AnonymBruker Skrevet 23. mai #21 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utdannelsen er nå den samme. Litt misunnelig? Anonymkode: c3786...956 Advokater har 2 års praksis etter jusstudiet, etterfulgt av et advokatkurs på rundt 45 uker og etter det advokat eksamen, og først da kan de kalle seg advokat. ts Anonymkode: c9937...d93 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #22 Skrevet 23. mai ben47 skrev (2 timer siden): Jusutdannelsen er den samme for jurister og advokater. Master i rettsvitenskap. Men for å bli advokat må man i tillegg ha advokatbevilling. For å få det kreves minst to års praksis som advokatfullmektig, dommerfullmektig, politifullmektig eller universitetslærer i rettsvitenskap. Det vet jeg, men tror ikke hun vet det.. ts Anonymkode: c9937...d93 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #23 Skrevet 23. mai Har det så mye å si da? Du får rette på henne om det plager deg. Han kan ha like gode kunnskaper om lovverk som en advokat, sannsynligvis bedre kunnskap enn enkelte advokater på noen områder, og dårligere på andre områder. Anonymkode: ec3a2...72e 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai #24 Skrevet 23. mai Pleier ikke å bry meg så veldig om denne type ting men i dette tilfelle hadde jeg også irritert meg en del. 🙈🙈🙈 Anonymkode: 5e8d3...38d
AnonymBruker Skrevet 23. mai #25 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har det så mye å si da? Du får rette på henne om det plager deg. Han kan ha like gode kunnskaper om lovverk som en advokat, sannsynligvis bedre kunnskap enn enkelte advokater på noen områder, og dårligere på andre områder. Anonymkode: ec3a2...72e Jeg tror at hun synes det høres så mye finere ut å kalle seg advokat, derfor sier hun at mannen er det. ts Anonymkode: c9937...d93 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #26 Skrevet 23. mai Jeg har advokatbevilling og har jobbet en del år som advokat, men jobber nå som saksbehandler i staten (i et direktorat). Selve advokatkurset er ikke spesielt vanskelig å bestå, og jobben jeg har nå er mye mer krevende enn advokatjobben. Kunnskapsnivået på jurister og advokater er generelt likt, med noen dårlige og noen gode innenfor alle jobber. Og selvsagt med ulike spesialiseringer. Advokater er flinkere på prosedyre (hvordan fremlegge saker for retten), i og med at det er det de er trent på. Men det er egentlig den eneste forskjellen. Syns ikke feilen til venninnen din er spesielt ille, men kan skjønne at dere går lei av at hun skal selge han inn hele tiden. Anonymkode: 7b5de...e82 9 6
Leonaen Skrevet 23. mai #27 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en veninne som er gift med en som er jurist og jobber i staten som saksbehandler. Hun omtaler han som en som vet og kan alt, og kaller han både jurist og advokat, som ikke er det samme. Skjønner at hun er stolt av sin mann, men merkelig at hun roter slik med yrkestitler. Hvis jeg eller andre snakker om noe vi står fast med eller lurer på, så spretter hun opp og tilbyr at mannen kan hjelpe til med sin kunnskap. Jeg vet at en jurist ikke kan alt innen jus, og hvis vi avslår hjelpen, blir hun veldig fornærmet. Har jobbet i et yrke der vi har kontakt med jurister innimellom, så har litt peiling. Anonymkode: c9937...d93 Men gjør det noe da? Hvorfor irriterer deg det så mye? 1 5
SPOCA Skrevet 23. mai #28 Skrevet 23. mai Jeg skjønner ikke helt problemet jeg altså. La henne være i fred. Det blir som at de fleste kaller oss lærere, men strengt tatt er ikke stillingskoden "lærer" og "lektor med opprykk" (slik jeg er) den samme. Jeg blir jo ikke fornærmet over at noen ikke vet at det faktisk er en forskjell. 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai #29 Skrevet 23. mai Hun høres litt stusselig ut. Som om det er den eneste tingen i livet som gir henne litt egenverdi. Og det er jo virkelig triste greier, da. Anonymkode: c8201...dad 2
Modni Skrevet 23. mai #30 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Advokater har 2 års praksis etter jusstudiet, etterfulgt av et advokatkurs på rundt 45 uker og etter det advokat eksamen, og først da kan de kalle seg advokat. ts Anonymkode: c9937...d93 45 ukers kurs??? Jeg hadde to samlinger av 3 dager hver + eksamen 7 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #31 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg lurer ikke på noe, men blir bare irritert over at hun kaller han advokat og tror han kan alt. Hun er veldig selvgod og opptatt av å fremsnakke seg selv og sine. Ts Anonymkode: c9937...d93 Hvorfor tar du det ikke opp med henne? Skjønner ikke hva du får ut av å slenge dritt om venninnen din på nettet. Anonymkode: 494d1...f25 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #32 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun er veldig selvgod og opptatt av å fremsnakke seg selv og sine. Ts Anonymkode: c9937...d93 Veldig bra at hun fremsnakker sine, istedenfor å baksnakke en venninne på nett som du gjør. Anonymkode: 8dd2e...266 7 1 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai #33 Skrevet 23. mai Det jeg tror trådstarter reagerer på, er troen venninnen har på at han "kan alt" bare fordi han har studert juss. Det virker som en slags autoritetstro, der utdanning automatisk tolkes som allmenn ekspertise. Anonymkode: 5ea37...6f0 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #34 Skrevet 23. mai Det er jo veldig snilt av henne/ham! Juridiske råd er jo svindyrt. Anonymkode: a2344...4a0 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #35 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg tror trådstarter reagerer på, er troen venninnen har på at han "kan alt" bare fordi han har studert juss. Det virker som en slags autoritetstro, der utdanning automatisk tolkes som allmenn ekspertise. Anonymkode: 5ea37...6f0 Nettopp Ts Anonymkode: c9937...d93
AnonymBruker Skrevet 24. mai #36 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp Ts Anonymkode: c9937...d93 Fortsatt ingen god grunn for å slenge dritt om venninnen din på nettet. Anonymkode: 1f743...0c2 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #37 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du har rett i at det er vanlig, men teknist sett betyr "lawyer" jurist og "attorney" advokat. Anonymkode: 3bedd...e3c Det varierer også mellom forskjellige engelsktalende land. Han er ikke en Barrister, iallfall, og muligens ikke Solicitor heller? Anonymkode: 6dc0a...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #38 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg lurer ikke på noe, men blir bare irritert over at hun kaller han advokat og tror han kan alt. Hun er veldig selvgod og opptatt av å fremsnakke seg selv og sine. Ts Anonymkode: c9937...d93 hvorfor bryr du deg? Anonymkode: be410...622
Elle Melle Skrevet 24. mai #39 Skrevet 24. mai Neste gang får du spørre ham høyt og overrasket om han har byttet jobb? Mye enklere for deg når han må forklare henne forskjellen på jurist og advokat enn at du skal forsøke. Og hvis hun sier han kan hjelpe med en problemstilling er det vel bare å spørre ham? Kan han ikke, så blir det jo raskt tydelig. Ellers er det jo i bunn og grunn hyggelig at hun synes godt om mannen sin da og er stolt av ham. Et generelt råd jeg selv synes er nyttig, er å forsøke å finne ut hvorfor hun irriterer deg så veldig. Hvorfor treffer deg deg i så stor grad at hun gjør som hun gjør? Verden er jo full av folk man synes er teite uten at man aser seg opp av den grunn. Gå noen runder med deg selv, og hvis du finner ut av noe kan du få sortert litt og ende opp med å bli mye mindre irritert i etterkant. 3 2
Majer Skrevet 24. mai #40 Skrevet 24. mai Jeg hater når folk misbruker titler på den måten som hun venninnen din gjør. Samtidig tenker jeg at vi bør endre og skrote en del av titlene vi har i dag. Hvorfor kalle noen med master i ingeniørfag for sivilingeniør? I USA er sivilingeniør en byggingeniør. Siviløkonom er også bare tull. Det ingen logiske argumenter for å beholde det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå