Gå til innhold

Kontakte foreldre ved mobbing

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som mor, ville jeg absolutt veldig gjerne hatt beskjed om mitt barn var «passivt» med på mobbing. 

Det er jo ikke alle foreldre som talker slike beskjeder like godt, så kanskje en tanke å vinkle det mer i retning av å be om hjelp? 

«Lisa har et problem med mobbing fra guttene, som vi og skolen prøver å ordne opp i. Men i denne situasjonen er det en ekstra belastning at jentegjengen til ditt barn står passivt, ser på og ler når dette foregår. Det er vondt for Lisa, og det virker oppmuntrende på guttene. Vi håper derfor at dere kunne tatt en prat med ditt barn om dette, hvordan det oppleves for Lisa, og hva som kan være en bedre respons på det som skjer. Om jentegjengen har mulighet til å ha litt ekstra fokus på inkludering og omsorg for Lisa i en periode fremover, ville det vært veldig hjelpsomt, og vi hadde satt stor pris på det.» 

Noe i den duren?

Anonymkode: aee9e...610

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datter på 12 har vært utsatt for mobbing og utestenging i en periode på ca 2 mnd.  Skolen har gjort tiltak, uten at det har hjulpet nevneverdig.

Det er både gutter og jenter, guttene er de mest aktive. Jentene står rundt/i bakgrunnen og ler. Hun opplever også stygge blikk og baksnakking av de samme jentene. Relativt stor flokk jenter, på rundt 6-7 stykker. 

Dette er jenter hun tidligere har spilt fotball med, og som går i parallellklasser. Det stikker nok ekstra dypt når det er jenter hun tidligere har hatt en relasjon til. 

Vil det gjøre det verre å kontakte foreldrene til jentene? De er jo i delaktige i form av å «hive seg på», men ikke så ille som guttene. Skolen har kontaktet foreldrene til guttene, men ikke jentene. 

Ville så klart tatt opp dette på en ordentlig måte, men jeg er livredd for å tråkke feil her. Mobbingen har ikke stoppet til tross for forsøk fra skolen.  Jenta skiller seg ut i form av å ikke være lik nok de andre, ikke begynt med sminke, går litt annerledes kledd. Hun er stille og forsiktig, har få venner. Og er mest sannsynlig derfor et lett offer…

Anonymkode: 74c2f...2de

Jeg ville avtalt et møte med lærer(e) og avdelingsleder igjen og gått grundig igjennom hva de kan gjøre og hva du kan gjøre.

Min datter ble også pekt ut som annerledes da hun ville kle seg i egen stil og på toppen hadde en del å strever med psykisk. Jeg sier ikke dette som et tips men virket faktisk her. Den verste mobberen gikk så langt at hun nesten daglig ba datteren min om å ta livet av seg (noe hun faktisk tenkte på ganske ofte og forsøkte en del ganger). Så når jeg fikk se dette foregå live, og min datter sa at hun hadde så lyst å knuse trynet hennes så støttet jeg henne i det. Gjør det! Sa jeg. Hun advarte først og så smalt det. Lærere, fagfolk og til og med mobberen foreldre viste seg å tenke at det hun gjorde var en god ting 🤣

Det ble stille fra mobberen etter det.

Anonymkode: bddc6...477

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir alltid skeptisk når noen mener deres helt uskyldige bare gullegode barn plutselig blir så grusomt mobbet. For noe har jo skjedd før denne endringen, og hvordan er din datter delaktig i det? 

Anonymkode: eb238...ddb

Hun trenger faktisk ikke å være delaktig i det hele tatt. Hun tør å være seg selv og kle seg / sminke seg annerledes enn de andre. Det kan være nok det.

Du nevner også "gullegod". De snille blir ofte ofre, nettopp fordi de er snill og vet bedre enn å ikke ta igjen.

Anonymkode: bddc6...477

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

De mener de ikke er delaktige nok. De står i bakgrunnen og ler og ser på. Men sier eller gjør ingenting selv. Blokking og baksnakking er visst også umulig å ta de på, mener skolen. Ts

Så frustrerende! De er jo delaktig når de ser på og ler. 
Da ville jeg absolutt kontaktet de andre foreldrene. Men vær ydmyk. Uansett om alt din datter forteller deg stemmer så har hverken du eller de andre foreldrene vært tilstede og sett det med egne øyne. Reaksjonen til de andre foreldrene kan være preget av usikkerhet, skam og frustrasjon. Så ikke ta det til deg dersom noen reagerer på en dårlig måte i starten. Kanskje du kan, i første omgang, legge det frem med «kanskje barna/ungdommen deres selv er usikker når mobbingen forekommer mot min datter og ikke vet hvordan hun skal håndtere det og derfor ser på og ler. Jeg hadde håpet at skolen skulle ta tak i dette og det er synd skolen ikke har tatt tak i det og bidratt til å lære dem hvordan dette oppleves for min datter og at det blir en delaktighet i mobbingen hos jentene også når dette er deres reaksjon og måte å håndtere situasjonene på. Det er synd at det har gått såpass langt at det er jeg som må informere dere slik dere forhåpentligvis kan prate med jenten deres og informere om hva dette fører til og hva hun heller kan gjøre for å forebygge og stoppe mobbing».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir alltid skeptisk når noen mener deres helt uskyldige bare gullegode barn plutselig blir så grusomt mobbet. For noe har jo skjedd før denne endringen, og hvordan er din datter delaktig i det? 

Så det du sier er at mobbing er greit, så lenge den som blir mobbet er skyld i det selv? Hva mener du i så fall er legitim grunn til mobbing?

Når er mobbing etter ditt skjønn ikke greit?

Anonymkode: a00fe...4ca

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer dere å sitte rolig i båten mens barna blir mobbet? Ja, jeg hadde ringt hjem for lenge siden, evt dukket opp på døra. Hvorfor er fokuset på jentene her, når det er guttene som fører an? 

Hadde ikke giddet å involvere skolen noe mer med 9a osv. Vi vet hva som skjer sa. Det blirxer møte med BLA BLA BLA og ingenting blir bedre etterpå, men skolen kan være stolt av å ha hatt MØTE! 

NOE må gjøres! Ikke vær svak og la det gå. Det har min nabo gjort og barnet hennes sine mobbere har terrorisert nabolaget for å få tak i henne mens moren er svak og det viste seg hun ikke engang hadde informert skolen om at hennes datter har blitt grovt mobbet i et år av guttene i klassen. Fordi det ville ikke jenta hennes. Men det er de voksne som bestemmer og som må ta kampen for barna. 

Jeg hadde ringt hjem til foreldrene samme dag. Hvor lang tid er gått? 

Anonymkode: 8f6b6...b93

AnonymBruker
Skrevet

Lærer her. Blikking og baksnakking er vanskelig å gjøre noe med når det først har fått rotfeste. Fordi det er vanskelig med bevis, og i noen tilfeller er det ikke blikking, det er bare noen som ser i noen andres retning. Sier ikke at det er det som skjer med ditt barn, ts. Men vanskelig å bevise. Her må egentlig skolen og foreldre begynne tidlig med forebygging. 

Du kan godt ringe de andre foreldrene, men vær saklig og vennlig. Du vil ikke invitere til en krangel. Vær undrende og spør om de kan snakke med barna sine om hva de tenker om slik oppførsel og om sånt skjer på deres skole? 

Litt rart at skolen ikke stopper tilhengere. Det er ikke greit der jeg jobber og det er vi tydelige på.

Anonymkode: fd5b0...266

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer dere å sitte rolig i båten mens barna blir mobbet? Ja, jeg hadde ringt hjem for lenge siden, evt dukket opp på døra. Hvorfor er fokuset på jentene her, når det er guttene som fører an? 

Hadde ikke giddet å involvere skolen noe mer med 9a osv. Vi vet hva som skjer sa. Det blirxer møte med BLA BLA BLA og ingenting blir bedre etterpå, men skolen kan være stolt av å ha hatt MØTE! 

NOE må gjøres! Ikke vær svak og la det gå. Det har min nabo gjort og barnet hennes sine mobbere har terrorisert nabolaget for å få tak i henne mens moren er svak og det viste seg hun ikke engang hadde informert skolen om at hennes datter har blitt grovt mobbet i et år av guttene i klassen. Fordi det ville ikke jenta hennes. Men det er de voksne som bestemmer og som må ta kampen for barna. 

Jeg hadde ringt hjem til foreldrene samme dag. Hvor lang tid er gått? 

Anonymkode: 8f6b6...b93

Guttene blir fulgt tett opp fra skolen, men på meg virker det ikke som om de tar «heiagjengen» like alvorlig. Jeg tror jeg må ta kontakt med foreldrene ja, i håp om en dialog. Mulig det blir full fornektelse hos noen av jentene, da de nok ikke mener de har gjort noe galt…Mobbingen startet for ca 3 måneder siden, eskalert de siste ukene virker det som. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært litt forsiktig med å gjøre noe selv, men heller krevd at skolen følger opp heiagjengen. Jeg tror dessverre du kan gjør vondt verre for din datter, da ikke alle vil klare å ta imot en sånn beskjed. 

Anonymkode: e339f...0d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her burde jo skolen tatt opp problemet på et foreldremøte og evt tatt direkte kontakt med foreldrene det gjelder. En lærer har kanskje litt mer autoritet enn en forelder har i slike situasjoner? Og særlig ovenfor den type foreldre med tankesettet som beskrives av en annen bruker. Den som skrev at hun alltid blir skeptisk når andres gullegode unger blir mobbet...Den type foreldre vil nok aldri erkjenne at eget avkom har gjort noe feil. 

Anonymkode: c1378...067

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sak her med et barn som ble utestengt av resten av gjengen sin. Typisk blikking, små kommentarer, ikke inviteret med. 
Mitt barn var en av de som hang seg på, og da ei heller uskyldig. Henger du deg på eller ikke sier i mot er du like mye med. Satt veldig pris på telefon fra en mamma. Vi fikk vite om dette (skolen informerte oss aldri), snakket sammen og ryddet opp. Nå er gjengen igjen samlet og alt i orden. 
Vi hadde samtaler oss foreldre sammen og med barna. Skolen klarer aldri å nøste opp i sånt. Den jobben må vi som foreldre gjøre. Hos oss var det kun en forelder som ikke tok det så fint i starten, for gullbarnet gjorde aldri noe galt. Viste seg at det var den værste av de. Nå vet foreldrene mer hvordan barnet er. 

Syntes du skal si ifra til foreldrene. 

Anonymkode: 116de...093

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil at andre foreldre tar kontakt med meg om mine barn har/oppfattes av andre å ha en ugrei atferd. Jeg må vite om det for å kunne gjøre noe med det 

Anonymkode: 45747...719

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Typisk kommentar fra noen som enten var mobber selv,har gullegode barn som de vet mobber andre eller noen som faller inn under begge kategoriene.

Anonymkode: 59c7b...de7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene til mobbere (initiativtagere) er ofte nesten verre enn barna. Det er jo en grunn til at ungene er som de er.

Anonymkode: e0494...636

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Der leser en innlegg fra en foresatt som aldri vil tro at si  gullungen gjør noe galt .

Kjenner jeg blir irritert på slike utsagn.

Så ut fra din side ville du si at hvis ditt barn begynte å plaggene et annet barn med ord, slag, spark velte bokhyller, løpe med kniv og le av det, og si de tuller. Ikke er så farlig. Det skjedde her. Og både lærere, miljøarbeider osv sa rett ut dette var ikke vårt barn som hadde gjort noe galt. Vårt var aldri bland de som drev topp idrett eller de populært.  Men hadde sine venner drev med andre ting en andre. Som jente driver ho med bilcross, kamp sport og jakt. Fikk høre fra de som plagget og mobbet at jenter kunne ikke drive med slikt.

Slike idioti driver på selv uten grunn

Så slike utsagn burde du holde deg for god til

For å si det her så anmelde vi i 10 klasse fordo da viste vi de som drev på hadde fylt 16 og kunne dømmes for vold,  så kan si noen foreldre da ble rimlig sure. Og nå på videregående andre året ente med at skolen anmelde 2 stykk igjen pga vold

Anonymkode: d0be1...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde barnet mitt bidratt til mobbing,  ville jeg visst om det. Så ja, snakk med foreldrene.

Anonymkode: c1f68...a14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...