Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Samboer stresser med spermkvaliteten og har funnet ut at han kan teste hjemme. Vet dere her inne hvilken han bør gå for? Han tror ikke de svømmer godt nok og dette baserer han på at vi har prøvd i 4 mnd.

Jeg er usikker på om han bør gjøre det i det hele tatt da jeg er redd han kan få et resultat som bryter han ned. Er hjemmetestene troverdige i det hele tatt?

Anonymkode: ea83c...d61

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842328-hjemmetest-for-sperm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg (mann i 30-årene) brukte den som heter SwimCount.

Vi hadde ikke slitt, jeg gjorde dette i forkant av prøving. Jeg har hatt en sykdom og brukt noen medisiner som kunne påvirke kvaliteten, og da valgte jeg rett og slett bare å teste på eget initiativ fordi tankene begynte å spinne. Jeg kan jo ikke gjøre noen verdifull selvstendig vurdering av hvor etterrettelige de er, men de som selges på apotek fremstod seriøse nok, ut fra omtale og pakningsvedlegg med tilhørende henvisninger til dokumentasjon. 

Jeg fikk for ordens skyld klar indikasjon på at alt var i orden, og hun ble gravid i måned nummer to etter hun sluttet med p-piller. Så isolert sett tilsier alt at det stemte greit i mitt tilfelle. Ikke at min anekdote betyr all verden, selvfølgelig.

Viktig å gjennomføre dem til punkt og prikke, særlig å være nøye på mengde væske man bruker i testen. Ellers kan det fort bli misvisende. Så skjønner jeg godt at du er litt engstelig for hva resultatet kan ha av innvirkning på ham, det er en helt legitim bekymring. Hadde jeg fått et annet svar enn det jeg gjorde hadde jeg nok tatt det ganske tungt.

Anonymkode: 109bb...490

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842328-hjemmetest-for-sperm/#findComment-36077958
Del på andre sider

Ville ikke stolt på hjemmetester, det er ikke dyrt eller vanskelig å få testet sperm hos en lege (enten offentlig eller privat), så vil anbefale dette heller enn hodebry med en test man ikke nødvendigvis kan stole på. Når de tar test på sykehus, så får man alt mulig av info (antall, bevegelighet, hvor mange som er normale), som kan være nyttig i videre prosess.

Anonymkode: ae328...0dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842328-hjemmetest-for-sperm/#findComment-36078070
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg (mann i 30-årene) brukte den som heter SwimCount.

Vi hadde ikke slitt, jeg gjorde dette i forkant av prøving. Jeg har hatt en sykdom og brukt noen medisiner som kunne påvirke kvaliteten, og da valgte jeg rett og slett bare å teste på eget initiativ fordi tankene begynte å spinne. Jeg kan jo ikke gjøre noen verdifull selvstendig vurdering av hvor etterrettelige de er, men de som selges på apotek fremstod seriøse nok, ut fra omtale og pakningsvedlegg med tilhørende henvisninger til dokumentasjon. 

Jeg fikk for ordens skyld klar indikasjon på at alt var i orden, og hun ble gravid i måned nummer to etter hun sluttet med p-piller. Så isolert sett tilsier alt at det stemte greit i mitt tilfelle. Ikke at min anekdote betyr all verden, selvfølgelig.

Viktig å gjennomføre dem til punkt og prikke, særlig å være nøye på mengde væske man bruker i testen. Ellers kan det fort bli misvisende. Så skjønner jeg godt at du er litt engstelig for hva resultatet kan ha av innvirkning på ham, det er en helt legitim bekymring. Hadde jeg fått et annet svar enn det jeg gjorde hadde jeg nok tatt det ganske tungt.

Anonymkode: 109bb...490

Har samme erfaring. Testen viste et bra antall, og jeg har i snitt blitt gravid i 2. prøveperiode. Fordelen med den testen er at den faktisk viser mengden svømmende sædceller, og ikke bare antall sædceller (som kan være døde) i prøven. Men jeg skjønner at det er mye testen ikke viser også, så om man har prøvd lenge er det nok bedre å gå til en spesialist.

Anonymkode: 9ddf5...280

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842328-hjemmetest-for-sperm/#findComment-36081604
Del på andre sider

Min mann brukte også SwimCount. Den viste normal sædkvalitet. Senere tok vi en fertilitetstest, den viste også at mannen hadde normal/god sædkvalitet. Så den testen stemte for vår del.

Senere måtte vi ha IVF, og da ble min manns sæd analysert flere ganger. Ble overrasket over hvor mye sædkvalitet kan variere fra utløsning til utløsning. Jevnt over hadde min mann god kvalitet, men plutselig kunne han levere en skikkelig dårlig prøve, mens en prøve en time senere var ekstremt bra. 

Ble fortalt at sædkvalitet kan variere utifra om mannen har vært syk og hatt feber, kosthold, livstil, trening, overvekt og røyking kan ha mye å si. Til og med hvis man skulle ha høy DNA fragmentering, så er en del av løsningen rett og slett sunn livsstil og flere antioksidanter. Og jevnlige utløsninger.

Nå er det jo selvfølgelig ting man ikke kan kontrollere, samt underliggende faktorer bare en fertilitetsutredning kan finne, men du kan jo trøste mannen din ved at dersom han fokuserer på å leve sunt, så gjør han alt han kan ihvertfall! :)

Anonymkode: edb8a...70e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842328-hjemmetest-for-sperm/#findComment-36085640
Del på andre sider

Annonse

Samboer prøvde en fra billig-tester og den testen viste at alt var normalt. Kom så på fertilitetsutredning og trodde at jeg bare var problemet. Dette var da altså ikke tilfelle da hans svømmere er litt treige. Fikk da høre av gynekolog at slike hjemmetester sjekker kun antall spermier i prøven og ikke motilitet osv. Så anbefaler han å sjekke hos fertilitetsklinikk🫣

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842328-hjemmetest-for-sperm/#findComment-36102736
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...