AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:18 #21 Del Skrevet lørdag kl 00:18 Min mann holder heldigvis ikke foredrag, men han har ingen filter mellom tanke og ord liksom. Jeg parkerer bilen, og han sier at jeg må ta slå av motoren. (Det hadde jeg selvfølgelig tenkt å gjøre. ) Jeg koker poteter, og akkurat mens jeg tar ut hånden for for å skru platen ned fordi det har kokt opp sier han at jeg må gjøre det. Vi går mot ytterdøren, jeg først, og han forteller meg at jeg må åpne døra. And the list goes on. Hadde han bare ventet et par sekunder ville ting skjedd uten beskjed. Jeg har humor på dette, som medfører at han synes jeg er sprø, men han tar det heldigvis med selvinnsikt angående at han IGJEN har tråkket rett i å belyse det selvfølgelige. Jeg får beskjed om å skru av motoren, men setter bilen istedenfor i frigir, og sier at det er like greit å la den stå på, for noen andre trenger kanskje bilen mer enn oss. Jeg får beskjed om å skru ned varmen på plata, og sier "Har vi noen gang observert hvor høyt kokebobler kan boble? Kanskje vi skulle se på det i dag?". Jeg får beskjed om å åpne døra jeg er på vei mot, og bråstopper istedenfor foran den og sier "Simsalabim, lukk deg opp!". Dette har ikke fjernet problemet, men han tar seg i det minste mer i det selv, i full fart, før jeg gjør noe dumt i respons. Filteret er bare ikke der, så kvitt dette blir jeg ikke, men han har heldigvis gode sider også. 😄 Anonymkode: 56806...37e 1 8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36080373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:36 #22 Del Skrevet lørdag kl 01:36 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hihi, du har fått hele KG samlet i en og samme person 🤣🤣 Anonymkode: 4aa63...679 😁👍 Anonymkode: 885b5...952 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36080396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 02:35 #23 Del Skrevet lørdag kl 02:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mann holder heldigvis ikke foredrag, men han har ingen filter mellom tanke og ord liksom. Jeg parkerer bilen, og han sier at jeg må ta slå av motoren. (Det hadde jeg selvfølgelig tenkt å gjøre. ) Jeg koker poteter, og akkurat mens jeg tar ut hånden for for å skru platen ned fordi det har kokt opp sier han at jeg må gjøre det. Vi går mot ytterdøren, jeg først, og han forteller meg at jeg må åpne døra. And the list goes on. Hadde han bare ventet et par sekunder ville ting skjedd uten beskjed. Jeg har humor på dette, som medfører at han synes jeg er sprø, men han tar det heldigvis med selvinnsikt angående at han IGJEN har tråkket rett i å belyse det selvfølgelige. Jeg får beskjed om å skru av motoren, men setter bilen istedenfor i frigir, og sier at det er like greit å la den stå på, for noen andre trenger kanskje bilen mer enn oss. Jeg får beskjed om å skru ned varmen på plata, og sier "Har vi noen gang observert hvor høyt kokebobler kan boble? Kanskje vi skulle se på det i dag?". Jeg får beskjed om å åpne døra jeg er på vei mot, og bråstopper istedenfor foran den og sier "Simsalabim, lukk deg opp!". Dette har ikke fjernet problemet, men han tar seg i det minste mer i det selv, i full fart, før jeg gjør noe dumt i respons. Filteret er bare ikke der, så kvitt dette blir jeg ikke, men han har heldigvis gode sider også. 😄 Anonymkode: 56806...37e mhm. moren min også: husk å låse døren. hvis jeg var deg ville jeg gjort x.. og y... osv. ta på sikkerhetsbeltet. lol. du kan jo gjøre det tilbake igjen da, mot ham... utenom det har jeg hørt mer alvorlige tilfeller av belærende oppførsel hvor de setter seg i sentrum som.. fantastiske.. man vet ikke hvordan det er før man har opplevd det. man tror jo at de tuller, for det blir jo for åpenbart at de lever i en alternativ virkelighet, hvor de grovt overvurderer seg selv og/eller har behov for å dra ned andre. fantastisk slitsomme mennesker. de trenger liksom veldig mye hjelp til å føle seg bra... man må stresse seg i hjel for å få dem til å føle seg bra nok. Anonymkode: