Gå til innhold

Spørsmål om arvinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om broren er singel og dør, så er det moren som arver.

Anonymkode: 39ebe...036

Ja, men var i forhold til død mor jeg besvaete

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min bror er gift, så dersom han skulle gå bort først av alle vil vel hans kone kunne sitte i uskiftet bo, og da vil det ikke være noe å arve etter ham (fortsatt at det ikke foreligger testamente, ektepakt e.l.)? Jeg husker ikke om jeg signerte noe da min far døde, det var uansett det naturligste i verden at mamma skulle sitte i uskiftet bo. 

Anonymkode: f0fdb...91b

Hvis din bror er gift uten barn har de sikkert ordnet med testamente så ektefellen får alt og ikke bare halvparten.

Anonymkode: db8b4...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hun skriver ikke det. Hun skriver "Hva skjer dersom min bror skulle dø før min mor, og han fremdeles ikke har fått egne barn? Hvem arver hans del?"

Hans del her er snakk om den delen av morens arv som ville tilfalt ham om han levde - ikke hans egne penger.

Anonymkode: a8e33...843

Men kjære vene, om han dør før mor og ikke har egne barn så er det jo kun TS som er arving den dagen mor faller fra. Skjønner ikke hva hun lurer på da? Det er ingenting som er brors del da, for bror lever ikke, og bror har ikke livsarvinger. 

Anonymkode: 84906...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, om han dør før mor arver mor (og eventuelt hans far) han. Ikke TS.

Og jeg svarte TS, siden vedkommende ikke nevnte far må en anta far ikke er i live. Mao svaret mitt er korrekt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dør du, arver dine barn.

Den som ingen barn har, faller arven på foreldre og søsken. 
Gå på domstol.no så finner du god plansje for arverekkefølge. 

Anonymkode: 96c00...2d7

hvor ser du foreldre og søsken? Arven går opp til forelder, søsken får eventuelt når foreldre faller fra, det er ingen fordeling på foreldre og søsken samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du skriver i ditt HI at du også lurer på hva som skjer med arv etter bror, dersom han dør før mor. 

Anonym som svarer deg svarer også eksplisitt hva som skjer dersom bror dør, før mor. 

Det er lov å innrømme at man tok feil, uten å bortforklare.

Jeg kunne helt sikkert vært klarere i måten jeg stilte spørsmålet mitt. Skjønner ikke hva du mener med at jeg har tatt feil eller trenger å bortforklare. 

For øvrig er min far død, besteforeldre på begge sider er også døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner nå at det svares på to ulike ting her. 

Jeg lurte på hva som skjer med morsarven (min far er død) dersom min bror, som ikke har noen arvinger, ikke er i live den dagen mamma går bort. Det har jeg fått svar på. 

Jeg har også fått svar på hva som skjer med arven etter min bror dersom han dør først. 

Og for de som syns jeg har litt tungt for det kan jeg melde om at det kan godt hende dere har rett i det når det gjelder det her. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gitt at moren din ikke har et testamente som sier noe annet,  så arver dine barn i stedet for deg dersom du dør før moren din.

Om din bror dør uten livsarvinger, før moren din, får du eller dine barn hele arven.

Bruker over her nevner testamente, men det spiller ingen rolle om han har testamente eller ikke. Dør han før moren din, uten livsarvinger, så er du (eller dine barn om du er død) eneste arvinger etter din mor.

Vanskelig å skjønne helt hva du mener.

Om broren dør før sin mor er det hans mor og far som arver alt. Om far er død så går halvparten til TS og halvparten til mor.
Skriver han testament så er det testamentet som bestemmer arven. Det er ikke noe pliktdelsarv om en ikke har barn.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så oppsummert dersom det ikke er testamente og bror ikke har fått barn i mellomtiden:

Mor dør mens dere begge lever: Du og bror får 1/2 hver.

Mor dør mens bror lever, men du er død: Bror får 1/2, hvert av barna dine får 1/4.

Mor dør mens både du og bror er død: Barna dine får 1/2 hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (2 timer siden):

Vanskelig å skjønne helt hva du mener.

Om broren dør før sin mor er det hans mor og far som arver alt. Om far er død så går halvparten til TS og halvparten til mor.
Skriver han testament så er det testamentet som bestemmer arven. Det er ikke noe pliktdelsarv om en ikke har barn.

Har du kilde på dette? Jeg leser loven som at hvis en forelder er død så arver del gjenlevende forelderen alt de ellers ville arvet sammen. Og da ville ikke TS fått noe før mor dør.

Anonymkode: 97d09...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du kilde på dette? Jeg leser loven som at hvis en forelder er død så arver del gjenlevende forelderen alt de ellers ville arvet sammen. Og da ville ikke TS fått noe før mor dør.

Arveloven par 5 sier

Foreldrene arver likt. Hvis en forelder er død, går denne forelderens del av arven til hans eller hennes livsarvinger med lik andel på hver gren

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange eksperter her, men ingen klarer å skrive tydelig hvilke regler som gjelder. Moren til TS dør, og broren som var gift er også avdød. Hans kone sitter i uskiftet bo, og spørsmålet er om hun da vil arve hans 1/2 fra hans mor?

Anonymkode: dd919...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gjøre som 60%  i denne tråden, komme med visvas som forvirrer og absolutt ikke svarer på spørsmålet eller er direkte feilinformasjon.

Husker dere serien Arveoppgjøret på NRK? Advokat og medprogramleder Anne-Sofie Rolfsjord har vært i mange nettaviser rundt denne serien og svart på sånne spørsmål med dagligdags språk (vs lovdata-språk) - kan være verdt å ta en googlerunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dør mor først, deles det på søsken med en halvpart hver. Dersom bror da dør, og han og ektefelle har skrevet testamente,  arver hun alt. Dersom ikke arver hun halvparten og du halvparten. Dersom bror dør først har ikke ektefelle arverett etter mannens foreldre. Ergo du og dine barn får morsarven.

Anonymkode: 0bf03...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arv følger linjene som grenene i et tre. 

Din mor har to grener under seg som deler likt. Din bror har ingen grener under seg, så arv går da oppover et ledd, til din mor. Om et ledd har gått bort, som din mor, så fortsetter arven nedover hennes andre under-grener.

Så - hvis din mor lever når din bror dør. er din mor hans arving. Er din mor død, er du hans arving. Er du død, er dine barn hans arving. 

Dør din mor imens du og bror lever, er dere hennes arvinger. Er din bror død, er du hennes arving - fordi hans del går ned til ham, opp til henne, ned til deg.

Anonymkode: bbf5a...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor har to grener under seg som deler likt. Din bror har ingen grener under seg, så arv går da oppover et ledd, til din mor. Om et ledd har gått bort, som din mor, så fortsetter arven nedover hennes andre under-grener.

Så - hvis din mor lever når din bror dør. er din mor hans arving. Er din mor død, er du hans arving. Er du død, er dine barn hans arving. 

Dør din mor imens du og bror lever, er dere hennes arvinger. Er din bror død, er du hennes arving - fordi hans del går ned til ham, opp til henne, ned til deg.

Bare at det nå har kommet informasjon om at bror er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at det nå har kommet informasjon om at bror er gift.

Å, det så jeg ikke. Men at folk forstår det grunnleggende som jeg forklarte, tror jeg likevel er nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så mange eksperter her, men ingen klarer å skrive tydelig hvilke regler som gjelder. Moren til TS dør, og broren som var gift er også avdød. Hans kone sitter i uskiftet bo, og spørsmålet er om hun da vil arve hans 1/2 fra hans mor?

Anonymkode: dd919...d92

Hvis du med "hun" mener hans kone: Nei, hun vil ikke det.

Hvis du med "hun" mener TS: Ja, det vil hun.

Da gitt at bror dør før mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Foreldrene arver likt. Hvis en forelder er død, går denne forelderens del av arven til hans eller hennes livsarvinger med lik andel på hver gren.

Lov om arv, paragraf 5, 2. ledd

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du utelater far. Han er også arving. Om han er død, trer hans livsarvinger inn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...