Gå til innhold

Føler ikke samboer behandler meg like respektfullt etter vi bestemte oss for å flytte fra hverandre

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei si det, min eks er som deg, hun "besluttet" brudd etter 20 år og to barn, men forstår ikke hvorfor jeg ikke er like imøtekommende og overstrømmende interessert som før. Vi har jo bare slått opp og flyttet fra hverandre, det må jo gå an å leve som før liksom?

🤦

Anonymkode: e1dc1...d09

Altså, jeg nyter ikke noe mer enn han å fortsatt bo sammen. Sier heller ikke at vi skal være som før, men å plutselig forvente at den andre skal stå for din del av utgiftene? Jeg ser ikke helt logikken der, eller at det skal være noen unnskyldning.

Ts

Anonymkode: 47a8f...eb6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
SPOCA skrev (2 timer siden):

Hva forventet du egentlig?

Han bør betale sin del, men det er jo ikke merkelig at han kanskje ikke er spesielt imøtekommende eller respekterer deg på samme måte som før. Hvis du slo opp med han kan det jo hende at han føler du har ført han bak lyset, og dermed vært repsektløs mot han. Og da er kanskje veien kort til å svare med samme mynt.

Betyr ikke at jeg støtter det, men jeg kan forstå det.

Ikke meg du svarer, forresten (ts), men nei, dette bruddet så han komme. Vi har gått i terapi i flere år, uten noen bedring. Kan skjønne at jeg ikke er hans favorittperson om dagen, men i mitt hodet er ikke dette en unnskyldning for å for eksempel dumpe det økonomiske over på meg. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Strøm, mat osv.

Ts

Okey da skjønner jeg at han kan være motvillig..

hadde du sagt strøm og boliglån hadde jeg ment han ikke hadde noe årsak til det, men mat og husholdningsartikler ? - nei, det skjønner jeg at han kan være motvillig til.

Hans og dine utgifter kan være helt annerledes som «singel» enn hva det er når dere er sammen.

Han kan også mene at flere ting du ønsker å kjøpe er ting han ikke har interesse eller lyst til..

Det betyr ikke at han har rett og du feil, men at dere har ulikt ønske om hva fellesutgifter skal dekke, og at husholdningsartikler kanskje ikke er en av de tingene.. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du forventer her. Den du blir sammen med er ikke den samme du gjør det slutt med.

Anonymkode: 0d142...84f

Jeg forventer at han tar sin del av det økonomiske ansvaret, og ja, faktisk at vi kan behandle hverandre med respekt fordi vi har et barn sammen og må forholde oss til hverandre, enten vi vil eller ei. Men kan skjønne at det ikke er så lett i situasjonen slik den er nå.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bor altså fortsatt sammen i påvente av ny bolig. Vi har et barn sammen, og greier å bevare husfreden selv om ting føles litt anspent.

Jeg føler dog ikke at han behandler meg like respektfullt som tidligere. Det er en litt annen tone, han er motvillig til å betale sin del av fellesutgiftene og han unnlater å svare om jeg konfronterer han med det. Selv er jeg veldig konfliktsky, så det er ikke slik at jeg pusher veldig eller er fiendtlig eller noe.

Vet ikke om det er relevant, men det er jeg som har besluttet å avslutte forholdet.

Det er jo ikke rart i det hele tatt, skjønner han godt siden det var du som avsluttet forholdet 

Anonymkode: b5cab...9e3

• Liker 4
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Okey da skjønner jeg at han kan være motvillig..

hadde du sagt strøm og boliglån hadde jeg ment han ikke hadde noe årsak til det, men mat og husholdningsartikler ? - nei, det skjønner jeg at han kan være motvillig til.

Hans og dine utgifter kan være helt annerledes som «singel» enn hva det er når dere er sammen.

Han kan også mene at flere ting du ønsker å kjøpe er ting han ikke har interesse eller lyst til..

Det betyr ikke at han har rett og du feil, men at dere har ulikt ønske om hva fellesutgifter skal dekke, og at husholdningsartikler kanskje ikke er en av de tingene.. 

Med den logikken kommer han isåfall til å få sjokk når han skal bo alene. Mat til barnet kommer han ikke utenom uansett (for ja, ting koster). Matvarer som går direkte kun til meg selv, betaler jeg naturligvis selv. Men den felles middagen som han spiser like mye av som meg, forventer jeg at han er med på å betale.

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke rart i det hele tatt, skjønner han godt siden det var du som avsluttet forholdet 

Hva har det å si? Det kunne like godt vært han som avsluttet. Han gjorde det hvertfall ikke enkelt for meg å ville bli sånn som han har oppført seg/behandlet meg.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke meg du svarer, forresten (ts), men nei, dette bruddet så han komme. Vi har gått i terapi i flere år, uten noen bedring. Kan skjønne at jeg ikke er hans favorittperson om dagen, men i mitt hodet er ikke dette en unnskyldning for å for eksempel dumpe det økonomiske over på meg. 

Ts

Jeg vet at den jeg siterte ikke var deg ts. ;)

Det er nå så, men jeg tror ikke akkurat du kan forvente respekt hvis dere har gått i terapi og dere uansett har slitt i årevis. Da burde jo ikke dette være en overraskelse for deg heller?

• Liker 1
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det trodde jeg selvsagt ikke, men man behandler vel hverandre med respekt likevel og betaler vel fortsatt sin del?

Ts

Man må betale ja. Eller være med på å finne andre praktiske løsninger.

Det kan oppstå ugreie ting også om man er helt enige eller tom man selv bestemmer seg for å gå. Og veldig ofte om man blir forlatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
SPOCA skrev (12 minutter siden):

Det er nå så, men jeg tror ikke akkurat du kan forvente respekt hvis dere har gått i terapi og dere uansett har slitt i årevis. Da burde jo ikke dette være en overraskelse for deg heller?

Er helt enig. Forstår ikke hvorfor du plutselig tror at han skal endre seg når du har gjort det slutt.
Det kan også hende at han sørger over at forholdet deres er over. Noe som forklarer oppførselen hans. 

Anonymkode: b25cf...0f4

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Postet litt fort.

Det jeg lurer på, er hvertfall om det er tenkelig at han er sånn fordi det blir litt mye akkurat nå? Med at vi skal gå fra hverandre, men fortsatt bor sammen? Eller må jeg regne med at han ikke vil respektere meg på samme måte lenger? Det synes jeg hvertfall er trist, siden vi må samarbeide sammen siden vi har barn sammen…

Da har han jo respektert deg tidligere, siden du spør om han ikke vil respektere deg på samme måte lenger.
Og det synes du er trist.

Anonymkode: b25cf...0f4

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med den logikken kommer han isåfall til å få sjokk når han skal bo alene. Mat til barnet kommer han ikke utenom uansett (for ja, ting koster). Matvarer som går direkte kun til meg selv, betaler jeg naturligvis selv. Men den felles middagen som han spiser like mye av som meg, forventer jeg at han er med på å betale.

Ts

Jeg tenker at dette handler om tillit og at siden du har valgt å forlate ham så oppleves denne tilliten fra hans side som brutt. 

Hvis dere deler en strømregning eller huslånet 50/50 så er det veldig vanskelig å argumentere for at du bruker mer av huset eller strømmen enn han, eller at noe av strømmen/lånet har du tatt deg friheter rundt.

Når det gjelder husholdning så stiller det seg annerledes; jeg får inntrykket av at den som kanskje står ansvarlig for innkjøp til husholdningen primært er deg, og da blir det mer diffust/uoversiktlig for ham hva pengene går til og om han har behov for dette. Det er jo tillitsbasert om man deler husholdningsutgifter; de færreste som bor sammen som leieboere for eksempel i ett kollektiv, deler på den type utgift. Nå er tilliten brutt og han blir mer skeptisk og negativ.

Jeg synes ikke det er så rart. Det som overrasker meg mer er at du finner dette så merkelig, og da undrer jeg meg over hvor mye du evner å se situasjoner fra hans perspektiv. Igjen: jeg sier ikke at han har rett, men du har for så vidt heller ikke det i å «kreve» at han skal betale til felles husholdningsutgifter med en eks som har valgt å dumpe ham, uten at han en gang skal få lov til å være kritisk til dette.

Min første tanke er at jeg håper dere får salget unna så radig som mulig fordi det må være ekstremt belastende for begge parter, men kanskje aller mest den som blir forlatt og må prosessere bruddet og sorgen med sin partner til stede som allerede er stort sett ferdig prosessert med denne livshendelsen. Fordi det er jo ett faktum at ved ett brudd når den ene først har bestemt seg, så har den personen også stort sett gått gjennom en endring og ett prosesseringsarbeid som gjør de i stand til å forlate partneren sin, de har jo emosjonelt allerede forlatt dem, koblet fra. Den som ikke ønsker brudd må jo starte prosessen når bruddet er ett faktum; de kan ikke lenger støtte seg på eller ønske seg nærhet og omsorg fra den som tidligere skulle ha gitt dem dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Annonse

Dere har ikke bestemt dere, du har bestemt dere. Selv menn går gjennom en sorgprosess og alle er ikke like rasjonelle da, selv om vi som regel er mer rasjonelle enn kvinner. Lev med det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Hvorfor har dere felles middag? Det naturlige nå er at dere begynner å oppføre dere som to stykker som ikke lenger er sammen. Del kjøleskapet i to. Kjøp inn mat kun til deg. Lag måltider kun til deg. Annenhver uke så kjøper du også inn mat til barnet og lager mat til barnet.  Del opp alt som kan deles opp slik som toalettartikler, vaskemidler osv. Oppfør dere som om dere bor i et kollektiv. Sett opp regler for hvilke dager dere har tilgang på vaskemaskin og oppvaskmasin. Hvilke dager dere vasker fellesområder. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Hulderen skrev (1 time siden):

Hvorfor har dere felles middag? Det naturlige nå er at dere begynner å oppføre dere som to stykker som ikke lenger er sammen. Del kjøleskapet i to. Kjøp inn mat kun til deg. Lag måltider kun til deg. Annenhver uke så kjøper du også inn mat til barnet og lager mat til barnet.  Del opp alt som kan deles opp slik som toalettartikler, vaskemidler osv. Oppfør dere som om dere bor i et kollektiv. Sett opp regler for hvilke dager dere har tilgang på vaskemaskin og oppvaskmasin. Hvilke dager dere vasker fellesområder. 

De har barn.

Anonymkode: dcc30...066

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og fordi hun gjorde det slutt, så skal han snylte på henne? 

Han bor der og bør selvsagt betale sin del av utgifter. 

Anonymkode: 84061...032

• Liker 8
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Ja, han bør oppføre seg "forretningsmessig" og betale sin del.

Det er helt naturlig at stemningen blir dårlig når det er slutt.

• Liker 3
AnonymBruker
Hulderen skrev (4 timer siden):

Virrevirrevapp skrev (2 timer siden):

Kjløp og lag mat hver for dere. Begynn å ha ansvar for barnet annenhver uke. 

Strøm og husleie må dere dele.

Vi har et barn sammen og ønsker å opprettholde en eller annen form for normalitet for å skåne barn.

50/50 hadde dessuten ikke fungert i praksis. Han bidrar for så vidt ikke noe som helst med husvask heller, men den kampen orker jeg ikke ta.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...