Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på en utstilling her om dagen og forelsket meg i et bilde til 35000 kr. Har tenkt på det bildet i flere uker nå. 

Men hvem er disse folkene som tar seg råd til dyr kunst? Gjør du det? Hvor mye skulle du ha tjent og hatt i buffer før du kjøpte noe slikt? 

Jeg har sagt til mannen at jeg ønsker meg det bildet i 40 - års gave. Han mener vi heller bør spare de pengene. Flyttet inn for 2 år siden og har fremdeles tomme vegger e fleste steder. Kun noen billige posters. 

Anonymkode: d19d6...259

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har flere bilder i den prisklassen du skisserer... Eller det vil si de kostet så mye da vi kjøpte de, men har steget i verdi. 
Vi har veldi god økonomi da, så måtte ikke kjøpe de på bekosting av noe annet.. 

Tenk så mye glede man får av flotte bilder på veggene, som man ser nesten hver eneste dag.

Anonymkode: 6dfe1...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har råd til å gi deg gave til 35000 i 40-årsgave så syns jeg kunst er en veldig flott ting å bruke penger på. Hvis det betyr noe for deg, så har du det for resten av livet og kan gi det videre også. Heller det en feks dyr bil som har verditap på langt mer enn 35000kr i året.

Anonymkode: 9c6c8...b6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Løp og kjøp! Jeg mener det, i mitt liv er det ingenting som kan erstatte et kunstverk man virkelig faller for. Jeg har kjøpt kunst siden jeg var student, ikke som investering men for å ha noe på veggene mine jeg elsker. Jeg har levd på posesuppe og billigkneip i et par måneder for å ha råd til kunst, jeg har ofret dyr bil, dyre vesker, smykker, dyre klær etc for å ha mer penger til kunst.

Alt fordi det første maleriet jeg virkelig falt for var solgt da jeg endelig hadde bestemt meg for å kjøpe det. Angrer ennå, og det er 35 år siden.

Anonymkode: a13a7...5fe

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del tenker jeg at det handler vel så mye om interesse som økonomi. Jeg hadde aldri betalt 35.000 for kunst, men så synes jeg Nille er helt innafor også. Hadde jeg trengt ny bil kunne jeg fint lagt 7-800.000 i den, det betyr mer for meg. Har du råd til å betale 35.000 og du mener det er verdt det, så er du innafor. Med felles økonomi og en mann som ikke er enig i prioriteringen så har du en dårligere sak, men du kan jo argumentere for å få frem hvor mye dette betyr for deg, og hva du «godtar» at han bruker penger på fordi det er viktig for han.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg investert i først andre ting som gir bedre avkastning enn kunst og bygget meg en solid base på det før jeg begynte å kjøpe kunst. Jeg har aldri arvet eller fått penger så det var viktig for meg først å ha en god base verdier i eiendom, fond, aksjer, eget as og krypto før jeg vurderte kunst som jeg ser på som litt mer «kose» investering. Det at jeg gjorde det i denne rekkefølgen gjør at jeg nå kan kjøpe mer kunst enn om jeg hadde begynt i den enden før jeg hadde det andre grunnlaget.

Anonymkode: c119a...c63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har flere bilder i den prisklassen du skisserer... Eller det vil si de kostet så mye da vi kjøpte de, men har steget i verdi. 
Vi har veldi god økonomi da, så måtte ikke kjøpe de på bekosting av noe annet.. 

Tenk så mye glede man får av flotte bilder på veggene, som man ser nesten hver eneste dag.

Hvor god økonomi da hvis jeg kan spørre? For vi har også veldig god økonomi, men vi har jobbet så hardt så det sitter litt inne å bruke penger.  Vi er så vandt med å bruke lite. Men nå tjener vi ca to millioner hver, har to millioner i fond ( spart et år bare) og ca 35 millioner i eiendom. Jeg mener vi bør kunne ta oss råd nå, han mener at vi må ha mer i fond først 😛

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg investert i først andre ting som gir bedre avkastning enn kunst og bygget meg en solid base på det før jeg begynte å kjøpe kunst. Jeg har aldri arvet eller fått penger så det var viktig for meg først å ha en god base verdier i eiendom, fond, aksjer, eget as og krypto før jeg vurderte kunst som jeg ser på som litt mer «kose» investering. Det at jeg gjorde det i denne rekkefølgen gjør at jeg nå kan kjøpe mer kunst enn om jeg hadde begynt i den enden før jeg hadde det andre grunnlaget.

Anonymkode: c119a...c63

Du høres veldig lik ut som oss, vi har heller ikke fått en krone og har jobbet oss opp fra ingenting. Begynte med eiendom, har firma, og startet fondsparingen nå for et år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så dyr kunst, men har 5 stykk til ca 10.000 hver. Gir meg stor glede å se på dem 🙂

Anonymkode: 09c3b...a04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor god økonomi da hvis jeg kan spørre? For vi har også veldig god økonomi, men vi har jobbet så hardt så det sitter litt inne å bruke penger.  Vi er så vandt med å bruke lite. Men nå tjener vi ca to millioner hver, har to millioner i fond ( spart et år bare) og ca 35 millioner i eiendom. Jeg mener vi bør kunne ta oss råd nå, han mener at vi må ha mer i fond først 😛

Dere har selvfølgelig råd til kunst. Det trenger ikke være dyrt. Det fineste bildet mitt kostet 5000 kr, av en ukjent kunstner. Verdt mye mer nå. Tror mannen din at kunst må koste flere hundre tusen?

Vi tjener 2x gjennomsnittslønn og har kunst til noen titusen tilsammen. Min søster tjener noen millioner og har kunst til noen hundre tusen til sammen. Da jeg kjøpte mitt første bilde gikk jeg på aap og var dritsjuk og fattig. Det ga meg mye glede det bildet.

Så lenge man har noe til overs har alle råd til kunst om de virkelig ønsker seg det. 

Anonymkode: cc14a...ca8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere har selvfølgelig råd til kunst. Det trenger ikke være dyrt. Det fineste bildet mitt kostet 5000 kr, av en ukjent kunstner. Verdt mye mer nå. Tror mannen din at kunst må koste flere hundre tusen?

Vi tjener 2x gjennomsnittslønn og har kunst til noen titusen tilsammen. Min søster tjener noen millioner og har kunst til noen hundre tusen til sammen. Da jeg kjøpte mitt første bilde gikk jeg på aap og var dritsjuk og fattig. Det ga meg mye glede det bildet.

Så lenge man har noe til overs har alle råd til kunst om de virkelig ønsker seg det. 

Anonymkode: cc14a...ca8

Han likte det bildet til 35000 han også, men det sitter nok langt inne bare. Vi har vært så blakke at vi tror ikke helt på at vi ikke er det enda. Sitter dypt. Og begge kommer fra familier der sånne summer på kunst eller kunst overhodet har vært så sykt uaktuelt 🤪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herregud, hadde ikke tenkt meg om engang med den økonomien der.

Vi har ca halvparten og jeg kjøper lett et maleri eller andre ting i prisklasse opp til 50 000 kr uten å blunke. Vel og merke hvis jeg har lyst på tingen da. 

Har ikke huslån og jeg unner meg også en bil i millionklassen i tillegg. Penger skal brukes hvis man har råd til det, mener jeg. 

Anonymkode: e8124...81a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp det da!

Hadde ikke brydd meg mindre med mindre du var ufør og var i media og klaget på hvor dårlig råd du har, og det da var kunst på veggen din eller dyre møbler i boligen din. 

Anonymkode: 7e14d...712

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Med den økonomien der er han en dust hvis han ikke kjøper bursdagsgaven du ønsker deg. Som i tillegg er til glede for alle i huset, ikke bare deg selv. 

Mer i fond er meningsløst, det er ikke lommer i likskjorta.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjøpte kunst da jeg var student… Kunst som stiger i verdi er en investering, ikke en forbruks-ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå sendte jeg akkurat mail og reserverte det! 🤗 Blir en klapp på skuldra til meg selv for godt jobba de siste årene. Men er helt skjelven, rart at det er så langt utenfor komfortsonen. Vi er preget av å telle på kronene, det er helt sikkert. 

Er lettere å kjøpe hus enn å unne meg noe «unødvendig» som dette😛

Men dette blir amazing, det blir et skikkelig blikkfang 🤗

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Løp og kjøp! Jeg mener det, i mitt liv er det ingenting som kan erstatte et kunstverk man virkelig faller for. Jeg har kjøpt kunst siden jeg var student, ikke som investering men for å ha noe på veggene mine jeg elsker. Jeg har levd på posesuppe og billigkneip i et par måneder for å ha råd til kunst, jeg har ofret dyr bil, dyre vesker, smykker, dyre klær etc for å ha mer penger til kunst.

Alt fordi det første maleriet jeg virkelig falt for var solgt da jeg endelig hadde bestemt meg for å kjøpe det. Angrer ennå, og det er 35 år siden.

Anonymkode: a13a7...5fe

Enig i dette! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt bedre enn dere, MEN med deres inntekt hadde jeg ikke nølt et sekund engang. 35K fra eller til i fond har ikke så mye å si i det store… 

Jeg angrer fortsatt på bildet jeg ikke kjøpte, men har aldri angret på de som Henger på veggen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mannen i gata (dvs meg) «investerer» 35.000 i et kunstverk så tror jeg at vi bør regne investeringen som tapt. Jeg har liten tro på at jeg får pengene tilbake.

Hvis man har råd til 35.000 og får glede av å ha bildet på veggen så kjør på.

Hvis man sparer til alderdommen for å kunne reise og drikke god vin så ville jeg ha kjøpt indeksfond i stedet

Anonymkode: 6da7c...0fd

• Nyttig 2
Skrevet

Det finnes masse fin kunst som koster mindre enn det.

Sjansen for at man mettes av synet er stor, og når dere har 0 kunst fra før hadde jeg ikke kjøpt for 35 k etter bare 2 uker. 

Du kan få en litt større samling veldig bra kunst for den summen om du bare tar det litt lugnt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte kunst da jeg var student… Kunst som stiger i verdi er en investering, ikke en forbruks-ting.

Ganske få stiger i verdi.

Vi har MASSE kunst, snakker mengder (fordi kunstnerforeldre med både egen og andres).

Men det er forskjell på teoretisk salgbart og et reellt marked. 

Akkurat nå og lenge før Håkon Blekens død så kunne en kanskje tenkt at et attraktivt bilde man kjøpte for 20 år siden er steget noe i verdi, men da skal det jo nettopp være kjente kunstnere og verk det er marked for. 

Anonymkode: f812f...712

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...