AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Eller er ikke det på plass før senere når man ammer mindre og kroppen kommer seg etter graviditet og fødsel? Anonymkode: 04b96...ad9
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Har du fått mensen så har du også hatt eggløsning. Men fruktbarheten synker jo med alder. Anonymkode: 6989a...cb5
Rotemor Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Du er da fruktbar. Det er heller ingen grunn til å tro at du er mindre fruktbar enn for et års siden som den over skriver.🤷🏼♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Ja. I mitt tilfelle var jeg mer fruktbar. Brukte tre år på å bli gravid første gangen, fikk "aldri" tilbake mensen etter første svangerskapet, jeg ble gravid. Den endte dessverre ikke en sa. Så ble jeg gravid igjen første eggløsning etter det. Den gikk også galt. Så var vi forsiktige i 6mnd før vi var litt uforsiktige igjen, og da ble jeg gravid igjen (og etter det svangerskapet satte jeg inn spiral og har hatt det siden) Anonymkode: fd355...154
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai Rotemor skrev (7 minutter siden): Du er da fruktbar. Det er heller ingen grunn til å tro at du er mindre fruktbar enn for et års siden som den over skriver.🤷🏼♀️ Jo, det kan man absolutt være. Anonymkode: 6989a...cb5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai Det er et hormon som dannes i kroppen når man ammer som utsetter eggløsning og risikoen er liten. Når man fullammer har man mye av det hormonet men når du tilfører fast føde og det går lengre tid mellom hver økt med amming synker nivået med dette hormonet og sjansen øker. Jeg ble gravid når jeg ammet men det var kun nattamming. Anonymkode: 70490...ed9
Stor pike Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai Kjenner en som gikk på den smellen. Har nå to barn med 12 måneders mellomrom.
Rotemor Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det kan man absolutt være. Anonymkode: 6989a...cb5 Hva baserer du det på Gjetting? På ett år hevder du at fruktbarheten er redusert så mye at det må hensyntaes? For noe tull. Endret 23. mai av Rotemor
Million Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai (endret) Jeg kjenner kvinner som har blitt gravide igjen på nytt bare fem uker etter fødsel og flere som har blitt gravide igjen bare to måneder etter fødsel. Så nei, det er ikke noen regel som sier at det tar lang tid å bli gravid igjen nødvendigvis. Det trengs bare en eggløsning, så kan det være gjort. Men man vet jo ikke om eggløsningen i blant, den første eggløsningen etter fødsel kommer jo et par uker før mensen, og det er jo som regel selve mensblødningen som varsler en om at "nå er syklusen i gang igjen". Det å amme er langt i fra noen "sikker metode" for å ikke bli gravid. På linje med hoppe av i svingen, man kan absolutt ikke stole på det er tilstrekkelig "prevensjon". PS! Hun som ble gravid bare fem uker etter fødsel ammet ikke Endret 23. mai av Million 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller er ikke det på plass før senere når man ammer mindre og kroppen kommer seg etter graviditet og fødsel? Anonymkode: 04b96...ad9 det er nok forskjell på hvor fort man får det tilbake men det er lurt og bruke prevensjon hvis man ikke ønsker flere barn det er mange som blir gravide rett etter en fødsel fordi man for eks tror at når man ammer kan man ikke bli det og det stemmer ikke Anonymkode: 63cb8...33c
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai Rotemor skrev (3 timer siden): Hva baserer du det på Gjetting? På ett år hevder du at fruktbarheten er redusert så mye at det må hensyntaes? For noe tull. Hvor har jeg sagt det? Fruktbarheten går ned gradvis, ja. Ikke drastisk, men nedover ja. Hvert år. Mer etter fylte 35. Her er det individuelle forskjeller, for noen skjer det tidligere enn for andre. Og noen som f.eks prøver å få to tette opplever at de ikke får det til på egenhånd, det kjenner jeg flere eksempler på. Anonymkode: 6989a...cb5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #12 Skrevet 23. mai Syklusen når man ammer kan være veldig uforutsigbar. Så ja, du har potensiale for å bli gravid igjen nå som mensen har meldt sin ankomst. Og du har mindre oversikt over når neste eggløsning blir, fordi du ikke kan stole på at syklusen er så stabil som den ville vært før du ble gravid. Anonymkode: 2fea5...f74
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor har jeg sagt det? Fruktbarheten går ned gradvis, ja. Ikke drastisk, men nedover ja. Hvert år. Mer etter fylte 35. Her er det individuelle forskjeller, for noen skjer det tidligere enn for andre. Og noen som f.eks prøver å få to tette opplever at de ikke får det til på egenhånd, det kjenner jeg flere eksempler på. Anonymkode: 6989a...cb5 Du burde sette deg litt mer inn i temaet du snakker om før du sprer sånn informasjon. Det er ikke slik at fruktbarheten synker for hvert år som går😅 Anonymkode: 35aad...eef 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du burde sette deg litt mer inn i temaet du snakker om før du sprer sånn informasjon. Det er ikke slik at fruktbarheten synker for hvert år som går😅 Anonymkode: 35aad...eef Jo, det kan den, som sagt individuelle forskjeller. Hormoner kan også påvirke. Men den går gradvis nedover (ikke drastisk) for oss alle, det trodde jeg alle visste. Jo eldre man er, jo raskere synker fruktbarheten. Her spiller det en rolle om ts går fra 25 til 26, eller fra 37-38 feks. Og det er ikke mye å sette seg inn i, lett tilgjengelig informasjon det. Anonymkode: 6989a...cb5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai Obs at eggløsningen kommer FØR mensen. Så ikke tro at du ikke kan bli gravid fordi du ikke har fått tilbake mensen. Anonymkode: bab5b...7e7
AnonymBruker Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 13.36): Det er et hormon som dannes i kroppen når man ammer som utsetter eggløsning og risikoen er liten. Når man fullammer har man mye av det hormonet men når du tilfører fast føde og det går lengre tid mellom hver økt med amming synker nivået med dette hormonet og sjansen øker. Jeg ble gravid når jeg ammet men det var kun nattamming. Anonymkode: 70490...ed9 Men TS har fått mensen, da har hun også eggløsning. Jeg fikk mensen mens jeg fullammet og jeg ammet ofte. Anonymkode: 1fb06...db6
AnonymBruker Skrevet 24. mai #17 Skrevet 24. mai Jeg fikk mensen med en gang etter fødsel. Jeg fullammet. Ble også gravid tidlig. Lell om vi brukte kondom. Anonymkode: 7079d...790
AnonymBruker Skrevet 24. mai #18 Skrevet 24. mai Man kan til og med være fruktbar før man får tilbake mensen. Eggeløsningen kommer som kjent først. Hilsen en som har to meget tette barn. Anonymkode: be2cd...4f9
Luckystar84 Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni (endret) On 5/23/2025 at 2:50 PM, Million said: Jeg kjenner kvinner som har blitt gravide igjen på nytt bare fem uker etter fødsel og flere som har blitt gravide igjen bare to måneder etter fødsel. Så nei, det er ikke noen regel som sier at det tar lang tid å bli gravid igjen nødvendigvis. Det trengs bare en eggløsning, så kan det være gjort. Men man vet jo ikke om eggløsningen i blant, den første eggløsningen etter fødsel kommer jo et par uker før mensen, og det er jo som regel selve mensblødningen som varsler en om at "nå er syklusen i gang igjen". Det å amme er langt i fra noen "sikker metode" for å ikke bli gravid. På linje med hoppe av i svingen, man kan absolutt ikke stole på det er tilstrekkelig "prevensjon". PS! Hun som ble gravid bare fem uker etter fødsel ammet ikke Nei, man vet aldri, men likevel. Mot slutten av 1300-tallet kom det inn bøtelegging i norsk lov som gav kvinner som ammet mer enn 3 år heftige bøter, det ble altså ulovlig å amme i mer enn tre år, og det var fordi man ville øke befolkningen igjen etter svartedauden! Kvinner brukte altså amming som prevensjon, og visste at man kunne redusere antall barn ved å amme lengst mulig! Endret 5. juni av Nooristar84 1
Piggsopp Skrevet 6. juni #20 Skrevet 6. juni Nooristar84 skrev (7 timer siden): Nei, man vet aldri, men likevel. Mot slutten av 1300-tallet kom det inn bøtelegging i norsk lov som gav kvinner som ammet mer enn 3 år heftige bøter, det ble altså ulovlig å amme i mer enn tre år, og det var fordi man ville øke befolkningen igjen etter svartedauden! Kvinner brukte altså amming som prevensjon, og visste at man kunne redusere antall barn ved å amme lengst mulig! Jepp. Og en av grunnene til at folk som lever i jeger-sanker samfunn får færre barn enn folk som lever i jordbrukssamfunn er at de ammer oftere og lengre (gjerne mer enn 2 år). Det er selvsagt noen som får igjen syklus kort tid etter fødsel uansett . Men statistisk sett vil de fleste som ammer ikke få igjen mensen så lenge de fullammer eller ammer i det hele tatt. Og det utgjør en stor forskjell på befolkningsnivå. Selv fikk jeg ikke tilbake mensen før jeg sluttet helt å amme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå