Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Summer00 skrev (På 23.5.2025 den 11.19):

Jeg hadde matteeksamen 2P-Y denne uken. Det var 44 poeng totalt til sammen med alle oppgavene! Stemmer det at jeg må ha 20% poeng rett for å bestå? På denne eksamenen vil det si 8,8 poeng for en 2'er? 🤞

Dette var det eneste jeg klarte på eksamen: 

- Det var to store oppgaver om Geogebra (7 poeng hver på de begge). Det jeg klarte her var å skrive inn likningen fra oppgaven og inn i Geogebra, og skrive på X og Y aksen! På den ene oppgaven ble grafen(linjen) min helt feil fordi jeg glemte å dra x-aksen litt mer til høyre og justere den! Og på den ene oppgaven klarte jeg å lese litt av på den ene grafen min og svare på oppgave a. 
Får jeg noe poeng for å klare disse tingene på disse to oppgavene her? At jeg viser litt matteforståelse her? 

1 poeng hvis du klarte "lese litt av" på riktig måte.

- Jeg tror jeg klarte en hel oppgave som handlet om å finne gjennomsnitt og median og kummulativ frekvens. Den hadde 4 poeng!

maks 4 poeng hvis svaret er riktig

- En annen oppgave også som handlet litt om gjenmomsnitt og median, tror jeg at jeg fikk greit til. Den oppgaven hadde 3 poeng! 

Høres ut som 0-3 poeng avhengig om det er riktig.

- Oppgaven om standardform klarte jeg ikke å gjøre og heller ikke løse, men jeg forklarte fint og tydelig hva et standardform-tall er og hvordan et sånt tall ser ut. Jeg skrev: Et tall på standarform skriver vi ved å sette komma bak første tallet, gange med 10 og skrive det lille tallet oppforbi 10-tallet for det lille tallet forteller oss hvor mange tall det er bak det kommaet! Denne oppgaven inneholdt 2 poeng hvis en klarer hele oppgaven! 
Er det noe poeng å få for meg her? 

0 poeng. Du bør svare om det oppgaven spør om.

- På del 1 var det en oppgave der jeg skulle lese av en graf , men denne svarte jeg helt feil på. Men det sto ingenting på x og y aksen. Men det var forskjellig punkter i grafen så jeg skulle finne svar ut i fra det. Hvor mye må elevene betale hver hvis de er 20 stk som skal dele hele summen? Eller noe sånn. Så her skjønte jeg at når det står sånn i en graf (10,800) så betyr 10 tallet elever siden x aksen kommer først, og 800 tallet betyr prisen fordi den tilhører y aksen. Gir dette meg litt poeng? Et poeng av to, eller et halvt? For at jeg klarer å lese av grafen hvertfall og forstå hva det handler om! 

Du bør svare på det oppgaven spør om. 0 poeng.

- Så var det en oppgave om proporsjonalitet som jeg også svarte helt feil på! Men som jeg forklarte fremgansmåten til på en fin og faglig måte. For å finne proporsjonale størrelser må jeg først finne konstanttallet (K) og da må jeg først dele de to tallene på hverandre, også gange med K og X etterpå for å finne de neste prisene, og se om de da er proporsjonale! Er det noe poeng for meg å få her? 

0 poeng, pga feil svar

- En oppgave om prosent svarte jeg også helt feil på... men det var en oppgave der jeg hadde to forskjellige prosenter. Og de begge prosentene hadde økt med 4 prosentpoeng! Spørsmålet var hvilken av prosentene hadde størst prosentvis økning! Her svarte jeg feil, men jeg skrev de to prosentene og plusset 4 prosentpoeng på hver av de to prosentene og såg da hvilken av de som var størst og skrev det tallet...... men nå i ettertid så forstår jeg at jeg også måtte etterpå dele og litt sånn etterpå for og faktisk finne hvilket av de to tallene faktisk hadde hatt størst økning i prosent! Men viste jeg noe matteforståelse her me å vise at jeg vet hvordan prosentpoeng er? For de skal en vel plusse på prosenten uansett først, før en begynner med noe annet? 

0 poeng

Det var vel egentlig dette jeg stort sett klarte å gjøre på denne eksamen.. 😬😔

Hva tenker dere? Stryk eller bestått? På en eksamen med 44 poeng totalt til sammen.. 

Høres it som en veldig svak besvarelse. Bra at du prøvde å løse alle/mange oppgaver, selv om du ikke klarte disse. Alle disse emnene bør du jobbe mer med i fremtiden. Du bør også bruke et mer matematisk språk.

Anonymkode: 114f3...776

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anonymkode: 114f3...776

Ja, jeg er enig i at besvarelsen min er veldig svak, og at flere av svarene mine kunne vært mer presise og direkte på det oppgaven spør om. Jeg ser det nå i etterkant. Men jeg har fått forklart at sensorer også gir delpoeng for forsøk, metodebruk og delvis forståelse – og at det faktisk er mulig å få 2 selv med en svak besvarelse, så lenge man viser noe innsikt og prøver på flere oppgaver, og har prøvd å gjøre en innsats. Så jeg er klar over at jeg ligger i grenseland, men jeg håper det holder og at jeg får 2 🙂 

På videregående er det 20 % riktig for bestått som gjelder. Fylkene har fokus på høy fullføringsprosent, og da setter man stågrensen lavt så flest mulig fullfører.

Anonymkode: 847e8...5c2

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

På videregående er det 20 % riktig for bestått som gjelder. Fylkene har fokus på høy fullføringsprosent, og da setter man stågrensen lavt så flest mulig fullfører.

Anonymkode: 847e8...5c2

Det er dette det handler om. Det får statistisk sett så store konsekvenser å ikke bestå vgs, så da må man sørge for at alle består vgs da, selv om elevene ikke egentlig burde ha gjort det. 
Jeg jobber på et universitet, på en utdanning hvor alle kvalifiserte søkere kommer inn. Gjett om vi ser dette… Studentene kan ikke engang helt basal matte. Benevninger, pluss/minus, gange/deling. 🤷🏻‍♀️ Har du puls, består du vgs, virker det som. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7b0d8...d1e

• Liker 2
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Studentene kan ikke engang helt basal matte. Benevninger, pluss/minus, gange/deling. 🤷🏻‍♀️ Har du puls, består du vgs, virker det som. 🤷🏻‍♀️

Føler meg nærmest truffet her. Har et snitt på 5,5 fra VGS, men likevel to i matte. Og nei, det er ikke jeg som har regnet ut snittet 😂 Har puls, men tror jeg har litt mer og.

Bachelorgraden gikk fint den, med rett over B i snitt (IT/informatikk, så er noe som skurrer, men karakterene er slik de er).

Anonymkode: 7e5a6...ebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...