Gå til innhold

Er det påbudt med branntau i en leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leier i 3 etasje uten baktrapp og deler balkong med naboen, og balkongen er delt med en dør, slik at vi har hver vår del.

Nabo leiligheten har en annen oppgang enn min.

Hvis det brenner i oppgangen, må jeg hoppe ut stuevinduet og ned på asfalten 10 m lenger ned, eller løpe over til naboens del av balkongen, men hvis de ikke er hjemme kommer jeg meg ikke inn til de og kan komme meg ned deres oppgang.

Det er brannslukkingsapparat i leiligheten jeg leier.

Anonymkode: 3a3fb...6a3

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Døra mellom balkongene er ment som rømningsvei. Er det ingen hjemme knuser du ruta. Dette fikser forsikringen senere. 

Ev. kan du selv påkoste stige/tau hos deg selv.

Anonymkode: 34e5c...d13

Hvordan skal jeg klare å knuse et dobbelt vindu når jeg står der uten noe å knuse med?

Hammeren ligger i boden i kjelleren

Ts 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan skal jeg klare å knuse et dobbelt vindu når jeg står der uten noe å knuse med?

Ts 

Stol

Anonymkode: b6c47...787

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kravet er flere rømningsveier, og det har du jo.

Anonymkode: 34e5c...d13

Det kan ikke være et krav heller. De fleste leilighetsbygg har ikke mer enn en rømningsvei, dvs ordinær vei ut. I alle fall de jeg har vært inne i, inkludert min egen. 

Anonymkode: b2715...f24

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts 

Er det så vanskelig å bare ha noe liggende der da? 

Anonymkode: 01fc8...cab

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Synes bare det er rart når jeg bor 10 m opp i luften

Ts

Sånn er det for alle som bor i blokk, men kjøp deg branntau, og nødhammer da, hvis du er bekymret. 

Anonymkode: eda58...86c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker

Meningen er at du skal stå på brannbalkongen og vente på at brannvesenet redder deg ned. Det er rømningsvei nr to. Alternativt kan du rømme via naboen hvis du ikke kan vente på redning. 

Anonymkode: 351f8...acc

• Liker 3
AnonymBruker

Branntau er noe man styrte med i gamle dager. Ikke aktuelt lengre. 

Hvis bygget hadde blitt bygget med preaksepterte løsninger i dag, hadde det måtte blitt etablert en innvendig trapp, utvendig branntrapp eller stige med ryggbøyler (siden det kanskje bare er 7,5m til bakken på en side av bygget). 

I eldre bygg er tanken å vente til brannvesenet plukker deg opp med stigebil eller lift fra balkongen (enda eldre bygg hadde en vegg med svakere felt, slik at man kunne slå gjennom veggen til naboen).

Anonymkode: 650fb...4ee

AnonymBruker

Uansett, antar du bor ganske sentralt i en slik leilighet, da skal brannvesenet være der innen rimelig kort tid. Antar dere har seriekoblete røykvarslere i leiligheten, slik at man får varslet brannvesenet raskt?

Isåfall går det nok greit. Bygget kollapser ikke på et kvarter, og er du på balkongen, blir du ikke røykforgiftet. 

Anonymkode: 650fb...4ee

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...