AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Har en veninne som er gift med en som er jurist og jobber i staten som saksbehandler. Hun omtaler han som en som vet og kan alt, og kaller han både jurist og advokat, som ikke er det samme. Skjønner at hun er stolt av sin mann, men merkelig at hun roter slik med yrkestitler. Hvis jeg eller andre snakker om noe vi står fast med eller lurer på, så spretter hun opp og tilbyr at mannen kan hjelpe til med sin kunnskap. Jeg vet at en jurist ikke kan alt innen jus, og hvis vi avslår hjelpen, blir hun veldig fornærmet. Har jobbet i et yrke der vi har kontakt med jurister innimellom, så har litt peiling. Anonymkode: c9937...d93
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Javel. Hva lurer du på? Anonymkode: 49b6a...902 15 12
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Kanskje han har advokatbevilling, men jobber som jurist🙂 Anonymkode: 33ea3...b17 16 15
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje han har advokatbevilling, men jobber som jurist🙂 Anonymkode: 33ea3...b17 Nei han har ikke det. Har kjent han siden jeg var tjue år, så vet hvilken utdannelse han har tatt. Ts Anonymkode: c9937...d93 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Javel. Hva lurer du på? Anonymkode: 49b6a...902 Jeg lurer ikke på noe, men blir bare irritert over at hun kaller han advokat og tror han kan alt. Hun er veldig selvgod og opptatt av å fremsnakke seg selv og sine. Ts Anonymkode: c9937...d93 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lurer ikke på noe, men blir bare irritert over at hun kaller han advokat og tror han kan alt. Hun er veldig selvgod og opptatt av å fremsnakke seg selv og sine. Ts Anonymkode: c9937...d93 Høres ut som du er opptatt av å snakke med henne, og rart at du må gjøre det på et forum. Hva ønsker du egentlig råd om? Anonymkode: c7ea3...91e 23 17
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som du er opptatt av å snakke med henne, og rart at du må gjøre det på et forum. Hva ønsker du egentlig råd om? Anonymkode: c7ea3...91e NED, ikke med. Autocorrect. Anonymkode: c7ea3...91e 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres ut som du er opptatt av å snakke med henne, og rart at du må gjøre det på et forum. Hva ønsker du egentlig råd om? Anonymkode: c7ea3...91e Bare ventilere Ts Anonymkode: c9937...d93
AnonymBruker Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai Råder deg til å si «jurist. Du mener jurist. Petter er jo ikke advokat?» for hun virker jo ikke helt smart overfor andre heller. Anonymkode: 6dc0a...5ce 6 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai Og du er opptatt av å snakke ned venninnen din, hvordan er det bedre? Anonymkode: 1f743...0c2 12 2 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei han har ikke det. Har kjent han siden jeg var tjue år, så vet hvilken utdannelse han har tatt. Ts Anonymkode: c9937...d93 Utdannelsen er nå den samme. Litt misunnelig? Anonymkode: c3786...956 24 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai #12 Skrevet 23. mai Og så kan du jo si at det er dårlig å benytte seg av venners profesjonelle tjenester uten å betale, og at du skjønner det er slitsomt for Petter når folk gjør det, så dere avstår. ikkeno verre for legen enn når folk ønsker en diagnose i middagsselskapet. Anonymkode: 6dc0a...5ce 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai Pinlig for den statlige saksforvalteren at kona lanserer ham som allvitende advokat i tide og utide. Anonymkode: 2fa5b...d16 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bare ventilere Ts Anonymkode: c9937...d93 Skjønner du blir lei. Anonymkode: 25446...63c
ben47 Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei han har ikke det. Har kjent han siden jeg var tjue år, så vet hvilken utdannelse han har tatt. Ts Anonymkode: c9937...d93 Jusutdannelsen er den samme for jurister og advokater. Master i rettsvitenskap. Men for å bli advokat må man i tillegg ha advokatbevilling. For å få det kreves minst to års praksis som advokatfullmektig, dommerfullmektig, politifullmektig eller universitetslærer i rettsvitenskap. 12 12
AnonymBruker Skrevet 23. mai #16 Skrevet 23. mai Skjønner. Men hvis du har nevnte det og hun ikke tar det til seg, så er hun ikke mottakelig for innspill. La det gå. Du/dere vet forskjellen. Anonymkode: 1d90b...514 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #17 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har en veninne som er gift med en som er jurist og jobber i staten som saksbehandler. Hun omtaler han som en som vet og kan alt, og kaller han både jurist og advokat, som ikke er det samme. Skjønner at hun er stolt av sin mann, men merkelig at hun roter slik med yrkestitler. Hvis jeg eller andre snakker om noe vi står fast med eller lurer på, så spretter hun opp og tilbyr at mannen kan hjelpe til med sin kunnskap. Jeg vet at en jurist ikke kan alt innen jus, og hvis vi avslår hjelpen, blir hun veldig fornærmet. Har jobbet i et yrke der vi har kontakt med jurister innimellom, så har litt peiling. Anonymkode: c9937...d93 Jeg skjønner ikke helt problemet ditt? En jurist og en advokat har akkurat samme utdannelse: master i rettsvitenskap. At han ikke er advokat kan like gjerne ha med interesseområde å gjøre, som kunnskap og kompetanse. Og jo en jurist kan være like god innenfor jus som en advokat. Avhengig av hva man jobber med og spesialiserer seg innenfor! Alle advokater er jurister. Anonymkode: 207c6...b13 13 17
AnonymBruker Skrevet 23. mai #18 Skrevet 23. mai Jeg er jurist men ikke advokat, og kaller meg aldri advokat. Det er sant at å være advokat krever erfaring med å jobbe for en annen advokat, noen saker for retten og at man har advokatbevilling (som man får etter å ha jobbet for en annen advokat, har hatt noen saker for retten og bestått et mindre kurs). Likevel er det er ikke nødvendigvis forskjell på kompetansen mellom en jurist og en jurist som også er advokat. Jeg jobber med akkurat samme type saker og på samme måte som andre som er advokater - disse er gjerne ansatt i privat sektor. Så selv om det er feil å kalle han advokat og at ingen jurister ville gjøre det, så synes jeg ikke feilen er så veldig stor.. På engelsk er det forresten vanlig å kalle alle jurister «laywer» (eller hvordan det ordet staves), så har denne venninnen bakgrunn fra et engelsktalende land synes jeg feilen er enda mindre. Anonymkode: 8a95f...e4a 11 14
AnonymBruker Skrevet 23. mai #19 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er jurist men ikke advokat, og kaller meg aldri advokat. Det er sant at å være advokat krever erfaring med å jobbe for en annen advokat, noen saker for retten og at man har advokatbevilling (som man får etter å ha jobbet for en annen advokat, har hatt noen saker for retten og bestått et mindre kurs). Likevel er det er ikke nødvendigvis forskjell på kompetansen mellom en jurist og en jurist som også er advokat. Jeg jobber med akkurat samme type saker og på samme måte som andre som er advokater - disse er gjerne ansatt i privat sektor. Så selv om det er feil å kalle han advokat og at ingen jurister ville gjøre det, så synes jeg ikke feilen er så veldig stor.. På engelsk er det forresten vanlig å kalle alle jurister «laywer» (eller hvordan det ordet staves), så har denne venninnen bakgrunn fra et engelsktalende land synes jeg feilen er enda mindre. Anonymkode: 8a95f...e4a Du har rett i at det er vanlig, men teknist sett betyr "lawyer" jurist og "attorney" advokat. Anonymkode: 3bedd...e3c 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #20 Skrevet 23. mai Høres ut til at ts ikke har kunnskapen på plass selv. 😂 Jurister og advokater har samme utdannelse. Anonymkode: 78b52...981 8 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå