Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 18.25):

Jeg lurer ikke på noe, men blir bare irritert over at hun kaller han advokat og tror han kan alt.

Hun er veldig selvgod og opptatt av å fremsnakke seg selv og sine.

Ts

Anonymkode: c9937...d93

Hvorfor er du venner med en du forakter sånn? Kanskje du bare burde droppe dette fake-vennskapet? Hun virker snill og velmenende og du virker rett og slett fæl. Kanskje hun er lei av å høre på deg gnage i vei om alle problemene dine uten å være mottakelig for en løsning, siden mannen hennes ikke er god nok å hjelpe? Betal en ekte advokat for hjelp i stedet for å spre negativitet til "vennene" dine, da, så slipper du at den "selvgode skrytete" "venninna" di er så slem å tilby seg å hjelpe.

AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 18.11):

...

Hvis jeg eller andre snakker om noe vi står fast med eller lurer på, så spretter hun opp og tilbyr at mannen kan hjelpe til med sin kunnskap.

...

Anonymkode: d8938...516

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en veninne som er gift med en som er jurist og jobber i staten som saksbehandler.

Hun omtaler han som en som vet og kan alt, og kaller han både jurist og advokat, som ikke er det samme.

Skjønner at hun er stolt av sin mann, men merkelig at hun roter slik med yrkestitler.

Hvis jeg eller andre snakker om noe vi står fast med eller lurer på, så spretter hun opp og tilbyr at mannen kan hjelpe til med sin kunnskap.

Jeg vet at en jurist ikke kan alt innen jus, og hvis vi avslår hjelpen, blir hun veldig fornærmet.

Har jobbet i et yrke der vi har kontakt med jurister innimellom, så har litt peiling.

Hva er spørsmålet i denne tråden? 

Hvem er den som vet hva best i relasjonen mellom ts og den som omtales? 

En jurist er en som har studert jus. For å kunne titulere seg advokat skal man gå i «lære» hos en prinsipal/en advokat i to år og ha hatt diverse saker. Eller jobbe i andre spesifikke stillinger. 
Du skriver ikke et pip om den omtalte personen har vært i lære og faktisk er advokat før hen ble ansatt som jurist. Så her er en del usagt i hi, som kan tolkes både hit og dit. 

Anonymkode: 07072...8e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er du venner med en du forakter sånn? Kanskje du bare burde droppe dette fake-vennskapet? Hun virker snill og velmenende og du virker rett og slett fæl. Kanskje hun er lei av å høre på deg gnage i vei om alle problemene dine uten å være mottakelig for en løsning, siden mannen hennes ikke er god nok å hjelpe? Betal en ekte advokat for hjelp i stedet for å spre negativitet til "vennene" dine, da, så slipper du at den "selvgode skrytete" "venninna" di er så slem å tilby seg å hjelpe.

Anonymkode: d8938...516

Jeg støtter faktisk ts. For å si det sånn så er det venninnen som vil komme rart ut av det med å kalle mannen sin advokat i hytt og pine. Det er en slags respekt som venn å korrigere denne feiltakelse da mange vil tenke det samme hver gang hun sier det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer ikke på noe, men blir bare irritert over at hun kaller han advokat og tror han kan alt.

Ts

Andre avsnittet/andre setningen din her, har du tenkt over hva du skriver der?

Den slår nemlig sterkt tilbake på forfatteren av setningen. 

I tillegg er det nokså utrolig at en ektefelle er så på tilbudssiden mht å tilby ektefellens tids og ressursbruk på fritiden. Håndverkere og andre yrkesutøvere er nemlig veldig opptatt av å være privat når demokratiet er på jobb fordi de setter pris på å ha fritid.

Spørsmålet ti TS blir her om tråden kom litt skjevt ut i forhold til det hun trodde da den ble oppretttet?

• Liker 1
Skrevet

Ts

Høres ut som du kan ta en titt i speilet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er spørsmålet i denne tråden? 

Hvem er den som vet hva best i relasjonen mellom ts og den som omtales? 

En jurist er en som har studert jus. For å kunne titulere seg advokat skal man gå i «lære» hos en prinsipal/en advokat i to år og ha hatt diverse saker. Eller jobbe i andre spesifikke stillinger. 
Du skriver ikke et pip om den omtalte personen har vært i lære og faktisk er advokat før hen ble ansatt som jurist. Så her er en del usagt i hi, som kan tolkes både hit og dit. 

Joda jeg skriver at hennes mann er "kun" jurist.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 11.34):

Joda jeg skriver at hennes mann er "kun" jurist.

Ts

Jeg har mye kontakt med både advokater og jurister som ikke har advokatbevilling, og er som regel mest imponert over den siste gruppen. 

For å generalisere har jeg inntrykk av at jurister som jobber i offentlig sektor ofte veldig faglig oppdatert, og bruker tiden sin på det de er utdannet til. De gir ofte inntrykk av å være brennende opptatt av det de jobber med.

Advokater er tidvis selvstendig næringsdrivende eller del av et fellesskap, og det virker som at det er mange andre praktiske gjøremål som tar fokus. Mange jobber også med saker som det går tolv på dusinet av, og som er ganske rutinepreget.  Det er ikke alltid like god tilgang på klienter heller, så det er ikke gitt at en advokat har mye høyere inntekt enn en statsansatt jurist (dersom jeg har forstått det rett) :)

En advokat i min omgangskrets bestemte seg for advokatbevilling etter å ha søkt mange jobber i departementer og direktorater som han ikke fikk. 

Det virker som om du mener at det er mer prestisjefullt å være advokat enn offentlig ansatt jurist, men jeg er ikke umiddelbart enig i det.

Det er irriterende at folk roter med begreper, men dersom det hadde vært min venninne ville jeg ha oppklart misforståelsen en gang jeg var på tomannshånd. Du kan jo si noe slik som: «Jeg har ikke fått med meg at Petter har tatt advokatbevilling?» og så forklart forskjellen på advokat og jurist. Da unngår hun kanskje å si feil i en sosial sammenheng senere, og risikere å bli rettet på i andres påhør.

Anonymkode: d8e35...828

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du gidder å irritere deg over det.

Anonymkode: 632bb...c43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en veninne som er gift med en som er jurist og jobber i staten som saksbehandler.

Hun omtaler han som en som vet og kan alt, og kaller han både jurist og advokat, som ikke er det samme.

Skjønner at hun er stolt av sin mann, men merkelig at hun roter slik med yrkestitler.

Jeg vet at en jurist ikke kan alt innen jus, og hvis vi avslår hjelpen, blir hun veldig fornærmet.

Har jobbet i et yrke der vi har kontakt med jurister innimellom, så har litt peiling.

Er ikke jurist og advokat det samme?

Anonymkode: f71d5...6de

AnonymBruker
Skrevet

Distinksjonen mellom jurist og advokat er noe vi i rettsvitenskapsmiljøet synes er viktig. Det er ikke noe så mange utenfor miljøet bryr seg så mye om. Hvorfor ikke bare la henne være kry?

Anonymkode: e1750...935

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Distinksjonen mellom jurist og advokat er noe vi i rettsvitenskapsmiljøet synes er viktig. Det er ikke noe så mange utenfor miljøet bryr seg så mye om. Hvorfor ikke bare la henne være kry?

Anonymkode: e1750...935

Hun har all grunn til å være kry om mannen er jurist eller advokat men det er en forskjell og det er ikke det samme. Venninnen vil fremstå kunnskapsløs hvis hun uttaler seg slik. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 18.24):

Nei han har ikke det. Har kjent han siden jeg var tjue år, så vet hvilken utdannelse han har tatt.

Ts

Utdannelsen er den samme. Advokater er jurister.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Knocks skrev (23 minutter siden):

Hun har all grunn til å være kry om mannen er jurist eller advokat men det er en forskjell og det er ikke det samme. Venninnen vil fremstå kunnskapsløs hvis hun uttaler seg slik. 

Og hva gjør da ts? Trekker hun venninnen (for et strålende vennskap....) til side og gir henne den nødvendige informajsonen for å vite forskjellen? Neida! Hun går til KG og "ventilerer" om hvor dum (?) hun er. Ts kan ha rett, men for oss uinnvidde i jussens verden virker det som smålig flisespikkeri i sosiale settinger. Venninnen er ikke oppe til noen eksamen hvor det er av stor betydning å få alle begrep korrekt. 

Anonymkode: a282d...30e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og hva gjør da ts? Trekker hun venninnen (for et strålende vennskap....) til side og gir henne den nødvendige informajsonen for å vite forskjellen? Neida! Hun går til KG og "ventilerer" om hvor dum (?) hun er. Ts kan ha rett, men for oss uinnvidde i jussens verden virker det som smålig flisespikkeri i sosiale settinger. Venninnen er ikke oppe til noen eksamen hvor det er av stor betydning å få alle begrep korrekt. 

Anonymkode: a282d...30e

Ts her

Jeg har sagt til henne at det er en forskjell på jurist og det å jobbe som advokat, men hun fortsetter å bruke begrepene annenhver gang.

Hun synes advokat høres mer prestisje ut 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...