Gå til innhold

Dere kåte menn...Er det sammenheng mellom sterilisering i forhold til smerte?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor mange av dere som anser dere for å være ekstremt kåte, som har valgt å sterilisere seg? 

Eller har dere en skokk med unger?

Jeg vil gjerne lese deres erfaringer.

Hilsen Nysgjerrigper 😂

Anonymkode: 0c457...50f

Fortsetter under...

Skjønner egentlig heller ikke hva du lurer på.

Jeg angrer i hvert fall som en hund på at jeg steriliserte meg. «Post vaskektomi smertesyndrom» er reelt og svært underrapportert.

Etter sterilisering er sex umulig for min del.

Anonymkode: e182b...695

• Hjerte 1

Hva er det du lurer på???? 

Jeg har sterilisert meg.  
Hvis du lurer på om det påvirker sexlysten, så er svaret "nei". Det å slippe å bekymre seg for prevensjon eller svangerskap gjør det nesten lettere å føle seg fri. 

SIden du spør om smerter, så kan smerter i testiklene være en bi-effekt. Dette er visstnok ganske sjelden. Men jeg føler klinikken underkommuniserte dette. Jeg opplevde dette. De første månedene etterpå var det ganske ille og jeg ble bekymret og dro tilbake for å sjekke om noe var galt. Det var det ikke. Over et par år har det avtatt sakte og det er et mye mindre problem nå enn i starten. Mange merker ingenting. Jeg har en bekjent som har hatt null problemer.  
I starten hadde jeg ikke noe sexliv så det var greit å leve med. 

Etter at jeg fikk en partner så fløt sexlivet veldig fint og uhemmet, men jeg ba henne være litt forsiktig med ballene. 
Totalt sett har det ikke vært noen hindring. Bare en fordel. 

Anonymkode: e634c...402

• Liker 2
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva er det du lurer på???? 

Jeg har sterilisert meg.  
Hvis du lurer på om det påvirker sexlysten, så er svaret "nei". Det å slippe å bekymre seg for prevensjon eller svangerskap gjør det nesten lettere å føle seg fri. 

SIden du spør om smerter, så kan smerter i testiklene være en bi-effekt. Dette er visstnok ganske sjelden. Men jeg føler klinikken underkommuniserte dette. Jeg opplevde dette. De første månedene etterpå var det ganske ille og jeg ble bekymret og dro tilbake for å sjekke om noe var galt. Det var det ikke. Over et par år har det avtatt sakte og det er et mye mindre problem nå enn i starten. Mange merker ingenting. Jeg har en bekjent som har hatt null problemer.  
I starten hadde jeg ikke noe sexliv så det var greit å leve med. 

Etter at jeg fikk en partner så fløt sexlivet veldig fint og uhemmet, men jeg ba henne være litt forsiktig med ballene. 
Totalt sett har det ikke vært noen hindring. Bare en fordel. 

Anonymkode: e634c...402

Jeg ville egentlig bare lese om erfaringer i forhold til temaet. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Skjønner egentlig heller ikke hva du lurer på.

Jeg angrer i hvert fall som en hund på at jeg steriliserte meg. «Post vaskektomi smertesyndrom» er reelt og svært underrapportert.

Etter sterilisering er sex umulig for min del.

Stakkars deg...

Forstår godt at du angrer da ja...

Er dette noe som skjer ofte? Vet du det? 

Annonse

rockybalboa skrev (1 time siden):

Jeg skjønner egentlig ikke hva du lurer på. 

Overskriften passer ikke helt til innholdet i tråden din.

Det var bare ment som en humoristisk tilnærming til temaet sterilisering. Ikke noe mer enn det. Jeg er nysgjerrig på dette temaet. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stakkars deg...

Forstår godt at du angrer da ja...

Er dette noe som skjer ofte? Vet du det? 

Nei «ofte» vil jeg ikke påstå.

Problemet er at det er underkommunisert fra private tilbydere av inngrepet samt underrapportering i etterkant. Derfor er de «offisielle» tallene for post vasektomi smertesyndrom et alt for lavt anslag.

Man kan lett få inntrykket av at inngrepet nærmest er risikofritt, noe det langt i fra er.

Det er flere indikasjoner på at tilfeller av post vasektomi smertesyndrom (PVPS) kan være underrapportert. Flere kilder peker på at forekomsten av langvarige smerter etter vasektomi ofte er høyere enn det som tidligere har vært rapportert i medisinsk litteratur. For eksempel viser en studie fra 2020 publisert i International Journal of Environmental Research and Public Health, at opptil 15 % av menn kan oppleve langvarige plager med smerter og ømhet etter inngrepet, og omkring 5 % utvikler PVPS. Dette er høyere enn tidligere estimater, som ofte har ligget på 1–2 % eller lavere. Mange mener at også disse tallene er kunstig lave med relativt stor margin.

Dette har jeg fått bekreftet av flere uavhengige urologer.

Jeg har gjort det. Mest fordi eksen ikke tålte p-piller og kondomer er herk. Nå slipper jeg i alle fall mas fra fremtidig kjæreste om flere barn.

Hadde smerte i et par måneder, men så gikk det over. Merker ikke noe forskjell fra før steriliseringen.

Anonymkode: 10be7...4a1

Sterilisert i snart 10år. 

Like kåt som 18 nå som 49år. Like god form og. 

Kan være noe smerte en sjelden gang, men har ikke den intense ballesprengen etter 5+ orgasmer samme dag. Ikke merket noe mer ubehag, men ørlite til tider kan det jo være. 

«smerter og ømhet» kan man jo merke litt til, men det var det jo sykt mye av før steriliseringen og! 

For min del har det løftet sexlivet. Jeg klarer 10+ runder på en formiddag nå, og det ga ballespreng og var umulig før pga smerter. Så pre-vasectomi-ball-nuts drainage pain har blitt borte.. faan meg diagnoser på alt nå.

Definitivt gjort det igjen 10/10 etter 3 egne kids. Kanskje fryst ned noen ladninger, i tilfelle ei kom og absolutt ville ha mere kids, men kan sikkert koble på røra om det er ønske. 

Endret av Sander33
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 11.37):

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor mange av dere som anser dere for å være ekstremt kåte, som har valgt å sterilisere seg? 

Eller har dere en skokk med unger?

Jeg vil gjerne lese deres erfaringer.

Hilsen Nysgjerrigper 😂

Jeg har ikke merket noe forskjell før og etter. Men er trygt at det nå ikke blir barn så kanskje mer avslappet

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...