AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:35 #41 Del Skrevet fredag kl 13:35 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Han fikk penger av alle. Besteforeldre ga han 15.000 kr og oldeforeldre 20.000 kr. Resten av familien ga også penger. Selv gir jeg 10.000 i gave ved siden av selskapet. Anonymkode: 91a79...454 Med mindre det er en sykt dyr bunad har du pengene her, sølv, jakke, hodeplagg etc kan kjøpes i ettertid. Går ikke foreldrene og besteforeldrene dine med på dette så spørr du dattera de, at du kan legge ut 35k men som du må ha tilbake,så når dattera de for komfpengene så går den summen direkte til deg og vips problemet er fikset 😊 Anonymkode: b1fc5...4dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:38 #42 Del Skrevet fredag kl 13:38 Helt sykt merkelig. Er de så rare ellers også? Ville kanskje tatt en forventningsprat med datteren din; at det ser ut som det kanskje ikke blir bunad til konfirmasjonen men at hun kan kjøpe seg dette etterpå slik at hun kan gå med den til 17 mai allerede påfølgende år. Evt. om du har råd til å legge ut og så kan datter betale deg tilbake når hun får pengegavene (men da er det litt gambling fra din side om hvor mye du får igjen i tilfelle de planlegger å gi mindre av en eller annen grunn). Ville uansett tatt en prat med beste- og oldeforeldrene og nevnt på en hyggelig måte at ‘det ikke blir bunadsgave til konfirmasjonen, så da vet dere det’. Typisk sånne folk å plutselig bli sure for at gaven ikke blir noe av alt for sent så dere ikke rekker å få den sydd opp. Anonymkode: ba8ed...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:43 #43 Del Skrevet fredag kl 13:43 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Merkelig reaksjon. Hva med at du legger ut og når hun får pengene i gave, så blir de brukt til ditt utlegg? Så gir de penger, men det går rett til bunaden. Anonymkode: df803...586 Det er gambling. Det kan være at de velger å kjøpe ting til henne, som smykker, sølv eller lignende. Da må ts selge det for å få pengene, og får nok ikke samme sum som de betalte. Da kan de også bli snurt for at gaven deres ikke ble satt pris på (ikke at det ville brydd meg, men). Det er mange som gir penger til gutter og kjøper ting til jenter, av en eller annen grunn. Jeg har mange stygge smykker fra min konfirmasjon, imens min bror bare fikk penger. De reagerte veldig merkelig, ts. Kan du spørre moren din hvorfor du fikk denne reaksjonen? Grave litt i hvorfor det ble oppfattet som frekt? Anonymkode: 2b852...bb5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satansopp Skrevet fredag kl 14:05 #44 Del Skrevet fredag kl 14:05 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er mange som gir penger til gutter og kjøper ting til jenter, av en eller annen grunn. Jeg har mange stygge smykker fra min konfirmasjon, imens min bror bare fikk penger. De reagerte veldig merkelig, ts. Kan du spørre moren din hvorfor du fikk denne reaksjonen? Grave litt i hvorfor det ble oppfattet som frekt? Anonymkode: 2b852...bb5 Godt poeng. Vi er flere som opplevde å få en haug uønskede og ubrukelige smykker til konfirmasjonen, mens brødrene våre i stedet fikk tusenvis av kroner som de kunne bruke til mopedlappen eller andre ting de hadde lyst til, eller være fornuftige og sette i fond til senere boligkjøp. Utifra mormorens reaksjon høres det nesten ut som hun allerede har planlagt en gave som ikke innebærer å gi penger. Kanskje hun har arvegods som sølvtøy eller smykker eller noe lignende liggende, og tenkte at det passer fint som gave til ei jente. Og da slipper hun også rimeligere unna enn hun gjorde til TS' sønn. Bare en tanke her🤷♀️ 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:09 #45 Del Skrevet fredag kl 14:09 Syns det er en god ide! Mye mye bedre at konfirmanten får noe hen liker, det være seg bunad eller penger, enn at hen får smykker og klokke eller andre ting, som hen ikke synes er sin stil, og som ikke blir brukt. (Jeg fikk sølv smykkeskrin som jeg aldri har brukt, men det har gravering så kan ikke selge det) Mulig de misforstod og tror de må betale typ 20 000 hver hvis bunaden koster f.eks 100 000? Men hvis de donorer det de ellers ville gitt, sånn 1000-5000 f.eks til bunad, så ser jeg ikke problemet. Sikker på at det blir nok da? Sjekket priser for bunad? Tips: må absolutt ikke ha alt av sølv med det samme, hvis det er bunad med mye sølv, kan samle opp over flere år. Anonymkode: 2547f...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:12 #46 Del Skrevet fredag kl 14:12 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er gambling. Det kan være at de velger å kjøpe ting til henne, som smykker, sølv eller lignende. Da må ts selge det for å få pengene, og får nok ikke samme sum som de betalte. Da kan de også bli snurt for at gaven deres ikke ble satt pris på (ikke at det ville brydd meg, men). Det er mange som gir penger til gutter og kjøper ting til jenter, av en eller annen grunn. Jeg har mange stygge smykker fra min konfirmasjon, imens min bror bare fikk penger. De reagerte veldig merkelig, ts. Kan du spørre moren din hvorfor du fikk denne reaksjonen? Grave litt i hvorfor det ble oppfattet som frekt? Anonymkode: 2b852...bb5 Samme her, Og bøker, som ikke er mitt interessefelt i det hele tatt. Bibel så klart, og mye annen fantasy. Tidshjulet og noe jeg ikke husker hva var. Tante er lesehest. KJøpt flere år før konf, så fikk ikke byttet. Anonymkode: 2547f...34a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:15 #47 Del Skrevet fredag kl 14:15 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er gambling. Det kan være at de velger å kjøpe ting til henne, som smykker, sølv eller lignende. Da må ts selge det for å få pengene, og får nok ikke samme sum som de betalte. Da kan de også bli snurt for at gaven deres ikke ble satt pris på (ikke at det ville brydd meg, men). Det er mange som gir penger til gutter og kjøper ting til jenter, av en eller annen grunn. Jeg har mange stygge smykker fra min konfirmasjon, imens min bror bare fikk penger. De reagerte veldig merkelig, ts. Kan du spørre moren din hvorfor du fikk denne reaksjonen? Grave litt i hvorfor det ble oppfattet som frekt? Anonymkode: 2b852...bb5 Ja, du har jo rett i det. Forferdelig forskjellsbehandling. Samtidig er det enda mer rart at de da ikke synes forslaget om å spleise til bunad er supert, når de tenker å gi penger til gutt og annet til jente. Anonymkode: df803...586 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet fredag kl 14:15 #48 Del Skrevet fredag kl 14:15 For å snu på det: Om datter får samme summer så blir det råd til bunad. Bunad er veldig dyrt, og om de opplevde det som «nå skal alle gi en sum slik at bunaden er ferdig spleiset» så lan de jo ha misforstått. En annen idiotisk ting er at gutter ofte får penger mens jenter får «dilldall» som ikke gir samme økonomiske verdi. Anywho: si til datter at hun får ønske seg tilskudd som sparing til fremtidig bunad. Da gir folk det de kan. Men bare sånn generelt: ideen bunad til ungdom er igrunnen ganske dårlig, for den passer sjeldent i lengde og former etter kort tid. Det greieste er å få den sydd etter VGS når høyde og kropp er litt mer utviklet. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet fredag kl 14:17 #49 Del Skrevet fredag kl 14:17 Ikke gi bunad til datteren din når hun ikke er utvokst. Vent til hun blir voksen. Det er veldig irriterende å måtte selge bunaden fordi den er for liten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:24 #50 Del Skrevet fredag kl 14:24 Honey Dew skrev (6 minutter siden): Ikke gi bunad til datteren din når hun ikke er utvokst. Vent til hun blir voksen. Det er veldig irriterende å måtte selge bunaden fordi den er for liten. Man selger da ikke bunaden? Man syr den jo sånn at den i utgangspunktet kan justeres nok til å bruke resten av livet.. også går den gjerne i arv videre til egne barn igjen. Anonymkode: abe47...fb4 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:27 #51 Del Skrevet fredag kl 14:27 Til konfirmasjon fikk jeg en brukt bunad av mine foreldre i gave (fordi jeg ønsket meg bunad). Sølv fikk jeg som konfirmasjonsgave av mine besteforeldre, tanter og onkler, men da gitt før konfirmasjonen så jeg kunne bruke det på dagen. Så jeg syns de hadde en veldig rar reaksjon. Anonymkode: 9369c...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:27 #52 Del Skrevet fredag kl 15:27 Jøss... Jeg vil vite hva de sier når du spør hva de hadde tenkt å gi? Anonymkode: e5406...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:25 #53 Del Skrevet fredag kl 16:25 Det kan være familien har gitt det de har tenkt å gi av penger til din kjernefamilie, ts. Typisk at jenter får smykker, som enten kan være vesentlig rimeligere, arvegods osv. Da er det skjult hvor mye man gir. Når det er gutt som konfirmeres og det i større grad forventes penger av omverdenen så viser man jo litt sosioøkonomisk status gjennom å gi penger. Ikke utenkelig at de ikke har tenkt å gi i nærheten av samme summer - men å insinuere at verdien er det samme. Da blir de forståelig nok snurt når de i stedet blir bedt om å bidra til bunad, hvis de forventet å få late som at de er "storkar" og rike gjennom å ha gitt store summer til bror, og deretter forvente tilsvarende glans rundt å være giver av dilldall-saker til jente. Anonymkode: 551e2...f08 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet fredag kl 16:29 #54 Del Skrevet fredag kl 16:29 Tufsla&Vifsla skrev (3 timer siden): Hvis du spurte om de ville spleise så kan det ha blitt forstått som at alle skal betale like stor del og at det opplevdes som frekt - bunad ER dyrt. Hvis noen har følt på et krav om en konfirmasjonsgave til 10-15000 som sin "del" i bunad, så kan jeg forstå at det oppleves voldsomt. Men hvis du la det fram som at datter ønsker seg bunad og et bidrag til den er det hun ønsker seg som konfirmasjonsgave, så syns jeg de er rare. Det må da være bedre å gi datter en gave som hun ønsker seg enn "bare" penger? Alternativet er jo at du/hun sier at det hun ønsker seg er penger og så får hun bunad etter konfirmasjonen, når dere ser hvor mye hun får. Skjønner at hun helt sikkert ønsker å ha bunaden til konfirmasjonen, men går det ikke så er det vel viktigere at hun får bunad, enn at tidspunktet er akkurat? For de fleste er det heller ingen fordel å få bunad sydd til en 14-15 år gammel kropp...... Hva er frekt med det? Jeg foreslo for foreldrene mine at de skulle kjøpe hele bunaden bare de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:38 #55 Del Skrevet fredag kl 16:38 Uansett så er det alt for sent å bestille bunad nå til konf neste år. Lei en bunad hun kan bruke på selve dagen, så kan hun selv kjøpe bunad for pengene hun får senere. Anonymkode: a0955...2bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:41 #56 Del Skrevet fredag kl 16:41 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hennes bror fikk bare penger av alle i hele familien. Hans dress dekket jeg. I gave av de største giverne fikk han 15.000 kr i gave av besteforeldre, og 20.000 kr av oldeforeldre. Selv gir jeg barna 10.000 kr ved siden av selskapet som gave. Jeg tror ikke de har missforstått, for jeg sa at jeg mente å spleise med den summen de hadde tenkt å gi uansett i gave, ikke noe mer. Anonymkode: 91a79...454 Det er ikke sikkert de har tenkt å gi den summen. Min datter fikk 1000 kr av mormor. Hennes kusine fikk 5000 kr. Så ingen selvfølge at det er likt dessverre. Anonymkode: 05b48...cdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:41 #57 Del Skrevet fredag kl 16:41 Konfirmanter ønsker seg helst penger. Jeg skjønner ikke at de ikke kan være med på å spleise på en bunad med pengene de uansett hadde tenkt og gitt i gave? Kanskje de trodde de måtte gi gave i tillegg? Anonymkode: e8c45...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:43 #58 Del Skrevet fredag kl 16:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uansett så er det alt for sent å bestille bunad nå til konf neste år. Lei en bunad hun kan bruke på selve dagen, så kan hun selv kjøpe bunad for pengene hun får senere. Anonymkode: a0955...2bf Det er ikke for seint. Det kommer helt an på hvem som skal sy, og ett år i forveien burde jo uansett gå tenker jeg Anonymkode: e8c45...f19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:51 #59 Del Skrevet fredag kl 16:51 Det var litt rart. Jeg fikk bunaden min som ett felles prosjekt fra familien, både med egeninnsats og deler. Men da med spesifikke gaver så det ble ikke helt spleis likevel. Sølv og vevd forkle fra besteforeldre, skjorte fra tante og selve drakten og det som ble brodert fra foreldrene mine. Det samme fikk min bror. kan det være det ble misforstått? Eller det kunne være mer aktuelt å dele det i mer synlige deler? Anonymkode: b8f31...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:52 #60 Del Skrevet fredag kl 16:52 Honey Dew skrev (2 timer siden): Ikke gi bunad til datteren din når hun ikke er utvokst. Vent til hun blir voksen. Det er veldig irriterende å måtte selge bunaden fordi den er for liten. Jeg har min enda. Jeg er 45 år. Den ble sydd litt for stor for meg til konfirmasjonen. Og det er mye stoff igjen slik at jeg kan sy den ut. Jeg har fortsatt ikke sydd den ut. For den passet perfekt til meg mange år. Er bare siste årene den ble for liten. Så no må jeg sy den ut. Min datter arvet etter sin oldemor. Jeg kjenner ingen som har solgt den dem fikk i konfirmasjon. Anonymkode: cb045...0f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå