AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Hva gjør man når man jobber i en bedrift som ikke forskutterer sykepenger og behandlingstiden for sykepenger hos NAV er på 8 uker for hver eneste søknad? For meg går det greit denne ene måneden da jeg har en buffer å ta av, men det hadde ikke holdt mye lenger enn det. Er det sosialhjelp som er neste steg da? Etter man har solgt alt man eier kanskje? To måneder behandlingstid er alt for lenge! Anonymkode: c7a20...c0b 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Jeg er i den situasjonen nå, ble lang tidssykeneldt og nå er det nav som skal betale sykepenger. Har vært sykemeldt 2 mnd og ikke fått penger enda. Jeg må låne av familie. det burde heller vært slik at arbeidsgiver betaler lønning som normalt, men at nav betaler tilbake sykepengene til arbeidsgiver. Dårlig opplegg dette. Anonymkode: 7a9ef...adc 9 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Det er ikke greit. NAV er et pinlig vanstyrt misfoster. Anonymkode: e2112...b2c 6 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør man når man jobber i en bedrift som ikke forskutterer sykepenger og behandlingstiden for sykepenger hos NAV er på 8 uker for hver eneste søknad? For meg går det greit denne ene måneden da jeg har en buffer å ta av, men det hadde ikke holdt mye lenger enn det. Er det sosialhjelp som er neste steg da? Etter man har solgt alt man eier kanskje? To måneder behandlingstid er alt for lenge! Anonymkode: c7a20...c0b Det er vel ikke 8 uker for hver søknad. Det er kun for den første sykemeldingsperioden… Anonymkode: 92e32...ad5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er i den situasjonen nå, ble lang tidssykeneldt og nå er det nav som skal betale sykepenger. Har vært sykemeldt 2 mnd og ikke fått penger enda. Jeg må låne av familie. det burde heller vært slik at arbeidsgiver betaler lønning som normalt, men at nav betaler tilbake sykepengene til arbeidsgiver. Dårlig opplegg dette. Anonymkode: 7a9ef...adc Nå er det vel ikke alle bedrifter som har råd til dette Anonymkode: 6aeb5...d7f 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke 8 uker for hver søknad. Det er kun for den første sykemeldingsperioden… Anonymkode: 92e32...ad5 Førstegangssøknad 8 uker og forlengelse 8 uker står det inne på NAVs sider. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er i den situasjonen nå, ble lang tidssykeneldt og nå er det nav som skal betale sykepenger. Har vært sykemeldt 2 mnd og ikke fått penger enda. Jeg må låne av familie. det burde heller vært slik at arbeidsgiver betaler lønning som normalt, men at nav betaler tilbake sykepengene til arbeidsgiver. Dårlig opplegg dette. Anonymkode: 7a9ef...adc Ja, sånn er det også i mange bedrifter. Synes det er uhørt at bedriftene ikke er pålagt det, når behandlingstiden er så lang. Anonymkode: c7a20...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det burde heller vært slik at arbeidsgiver betaler lønning som normalt, men at nav betaler tilbake sykepengene til arbeidsgiver. Dårlig opplegg dette. Anonymkode: 7a9ef...adc Det er stadig flere fagforeninger som jobber for å få forskuttering av sykelønn inn som en del av tariffavtalen, også for mindre private bedrifter, for å slippe havne i denne situasjonen. Anonymkode: 06091...c42 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det vel ikke alle bedrifter som har råd til dette Anonymkode: 6aeb5...d7f Nå har jeg ikke satt meg veldig inn i det, men hvor dyrt er det egentlig for en bedrift? Det tar vel 8 uker før arbeidsgiver får det refundert vil jeg tro, men bortsett fra det er det vel bare at arbeidsgiver også må betale feriepenger av sykepengene? Som de ville gjort uansett? Anonymkode: c7a20...c0b 5
TomKrus Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er stadig flere fagforeninger som jobber for å få forskuttering av sykelønn inn som en del av tariffavtalen, også for mindre private bedrifter, for å slippe havne i denne situasjonen. Anonymkode: 06091...c42 Men da havner jo bedriftene i samme situasjon som den enkelte arbeider som må vente på pengene. Det kan være for en del mindre bedrifter i dag en "tue" som velter lasset. 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai TomKrus skrev (Akkurat nå): Men da havner jo bedriftene i samme situasjon som den enkelte arbeider som må vente på pengene. Det kan være for en del mindre bedrifter i dag en "tue" som velter lasset. Er den bedriften egentlig liv laga i så fall? Anonymkode: c7a20...c0b 7
Lava Anne Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai Sosialhjelp, ja. Høyt sykefravær og slanking av offentlig sektor. Da blir det jo sånn. Fint om forskuttering blir normalen. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #12 Skrevet 23. mai Skjedde med meg og, måtte vente over 2 mnd og endte med at jeg måtte få økonomisk sosialhjelp tilsvarende en mnd lønn. Det er jo helt på jordet og totalt unødvendig ressursbruk. Anonymkode: 2656c...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai TomKrus skrev (3 minutter siden): Men da havner jo bedriftene i samme situasjon som den enkelte arbeider som må vente på pengene. Det kan være for en del mindre bedrifter i dag en "tue" som velter lasset. Da må bedriften ha en "buffer" til forskuttering. De måtte jo uansett ha betalt lønn for perioden hvis ikke arbeidstakeren var sykemeldt. Dessuten kan det å måtte forskuttere sykelønn være et insentiv til å gjøre tiltak for redusere sykefravær. Mange kommer langt med økt tilrettelegging, og å ikke drive rovdrift på arbeidstakerne sine. Anonymkode: 06091...c42 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai Ble sykmeldt i begynnelsen av oktober, og fikk sykepenger i begynnelsen av januar. Jeg fikk en melding om at behandlingstiden ble lengre pga stor pågang. Deretter har sykepengene kommet 2-3 dager etter hver sykepengeperiode. Noen ganger oftere pga oppdeling av perioder. Tre måneder uten inntekt kan være tøft for mange, særlig når man samtidig har større utgifter til behandling osv. Egentlig synes jeg dette er et større problem enn karensdag eller f.eks 80% sykepenger etter en viss periode. Anonymkode: d90fa...32a
AnonymBruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai Lava Anne skrev (2 minutter siden): Sosialhjelp, ja. Høyt sykefravær og slanking av offentlig sektor. Da blir det jo sånn. Fint om forskuttering blir normalen. Ja, jeg vurderer helt ærlig å skifte jobb som følge av dette, til en bedrift med tariffavtale. Vil ikke risikere å havne i en sånn skvis igjen om jeg skulle bli syk. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjedde med meg og, måtte vente over 2 mnd og endte med at jeg måtte få økonomisk sosialhjelp tilsvarende en mnd lønn. Det er jo helt på jordet og totalt unødvendig ressursbruk. Anonymkode: 2656c...1c0 Høres jo veldig tungrodd ut. Kunne de ikke bare hentet frem den sykepengesøknaden din og godkjent den, fremfor å bruke ressurser på å godkjenne søknad om sosialhjelp? Byråkratiet er altfor tungvint om de ikke har den muligheten. Hva skulle til for å få den sosialhjelpen, om jeg får spørre? Var det nok at bankkontoene dine sto i null? Anonymkode: c7a20...c0b
TomKrus Skrevet 23. mai #16 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er den bedriften egentlig liv laga i så fall? Anonymkode: c7a20...c0b Ja det er jo et AP spørsmål, alt som ikke dekker inn deres økonomiske krav ! Er det liv laga ? Hvorfor kan ikke Staten da med sine 20.000 milliarder kroner forskuttere disse beløpene som NAV skal utbetale, men som på grunn av ekstrem lag saksbehandlingstid må vente ? Mindre bedrifter vil med en sykemeldt hente inn en ny arbeider de også skal betale for, eller redusere arbeidsmengde for og dermed tjene mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #17 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå har jeg ikke satt meg veldig inn i det, men hvor dyrt er det egentlig for en bedrift? Det tar vel 8 uker før arbeidsgiver får det refundert vil jeg tro, men bortsett fra det er det vel bare at arbeidsgiver også må betale feriepenger av sykepengene? Som de ville gjort uansett? Anonymkode: c7a20...c0b Hvis de skal forskuttere sykepenger og betale lønn til en vikar så er det jo dobbelt opp pr ansatt som er sykemeldt. For små bedrifter kan det være vanskelig. Anonymkode: 92e32...ad5 8 2
TomKrus Skrevet 23. mai #18 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres jo veldig tungrodd ut. Kunne de ikke bare hentet frem den sykepengesøknaden din og godkjent den, fremfor å bruke ressurser på å godkjenne søknad om sosialhjelp? Byråkratiet er altfor tungvint om de ikke har den muligheten Akkurat, og det er ekstremt firkantet og tungrodd ! Men det går av forskjellige budsjetter og garantert forskjellige saksbehandlere. Noe LEAN i NAV finnes ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #19 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de skal forskuttere sykepenger og betale lønn til en vikar så er det jo dobbelt opp pr ansatt som er sykemeldt. For små bedrifter kan det være vanskelig. Anonymkode: 92e32...ad5 I mange tilfeller hentes det ikke inn vikar. Anonymkode: c7a20...c0b 2
TomKrus Skrevet 23. mai #20 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de skal forskuttere sykepenger og betale lønn til en vikar så er det jo dobbelt opp pr ansatt som er sykemeldt. For små bedrifter kan det være vanskelig. Anonymkode: 92e32...ad5 Akkurat ! Og går de så konk ? Da er det ikke en NAV må behandle søknaden til men kanskje 10 !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå