Gå til innhold

Ikke svar om du ikke vet - utbetaling sv feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvorfor det er sånn egentlig? At man bare får for de 48 første dagene? Ved dagpenger ved arbeidsløshet får man jo 10,2% av det man har mottatt i dagpenger så lenge man har mottatt dagpenger i nok uker.

Anonymkode: 93181...a46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men du må jo trekke fra tidelen av bidragspengene før du regner med de 48 dagene? ?

Anonymkode: 6bf52...f2f

Bidrag har vel ikke noe med sykepenger å gjøre. 

Anonymkode: 14ae6...dcd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som vet hvorfor det er sånn egentlig? At man bare får for de 48 første dagene? Ved dagpenger ved arbeidsløshet får man jo 10,2% av det man har mottatt i dagpenger så lenge man har mottatt dagpenger i nok uker.

Politikerne som har bestemt. Regelen står i kapittel 8 i folketrygdloven. Husker ikke hvilken paragraf.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Politikerne som har bestemt. Regelen står i kapittel 8 i folketrygdloven. Husker ikke hvilken paragraf.

Sant. Men selv kan de få lønn i hele stortingsperioden, 4 år, dersom de blir syke. De som har bestemt hva vi vanlige kan få.

Anonymkode: e4d4f...df6

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (13 timer siden):

Summen fra Nav stemmer. Du får kun feriepenger fra Nav for de første 48 dagene i sykefraværet ditt. Du vil få utbetalt feriepenger fra jobben din for den tida du jobbet før du ble sykmeldt. Og tida etter selvfølgelig. 

Dette er fasiten

Anonymkode: 91b9a...ccf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ble sykemeldt fra en kommunal arbeidsplass i mars 2024. Før dette fikk jeg lønn som vanlig fra kommunen. Når jeg ble sykemeldt betalte NAV sykepenger direkte til meg. Jeg hadde ca 23000,- i brutto hver mnd i hele 2024.

Hvem utbetaler feriepenger? 

Fikk kun 5000 i feriepenger fra NAV. Er dette riktig? Vil jeg også få utbetaling fra kommunen?

Anonymkode: 414c0...603

Så i perioden du var sykemeldt fikk du penger direkte fra nav og ikke kommunen? 

Hvis kommunen betaler lønn utover arbeidsgiverperioden på 16 dager, vil du få feriepenger fra arbeidsgiver på hele perioden (samme utbetaling som normalt).

Dersom kommunen ikke gjør det, vil du få feriepenger fra kommunen tilsvarende den perioden du fikk lønn fra dem (januar-mars 2024, inkludert de 16 dagene i arbeidsgiverperioden). 

Du vil finne svar på hva du får og fra hvem på lønnsslippen fra desember, ev ved å bruke digitale løsninger som lønnsportal, hr, visma eller hva nå enn kommunen din bruker. 

Som andre påpeker får man mindre i feriepenger fra nav enn normal lønn. Om du lurer på om beløpet stemmer, kan du prøve å sjekke på dine sider på nav eller ringe/chatte med dem, så kan de undersøke det for deg. 

Anonymkode: 07b21...89d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor er feriepengene fra NAV så lav? Får man ikke ca 10% hva hva man tjente i fjor? Og at sykepenger regnes som inntekt? Fikk kun 5000 fra Nav i feriepenger. 

Var som sagt sykemeldt fra mars til slutten av desember. Brutto inntekt på 23000 kr hver mnd.

NAV har regler for hvor lang periode man får feriepenger for, ca 3 måneder. Så er man sykmeldt/har foreldrepermisjon lenger en dette så får man ikke feriepenger for resten av perioden.

Anonymkode: ba961...b44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 100% sykemeldt i februar i år. ( grunnet alvorlig sykdom)  Får jeg utbetalt alle feriepengene som jeg har opptjent i fjor da? Altså det feriepenge grunnlaget som står på lønns slippen min? 

Anonymkode: 6dea3...a9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble 100% sykemeldt i februar i år. ( grunnet alvorlig sykdom)  Får jeg utbetalt alle feriepengene som jeg har opptjent i fjor da? Altså det feriepenge grunnlaget som står på lønns slippen min? 

Du får 10.2 eller 12 % av feriepengegrunnlaget

Anonymkode: df7ca...3fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trekkes det skatt av det forresten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg var kun på jobb i fjor i januar og februar. Resten av året var jeg sykemeldt. Vil jeg få feriepenger av kommunen nå i juni da? Selv om NAV har utbetalt sykepenger.

Du får feriepenger for januar og februar fra arbeidsgiver.  Nav betaler kun feriepenger for 48 dager. 

Du har vært sykemeldt 10 av 12 måneder i opptjeningsåret av feriepenger, og når sykepengene kommer fra nav så blir det bare en brøkdel av det man vanligvis får utbetalt i feriepenger. 

Anonymkode: 74bfe...b80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det må du spørre arbeidsgiver fordi er du sykemeldt når du egentlig skal ha ferie så kan arbeidsgiver holde tilbake utbetaling av feriepenger til du faktisk skal ha ferie. Skal du avvikle ferie i sykemeldingen får du utbetalt feriepengene. 

Har du 5 ukers ferie er feriepenger 12% av feriepengegrunnlag minus trekk for 5 uken ferie. 

Anonymkode: 74bfe...b80

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke så ille, for du har fått penger når du uansett hadde ferie i fjor. 

Anonymkode: ff6c7...d10

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi staten vil ikke betale for ferien din når du faktisk ikke jobber

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men det offentlige forskutterer sykepenger, så hvis du er ansatt i kommunen så er det merkelig at du fikk sykepenger fra NAV. Opphørte arbeidsforholdet ditt TS? 

Anonymkode: 7f2d9...8c8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...