AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Jeg har gått ned mange kilo, men legger på meg raskt ved overgang til et mer normalt kosthold. Har så lav forbrenning at jeg må sulte meg for å holde på ønsket vekt. Jeg tåler følelsen av sult godt, men problemet er nå at jeg er så slapp og uopplagt at jeg føler meg syk. Null energi og alt er bare tåkete egentlig…. Fordøyelsen har også stoppet, så er veldig oppblåst og treg i magen. Dersom jeg øker energiinntaket litt spretter vekta opp. Spiser mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen, og går ikke ned. Har nå forsøkt å ligge under dette også, men nå er jeg helt slått ut av svimmelhet og hodepine. Jeg er kvinne 42, 172/72 kg. Har vært over 90 kg for halvannet år siden, og vært nede i 62 i fjor sommer…. Ønsker å ligge på 67/68 kg. Faster mellom 19 - 11. Spiser som regel kun lunsj og middag + en fukt eller yoghurt (sunn hjemmelaget mat med fokus på proteiner og grønnsaker), lite karbo, ingen sukker eller snacks bortsett fra lørdager hvor det er litt smågodt eller snacks (typisk 10 biter smågodt eller 1/4 pose potetgull). Noen som har råd? Anonymkode: b2d85...1b2 1
pia mater Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Får du i deg nok fett? Jeg spiser veldig magert når jeg ligger i underskudd så glemmer fort å få i meg nok fettkilder. Du blir veldig slapp og uopplagt av for lite fett i kosten. Jeg "ofrer" noen kalorier på å kunne spise for eksempel avokado og peanøttsmør.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Vet du hva som er årsaken til at du har så lav forbrenning? Har du sjekket hos lege at stoffskiftet er innenfor normalen og at det ikke er noe hormonelt som er årsaken? Vitaminmangel? Får du i deg nok væske? Treg mage og hodepine kan skyldes væskemangel, mulig du også bør tilsette elektrolytter. Det er også sånn at forbrenningen din blir litt lavere når du går ned i vekt, fordi en mindre/lettere kropp krever mindre energi for "daglig drift", så det kan være at du bør forsøke å øke aktivitetsnivået ditt noe, dersom du klarer å bli kvitt uvelheten. Du kan vurdere å øke spisevinduet ditt litt slik at du får inn 3 måltider i stedet for bare 2. Mennesker er ulike, og det kan være at du rett og slett trenger å spise oftere. Anonymkode: 24ad7...de4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Hvor mye trener du? Jeg gjetter på at du trener så og si ingenting. Og da må man spise ganske lite for å være i underskudd. Hva med at du istedet for å prøve og sulte deg ned i vekt faktisk heller er sunn og trener hardt og spiser normalt? Man «spretter ikke opp i vekt» da. Det er bare tull. Man går opp i vekt om man har høyere inntak av kalorier enn man forbrenner. Og man har lav forbrenning om man ikke bruker kroppen. Punktum. Anonymkode: 446b4...be7 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai Ta blodprøver og sjekk om alt er som det skal. Det er litt for enkelt å få mangler når man slanker seg fordi det kan være vanskelig å ha sunt kosthold med få kalorier og karbohydrater + passe på vitaminer og mineraler i variert form. Husk å få i deg (sunt!) fett, som noen her skriver. Det er ikke så skummelt som det høres ut 🙂 Ser du kun på vekta eller måler du livvidda også? Kan hende du går ned i livvidde selv om vekta står stille akkurat nå. Ikke uvanlig at vekta kan stoppe opp i perioder. Har man vært overvektig, er det ofte slik at man må fortsette å ligge på lavt kaloriinntak for å ikke gå opp. I hvert fall hvis du ikke beveger deg nok. Drikker du nok vann? Fordøyelsen stopper opp om du drikker for lite. Det kan også bidra til å dempe sulten om du drikker jevnlig gjennom dagen. Anonymkode: fb747...0a1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai Spis normal mat og tren. Ut å gå. Drikk vann. Kutt ned på brus, snacks, snop og sjokolade. Spis nøtter, bær, frukt, ekte smør, biff, kylling, fisk, grønnsaker og frukt. Kroppen går i sparemodus når du ikke gir den næringsrik og sunn mat. Spis mer proteiner og fiber. Anonymkode: a391c...dc1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvor mye trener du? Jeg gjetter på at du trener så og si ingenting. Og da må man spise ganske lite for å være i underskudd. Hva med at du istedet for å prøve og sulte deg ned i vekt faktisk heller er sunn og trener hardt og spiser normalt? Man «spretter ikke opp i vekt» da. Det er bare tull. Man går opp i vekt om man har høyere inntak av kalorier enn man forbrenner. Og man har lav forbrenning om man ikke bruker kroppen. Punktum. Anonymkode: 446b4...be7 Du har rett. Jeg har over tid presset inn 2 - treningsøkter i uka (styrke eller løping), me n nå har jeg knapt energi til å gå til bussen liksom… Er helt tom, prøvde å jogge her om dagen - måtte gi opp etter fem minutter. Anonymkode: b2d85...1b2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Spis normal mat og tren. Ut å gå. Drikk vann. Kutt ned på brus, snacks, snop og sjokolade. Spis nøtter, bær, frukt, ekte smør, biff, kylling, fisk, grønnsaker og frukt. Kroppen går i sparemodus når du ikke gir den næringsrik og sunn mat. Spis mer proteiner og fiber. Anonymkode: a391c...dc1 Har gått opp 10 kilo på et år etter vektnedgang ved å følge den oppskriften. Nå er jeg helt på sultenivå igjen, og da øker ikke vekten - men med en gang jeg tilfører frukt/nøtter/fett og korn går jeg opp….. Anonymkode: b2d85...1b2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai pia mater skrev (1 time siden): Får du i deg nok fett? Jeg spiser veldig magert når jeg ligger i underskudd så glemmer fort å få i meg nok fettkilder. Du blir veldig slapp og uopplagt av for lite fett i kosten. Jeg "ofrer" noen kalorier på å kunne spise for eksempel avokado og peanøttsmør. Tror jeg er ganske velbalansert der også. Dette har jeg spist det siste døgnet: Lunsj: middagsrester hjemmelaget ragu av storfe, litt pasta + ost. En halv skive surdeigsbrød med meierismør. Middag: Stekt kveite med Sandefjord smør (ca. 2 ss saus). En liten kokt potet, masse dampet broccoli og asparges. Kvelds: Liten rest av chili con carne (ca 4 ss). 1 ts creme fraische, 1 ts ost. Lunsj: 1/2 grovt rundstykke med eggerøre og røkt laks, 1/2 grovt rundstykke med ost og skinke. Meierismør. Vårløk, paprika, agurk. Meierismør. 2 ss mager cottage cheese, 1/2 mango, 5 jordbær. Nå er jeg ganske mett og god, men var helt svimmel før lunsj når jeg skrev innlegget. Anonymkode: b2d85...1b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå