AnonymBruker Skrevet 23. mai #21 Skrevet 23. mai Jeg har mye kunst på veggene, men prisen på hvert enkelt bilde ligger under fire tusen. Kjøpt fordi jeg liker det, og i noen tilfeller kjenner kunstneren. Ikke kjøpt som investeringer (men mulig at barna mine kan selge noen av dem med fortjeneste i framtida). Anonymkode: 03bac...929
AnonymBruker Skrevet 23. mai #22 Skrevet 23. mai Ikke i en økonomisk situsjon hvor noe nyttig mangler. Har man det man trenger og har råd uteb å bli blakk går det vel greit. Anonymkode: fbb4c...e5f
Hareena Skrevet 23. mai #23 Skrevet 23. mai Kommer an på prioritering. Noen prioriterer sydentur, andre kunst. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #24 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor god økonomi da hvis jeg kan spørre? For vi har også veldig god økonomi, men vi har jobbet så hardt så det sitter litt inne å bruke penger. Vi er så vandt med å bruke lite. Men nå tjener vi ca to millioner hver, har to millioner i fond ( spart et år bare) og ca 35 millioner i eiendom. Jeg mener vi bør kunne ta oss råd nå, han mener at vi må ha mer i fond først 😛 Anonymkode: d19d6...259 Han er en onkelskrue. Hva er vitsen med penger om ingen av dem skal brukes? Anonymkode: fbb4c...e5f 1
Alice123 Skrevet 23. mai #25 Skrevet 23. mai (endret) Jeg har kjøpt noe kunst, som for meg er investering i glede og lykke, jeg regner ikke med det stiger i verdi (i så fall et pluss). Men jeg blir genuint lykkelig og glad av å se på det og der ligger verdien for meg. Så har det blitt i stedet for sommerferie det året, eller i stedet for nytt kjøkken, etc. Å SPEKULERE i kunst har jeg ikke kompetanse, eller nerver, til. Endret 23. mai av Alice123 3
Snok1 Skrevet 23. mai #26 Skrevet 23. mai Jeg hadde kjøpt kunst for 35k lenge før jeg kjøpte et ur til 35k dersom det er en sammenligning som gir mening. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #27 Skrevet 23. mai Hvis man har virkelig lyst på et bilde og har penger til det, så er de beste rådet: Kjøp! Tror det er langt flere som angrer på at de IKKE kjøpte enn de som kjøpte... Min mor har angret i 70 år på at hun ikke kjøpte et bilde hun kanskje hadde hatt råd til, og antakelig hadde hatt råd til... Dronning Sonja var en slik dame, i samme alder, men med noe bedre øknomi, som faktisk kjøpte i en slik situasjon, selv om hun egentlig ikke "hadde råd til det". Men man skal nok ikke forvente at man får igjen pengene om man vil selge det. Og langt mindre at det stiger i verdi. Særlig ordinær grafikk virker det å etter hvert bli en overflod over - ikke så rart, når stadig flere gamlinger etterlater seg mye bilder og folk flytter fra store eneboliger til små leligheter... ... selv kjøpte jeg litt etter at jeg ble femti - under pandemien kjøpte jeg et par bilder i prisklasse 10.000-20.000, ikke mer. Og selv om jeg fortsatt har en del boliglån, så vil jeg ikke nøle å svi av opp til en 30.000 hvis det er noe jeg virkelig har lyst på. Har vurdert Bleken/Bjertnes, f.eks. Jeg føler at bildene på veggen løfter stua betrakelig - men pussig nok er det de rimeligere bildene jeg har folk setter mest pris på.. Anonymkode: 4be7d...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #28 Skrevet 23. mai Liker du kunst så er da ikke 35k så mye å bruke på det Anonymkode: be133...7ef
AnonymBruker Skrevet 24. mai #29 Skrevet 24. mai Kjøp! Hvis verket gir deg så mye glede, så betyr det mer enn 35k på konto. Jeg kjøpte det første dyre kunstverket, før jeg hadde både EK og leilighet. Hadde en liten buffer, det føltes godt å bruke penger på noe som over hodet ikke var livsviktig. Jeg ble faktisk overtalt av foreldrene mine til å kjøpe det. De som jobbet og slet hele livet, og aldri eide ett eneste verk. De forstod hva det betød for meg (etter å ha gnålet om den kunstneren i 10år). Anonymkode: 325f6...bf9
AnonymBruker Skrevet 24. mai #30 Skrevet 24. mai Dyr kunst kjøpes uten påvirkning på økonomi. Som vil si at - 35k ikke utgjør noe forskjell for dere. Hvis -35k kan utgjøre en forskjell negativt må dere ikke handle kunst. Anonymkode: 79f76...585 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #31 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Var på en utstilling her om dagen og forelsket meg i et bilde til 35000 kr. Har tenkt på det bildet i flere uker nå. Men hvem er disse folkene som tar seg råd til dyr kunst? Gjør du det? Hvor mye skulle du ha tjent og hatt i buffer før du kjøpte noe slikt? Jeg har sagt til mannen at jeg ønsker meg det bildet i 40 - års gave. Han mener vi heller bør spare de pengene. Flyttet inn for 2 år siden og har fremdeles tomme vegger e fleste steder. Kun noen billige posters. Anonymkode: d19d6...259 Jeg har ca 32000 utbetalt i måneden og har investert i kunst fra jeg var student. Kjøpte mitt første maleri på Finn. Malt av en ganske kjent kunstner. Kjøpte det fot bare 5000 i 2010. Bare innrammingen som medfulgte kostet 2000 kr. Nå er bildet verdt rundt 30 000 kr. Malerier er en fantastisk investering om du tar godt vare på dem. Det er sjeldent de faller i verdi som mange andre ting gjør og veldig mange malerier, særlig av kjente kunstnere bare øker i verdi. Når jeg leser hvor mye penger dere har tenker jeg umiddelbart at dere er skikkelig rike ift mennesker flest. Syns nesten det blir for dumt å diskutere frem og tilbake hvorvidt du skal unne deg noe så kjært som du kan ha glede av hele livet, når du har så mye penger. Anonymkode: 9b4eb...d0d
Knirke Skrevet 24. mai #32 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ganske få stiger i verdi. Vi har MASSE kunst, snakker mengder (fordi kunstnerforeldre med både egen og andres). Men det er forskjell på teoretisk salgbart og et reellt marked. Akkurat nå og lenge før Håkon Blekens død så kunne en kanskje tenkt at et attraktivt bilde man kjøpte for 20 år siden er steget noe i verdi, men da skal det jo nettopp være kjente kunstnere og verk det er marked for. Anonymkode: f812f...712 Det er forskjell på motivasjonen for å kjøpe kunst, men spørsmålet i HI er altså ikke «Hvor mye penger kan jeg tjene på å kjøpe kunst» 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #33 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor god økonomi da hvis jeg kan spørre? For vi har også veldig god økonomi, men vi har jobbet så hardt så det sitter litt inne å bruke penger. Vi er så vandt med å bruke lite. Men nå tjener vi ca to millioner hver, har to millioner i fond ( spart et år bare) og ca 35 millioner i eiendom. Jeg mener vi bør kunne ta oss råd nå, han mener at vi må ha mer i fond først 😛 Anonymkode: d19d6...259 Du tjener to mill i året og må spørre mannen din om å kjøpe deg noe som du fint kan betale for med bare en 1/3 av din månedslønn??? Dette må jo være tull. Har du helt mista grep om tall og penger for du er så full av de? Hvis jeg skulle brukt 35K måtte jeg ha spart i 2-3 mnd, for jeg har utbetalt 42K i måneden og har 1/3 til lommepenger etter faste utgifter. Anonymkode: de9b2...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #34 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du tjener to mill i året og må spørre mannen din om å kjøpe deg noe som du fint kan betale for med bare en 1/3 av din månedslønn??? Dette må jo være tull. Har du helt mista grep om tall og penger for du er så full av de? Hvis jeg skulle brukt 35K måtte jeg ha spart i 2-3 mnd, for jeg har utbetalt 42K i måneden og har 1/3 til lommepenger etter faste utgifter. Anonymkode: de9b2...ee7 Jada, ser at det er tullete, men vi har alltid hatt helt felles økonomi og snakker om alle store innkjøp. Det er ikke før nå siste året vi begynner å få overskudd, da vi har kjøpt eiendommer og brukt mye på renovering osv. så til tross for høy lønn har vi alltid følt oss blakke. Men nå har vi blitt enige om å investere mer utenom eiendom fremover. Trenger en pause fra renovering osv, og er fornøyd med at eiendommene nå begynner å betale seg selv og gi avkastning. Vi er rett og slett ikke vant med å bruke penger på «dill». Men har reservert bildet da 🤗 Anonymkode: d19d6...259 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #35 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dere har selvfølgelig råd til kunst. Det trenger ikke være dyrt. Det fineste bildet mitt kostet 5000 kr, av en ukjent kunstner. Verdt mye mer nå. Tror mannen din at kunst må koste flere hundre tusen? Vi tjener 2x gjennomsnittslønn og har kunst til noen titusen tilsammen. Min søster tjener noen millioner og har kunst til noen hundre tusen til sammen. Da jeg kjøpte mitt første bilde gikk jeg på aap og var dritsjuk og fattig. Det ga meg mye glede det bildet. Så lenge man har noe til overs har alle råd til kunst om de virkelig ønsker seg det. Anonymkode: cc14a...ca8 Samme her. Når man er syk og låst til hjemmet er det i hvert fall viktig med noe som gir glede og økt livskvalitet, og kunst er da ikke det verste man kan kose seg med. Ikke bare kjøper jeg kunst, jeg spesialbestiller verk fra kunstnere jeg liker stilen til. Og jeg er langt i fra rik nå heller. Anonymkode: fb9f4...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #36 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jada, ser at det er tullete, men vi har alltid hatt helt felles økonomi og snakker om alle store innkjøp. Det er ikke før nå siste året vi begynner å få overskudd, da vi har kjøpt eiendommer og brukt mye på renovering osv. så til tross for høy lønn har vi alltid følt oss blakke. Men nå har vi blitt enige om å investere mer utenom eiendom fremover. Trenger en pause fra renovering osv, og er fornøyd med at eiendommene nå begynner å betale seg selv og gi avkastning. Vi er rett og slett ikke vant med å bruke penger på «dill». Men har reservert bildet da 🤗 Anonymkode: d19d6...259 Ja altså sorry for å være krass men når du har utbetalt mer enn dobbelt av meg i måneden, ja kanskje nesten tre ganger så mye, så er det nærmest provoserende å lese at du føler deg blakk og ikke vet om du kan bruke penger på kunst du likte 😅 jeg har da 42 utbetalt og unner meg noe hver eneste måned! Om ikke kunst så nye sko, ny kjole, tur på bedre restaurant. Ja jeg føler jeg virkelig lever et privilegert liv. Og så går folk rundt med over 100 tusen utbetalt i måneden og angster over småpenger (i deres skala) Glad du reserverte bildet❤️ Håper du fortsetter å faktisk bruke penger på ting som gir deg glede! Det ække lommer på likskjorta. Anonymkode: de9b2...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #37 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor god økonomi da hvis jeg kan spørre? For vi har også veldig god økonomi, men vi har jobbet så hardt så det sitter litt inne å bruke penger. Vi er så vandt med å bruke lite. Men nå tjener vi ca to millioner hver, har to millioner i fond ( spart et år bare) og ca 35 millioner i eiendom. Jeg mener vi bør kunne ta oss råd nå, han mener at vi må ha mer i fond først 😛 Anonymkode: d19d6...259 Dere har fire mill i inntekt og nesten førti mill i forumet, men har så lite bakkekontakt at dere ikke kan te avgjørelsen om å bruke 35.000 på kunst? Herregud. Jeg blir faktisk kvalm. Anonymkode: 4ce87...9b0 4
Knirke Skrevet 24. mai #38 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere har fire mill i inntekt og nesten førti mill i forumet, men har så lite bakkekontakt at dere ikke kan te avgjørelsen om å bruke 35.000 på kunst? Herregud. Jeg blir faktisk kvalm. Anonymkode: 4ce87...9b0 Og du høres ut som du er misunnelig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #39 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 15.52): Var på en utstilling her om dagen og forelsket meg i et bilde til 35000 kr. Har tenkt på det bildet i flere uker nå. Men hvem er disse folkene som tar seg råd til dyr kunst? Gjør du det? Hvor mye skulle du ha tjent og hatt i buffer før du kjøpte noe slikt? Jeg har sagt til mannen at jeg ønsker meg det bildet i 40 - års gave. Han mener vi heller bør spare de pengene. Flyttet inn for 2 år siden og har fremdeles tomme vegger e fleste steder. Kun noen billige posters. Anonymkode: d19d6...259 Noen kjøper kunst, andre kjøper luksusmerker eller smykker. Atter andre kjøper dyre biler og telefonen. Du bestemmer selv hva du ønsker å bruke dine penger på, så lenge du ikke kjøper kunst for hele budsjettet ditt, og ikke har penger til mat og regninger. Vil man ha noe, så vil man ha det, da finner man løsninger. Anonymkode: 1f47e...224
AnonymBruker Skrevet 24. mai #40 Skrevet 24. mai Man bør ha god nok råd til å kjøpe det, verken mer eller mindre. Det blir som med andre ting, hva man prioriterer. Mange av oss bruker mye mer på det på ferie i løpet av året feks. Anonymkode: cf396...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå