Gå til innhold

Kan OCD oppstå pga traumer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det at det kan være et symptom etter sterke traumer?

Anonymkode: c1e5e...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg forstår det så er OCD følge av en annerledesfungering i hjernen som gjør at du er latent for å utvikle OCD. For meg er det likevel åpenbart at OCD ble en måte å håndtere det faktum at jeg var traumatisert. Og at når jeg håndterer traumene mine blir ikke OCD like nødvendig. Jeg har fremdeles tvangstanker, men de skremmer meg ikke like mye. Så jeg ser vel helst på OCD som bare enda et symptom på traumer og strukturell dissosiasjon. 

Anonymkode: 6449c...55e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slik jeg forstår det så er OCD følge av en annerledesfungering i hjernen som gjør at du er latent for å utvikle OCD. For meg er det likevel åpenbart at OCD ble en måte å håndtere det faktum at jeg var traumatisert. Og at når jeg håndterer traumene mine blir ikke OCD like nødvendig. Jeg har fremdeles tvangstanker, men de skremmer meg ikke like mye. Så jeg ser vel helst på OCD som bare enda et symptom på traumer og strukturell dissosiasjon. 

Jeg er under utredning for OCD, men legen mener at det ligger noe dypere i historien min. Jeg har blitt tidligere utstøtt og mobbet gjennom hele skolegangen, jeg ble utnyttet seksuellt av menn å dumpet brått etterpå mange ganger, jeg opplevde menn gå over grensene mine: presse meg til samleie osv. Jeg innser selv nå at jeg var sårbar og tok skyld på meg selv. Legen jobber med saken for å finne riktig behandling. Jeg har ocd men han har rett. Det ligger noe bak dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er under utredning for OCD, men legen mener at det ligger noe dypere i historien min. Jeg har blitt tidligere utstøtt og mobbet gjennom hele skolegangen, jeg ble utnyttet seksuellt av menn å dumpet brått etterpå mange ganger, jeg opplevde menn gå over grensene mine: presse meg til samleie osv. Jeg innser selv nå at jeg var sårbar og tok skyld på meg selv. Legen jobber med saken for å finne riktig behandling. Jeg har ocd men han har rett. Det ligger noe bak dette.

Jeg trengte å få OCD-behandling før jeg drog nytte av traumebehandlingen, for før det så satt jeg bare og drev med forsikringer og mentale tvangshandlinger i terapitimene. I OCD-behandlingen derimot fokuserte de på at ingenting lå bak, jeg visste jo godt at det gjorde det, men så det er en balansegang der å ta med seg det nyttige fra OCD-behandlingen så en faktisk kan dra nytte av traumebehandling, men heller ikke ta for mye av OCD-behandlingen med, for noe av det var jo rett og slett å avvise og undertrykke deler av meg selv (jamført strukturell dissosiasjon). 

Kjenner meg igjen i historien din, det er fælt det du har opplevd og det er ikke rart at deler av deg flykter fra livet gjennom konstant OCD. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg trengte å få OCD-behandling før jeg drog nytte av traumebehandlingen, for før det så satt jeg bare og drev med forsikringer og mentale tvangshandlinger i terapitimene. I OCD-behandlingen derimot fokuserte de på at ingenting lå bak, jeg visste jo godt at det gjorde det, men så det er en balansegang der å ta med seg det nyttige fra OCD-behandlingen så en faktisk kan dra nytte av traumebehandling, men heller ikke ta for mye av OCD-behandlingen med, for noe av det var jo rett og slett å avvise og undertrykke deler av meg selv (jamført strukturell dissosiasjon). 

Kjenner meg igjen i historien din, det er fælt det du har opplevd og det er ikke rart at deler av deg flykter fra livet gjennom konstant OCD. 

Har ikke tenkt over at jeg ble faktisk utsatt for overgrep før nå. Legen ba meg sette sammen puslespillet med å gå tilbake i min historie. Han tenkte at det var mye jeg selv ikke har sett og forstått. 

Takk for at du deler. Det betyr mye. Men er det ikke normalt slik at traumebehandling tas først? Legen mener at jeg vil bli veldig sliten av ocd behandling for det skal være veldig krevende. Trist å høre at du har også opplevd traumer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke tenkt over at jeg ble faktisk utsatt for overgrep før nå. Legen ba meg sette sammen puslespillet med å gå tilbake i min historie. Han tenkte at det var mye jeg selv ikke har sett og forstått. 

Takk for at du deler. Det betyr mye. Men er det ikke normalt slik at traumebehandling tas først? Legen mener at jeg vil bli veldig sliten av ocd behandling for det skal være veldig krevende. Trist å høre at du har også opplevd traumer. 

Jeg vet ikke om det er noen spesiell mal på hva som tas først, men for min del så var det sånn at jeg hadde gått flere år i samtaleterapi uten at de oppdaget at jeg hadde OCD, og det var fullstendig poengløst, fordi jeg nettopp brukte terapitimen til tvangshandlinger, som terapeut deltok i, og aldri var rolig nok til å snakke ordentlig om det andre. Men om jeg f.eks hadde begynt med EMDR eller annet først, kanskje det hadde gått. Der må nok hver enkelt gjøre det som er best for dem, og ikke minst, det en får tilbud om. Dessverre er det for mange vanskelig å få den behandlingen de trenger. Jeg fikk mye nytte av å holde på med et nervesystem-regulerings-opplegg utenom. 

Det er dessverre enormt mye uforstand ute og går i hvordan traumer skal og bør behandles. 

Takk. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men du blir ikke frisk av OCD av å snakke om traumene. Disse to tingene må behandles separat. 

Anonymkode: 63e09...d5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men du blir ikke frisk av OCD av å snakke om traumene. Disse to tingene må behandles separat. 

Anonymkode: 63e09...d5d

Ja jeg kjenner at jeg får mer ocd av å ha bare gått igjennom traumene mine. Så det er noe i det. Jeg hadde lagt bak meg fortiden med forståelse at alt var min skyld. Og prøvde å glemme, men nå ble det tøfft å ta tak i det. Men det er vel slik man bør gjøre for å bli frisk. Bearbeide traumene og sette puslespillet sammen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Alt" er pga traumer. Er omtrent bare autisme som ikke er pga traumer.

Anonymkode: 2566b...867

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og det syns jeg forklarer bra hvor EKSTREMT skadelig det er for mennesker å bli utsatt for traumer. 

Anonymkode: 3e3a1...6ff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en god forklaring. Jeg har aldri forstått meg selv før legen sa det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OCD kan faktisk oppstå kun på grunn av stress (eller storesøsteren til stress, angst). Det behøver ikke være noe traume.

Anonymkode: ee31c...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, de fleste jeg kjenner med OCD har gode grunner til å ha fått det. Jeg kjenner egentlig svært få som sliter psykisk som ikke har opplevd traumer/omsorgssvikt/mobbing eller overgrep. 

Anonymkode: bf660...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

OCD kan faktisk oppstå kun på grunn av stress (eller storesøsteren til stress, angst). Det behøver ikke være noe traume.

Anonymkode: ee31c...ebf

Det kan også være arvelig, så det er ikke bastant at det må være traume. Men det kan være.

Anonymkode: c28d7...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan også være arvelig, så det er ikke bastant at det må være traume. Men det kan være.

Det som er arvelig er vel hvordan traumer/stress/angst slår ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som er arvelig er vel hvordan traumer/stress/angst slår ut.

Jeg har hatt OCD/tvangstanker siden jeg var 3 år. Ingen traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å leve med udiagnostiserte sykdommer/tilstander kan være til traumer. 
seksuelle overgrep fra før du har hukommelse eller språk…

Det kan bare hende dine traumer ikke er avdekket enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan også være fravær av noe som burde vært der. Mer ro, sterkere tilknytning, mer kroppskontakt. Hvem vet. Tenner du at du bare er født med OCD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å leve med udiagnostiserte sykdommer/tilstander kan være til traumer. 
seksuelle overgrep fra før du har hukommelse eller språk…

Det kan bare hende dine traumer ikke er avdekket enda. 

Det blir jo bare synsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...