d5eec...3fb Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36080408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:54 #24 Del Skrevet lørdag kl 07:54 Du må kanskje være litt skarpere? Virker som han har enorm formidlingstrang eller bare pratetrang. Du må jo si at nå må vi ha en pause, du tyter ørene mine fulle. Eller bare slutt med tytinga, jeg får vondt i hodet. Du kan også prøve å gjøre det til ham, så han får kjenne på hvordan det er å være mottaker. Følg etter ham, og fortell han hvordan han skal gjøre alt han er på nippet til å gjøre. «Jeg ser du skal dusje ja, husk å bruke shampo på hele håret, masser hodebunnen med sirkelbevegelser er viktig. Bruk passe varmt vann når du skyller ut. Husk å vaske mellom tærne, og tørk mellom tærne for å unngå fotsopp. Etter dusjen må du ha ny truse. Før du tar trusen ut av skapet, så åpne skapdøren. Det er også lurt å lukke skapdøren hver gang, da ser rommet penere ut. Håndduk må henges opp etter bruk for å tørke godt…» Så fortsetter du sånn til han er på nippet til å klikke. Så sier du kanskje vi begge skal la være? Rart han ikke husker at han har sagt noe 500 ganger. Du kan jo spørre om han husker det, kanskje han begynner å få alzheimer? Et tidlig tegn er at folk gjentar seg selv, fordi de ikke husker hva som er sagt. Anonymkode: c2922...ec9 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36080896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:23 #25 Del Skrevet lørdag kl 08:23 Hvorfor er dere kjærester ?? Anonymkode: ce4db...c48 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36080985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:33 #26 Del Skrevet lørdag kl 08:33 Kan han ha autisme? Har en datter med diagnosen og hun er på samme viset. Når hun begynner med "tiradene" sine og det har blitt litt mye, sier jeg bare stopp. Hun er heldigvis voksen nå og bor for meg selv. Jeg hadde ikke taklet en partner som hadde holdt på slik, diagnose eller ei. Anonymkode: 3aea6...8da 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36081032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:08 #27 Del Skrevet lørdag kl 09:08 TS her. Nja, jeg mistenker at han har et snev av autisme, men det er ingen diagnose han har. Han er ellers en veldig flott fyr, men jeg kan bli skikkelig sliten av å få beskjed om helt åpenlyse ting, og noen ganger blir jeg småfrekk og responderer med "næhæi, sier du det. Det hadde jeg jammen ikke tenkt på". Mens han da synes jeg er frekk og skjønner ikke hvorfor jeg svarer slikt til noe som var vel ment. Jeg er da et voksent menneske som har levd et par år nå, og levde helt fint før jeg møtte han. At jeg kan glemme ting som alle andre er jo helt riktig, men jeg er da ikke komplett idiot. Har aldri fått noe tilsnakk i en arbeidssituasjon eller i min studietid tilbake. Kan også bli litt trassig, med feks i går hvor jeg hadde spist litt druer og det lå druestilk igjen på bordet, og når jeg reiser meg så sier han at jeg må huske druestilken, hvor jeg derfor unnlater å ta den. En taktikk som jeg prøver nå. Han minnet meg også om å lade bilen siden jeg skal på langtur i dag, selv om jeg ikke kan huske å noen sinne ha glemt det heller. Får også tips noen dager i uken om å stille vekkerklokke, tross jeg aldri har forsovet meg. Han sier at det er vanlig i hans familie med vennlig påminnelse, men i denne ekstreme grad har jeg ikke sett det. Han mener det godt sier han i den grad at han hadde satt pris på disse tipsene og informasjon, og hjelp til å huske ting. Han selv har en elendig hukommelse på slike ting, eller ting jeg sier, men husker all kunnskap eller konkret læring. F.eks så ba jeg han rundt lunsjtid i går om han kunne hente en pakke på posten. Få timer senere på vei hjem spør han meg om han skal handle noe, jeg foreslår melk, at det begynner å bli litt lite. Han kommer hjem med melk og uten pakken, og er overrasket over at jeg ikke minnet han på den pakken jeg hadde spurt om noen få timer tidligere. Jeg er nok hverken dum eller kunnskapsløs, men ganske så gjennomsnittlig. Dessuten er det ikke så moro å diskutere noe særlig med noen som "kan alt". Jeg liker også å tilegne meg kunnskap og å lære ting, skjønne og forstå, men hans oppførsel dreper denne delen av meg. Dessuten så er det ikke et veldig stort problem nå lenger med all kunnskap jeg får servert, der klarer jeg å avbryte om det blir for mye. Det er i hverdagen problemene og tipsene hans som virkelig skaper problemer. Også fordi når jeg sier nei så respekterer han det ikke, akkurat som om det brenner i han for å få sagt rådene. Det har skjedd flere ganger at jeg går fra prosjektet og lar han gjøre det alene fordi han vet jo best uansett, om det gjelder matlaging, husmaling, sette opp telt eller hva som helst. Dessuten, så er jeg ikke så opptatt av å gjøre alt 100% riktig uansett. Ja, jeg vet at kaffen ikke bør lages på vann fra kolbe, men har jeg gjester som setter på kaffe hos meg så lar jeg det passere og sier ikke noe. Jeg er ikke så ekstremt nøye på absolutt alt i livet. Jeg vet at bilen min har best av børsteløs vask og evt kun håndvask hjemme og ikke i maskin, men ei sjelden gang tar jeg børstevask i maskin, og hvis det kommer opp så får jeg en leksjon på det. Jeg pirker ikke i han hver eneste ting han gjør som kunne vært gjort bedre, ingen av oss er perfekte. Men han streber etter det perfekte og hvordan man best kan leve livet. Det er forskjellen. Helt fint om han velger det, men det trenger vel ikke å gå ut over meg? Er det så urimelig? Anonymkode: 42a84...087 3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36081191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet lørdag kl 09:22 #28 Del Skrevet lørdag kl 09:22 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dere er ikke match i det hele tatt. Han er en som søker kunnskap, vil dele den og diskutere. Du er som de fleste kjedelige personer som ikke søker etter å lære ny kunnskap. Anonymkode: 2cdaa...81c Her har du misforstått, eller så vil du bare være frekk. Du ser jo selv at dette ikke handler om vrangen til å lære seg noe. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36081249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet lørdag kl 09:31 #29 Del Skrevet lørdag kl 09:31 Okei, denne er litt KG - men kan han være på spekteret? Infodumping er egentlig kjærlighetsspråk - men alle og enhver andre kan bli sprø i nøtta. Han mener ikke å være bedrevitende - han bare har ikke skjønt helt «seg selv». Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36081280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:23 #30 Del Skrevet lørdag kl 14:23 Altså, HVOR mye bedre blir egentlig smaken på den kaffen om du tar vannet rett i trakteren og ikke via kolben i fem sekunder først? Han der hadde ikke vart lenge hos meg Anonymkode: 8032a...05f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36082366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:45 #31 Del Skrevet lørdag kl 14:45 AnonymBruker skrev (12 timer siden): mhm. moren min også: husk å låse døren. hvis jeg var deg ville jeg gjort x.. og y... osv. ta på sikkerhetsbeltet. lol. du kan jo gjøre det tilbake igjen da, mot ham... utenom det har jeg hørt mer alvorlige tilfeller av belærende oppførsel hvor de setter seg i sentrum som.. fantastiske.. man vet ikke hvordan det er før man har opplevd det. man tror jo at de tuller, for det blir jo for åpenbart at de lever i en alternativ virkelighet, hvor de grovt overvurderer seg selv og/eller har behov for å dra ned andre. fantastisk slitsomme mennesker. de trenger liksom veldig mye hjelp til å føle seg bra... man må stresse seg i hjel for å få dem til å føle seg bra nok. Anonymkode: d5eec...3fb Jeg verken tenker på eller gidder å opplyse ham om det selvfølgelige, og dessuten har jeg for lenge siden akseptert at slik er han bare. Så får jeg heller ha moro med det istedenfor. At han tåler det gjør det levelig. Hadde han blitt sur hadde det vært noe annet. Anonymkode: 56806...37e Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36082446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:01 #32 Del Skrevet lørdag kl 17:01 Du må jo fortelle ham at han fremstår mindre begavet med all masingen på allminnelige ting. Har han ikke skjønt og klarer å stille seg inn på at du er voksen, ikke et barn? Anonymkode: c2922...ec9 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36083016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:42 #33 Del Skrevet søndag kl 06:42 Jeg har adhd og hadde fullstendig klikka om noen hadde gjort dette mot meg. Jeg hadde rage dumpa fyren. Anonymkode: 8ed19...817 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36085031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:20 #34 Del Skrevet søndag kl 07:20 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har adhd og hadde fullstendig klikka om noen hadde gjort dette mot meg. Jeg hadde rage dumpa fyren. Anonymkode: 8ed19...817 Fy faen, jeg er enig. jeg var noenlunde funksjonell adhd-er før jeg møtte slike personer, og nå er jeg en mye mer dysfunksjonell type, fordi ting blir 100000.0000000 ganger kjedeligere av slik oppførsel, og hvis ikke jeg engang kan få EIE mine handlinger og tanker, altså, hvorfor gidde å gjøre noe som helst da? altså, de tar jo fra en selve gleden med å være selvstendig, den eneste gleden man kan dra ut av å gjøre dritkjedelige ting. og så tar de utgangspunkt i at man trenger hjelp med helt grunnleggende og elementær dømmekraft. Anonymkode: d5eec...3fb Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36085179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:40 #35 Del Skrevet søndag kl 08:40 Jeg var slik som dette, er nok litt der enda, men prøver selv å bli bedre. Har heldigvis verdens mest tålmodige kjæreste, som sa fra på en pen måte at dette er ikke ok. Det oppleves nedlatende og bedrevitere er ingen fan av😅 I starten måtte jeg tvinge meg selv til å ikke si noe, og jeg glipper enda, men nå har vi humor på det fordi vi begge vet at jeg ikke ønsker å være slik. Og jeg merker at jeg føler meg bedre når jeg ikke konstant følger med på hva alle andre gjør og tenker at jeg/de kunne gjort det bedre eller raskere med min metode. Tror det har med at jeg har vokst opp med en psykisk ustabil mor og en far som jobbet mye borte, så jeg ble den ansvarlige i ganske ung alder, både for hjemmet og for mine søsken. Jeg ble vant til at jeg var den som beskyttet og ga råd og passet på. Anonymkode: 6cac0...a0f 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36085588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:37 #36 Del Skrevet søndag kl 11:37 TS, jeg kan nesten garantere at det han sier om at "... alle andre han kjenner er interessert" stemmer IKKE 🤪 Vi har et vennepar hvor mannen er helt lik som din, og han er den mest slitsomme besserwisseren jeg noen gang har møtt. Hadde det ikke vært for at dama er ei venninne jeg har kjent hele livet og som jeg er utrolig glad i, hadde vi faset ut hele duoen. Desverre. Jeg har aldri skjønt hvordan venninna mi har holdt ut med han, og skjønner ikke hvordan du heller holder ut. Vi skal ha dette venneparet på besøk snart, og må seriøst stålsette oss før de kommer inn døra her, og vi blir nedrent av velmenende råd om ditt og datt. Det eneste jeg kan se for meg at kan være grunn til å bli værende med en sånn er om han er god og snill på bunn og bare uheldigvis mangler litt EQ. I venneparet vårt sitt tilfellet oppleves han bare som hoven og nedlatende med et stort behov for å hevde seg ovenfor andre. Anonymkode: 32724...cd3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36086538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:52 #37 Del Skrevet søndag kl 11:52 Denne mannen er kontrollfreak og stoler ikke på at andre greier de samme oppgavene like bra som han. Derfor får du desse slitsomme tilbakemeldingene pga han ønsker å sikre at tingene blir gjort som han vil og som er godt nok i hans øyne. Han har et stort selvbilde Anonymkode: 0ea20...54c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842392-hvordan-takle-en-kj%C3%A6reste-som-er-en-bedreviter/page/2/#findComment-36086617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå