Gå til innhold

Føler ikke samboer behandler meg like respektfullt etter vi bestemte oss for å flytte fra hverandre

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvfølgelig vil han endre adferd.

Er du klar over hvordan enkelte menn oppfører seg når de vet det er slutt?

Det du beskriver er 100% normalt. Over snittet bra.

Anonymkode: 620cb...f03

• Liker 6
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har et barn sammen og ønsker å opprettholde en eller annen form for normalitet for å skåne barn.

50/50 hadde dessuten ikke fungert i praksis. Han bidrar for så vidt ikke noe som helst med husvask heller, men den kampen orker jeg ikke ta.

Anonymkode: 47a8f...eb6

Barnet skal inn i en ny normalitet når dere flytter fra hverandre, og det høres ut som det bør skje snart. Da kan han vaske 100 % i egen bolig. 

Har dere vært til megling om barnet? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at dette handler om tillit og at siden du har valgt å forlate ham så oppleves denne tilliten fra hans side som brutt. 

Hvis dere deler en strømregning eller huslånet 50/50 så er det veldig vanskelig å argumentere for at du bruker mer av huset eller strømmen enn han, eller at noe av strømmen/lånet har du tatt deg friheter rundt.

Når det gjelder husholdning så stiller det seg annerledes; jeg får inntrykket av at den som kanskje står ansvarlig for innkjøp til husholdningen primært er deg, og da blir det mer diffust/uoversiktlig for ham hva pengene går til og om han har behov for dette. Det er jo tillitsbasert om man deler husholdningsutgifter; de færreste som bor sammen som leieboere for eksempel i ett kollektiv, deler på den type utgift. Nå er tilliten brutt og han blir mer skeptisk og negativ.

Jeg synes ikke det er så rart. Det som overrasker meg mer er at du finner dette så merkelig, og da undrer jeg meg over hvor mye du evner å se situasjoner fra hans perspektiv. Igjen: jeg sier ikke at han har rett, men du har for så vidt heller ikke det i å «kreve» at han skal betale til felles husholdningsutgifter med en eks som har valgt å dumpe ham, uten at han en gang skal få lov til å være kritisk til dette.

Min første tanke er at jeg håper dere får salget unna så radig som mulig fordi det må være ekstremt belastende for begge parter, men kanskje aller mest den som blir forlatt og må prosessere bruddet og sorgen med sin partner til stede som allerede er stort sett ferdig prosessert med denne livshendelsen. Fordi det er jo ett faktum at ved ett brudd når den ene først har bestemt seg, så har den personen også stort sett gått gjennom en endring og ett prosesseringsarbeid som gjør de i stand til å forlate partneren sin, de har jo emosjonelt allerede forlatt dem, koblet fra. Den som ikke ønsker brudd må jo starte prosessen når bruddet er ett faktum; de kan ikke lenger støtte seg på eller ønske seg nærhet og omsorg fra den som tidligere skulle ha gitt dem dette. 

Ja, jeg synes det er merkelig å plutselig skulle snylte på den andre. At stemningen ikke er den sammen, forstår jeg selvsagt. Spørsmålet mitt var mer om noen har erfaringer med om dette går seg til, etterhvert som man kommer seg mer og mer etter bruddet, siden man tross alt må forholde seg til hverandre i veldig mange år til pga felles barn.

Jeg forstår selvfølgelig at dette kan være vondt for han. Samtidig kom ikke bruddet brått på i det hele tatt, og han er heller ikke typen til å legge seg ned og sørge. Han aksepterer og kommer seg videre fort (mye fortere enn meg), om det er alt fra brudd til dødsfall. 

• Liker 4

Sorg, savn, bitterhet.. Hvor mange følelser kommer det ikke i tiden etter et brudd?
Alt fra å kunne smøre den andre på brødskiva, til at man blir møtt med nesten hat - helt normalt- og selvsagt slitsomt og uvant å stå i - for begge parter. Smartest å rive av plasteret og bo hver for seg så fort som mulig.

Kroppens mekanismer får en å gå videre, bearbeiding gjennom ulike stadier. Og når den onde tiden er forbi ender noen opp med godt vennskap, mens andre er nesten som luft ovenfor hverandre. Og da bør det være "noen voksne hjemme" hvis man har barn sammen - man vil alltid være "mamma og pappa" for barnet uansett.

• Liker 3
AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (4 minutter siden):

Barnet skal inn i en ny normalitet når dere flytter fra hverandre, og det høres ut som det bør skje snart. Da kan han vaske 100 % i egen bolig. 

Har dere vært til megling om barnet? 

Helt enig, men ting tar tid. Må nok regne med å bo sammen i flere måneder til.

Nei, det har vi ikke enda.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså, jeg nyter ikke noe mer enn han å fortsatt bo sammen. Sier heller ikke at vi skal være som før, men å plutselig forvente at den andre skal stå for din del av utgiftene? Jeg ser ikke helt logikken der, eller at det skal være noen unnskyldning.

Ts

Innlegget ditt handlet om at han ikke respekterte deg lenger. Noe som er fullt forståelig, og som du selvsagt burde forutsett når du bestemte deg for at dere skulle ha brudd. 

Nå må dere bare sørge for å flytte fra hverandre fortest mulig, og slutte å forvente at ting er som før.

Anonymkode: e1dc1...d09

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har et barn sammen og ønsker å opprettholde en eller annen form for normalitet for å skåne barn.

50/50 hadde dessuten ikke fungert i praksis. Han bidrar for så vidt ikke noe som helst med husvask heller, men den kampen orker jeg ikke ta.

Dere lurer jo ungen og lurer hverandre.

Bare tull at dere må spise middag sammen, lag mat til deg og ungen og la eksen styre sitt eget liv. 

Lev som om eksen er luft. 

Anonymkode: 84061...032

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg synes det er merkelig å plutselig skulle snylte på den andre. At stemningen ikke er den sammen, forstår jeg selvsagt. Spørsmålet mitt var mer om noen har erfaringer med om dette går seg til, etterhvert som man kommer seg mer og mer etter bruddet, siden man tross alt må forholde seg til hverandre i veldig mange år til pga felles barn.

Jeg forstår selvfølgelig at dette kan være vondt for han. Samtidig kom ikke bruddet brått på i det hele tatt, og han er heller ikke typen til å legge seg ned og sørge. Han aksepterer og kommer seg videre fort (mye fortere enn meg), om det er alt fra brudd til dødsfall. 

Okey, men du sier ingenting om at han forventer å snylte i HI men at han er negativ til å bidra til «husholdningen». Jeg spør spesifikk hva du definerer som husholdning og det består blant annet av dagligvarer, hvor du muligens gjør innkjøp han ikke har kontroll over. Hans mistillit til deg kan gjøre at han dermed er uenig i denne ordningen uten at han mener han skal «snylte» på deg. Du kan jo spørre han hva slags ordning han ville ha hatt i stedet for den dere har nå, også får du høre hva han mener selv. Jeg tviler på at svaret fra hans perspektiv er at han «vil snylte» på deg… ? 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere lurer jo ungen og lurer hverandre.

Bare tull at dere må spise middag sammen, lag mat til deg og ungen og la eksen styre sitt eget liv. 

Lev som om eksen er luft. 

Ved å spise middag sammen? 🤔 

Det er bevisst at vi «lurer» ungen. Ønsker ikke at barnet skal gruble over dette i månedvis, når det faktiske bruddet (at vi flytter fra hverandre) ikke vil skje før om flere måneder.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Okey, men du sier ingenting om at han forventer å snylte i HI men at han er negativ til å bidra til «husholdningen». Jeg spør spesifikk hva du definerer som husholdning og det består blant annet av dagligvarer, hvor du muligens gjør innkjøp han ikke har kontroll over. Hans mistillit til deg kan gjøre at han dermed er uenig i denne ordningen uten at han mener han skal «snylte» på deg. Du kan jo spørre han hva slags ordning han ville ha hatt i stedet for den dere har nå, også får du høre hva han mener selv. Jeg tviler på at svaret fra hans perspektiv er at han «vil snylte» på deg… ? 🤷🏼‍♀️

Han er ikke mulig å kommunisere ordentlig med, så det er ikke vits i. Da får han begynne å handle matvarer som går til fellesen selv, men det gjør han ikke. Så når han ikke vil handle og ikke setter inn penger på felleskortet lenger, hvordan skal jeg da ellers tolke det?

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er ikke mulig å kommunisere ordentlig med, så det er ikke vits i. Da får han begynne å handle matvarer som går til fellesen selv, men det gjør han ikke. Så når han ikke vil handle og ikke setter inn penger på felleskortet lenger, hvordan skal jeg da ellers tolke det?

Okey men da har jo du allerede bestemt for han hva han føler. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Innlegget ditt handlet om at han ikke respekterte deg lenger. Noe som er fullt forståelig, og som du selvsagt burde forutsett når du bestemte deg for at dere skulle ha brudd. 

Nå må dere bare sørge for å flytte fra hverandre fortest mulig, og slutte å forvente at ting er som før.

Anonymkode: e1dc1...d09

Enig i at innlegget ble litt dårlig formulert, men som jeg skriver lenger opp her, så var det mer ment som om det er slik jeg nå må forvente at det vil være, eller vil det med tiden gå seg til. Jeg skjønner at ting er gansk ferskt nå, men å behandle hverandre med respekt, mener jeg man skal gjøre uansett (i det minste for barnets del). Det er ikke som at jeg har vært utro, urimelig eller uryddig av meg på noen som helst måte. Nå vet dere lite om bruddet, men det er ikke merkelig i det hele tatt at jeg ikke gidder mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Okey men da har jo du allerede bestemt for han hva han føler. 

Jeg har forsøkt å kommunisere, da viker han bare unna og unngår å svare.

Annonse

AnonymBruker

Å bo sammen etter samlivsbrudd i månedsvis må virkelig være oppskriften på dårlig samarbeid. 

Sommerferien bør være hver for dere

Anonymkode: 17dfb...b9c

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er bevisst at vi «lurer» ungen. Ønsker ikke at barnet skal gruble over dette i månedvis, når det faktiske bruddet (at vi flytter fra hverandre) ikke vil skje før om flere måneder.

Hvis det er så viktig for deg, så driter du i hva det koster å spise middag med eksen din.

Hva med å forberede ungen på at dette vil skje, ellers får den sjokk når plutselig den ene forelderen er borte. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror jeg selv også hadde ønsket betalt for å spise middag daglig med eksen.

Hvis felles middag er viktig for deg synes jeg du kan bekoste det. Tipper han ikke ønsker det 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å bo sammen etter samlivsbrudd i månedsvis må virkelig være oppskriften på dårlig samarbeid. 

Sommerferien bør være hver for dere

Hva mener du? Bortsett fra de tingene her - at jeg står med ansvar for det, er det ikke så ille altså.

Vi krangler ikke og kan prate om «vær og vind» på en helt vanlig måte. Og heldigvis, tenker jeg (gjennom denne tråden høres det ut som man skal hate hverandre når man har bestemt seg for brudd), for ingen av oss har mulighet til å bo en annen plass til ting løser seg.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis det er så viktig for deg, så driter du i hva det koster å spise middag med eksen din.

Hva med å forberede ungen på at dette vil skje, ellers får den sjokk når plutselig den ene forelderen er borte. 

Forberede skal vi, men ser ingen vits om å si noe 3-4 måneder før bruddet vil skje. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror jeg selv også hadde ønsket betalt for å spise middag daglig med eksen.

Hvis felles middag er viktig for deg synes jeg du kan bekoste det. Tipper han ikke ønsker det 

Da synes jeg det er merkelig at jeg ofte får melding fra han når det nærmer seg middagtid, hvor han spør om hva det er til mat…

• Liker 1
AnonymBruker

Så fint for han da at han kan spare seg opp masse penger som han kan bruke når dere har flyttet fra hverandre 😊 Og fint for ham at du gir han dette. Bo gratis på hotell i flere måneder er jo kjempesmart løsning for mannen.

Anonymkode: 7da35...1e4

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...