Gå til innhold

Blødning på hormonterapi etter overgangsalder

Anbefalte innlegg

Jeg er i overgangsalderen, og har ikke hatt mens på halvannet år. For 3 mnd siden begynte jeg på hormonter, lenzetto spray og utrogestan. Jeg ble fortalt at det kunne oppstå blødninger de 3 første månedene, men nå når det hadde gått 3 måneder uten blødning, tenkte jeg at jeg var heldig som slapp unna. Men nå fikk jeg blødning likevel! Veldig lett blødning, foreløpig i alle fall, på 3.dagen. Kjenner små menslignende smerter også. Skal selvfølgelig ut og reise om et par dager og er redd det skal utvikle seg til kraftig mens.. hva er deres erfaringer med dette? Hvilke blødninger får dere, dere som er i samme situasjon? Jeg spør dere som har passert overgangsalderen og som går på hormonbehandling😊

Anonymkode: 7194c...fa2

• Hjerte 1

Fortsetter under...

Jeg har gått på plaster i 5 mnd. Har egentlig hatt bare en skikkelig mens etter oppstart, men flere episoder med blødning en dag eller to. Gir seg sikkert 😊

Anonymkode: fbdb0...031

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått på plaster i 5 mnd. Har egentlig hatt bare en skikkelig mens etter oppstart, men flere episoder med blødning en dag eller to. Gir seg sikkert 😊

Anonymkode: fbdb0...031

Var du i utgangspunktet helt ferdig med mensen (minst 12 mnd siden forrige mens/ helt i overgangsalder) før du begynte å blø igjen? 😊

Jeg fikk det og gikk ned litt på hormonene og det ble helt fint med en gang. 

Fikk ikke kraftig mens, men det var litt guffe som kom et par ukers tid. 

Forsvant med en gang jeg kuttet ned på hormonene. Kuttet altså ikke ut, men tok halvparten av dosen jeg begynte med. 

Anonymkode: df8b4...765

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg fikk det og gikk ned litt på hormonene og det ble helt fint med en gang. 

Fikk ikke kraftig mens, men det var litt guffe som kom et par ukers tid. 

Forsvant med en gang jeg kuttet ned på hormonene. Kuttet altså ikke ut, men tok halvparten av dosen jeg begynte med. 

Anonymkode: df8b4...765

Veldig godt tips! Jeg skal nemlig ut og reise med kjæresten om noen dager, så syns dette passet veldig dårlig, også nå som jeg faktisk ikke har hatt mens på 18 mnd da!  Jeg har fått beskjed om å ta to sprayer med østrogen det første året, sammen med Utrogestan, men da kutter jeg bare ned til en spray da? Forsvant blødningen nesten på dagen etter at du halverte dosen?

Annonse

Jeg hadde vært blødningsfri i ett år og så fikk jeg en "etterslenger" ett år etter som varte et par dager. Fikk det sjekket hos gyn, hun kalte det "etterslenger", alt var ok. Begynte så med lenzetto 2xspray og utrogestan 100 mg hver kveld. Etter bare 2 dager med lenzettoen fikk jeg spotting/liten blødning som varte rundt 3 uker. Var redd det skulle øke på, men det bare forsvant og ingenting etter det. 

Anonymkode: 489d6...8ef

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde vært blødningsfri i ett år og så fikk jeg en "etterslenger" ett år etter som varte et par dager. Fikk det sjekket hos gyn, hun kalte det "etterslenger", alt var ok. Begynte så med lenzetto 2xspray og utrogestan 100 mg hver kveld. Etter bare 2 dager med lenzettoen fikk jeg spotting/liten blødning som varte rundt 3 uker. Var redd det skulle øke på, men det bare forsvant og ingenting etter det. 

Anonymkode: 489d6...8ef

Så bra blødningen forsvant etter de tre ukene, og har holdt seg borte siden. Men tre uker var lenge da😕

Jeg har ikke hatt blødninger, men vil kommentere noe om doseringen av Lenzetto. Jeg har gått på Activelle tabletter i 2,5 år. Disse har 1 mg østrogen pr tablett. Mine symptomer har økt, så jeg måtte få mer hormontilskudd. Disse tablettene fins kun i 1 mg, så skulle jeg fortsette måtte jeg ha doblet dosen i en smell. Legen forslo at jeg skulle gå over på Lenzetto spray som har 1,53 mg østrogen pr dose. Altså EN SPRAYDOSE pr dag. KUNNE øke til to etterhvert ved behov. (Tar progestrontabletter i tillegg)

Jeg syns det er litt rart at du går fra ingen hormontilskudd og rett til 2* 1,53 mg dose? Altså jeg skjønner at du bare følger instruksene du har fått, men kanskje lavere startdose vil hjelpe ang blødningene. 

Jeg vil også si at jeg ikke har vært hos gynekolog eller annen ekspert, men "bare" min fastlege som er allmennlege. 

Anonymkode: b6138...bca

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke hatt blødninger, men vil kommentere noe om doseringen av Lenzetto. Jeg har gått på Activelle tabletter i 2,5 år. Disse har 1 mg østrogen pr tablett. Mine symptomer har økt, så jeg måtte få mer hormontilskudd. Disse tablettene fins kun i 1 mg, så skulle jeg fortsette måtte jeg ha doblet dosen i en smell. Legen forslo at jeg skulle gå over på Lenzetto spray som har 1,53 mg østrogen pr dose. Altså EN SPRAYDOSE pr dag. KUNNE øke til to etterhvert ved behov. (Tar progestrontabletter i tillegg)

Jeg syns det er litt rart at du går fra ingen hormontilskudd og rett til 2* 1,53 mg dose? Altså jeg skjønner at du bare følger instruksene du har fått, men kanskje lavere startdose vil hjelpe ang blødningene. 

Jeg vil også si at jeg ikke har vært hos gynekolog eller annen ekspert, men "bare" min fastlege som er allmennlege. 

Anonymkode: b6138...bca

Ja, jeg følger bare instruksene, gitt av en anerkjent gynekolog som er spesialist på dette. Hun og kollegen hennes holder iblant kurs om overgangsalder, så dette har de peiling på. Jeg skulle ta to spraydoser i hvert fall første året, sa hun, så skulle vi se om jeg kunne redusere til en dose om et års tid. Men det var over et år siden forrige mens når jeg startet på dette, og blodprøver viste at østrogen-nivået hadde droppet helt. Men ja, kanskje jeg skal gå ned i dose hvis blødningene ikke stopper snart.

Det jeg reagerer på med deg, er at du tar tabletter i utgangspunktet. Det er svært uvanlig å få ødtrogentabletter i vår tid, da tablettene har mye større bivirkninger og er høyere risiko å ta. Ingen gynekologer anbefaler tabletter lenger, da det anses som veldig trygt å ta østrogen gjennom huden istedenfor. Jeg hadde ikke nølt med å begynne på lenzetto, hvis jeg var deg. Anbefaler å gå til gynekolog med dette, da fastleger ofte ikke er oppdatert.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg følger bare instruksene, gitt av en anerkjent gynekolog som er spesialist på dette. Hun og kollegen hennes holder iblant kurs om overgangsalder, så dette har de peiling på. Jeg skulle ta to spraydoser i hvert fall første året, sa hun, så skulle vi se om jeg kunne redusere til en dose om et års tid. Men det var over et år siden forrige mens når jeg startet på dette, og blodprøver viste at østrogen-nivået hadde droppet helt. Men ja, kanskje jeg skal gå ned i dose hvis blødningene ikke stopper snart.

Det jeg reagerer på med deg, er at du tar tabletter i utgangspunktet. Det er svært uvanlig å få ødtrogentabletter i vår tid, da tablettene har mye større bivirkninger og er høyere risiko å ta. Ingen gynekologer anbefaler tabletter lenger, da det anses som veldig trygt å ta østrogen gjennom huden istedenfor. Jeg hadde ikke nølt med å begynne på lenzetto, hvis jeg var deg. Anbefaler å gå til gynekolog med dette, da fastleger ofte ikke er oppdatert.

Jeg ER over på Lenzetto nå, men har bare tatt det en uke. Hvis jeg skal til bedre ekspertise enn fastlegen, må jeg reise minst 35 mil. Jeg har også skjønt at flere leger går bort fra tabletter, og over til plaster eller spray. De to siste har det tildels vært vanskelig å få tak i på apotekene en lang periode. Har venninner som i utgangspunktet fikk resept på plaster, men måtte over på tabletter pga leveringsvansker. Dette gjaldt iallefall i 2023 og 2024, kan være bedre nå.

Jeg skjønner du har god oppfølging, og jeg tenker også at fastleger umulig kan klare å henge med i tiden på all utvikling innenfor "alle" medisinske områder. Det er interessant å se hvor "motsatt" tilnærmingsmetode din og min lege bruker til behandlingen her; du skal ta ca 3 mg pr dag i ett år for å liksom fylle på lagrene for SÅ å redusere dosen. Jeg får instruksjoner om å "se om 1,5 mg er nok" og SÅ evt øke til 3 hvis plagene ikke gir seg. 

