AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Hei, har tidligere slitt mye med IBS-problematikk, og kom for ca. et år siden over dette med ultraprosessert mat og tidsbegrenset spising. Slukte vel alle råd litt for hardt, samtidig som jeg er glad jeg har kommet over det - for magen har blitt mye bedre etter å ha gjort endringer. Problemet er derimot at jeg har rast ned i vekt uten at det har vært hensikten. Har alltid vært naturlig slank og hatt høy forbrenning, og er kvinne i fertil alder (27 år). Har prøvd å holde meg til 3 måltider dagen, og har følt at det har stabilisert magen. Har alltid trent og vært aktiv. Men nå har jeg gått på en skikkelig blemme, for har gradvis blitt veldig tynn og er nede i 47-48 kg, noe jeg aldri har vært før.. er 163 cm, så nå er jeg jo undervektig og har de siste to ukene satt trening på pause, innført et ekstra måltid og fokusert på å få i meg mye kalorier. Uten at det har hjulpet foreløpig.. En ganske frustrende situasjon Lurte på om noen har vært borti noen lignende, eller om noen får til å holde vekten ved tidsbegrenset spising/et sunt kosthold? Har nå i ettertid skjønt at alle disse helserådene kanskje ikke passer alle, og at vi alle er forskjellige. Føler meg dum som har brutt kroppen min ned Hørte i en podcast om temaet at det er lurt for tarmen å bli ordentlig sulten før man spiser, og jeg innser at jeg har jo slukt alle disse rådene, uten å egentlig tenke over om det er det beste for min kropp.. Men man tenker jo at det er det når noen med god utdannelse innenfor helse eller ernæring uttaler seg , så da lurer jeg jo på om det er noe jeg gjør feil? Skal sies at jeg spiser meg ordentlig mett de 3 gangene jeg har spist, og har fokus på proteiner, gode karbohydrater og sunt fett - så er ikke noe å si på måltidssammensetningen. Det jeg tenker det må dreie seg om i så fall er vel at jeg noen ganger går for lenge uten mat, med tanke på at jeg har en relativt aktiv hverdag.. men andre får jo til å følge disse rådene virker det som, så skjønner ikke hvorfor det ikke har funket for meg? Anonymkode: 3167b...bc2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Det er veldig lite som skjer med vekt på 2 uker, du må nesten prøve litt lenger og se om du legger på deg, gjør du ikke det så må du få i deg flere kalorier. Anonymkode: 72bc4...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Går du ned i vekt handler det først og fremst om at du har spist for lite mat/kalorier i forhold til det din kropp trenger med ditt aktivitetsnivå. Hvor ofte og hvor mange måltider spiller liten trille ved både vektnedgang og oppgang. Du bør telle kalorier, og bruk en kalkulator på nett for å beregne ditt kaloribehov. Om du føler deg bedre i magen av å spise 3 måltider om dagen så kan du fint gjøre det. Men da bør du heller tenke på hvordan du kan øke kaloriinnholdet i maten du spiser. F.eks litt nøtter eller avokado er både fulle av næring og kalorier, og det skal en veldig liten mengde til før det gir uttelling. Bruke litt god olivenolje over salat/bakte grønnsaker er også en god måte å øke kaloriinnholdet uten å øke volumet på maten, samtidig som du får sunt fett mm. Anonymkode: 90f8e...9f8 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Hvordan føler du deg da? jeg er også 163, og ja, vet jeg blir undervektig ifht bmi med en slik vekt. Men, bmi er jo veiledende også, ikke en fasit. Jeg ville tenkt, at om du føler deg bra og pigg, menstruasjonen er normal osv, er det ikke nødvendigvis galt for din kropp å veie 48 kg. Ville faktisk stilt spørsmålet til fastlegen før det bekymret meg å være undervektig på bmi om jeg spiste sunn og fornuftig mat. Ikke sikkert det er noe galt med deg, tvert imot, kanskje er det bmi-skala som er problemet… Anonymkode: 2ea2a...943 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Skrevet 24. mai Det er vanskelig si hva som hjelper best, for vi er alle forskjellige. De rådene du hører på, er de tilpasset IBS? Eller "normale friske mager"? Jeg har ibs, og trener mye. For meg så funker det best med ett stort måltid i 18-20 tiden, og eventuelt snacks etterpå. Og eventuelt ett lite måltid på formiddagen de dagene jeg trener hardt. Jeg lager mat med mye fløte/rømme/ost som drar opp kalorinivået, i tillegg til mye karbohydrater. Da holder jeg vekten, har jevn energi, og magen er for det meste stabil. Jeg spiser en blanding av ren mat og up. Jeg bruker gjerne ferdigkjøpt dressing, butikkbrød, tortilla-lefser, proteinpulver og hvis jeg har lyst så bruker jeg posesaus, men lager mye fra bunnen av. Men uansett hvordan du spiser, om du spiser ett eller fem måltider om dagen, om du spiser kun ren mat eller mye/litt UP, så er det kaloriinntak som påvirker vekten. Jeg vil råde deg til å ta en ting om gangen, f.eks fokuser på ren mat, uten å fokusere på dette med tidsbegrenset spising. Eller fokuser på tidsbegrenset spising, uten å fokusere på up/ren mat. For oss med ibs, så er tarmene ikke så glad i endringer, og trenger ofte mer tid for å finne ut om det funker eller ikke. Anonymkode: 9d5ae...8cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå