbacks. Ble du utredet for ptsd? Det er litt typisk at helsevesenet setter i gang med behandling for angst og/eller depresjon uten å se de bakenforliggende årsakene. Da opplever man ofte lite bedring, dessverre. 

Det er veldig vanskelig å finne noen med kompetanse på traumer, sannsynligvis trenger du noen som jobber med utgangspunkt i kroppen, feks sensorimotorisk. Men det er lurt å prøve å finne noen du kan bearbeide dette sammen med. 

Anonymkode: aff2a...e65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det gir mening. Fordi en stund nå har jeg fått en skikkelig følelse av utrygghetsfølelse når naboen kommer hjem fra motorsykkeltur. Jeg kan bli veldig redd og bare får en stor følelse av utrygghet, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor. Jeg har ingen traumer knyttet til motorsykkel eller lyden fra det. Men likevel er det så ekkelt. Sikkert fordi jeg ikke klarer å koble den lyden og at jeg ikke har kontroll. Ts

Er det flashbacks da da, når det du reagerer på ikke er knyttet opp mot traume?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Disse tankene jeg får der jeg ser jeg blir slått utenfra og andre type vold, så er jeg i lignende situasjoner. 

Det med motorsykkelen vet jeg ikke kommer fra. Men det kan jo bare komme fordi jeg ikke registrerer lyden og derfor føler jeg har lite kontroll. Jeg har veldig kontrollbehov. Men det har jeg prøvd å jobbe med alene, men har ikke fått det til.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det høres ut som flashbacks. Ble du utredet for ptsd? Det er litt typisk at helsevesenet setter i gang med behandling for angst og/eller depresjon uten å se de bakenforliggende årsakene. Da opplever man ofte lite bedring, dessverre. 

Det er veldig vanskelig å finne noen med kompetanse på traumer, sannsynligvis trenger du noen som jobber med utgangspunkt i kroppen, feks sensorimotorisk. Men det er lurt å prøve å finne noen du kan bearbeide dette sammen med. 

Det har aldri vært noe snakk om ptsd hos behandler, selvom jeg i perioder har mistanke om det. Min tidligere psykolog mente det kom av ytre stress slik som jobb/studier. Ja, det blir verre da, men disse levende bildene kan jeg få når som helst når jeg er i situasjoner som kan relateres til traume. 

Og det med da naboen kommer hjem med motorsykkel har kommet gradvis. Det er utrolig rart egentlig fordi jeg kan ikke huske den lyden eller at det var noe med motorsykkel i seg seg. Så derfor tenker jeg at når jeg skvetter av den lyden og føler på en utrygghet så er det mangel på kontroll jeg kanskje får opp. Hvis det gir mening. 

Men jeg er ikke under stress nå selvom det er eksamenstid. Men jeg føler jeg tar denne eksamensperioden med ro. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Disse tankene jeg får der jeg ser jeg blir slått utenfra og andre type vold, så er jeg i lignende situasjoner. 

Det med motorsykkelen vet jeg ikke kommer fra. Men det kan jo bare komme fordi jeg ikke registrerer lyden og derfor føler jeg har lite kontroll. Jeg har veldig kontrollbehov. Men det har jeg prøvd å jobbe med alene, men har ikke fått det til.

Lignende situasjoner som ikke at jeg holder på å bli slått. Men heller at jeg er i situasjoner som kan minne om hendelsen. For eksempel om jeg ser en som ligner på min eks. Eller er i situasjoner med rar stemning. ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik ts beskriver det er det jo knyttet opp mot traumer, selv om det ikke er knyttet til et spesielt minne om det samme. Ts har rett i at det kan handle om manglende kontroll, det kan også være at lyden minner om en annen lyd, eller at den følelsen hun får i kroppen av den lyden minner om en annen følelse. Traumer er komplisert. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har aldri vært noe snakk om ptsd hos behandler, selvom jeg i perioder har mistanke om det. Min tidligere psykolog mente det kom av ytre stress slik som jobb/studier. Ja, det blir verre da, men disse levende bildene kan jeg få når som helst når jeg er i situasjoner som kan relateres til traume. 

Og det med da naboen kommer hjem med motorsykkel har kommet gradvis. Det er utrolig rart egentlig fordi jeg kan ikke huske den lyden eller at det var noe med motorsykkel i seg seg. Så derfor tenker jeg at når jeg skvetter av den lyden og føler på en utrygghet så er det mangel på kontroll jeg kanskje får opp. Hvis det gir mening. 

Men jeg er ikke under stress nå selvom det er eksamenstid. Men jeg føler jeg tar denne eksamensperioden med ro. Ts

Det er vanskelig å jobbe med lyder sånn alene. Det som du kan prøve (hvis du ikke allerede gjør det) er å si det høyt:»Nå hører jeg lyden av en motorsykkel. Det er ikke farlig. Jeg er her og jeg er trygg.» Du kan gjerne kombinere med å legge en hånd litt fast mot magen hvis det føles ok. 

Du kan også prøve grunningsøvelser, feks si en ting du kan se, noe du kan lukte, noe du kan kjenne, noe du kan smake på. Kombiner gjerne med «jeg er her og jeg er trygg». 

Jeg har kptsd og er svært var på lyder. Min løsning er ofte støydempende headset, men det er jo upraktisk å bruke hele tiden. Men det er sykt deilig å ta de på og hvile. 

Lykke til med eksamen :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik ts beskriver det er det jo knyttet opp mot traumer, selv om det ikke er knyttet til et spesielt minne om det samme. Ts har rett i at det kan handle om manglende kontroll, det kan også være at lyden minner om en annen lyd, eller at den følelsen hun får i kroppen av den lyden minner om en annen følelse. Traumer er komplisert. 

Det er vanskelig å jobbe med lyder sånn alene. Det som du kan prøve (hvis du ikke allerede gjør det) er å si det høyt:»Nå hører jeg lyden av en motorsykkel. Det er ikke farlig. Jeg er her og jeg er trygg.» Du kan gjerne kombinere med å legge en hånd litt fast mot magen hvis det føles ok. 

Du kan også prøve grunningsøvelser, feks si en ting du kan se, noe du kan lukte, noe du kan kjenne, noe du kan smake på. Kombiner gjerne med «jeg er her og jeg er trygg». 

Jeg har kptsd og er svært var på lyder. Min løsning er ofte støydempende headset, men det er jo upraktisk å bruke hele tiden. Men det er sykt deilig å ta de på og hvile. 

Lykke til med eksamen :) 

Skjønner.

Ja vet at traumer er komplisert, har dem selv. Tåler heller ikke lyder, men jeg trodde ikke det var flashbacks det var relatert til, men mer alarmberedskap og overbelastet nervesystem. Det virker å være delte meninger om hva som kan betegnes som flashbacks :) 

AnonymBruker
Skrevet

Flashbacks er ofte kraftigere enn det du beskriver og gir følelse av å være tilbake i situasjonen, ikke bare se bilder. Det kan være en mild form, men hvis du ikke får noe reaksjoner av det, trenger du å gjøre noe med det?

Anonymkode: 84c24...f02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...