Endret av Eneri
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er progesteronet du blør av, ikke østrogenet. 

Men dere tar vel ikke Utrogestan hver dag? Skal bare ta det i 10 dager og så holde opp i 14-21 dager

Anonymkode: f156e...0c0

Jeg har ikke blødninger, men har for ei uke siden startet på Lenzetto +Utrogestan 100 mg. Legen sa 1 tabl pr dag. Men jeg må si at jeg ble litt i stuss over dette da jeg leste pakningsvedlegget, for der virket det som man skulle ta tablettene i 12 dg (?) for så å holde opp i 14 dg. Tidligere tok jeg Activelle tabletter som er en miks av østrogen og progesteron, der østrogen (østradiol?) var 1 mg og jeg vet ikke hvor mye det andre var. Men det ble jo også tatt hver dag. 

Jeg har ny time hos lege om etpar uker, skal spørre mer da.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men dere tar vel ikke Utrogestan hver dag? Skal bare ta det i 10 dager og så holde opp i 14-21 dager

Det gjelder vel bare de som fortsatt har mens? Jeg tar 100 mg Utrogestan dgl, mange år siden siste mens. 

Men til ts, jeg hadde litt blødningsforstyrrelser fordi jeg måtte bytte på type plaster (pga leveringsproblemer). Nå har jeg Estradot, fungerer utmerket. 

Anonymkode: 20761...b3d

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man skal ta progesteronet hver dag dersom man er i overgangsalder og har sluttet helt å blø. 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder vel bare de som fortsatt har mens? Jeg tar 100 mg Utrogestan dgl, mange år siden siste mens. 

Men til ts, jeg hadde litt blødningsforstyrrelser fordi jeg måtte bytte på type plaster (pga leveringsproblemer). Nå har jeg Estradot, fungerer utmerket. 

Anonymkode: 20761...b3d

Det virker som det er vanlig med litt blødningsforstyrrelser i starten, eller kanskje som med deg, når man bytter produkt? Det bare passer så ekstra dårlig nå, siden jeg skal ut på romantisk reise😝 Dette var det siste jeg ventet, når jeg ikke har blødd på 18 mnd, og heller ikke de første 3 mnd på hormonterapi (begynner på min 4.mnd nå). Men jeg må vel kanskje bare fortsette på samme dose likevel? Noen lenger opp her skrev at det er progesteronet man blør av, og det kan sikkert stemme. Jeg kan vel ikke bare droppe å ta det progesteronet en ukes tid, mens jeg er ute og reiser? Eller kan jeg det? 

Skulle faktisk gjerne hatt kombinasjonsplaster istedenfor, så hadde jeg sluppet å styre med å ta den Utrogenstan- tabletten hver kveld. Er det kombinasjonsplaster du tar? Er det leveringsproblemer på den nå?

Annonse

Vanlig med blødninger i opp til 6 mnd etter oppstart med hormoner, og også i forbindelse med doseendringer.

Jeg hadde småblødninger i ganske nøyaktig 6 mnd. Holdt på å gi opp en stund der ja... Nå kan jeg få en liten blødning hvis jeg endrer dose (opp eller ned). Dette er helt normalt.

Anonymkode: b2276...55f

Hvor mye doser tar dere? Jeg fikk beskjed om Utrogest i 10 dager, estrogel (i pumpe) i 21 dager. Men jeg føler det ikke fungerer bra nok. Jeg mister hår og negler, jeg har brukt dette i ca 1,5 år nå

Anonymkode: 4a729...45f

Et lite tilleggsspørsmål fra ts:

Hva om man glemmer/dropper å ta Utrogestan en sjelden gang? Gjør det noe? Jeg skal ut og reise snart, og kan se for meg at jeg kan glemme den Utrogestantabletten hvis jeg er sent ute, drikker alkohol osv. Tar Lenzetto på morningen, men Utrogestan på kvelden før jeg legger meg.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Et lite tilleggsspørsmål fra ts:

Hva om man glemmer/dropper å ta Utrogestan en sjelden gang? Gjør det noe? Jeg skal ut og reise snart, og kan se for meg at jeg kan glemme den Utrogestantabletten hvis jeg er sent ute, drikker alkohol osv. Tar Lenzetto på morningen, men Utrogestan på kvelden før jeg legger meg.

Jeg fikk ikke tak i Utrogestan på 1 uke, og lot da være å bruke Lenzetto... Men er ikke sikkert det hadde gjort noe å fortsette med sprayen den uka...

Anonymkode: 8a835...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...