Gå til innhold

Gått ned 8 kg. Har 10 igjen. Full stopp.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du i kaloriunderskudd for din nye vekt? :)

Og - har du sjekket med målbånd underveis?

Du kan oppleve at kroppen endrer seg til det bedre etter hvert som du blir sterkere, selv om ikke vekta nødvendigvis rører seg.

Anonymkode: ed73d...b6c

• Liker 1

Jeg har også gjort det samme. Er 8 kg ned, og følte for ett stopp i slankingen tror jeg. Har ikke mistet motivasjonen, men trenger litt ro. 

Også er det utrolig mye som skjer nå med sosiale sammenhenger, mat og servering ofte, som gjør det vanskeligere å spise slik jeg selv ønsker. Og fryktelig travelt, vanskelig å få tid til til trening og restitusjon. 

For min del tror jeg at jeg må komme meg til juli, så vil nok ting ordne seg. Sommer og sol, flere turer ut i skog og mark. 

Tror kroppen har behov for litt hvile. Så nå vil jeg ikke jobbe hardt for å gå ned, men for å ikke gå opp i vekt, bli hvor jeg er. Kan det være at det er slik du føler det også?

Anonymkode: a7795...d0b

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lavt skal man gå liksom. Ligger lavt nok allerede...1200

Anonymkode: ed1eb...a88

Dersom du ikke går ned (sjekk med målebånd, ikke vekt) på 1200 kalorier så har du nok nådd et plateau, hvor kroppen har gått inn i krisemodus og senket forbrenningen. Da bør du nok øke inntaket litt, og forsikre deg om at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Ander kan sikkert gi bedre råd.

Anonymkode: 7a640...5f1

• Liker 2

Du kan f.eks kjøpe en smartvekt som gir deg mer info om muskler og fettprosent enn bare vekt?

Og så må du bryte rutinen av og til for å lure kroppen. Ta en dag der du unner deg et skikkelig stort kjøttmåltid ift hva du pleier, 2500 kalorier

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

da har du nok gått ned for fort. man bør ikke gå ned mer enn en halv kilo i uka

Anonymkode: bc585...2e3

Tull. Det er ikke farlig å gå ned mer i vekt og ts har gått ned ca 8kg/12 uker. Helt innafor. 

Anonymkode: c1ae9...c3e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Sunnfjording skrev (6 timer siden):

Du kan f.eks kjøpe en smartvekt som gir deg mer info om muskler og fettprosent enn bare vekt?

Og så må du bryte rutinen av og til for å lure kroppen. Ta en dag der du unner deg et skikkelig stort kjøttmåltid ift hva du pleier, 2500 kalorier

Man "lurer" ikke kroppen. Men, det kan være godt for kroppen å få næring på vedlikeholdsnivå en kortere periode. Da minker man stressen på kroppen og hormonubalanse kan komme i hormonbalanse, hvilket kan gjøre kroppen mer villig til en ny periode med vektnedgang og stress. 

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva veier du? hvor høy er du? hva er aktivitetsnivå? hvor ofte trener du? Spiser du kalorier som kommer fra aktivitet? 

72 kg og 165 høy. Jobber i bhg, trener par ganger i uken. 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull. Det er ikke farlig å gå ned mer i vekt og ts har gått ned ca 8kg/12 uker. Helt innafor. 

det er flere eksperter som sier at det ikke er bra og gå ned for fort for da blir det jojo slanking, nøykatig det som ts har opplevd

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/professor-mener-vi-bor-revurdere-bmi-skalaen-kan-vare-stigmatiserende-a-klassifisere-normale-som-overvektige/s/12-95-3423548461

• Nyttig 1

Kroppen din er i sjokk og tror det er hungersnød. Den tviholder på det den får. Gi den mat og tren styrke. Løft vekter, gå i trapper, gå i motbakker. Der får du økt opp forbrenningen MED mat.

Anonymkode: 675b5...67f

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

72 kg og 165 høy. Jobber i bhg, trener par ganger i uken. 

Eksempel på hvorfor du ikke går ned i vekt: 

1. Du spiser mer enn hva du tror (skal ikke mye til for å tippe over) 

2. Når du går på veldig lavt kcal så beveger du deg mindre og ubevisst og hvileforbrenningen går også litt ned.

3. Stress, søvn, hormoner påvirker alle vanntett og vekststabilitet. 1-3 kg vanntett kan kamuflere fett-tap for opptil 6 uker ca. 

Du kan gjøre dette:

1. Øke energiforbruket. Gå mer i hverdagen, feks 2000 skrittekstrq per dag. Stå mer, rydd, gå mens du snakker i telefon. Dette øker NEAT. 

2. Styrketrening. Å trene styrke øker forbrenning over tid, også i hvile. Styrketrening er veldig viktig når man skal ned i vekt fordi kroppen forbrenner muskler hvilket gjør at du orker mindre og blir enda slappere når du er på lavt kcal. 

3. Spis på vedlikeholdsnivå 2-3 uker. Dette kan hjelpe hormonene dine og redusere stress. 

Hvis jeg var deg, hadde jeg gått opp til 1600 kcal per dag i en periode på 3 uker og samtidig øke NEAT og legge inn en styrkeøkt til i uka. Det er viktig at du fokuserer på god næring for kroppen og unngår UP og mat som du ikke får telt nøyaktig. Det å gjette sånn ca antall kalorier i et måltid kan skille veldig mye, spesielt hvis det er brukt matfett i tillagingen. Vei og logg i app. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

det er flere eksperter som sier at det ikke er bra og gå ned for fort for da blir det jojo slanking, nøykatig det som ts har opplevd

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/professor-mener-vi-bor-revurdere-bmi-skalaen-kan-vare-stigmatiserende-a-klassifisere-normale-som-overvektige/s/12-95-3423548461

Kanskje du kunne funnet ordentlig forskning som underbygger det du sier og som er fra de siste 5 årene i det minste? 

Å gå ned feks 1 kg i uka er ikke direkte årsakt til jojo-slanking. At man går opp i vekt etter å ha gått ned kan ha millioner årsaker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kroppen din er i sjokk og tror det er hungersnød. Den tviholder på det den får. Gi den mat og tren styrke. Løft vekter, gå i trapper, gå i motbakker. Der får du økt opp forbrenningen MED mat.

Anonymkode: 675b5...67f

Forferdelig å se hvor mange som ødelegger kropp og helse med å gå opp og ned i vekt, der de sulter seg i ukesvis, og mister masse muskler og benmasse. Lykke til etter 50! Kvinner spesielt må spise, og de må spise mye, proteiner og fett, og trene masse styrke! Tynntjukk vil føre til masse helseproblemer på sikt. 

Anonymkode: d02d8...166

• Liker 1
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Forferdelig å se hvor mange som ødelegger kropp og helse med å gå opp og ned i vekt, der de sulter seg i ukesvis, og mister masse muskler og benmasse. Lykke til etter 50! Kvinner spesielt må spise, og de må spise mye, proteiner og fett, og trene masse styrke! Tynntjukk vil føre til masse helseproblemer på sikt. 

Anonymkode: d02d8...166

Man MÅ ligge i kaloriunderskudd hvis man skal ned i vekt. Sånn er det bare. Men, det ekskluderer ikke at man spiser sunt og trener styrke. Fedme og kraftig overvekt fører definitivt til helseproblemer også. Fedme er en sykdom og medisinen er vektnedgang. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...