Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For ørtende gang har jeg fått soppinfeksjon i munnen pga alvorlig munntørrhet og bruk av astmamedisiner. Jeg skyller og skyller etter inhalasjonene, men det hjelper lite når munnen er så tørr som den er.

Er det noen som har noen supertips annet enn reseptbelagte medisiner? Jeg får ikke gjort mer enn jeg gjør med munntørrheten dessverre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg fikk tips om å drikke farris i små mengder med jevne mellomrom i løpet av dagen. Det tok soppen faktisk. Må være naturskog farris, ikke med tilsetninger i. 

ikke naturskog nei! Naturlig skulle jeg skrive,! 😂

Endret av Spanky
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (55 minutter siden):

For ørtende gang har jeg fått soppinfeksjon i munnen pga alvorlig munntørrhet og bruk av astmamedisiner. Jeg skyller og skyller etter inhalasjonene, men det hjelper lite når munnen er så tørr som den er.

Er det noen som har noen supertips annet enn reseptbelagte medisiner? Jeg får ikke gjort mer enn jeg gjør med munntørrheten dessverre. 

Du må ha legemidler for å bli kvitt soppen. I tillegg bør du ha produkter som avhjelper munntørrhet når du ikke har sopp. 
Er du «bare» tørr på grunn av inhalasjon eller har du annen «tørke» diagnose eller bruker andre legemidler som gir munntørrhet?

Er du utredet for Sjøgrens sykdom? Bruker du blodtrykksmedisiner som er tørkende? Da bør legen finne og prøve andre legemidler. Sopp i munnen er noe dritt, du har min medfølelse, uten at det hjelper deg noe, rent fysisk. 

Anonymkode: c7429...d1e

Skrevet
Spanky skrev (1 time siden):

Jeg fikk tips om å drikke farris i små mengder med jevne mellomrom i løpet av dagen. Det tok soppen faktisk. Må være naturskog farris, ikke med tilsetninger i. 

ikke naturskog nei! Naturlig skulle jeg skrive,! 😂

Tak for svar. Farris skal prøves. Det er jo enkelt og greit.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må ha legemidler for å bli kvitt soppen. I tillegg bør du ha produkter som avhjelper munntørrhet når du ikke har sopp. 
Er du «bare» tørr på grunn av inhalasjon eller har du annen «tørke» diagnose eller bruker andre legemidler som gir munntørrhet?

Er du utredet for Sjøgrens sykdom? Bruker du blodtrykksmedisiner som er tørkende? Da bør legen finne og prøve andre legemidler. Sopp i munnen er noe dritt, du har min medfølelse, uten at det hjelper deg noe, rent fysisk. 

Takk for svar. Er strålebehandlet og strålingen tok spyttkjertlene. Bruker midler for munntørrheten, men det hjelper dessverre lite når man er helt avhengig av astmamedisiner og de forverrer situasjonen. Var ferdig med en kur for en måned siden og må si det er en stor nedtur å ha symptomer igjen allerede nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan merker man at man har soppinfeksjon i munnen?

Anonymkode: 97ba8...210

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kjennes ut som tunga er belagt med bomull. Smaksløkene er ikke tilstede. Heldigvis går det fort over med antibiotika.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg starter det som en litt sår hals, før sårheten og svien sprer seg i hele munnen. Har trodd at jeg var på vei til å bli forkjølet mange ganger. Så blir det lille spyttet som er hos meg tykt, og får en spesiell lukt. 

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Er strålebehandlet og strålingen tok spyttkjertlene. Bruker midler for munntørrheten, men det hjelper dessverre lite når man er helt avhengig av astmamedisiner og de forverrer situasjonen. Var ferdig med en kur for en måned siden og må si det er en stor nedtur å ha symptomer igjen allerede nå. 

Da er skaen straks en annen. 

Men bruker du astmamedisiner som diskus eller i gammeldags spray? Diskus gir lettere sopp på grunn av pulveret i medisine med laktose i enn spray. Har du prøvd i

ut ulike typer astmamedisiner? Kanskje forstøver er bedre mht. sopp? Synes legen din skal være langt mer på tilbudssiden når situasjonen din er slik den er. Mener er det vel lungespesialist som må på banen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er skaen straks en annen. 

Men bruker du astmamedisiner som diskus eller i gammeldags spray? Diskus gir lettere sopp på grunn av pulveret i medisine med laktose i enn spray. Har du prøvd i

ut ulike typer astmamedisiner? Kanskje forstøver er bedre mht. sopp? Synes legen din skal være langt mer på tilbudssiden når situasjonen din er slik den er. Mener er det vel lungespesialist som må på banen? 

Jeg er hos lungespesialist fordi jeg har Nucala på H-resept. Bruker spacer til den ene inhalasjonen, men må ha diskus i tillegg. Bruker også Montenuclast, så det er dessverre ikke så mye mer å gjøre på astmasiden. Er heldigvis myyye bedre nå som jeg bruker Nucala. 

Lurer på om jeg skal teste ut å skylle med Corsodyl etter inhalasjonene, selv om tannlegen ikke er begeistrert for det, for å se om det kan ha noen nytte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på diflucan tabletter in3 måneder mot sopp i munnen. Har du prøvd det?

Anonymkode: a00ea...83b

AnonymBruker
Skrevet

Nystatin/Nystimex mikstur fungerer bra. Det er reseptbelagt, og du har en viss mengde i munnen og skyller rundt. Ligner på eggelikør i farge og konsistens.

Anonymkode: e7c3b...471

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk på diflucan tabletter in3 måneder mot sopp i munnen. Har du prøvd det?

Anonymkode: a00ea...83b

Takk for svar. Nei det har jeg ikke testet.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nystatin/Nystimex mikstur fungerer bra. Det er reseptbelagt, og du har en viss mengde i munnen og skyller rundt. Ligner på eggelikør i farge og konsistens.

Anonymkode: e7c3b...471

Takk for svar. Ja det fungerer bra i en liten periode, men så er det på`n igjen dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke gjennomgått stråling så det er kanskje en helt annen situasjon for deg. Jeg har behandlet sopp med farris og yoghurt naturell faktisk. Ikke sammen, men hver for seg. 

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 84233...362

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...