Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kan også være fravær av noe som burde vært der. Mer ro, sterkere tilknytning, mer kroppskontakt. Hvem vet. Tenner du at du bare er født med OCD?

Anonymkode: 2566b...867

Jeg tenker at det er mye man ikke vet med sikkerhet, og at det ikke er enten eller.

Anonymkode: c28d7...d95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir jo bare synsing. 

Selvfølgelig. Å begynne med OCD som treåring!!!!! er rimelig spesielt. Sjansen for at det er utløst av en ytre faktor eller en udiagnostisert tilstand er stor. Det er ikke naturlig oppførsel.

Anonymkode: 3e3a1...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. Å begynne med OCD som treåring!!!!! er rimelig spesielt. Sjansen for at det er utløst av en ytre faktor eller en udiagnostisert tilstand er stor. Det er ikke naturlig oppførsel.

Dette er feil. Det er veldig vanlig for barn å ha tvangstanker og delta i tvangshandlinger, uten at det er sykelig. Veldig mange bare kikker innom det for en liten periode uten at det blir et stor problem. 

Og det er heller ikke slik at det MÅ være traumer bak, men ofte er det det som gjør at det ikke er like lett å behandle det, en har ikke en grunnleggende trygghet i bunn som gjør at OCD-en sitter bedre fast. OCD kan også utvikles helt enkelt som en vane, som blir lært av at den gjentas mange nok ganger, som gir "lettelse". Og hvis en da har traumer i bakgrunnen så blir drivkraften til å fortsette med OCD som en form for kontroll og lettelse større enn hvis en ikke har traumer. 

Og videre så er ikke "alt" traumer, men alt er tidligere erfaringer. Men disse erfaringene som gjør at vi utvikler angst, depresjon og OCD m.m. trenger ikke være store eller traumatiske, det er nok at en ikke får prosessert dem som vanlige minner, da vil de lagres fragmentert og på uheldig vis drive vår fremtidig atferd fra negative kjerneidéer vi ikke alltid husker hvor kommer fra. 

Anonymkode: 6449c...55e

AnonymBruker
Skrevet

OCD har boundry med PSTD, men har også boundry med autisme - selv om noe virker som OCD, så har en nødvendigvis ikke diagnosen - en må sjekke boundries.

I ICD 11, har en følgende boundry med PTSD og autisme (https://icd.who.int/browse/2025-01/mms/en#1582741816😞

"

• Boundary with Post-Traumatic Stress Disorder: In Post-Traumatic Stress Disorder, symptoms are limited to stimuli associated with or that serve as reminders of a traumatic event (e.g., fear and avoidance of a place where an individual was assaulted) and the intrusive thoughts and images are associated with the traumatic event."

"

• Boundary with Autism Spectrum Disorder: Persistent repetitive thoughts, images, or impulses/urges (i.e., obsessions) and/or repetitive behaviours (i.e., compulsions) characteristic of Obsessive-Compulsive Disorder may be difficult to distinguish from restricted, repetitive, and inflexible patterns of behaviour, interests, or activities that are characteristic of Autism Spectrum Disorder. However, unlike those with Autism Spectrum Disorder, individuals with Obsessive-Compulsive Disorder feel driven to perform repetitive behaviours in response to an obsession, according to rigid rules, to reduce anxiety, or to achieve a sense of ‘completeness’. Obsessive-Compulsive Disorder can also be distinguished from Autism Spectrum Disorder because difficulties in initiating and sustaining social communication and reciprocal social interactions are not features of Obsessive-Compulsive Disorder."

Det viktige er at OCD kan behandles med medisin, og gjerne opphører med medisin - noe som ikke nødvendigvis ikke er tilfelle med autisme, ettersom det er mer kognitivt og interesse preget (en spiller spill hele tiden fordi en er interessert, sære ritualer for å få adrealin eller pga vaner ...etc)

Anonymkode: 1dbc9...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Traumer er én av flere årsaker for at man utvikler OCD ja. 
Det finnes folk som er født med OCD, hvor det er en biologisk og genetisk årsak til at de har diagnosen. Ingen traumer, ingen andre diagnoser. 

Jeg har hatt OCD siden jeg var lita og det er mest sannsynligvis traumer som er årsaken. Vet ikke eksakt alder det startet for jeg fikk ikke diagnosen før jeg var i 20 årene. Men det jeg husker så har jeg hatt tvangshandlinger og tvangstanker fra den alderen traumene startet. Jeg fikk aldri hjelp for traumene og psykiske lidelser i oppveksten. Så ingen som kunne sette diagnosen heller, og familien så på meg som sær, rar, vrang og unormal. De tenkte aldri tanken på å sende meg til psykolog. Tror ikke de en gang vet at jeg har diagnosen nå, kan ikke huske at jeg har nevnt den for dem. 
Kan aldri være 100% sikker på at traumer er direkte årsaken hos meg, men det var en utløsende faktor. Det er ingen i nær familie som har OCD, så sjansen for at det er biologisk/genetisk er liten, men spontan krøll i DNA og hjernen skjer så det er fortsatt mulig. Jeg har en form for genetisk sårbarhet for OCD, og traumene er årsaken til at jeg utviklet OCD. 

Ikke alle med OCD har traumer, ikke alle med traumer utvikler OCD. 

Alle mennesker har en eller annen form for tvangstanker og tvangshandlinger, uten at de kvalifiseres for diagnosen OCD. Det å si at det ikke er naturlig eller normalt (som andre har nevnt) for 3 åring er  helt feil. For det er menneskelig å ha tvangstanker og tvangshandlinger, uten at det er en psykisk lidelse. Noen er født med OCD, fordi hjernen deres bare er skapt sånn. 

Anonymkode: 441b3...e10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke spesielt, og det er helt naturlig. Du har også tvangstanker og tvangshandlinger. 

Anonymkode: 441b3...e10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er under utredning for OCD, men legen mener at det ligger noe dypere i historien min. Jeg har blitt tidligere utstøtt og mobbet gjennom hele skolegangen, jeg ble utnyttet seksuellt av menn å dumpet brått etterpå mange ganger, jeg opplevde menn gå over grensene mine: presse meg til samleie osv. Jeg innser selv nå at jeg var sårbar og tok skyld på meg selv. Legen jobber med saken for å finne riktig behandling. Jeg har ocd men han har rett. Det ligger noe bak dette.

Anonymkode: c1e5e...d7c

OCD kan definitivt oppstå etter traumer, og det du beskriver høres absolutt traumatisk ut.

Jeg går igjennom behandling for PTSD. Jeg har ikke OCD, men kan til tider ha ekstreme kontrollbehov som får utløp på irrasjonelle og absurde måter som bare gir mening for meg. Det er en måte for mitt nervesystem å regulere seg selv på. Det søker kontroll, når jeg er i emosjonell ubalanse. Jeg har også hatt en spiseforstyrrelse, og det stammer fra det samme traumet. Alle disse destruktive greiene jeg holder på med kommer fra at jeg søker emosjonell regulering via kontroll over ytre faktorer. Følelsesmessig kaos omgjøres til noe håndfast, som er lettere å håndtere.

Nå er jeg klar over hvor traumene mine kommer fra, og jeg kan gjenkjenne triggere. Bare det å være bevist på hvor følelsene kommer fra, har hjulpet meg å gi slipp på mine absurde og nyttesløse kontrollverktøy. 

Anonymkode: cd34f...84f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det kan absolutt være en ytre faktor. Poenget er at den ytre faktoren ikke trenger å dreie seg om verken angst eller traume. Det kan dreie seg om noe man har sett, f.eks på tv eller i ei bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...