AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Jeg var innom et (for meg) nytt apotek tidligere i dag. Jeg skulle hente ut en pakke med sterke smertestillende, men farmasøyten fant frem begge pakkene som jeg hadde fått på resept. Jeg sa at jeg kun ville hente den ene og han sa det var i orden. Jeg sjekket reseptene mine og det står det at jeg har hentet ut to pakker av tablettene mine, men jeg fikk bare med meg en (og betalte bare for en). Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 66647...472
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Du drar tilbake til apoteket med kvittering, viser frem at du kun har hentet ut en pakke så ordner nok det seg. Anonymkode: 2539d...a0c 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var innom et (for meg) nytt apotek tidligere i dag. Jeg skulle hente ut en pakke med sterke smertestillende, men farmasøyten fant frem begge pakkene som jeg hadde fått på resept. Jeg sa at jeg kun ville hente den ene og han sa det var i orden. Jeg sjekket reseptene mine og det står det at jeg har hentet ut to pakker av tablettene mine, men jeg fikk bare med meg en (og betalte bare for en). Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 66647...472 Tar vare på kvitteringen, og går innom apoteket igjen. Og du kan på denne måten vise legen at du bare har fått en pakke. Har du ikke kvitteringen så kan de finne ut hva du har fått og betalt for i datasystemet. Men, jeg er usikker på om ikke det at du henter ut på en A eller B resept, er slik at du ved en gangs ekspedering må hente alt på resepten, og derfor mister den ene pakken nå, særlig dersom dette er en A resept? Anonymkode: 88f81...ecd 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar vare på kvitteringen, og går innom apoteket igjen. Og du kan på denne måten vise legen at du bare har fått en pakke. Har du ikke kvitteringen så kan de finne ut hva du har fått og betalt for i datasystemet. Men, jeg er usikker på om ikke det at du henter ut på en A eller B resept, er slik at du ved en gangs ekspedering må hente alt på resepten, og derfor mister den ene pakken nå, særlig dersom dette er en A resept? Anonymkode: 88f81...ecd Du kan og ring dem og spørre hvordan dette gjøres. Anonymkode: 88f81...ecd 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai Jeg jobber selv i apotek og med vårt nye datasystem er det dessverre veldig fort gjort å greie å avslutte kundens e-resept ved en feiltakelse, særlig ved uthenting av for eksempel sterke smertestillende (såkalte A- eller B-preparater). Hvite resepter på A- og B-preparater kan nemlig ikke reitereres, altså det er ikke lov at legen legger inn flere uttak på resepten. Derimot kan det jo legges inn flere pakninger på samme uttak (maksimalt 3 måneders forbruk). Siden slike resepter i utgangspunktet kun er gyldig for én gangs ekspedisjon vil datasystemet automatisk avslutte resepten etter første utlevering, også hvis eksempelvis kun 1 av totalt 2 pakker faktisk er utlevert. Systemet greier rett og slett ikke det regnestykket. Dette kan selvsagt farmasøyten overstyre manuelt, men det er sååå fort gjort å overse!😵 Jeg gjetter derfor at det kan være dette som har skjedd? Ta kontakt med apoteket du var på, så ordner de det! Samme apotek som ekspederte resepten kan heldigvis også "gjennopprette" den innen 30 dager etter ekspedisjon:) Anonymkode: 6ce58...626 1 3
Fru Uperfekt Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber selv i apotek og med vårt nye datasystem er det dessverre veldig fort gjort å greie å avslutte kundens e-resept ved en feiltakelse, særlig ved uthenting av for eksempel sterke smertestillende (såkalte A- eller B-preparater). Hvite resepter på A- og B-preparater kan nemlig ikke reitereres, altså det er ikke lov at legen legger inn flere uttak på resepten. Derimot kan det jo legges inn flere pakninger på samme uttak (maksimalt 3 måneders forbruk). Siden slike resepter i utgangspunktet kun er gyldig for én gangs ekspedisjon vil datasystemet automatisk avslutte resepten etter første utlevering, også hvis eksempelvis kun 1 av totalt 2 pakker faktisk er utlevert. Systemet greier rett og slett ikke det regnestykket. Dette kan selvsagt farmasøyten overstyre manuelt, men det er sååå fort gjort å overse!😵 Jeg gjetter derfor at det kan være dette som har skjedd? Ta kontakt med apoteket du var på, så ordner de det! Samme apotek som ekspederte resepten kan heldigvis også "gjennopprette" den innen 30 dager etter ekspedisjon:) Anonymkode: 6ce58...626 Hvilken dårlig ledelse bestilte et så dårlig system? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber selv i apotek og med vårt nye datasystem er det dessverre veldig fort gjort å greie å avslutte kundens e-resept ved en feiltakelse, særlig ved uthenting av for eksempel sterke smertestillende (såkalte A- eller B-preparater). Hvite resepter på A- og B-preparater kan nemlig ikke reitereres, altså det er ikke lov at legen legger inn flere uttak på resepten. Derimot kan det jo legges inn flere pakninger på samme uttak (maksimalt 3 måneders forbruk). Siden slike resepter i utgangspunktet kun er gyldig for én gangs ekspedisjon vil datasystemet automatisk avslutte resepten etter første utlevering, også hvis eksempelvis kun 1 av totalt 2 pakker faktisk er utlevert. Systemet greier rett og slett ikke det regnestykket. Dette kan selvsagt farmasøyten overstyre manuelt, men det er sååå fort gjort å overse!😵 Jeg gjetter derfor at det kan være dette som har skjedd? Ta kontakt med apoteket du var på, så ordner de det! Samme apotek som ekspederte resepten kan heldigvis også "gjennopprette" den innen 30 dager etter ekspedisjon:) Anonymkode: 6ce58...626 Så hvis eks legen skriver ut for 1 års bruk. Eks 12 bokser, hvor 3 kan hentes hver gang, så vil resten bli slettet? Eller forstod jeg galt. Ser her så skriver sykehusbehandling ut ritalin for 1 år av gangen, med forbruk for uthenting hver 3 mnd Anonymkode: 02a5c...e82
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 21.00): Så hvis eks legen skriver ut for 1 års bruk. Eks 12 bokser, hvor 3 kan hentes hver gang, så vil resten bli slettet? Eller forstod jeg galt. Ser her så skriver sykehusbehandling ut ritalin for 1 år av gangen, med forbruk for uthenting hver 3 mnd Anonymkode: 02a5c...e82 Det er ikke lov å skrive ut 1 års forbruk av A- og B-preparater på hvit resept. Maksimalt 3 måneders forbruk, som det står i innlegget du siterer. (Blå resept er selvsagt inntil 12 måneders forbruk). Anonymkode: 6ce58...626 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Fru Uperfekt skrev (På 23.5.2025 den 20.53): Hvilken dårlig ledelse bestilte et så dårlig system? Hva mener du? Det står jo klart og tydelig at denslags resepter ikke er ment å ekspederes flere ganger. Anonymkode: 939e4...df5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå