Gå til innhold

Mannen blir sur hver gang jeg drikker vin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann blir sur og litt furten hver gang jeg drikker vin. Jeg drikker 5-6 ganger i året, cirka annenhver måned, da barna våre er hos besteforeldre på overnatting. Da drikker jeg 1-2 glass vin eller en halvflaske til middagen. Min mann liker ikke vin, men tar gjerne 1-2 øl til maten. 

Mannen synes det er helt greit at han selv tar ett par øl til maten, men liker ikke at jeg drikker vin. Han blir sur og furten hver gang, dette ødelegger stemningen i mellom oss. Grunnen til at han reagerer på den måten er at han ikke er vokst opp med at kvinner drikker alkohol. Alkohol er forbeholdt menn i hans kultur. Jeg tilhører egentlig samme kultur, men er oppvokst i Norge med svært liberale foreldre og holdninger. Jeg er vant til at mine foreldre tok et glass vin til maten innimellom. 

Hvordan løser vi dette? Jeg vil ikke kutte ut det lille alkoholinntaket jeg har fordi han blir furt.

Anonymkode: 081f3...290

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste løsninga her er at begge lar være å drikke når dere er ilag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du visste vel at han kom til å reagere da du ble sammen med ham.
Hvordan dere kan løse dette?  Snakk med ham eller slutt å drikke alkohol.

Eller slutt å bry deg at han furter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle slått deg sammen med en nordmann heller. Dette er begynnelsen.

Anonymkode: 17d47...44f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimifin72 skrev (1 minutt siden):

Du visste vel at han kom til å reagere da du ble sammen med ham.
Hvordan dere kan løse dette?  Snakk med ham eller slutt å drikke alkohol.

Eller slutt å bry deg at han furter

Nei, egentlig ikke. Jeg møtte han ute på byen, på et utested.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (3 minutter siden):

Eneste løsninga her er at begge lar være å drikke når dere er ilag. 

Ja, egentlig. Men synes ikke det er en god løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be han holde kjeft å slutte å furte. Du er ett voksent menneske som kan nyte noen glass vin når du selv ønsker det, så det må han bare slå seg til ro med.

• Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan løser vi dette?

Du ignorerer furtingen hans til han aksepterer vindrikkingen din. 

Anonymkode: 6f8be...7c2

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dere løser det? 

Det er ikke urimelig å ta seg 1-2 glass vin noen få ganger i året. Han må enten godta det og slutte å furte, eller forlate forholdet.

Om han velger å bli i forholdet, men fortsetter å furte, så må du velge om du skal bli avholds, eller forlate forholdet.

Anonymkode: 5a3bc...1b3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min mann blir sur og litt furten hver gang jeg drikker vin. Jeg drikker 5-6 ganger i året, cirka annenhver måned, da barna våre er hos besteforeldre på overnatting. Da drikker jeg 1-2 glass vin eller en halvflaske til middagen. Min mann liker ikke vin, men tar gjerne 1-2 øl til maten. 

Mannen synes det er helt greit at han selv tar ett par øl til maten, men liker ikke at jeg drikker vin. Han blir sur og furten hver gang, dette ødelegger stemningen i mellom oss. Grunnen til at han reagerer på den måten er at han ikke er vokst opp med at kvinner drikker alkohol. Alkohol er forbeholdt menn i hans kultur. Jeg tilhører egentlig samme kultur, men er oppvokst i Norge med svært liberale foreldre og holdninger. Jeg er vant til at mine foreldre tok et glass vin til maten innimellom. 

Hvordan løser vi dette? Jeg vil ikke kutte ut det lille alkoholinntaket jeg har fordi han blir furt.

Så du visste ikke dette når dere giftet dere? Smart å bli litt kjent først. Måten du løser det på er at du gir han beskjed om at enten godtar han at du drikker vin, eller at han droppe øldrikking. Han må komme seg frem til 2025, der menn og damer er likestilt.

Anonymkode: 48e11...efb

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han om at kvinner har like mye rett og lyst til å drikke alkohol som menn, og at disse kvinneundertrykkende holdningene bidrar til at du ikke har det godt i forholdet. At du ønsker at han skal se deg som et likeverdig individ, med like mye respekt som han har for menn.

Anonymkode: 0b610...c7c

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan drikke øl! Men du kan ikke ta et par glass vin? For en tulling.

Anonymkode: 0a02d...df7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ignorert. Og klager han hadde jeg luftet tanken om at han kunne finne seg en annen kone. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ikke pappaen din. Du er et eget individ som gjør hva du vil. Ferdig med den saken

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der høres ut som holdninger/verdier dere burde ha røsket opp i på et tidlig stadie i forholdet. Har du snakket med han om det? Jeg synes det er urimelig av han å forvente at du aldri skal kose deg med vin, men kanskje dere kan bli enige om at du ikke drikker sammen med han?

Anonymkode: d4fe1...f37

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han skal drikke øl, så må du få drikke vin. Dere bor i Norge. Han bestemmer ikke over deg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har dere vært sammen? Deler dere viktige verdier, syn på barneoppdragelse? Er han ellers en fin mann? 

Dersom jeg elsket han, og han var er god far som delte mine verdisyn, tok sin del av husarbeid og delte den økonomiske byrden, så ville jeg gått i parterapi.

Anonymkode: 3eef4...efa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si at i din kultur så er menn og kvinner likestilt også når det kommer til alkohol 

Anonymkode: 89460...5cc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, egentlig. Men synes ikke det er en god løsning. 

Hvorfor er alkohol viktigere enn forholdet?  Det er ikke bra for noe eller noen av dere uansett, så av alle ting å lage styr av å holde på, er det nesten bekymringsverdig… 

Anonymkode: 12912...277

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor har det plutselig blitt et problem for han? han må da vel vist at du drakk litt vin når dere deatet vel

Anonymkode: 3bc3d...1f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...