Gå til innhold

Ikke svar om du ikke vet - utbetaling sv feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt fra en kommunal arbeidsplass i mars 2024. Før dette fikk jeg lønn som vanlig fra kommunen. Når jeg ble sykemeldt betalte NAV sykepenger direkte til meg. Jeg hadde ca 23000,- i brutto hver mnd i hele 2024.

Hvem utbetaler feriepenger? 

Fikk kun 5000 i feriepenger fra NAV. Er dette riktig? Vil jeg også få utbetaling fra kommunen?

Anonymkode: 414c0...603

Skrevet

Du kom tilbake til jobb igjen? Da burde du vel få der i juni/ juli

AnonymBruker
Skrevet

Tror du får en tidel av overskuddet fra lønn minus Nav minus (pluss) andre bidrag. Men er ikke helt sikker. 

Anonymkode: 6bf52...f2f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Summen fra Nav stemmer. Du får kun feriepenger fra Nav for de første 48 dagene i sykefraværet ditt. Du vil få utbetalt feriepenger fra jobben din for den tida du jobbet før du ble sykmeldt. Og tida etter selvfølgelig. 

Endret av smurfebuss
  • Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble sykemeldt fra en kommunal arbeidsplass i mars 2024. Før dette fikk jeg lønn som vanlig fra kommunen. Når jeg ble sykemeldt betalte NAV sykepenger direkte til meg. Jeg hadde ca 23000,- i brutto hver mnd i hele 2024.

Hvem utbetaler feriepenger? 

Fikk kun 5000 i feriepenger fra NAV. Er dette riktig? Vil jeg også få utbetaling fra kommunen?

Hva står det på feriepenge grunnlaget på lønnsslippen din i desember da? 

Anonymkode: 6dea3...a9b

AnonymBruker
Skrevet

NAV betaler bare feriepenger for sykemeldingsperioden som ikke utbetales av arbeidsgiver.

Resten får du fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 97bfa...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare feriepenger for de 48 første dagene du fekk utbetalt sykepenger fra NAV. 

Anonymkode: 93181...a46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (Akkurat nå):

Summen fra Nav stemmer. Du får kun feriepenger fra Nav for de første 48 dagene i sykefraværet ditt. Du vil få utbetalt feriepenger fra jobben din for den tida du jobber før du ble sykmeldt. 

Jeg er ingen ekspert, men du må jo trekke fra tidelen av bidragspengene før du regner med de 48 dagene? ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

NAV betaler bare feriepenger for sykemeldingsperioden som ikke utbetales av arbeidsgiver.

Resten får du fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 97bfa...b7c

Men kun om du regner sykemeldingsperioden fra uken etter arbeidsgiverperioden er over. Men du kan søke om å få det tilbakebetalt gjennom tilskuddsordningen for forsentsøkere!

• Nyttig 1
Skrevet

Dette ser ut til å være reglene: 

• Arbeidsgiverperioden:
    Arbeidsgiver skal betale feriepenger av sykepenger utbetalt i arbeidsgiverperioden (de første 16 kalenderdagene). 

• Folketrygden (NAV):
    Etter arbeidsgiverperioden skal NAV betale feriepenger for inntil 48 sykepengedager per opptjeningsår, ifølge LO. 

• Beregningsgrunnlag:
    Feriepengene beregnes som 10,2% av sykepengene som gir rett til feriepenger. 
AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (15 minutter siden):

Summen fra Nav stemmer. Du får kun feriepenger fra Nav for de første 48 dagene i sykefraværet ditt. Du vil få utbetalt feriepenger fra jobben din for den tida du jobbet før du ble sykmeldt. Og tida etter selvfølgelig. 

Jeg var kun på jobb i fjor i januar og februar. Resten av året var jeg sykemeldt. Vil jeg få feriepenger av kommunen nå i juni da? Selv om NAV har utbetalt sykepenger.

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (18 minutter siden):

Du kom tilbake til jobb igjen? Da burde du vel få der i juni/ juli

Jeg var kun på jobb i fjor i januar og februar. Resten av året var jeg sykemeldt. Vil jeg få feriepenger av kommunen nå i juni da? Selv om NAV har utbetalt sykepenger.

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (18 minutter siden):

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil tro du vil få for 2 mnd i i juni. Står på siste lønn slipp hvor mye du vil få

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får feriepengene fra arbeidsgiver for det du har tjent de to månedene ja.

Anonymkode: ba961...b44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får feriepengene fra arbeidsgiver for det du har tjent de to månedene ja.

Anonymkode: ba961...b44

Hvorfor er feriepengene fra NAV så lav? Får man ikke ca 10% hva hva man tjente i fjor? Og at sykepenger regnes som inntekt? Fikk kun 5000 fra Nav i feriepenger. 

Var som sagt sykemeldt fra mars til slutten av desember. Brutto inntekt på 23000 kr hver mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bare for 2 måneder

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk lønnsslippen din, der står feriepenge-grunnlaget. Er du usikker snakk med lønningsavdelingen på jobb.

Anonymkode: d8311...74d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er feriepengene fra NAV så lav? Får man ikke ca 10% hva hva man tjente i fjor? Og at sykepenger regnes som inntekt? Fikk kun 5000 fra Nav i feriepenger. 

Var som sagt sykemeldt fra mars til slutten av desember. Brutto inntekt på 23000 kr hver mnd.

NAV penger gir maks 48 dager "feriepenger" så nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har jo fått svar lengre oppe. Du får bare sykepenger av de første 48 sykepengedagene. Du kan ta dagsats og gange med 48. Du får 10,2 prosent av den summen. Du skal få feriepenger fra arbeidsgiver for de mnd du var i jobb.

Anonymkode: 56e28...a14

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...