Gå til innhold

Arbeidsgivere som forventer at skoleungdom/studenter kan jobbe hele tiden

Anbefalte innlegg

... kan ta seg ei bolle! Har tre unge, voksne barn som har hatt og har diverse ekstrajobber ved siden av skole/studier. Får 10%-kontrakter og null faste vakter og beskjed om neste ukes vakter bare ei uke før. Ikke alle arbeidsgivere holder på slik, men tydeligvis mange. Yngste på 18 tør ikke planlegge noe som helst i frykt for at arbeidsgiver muligens setter henne opp på jobbing. Ikke tør hun si i fra heller når hun har andre planer, for da blir sjefen sur! Altså, dere som er sånn som sjef bør virkelig skjerpe dere!

Og ja, jeg har hatt et tresifret antall ansatte selv opp igjennom, det er virkelig ikke vanskelig å gi ungdommene et snev av forutsigbarhet ved å planlegge bittelitt.

Anonymkode: 260c3...b1e

• Liker 2
  • Nyttig 3

Fortsetter under...

Vell, sånn er livet. Og sånn var livet da jeg fikk min første ekstrahjelp jobb i 1998. Sjefen ble sur og forbannet. Men vet du hva, det var en super læring i å tåle andres sinne/frustrasjon, sette grenser og balansere skole, jobb, venner og trening.

Støtt ungdommen i å finne balansen, så går det bare bra. 

Anonymkode: 03081...1ba

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

... kan ta seg ei bolle! Har tre unge, voksne barn som har hatt og har diverse ekstrajobber ved siden av skole/studier. Får 10%-kontrakter og null faste vakter og beskjed om neste ukes vakter bare ei uke før. Ikke alle arbeidsgivere holder på slik, men tydeligvis mange. Yngste på 18 tør ikke planlegge noe som helst i frykt for at arbeidsgiver muligens setter henne opp på jobbing. Ikke tør hun si i fra heller når hun har andre planer, for da blir sjefen sur! Altså, dere som er sånn som sjef bør virkelig skjerpe dere!

Og ja, jeg har hatt et tresifret antall ansatte selv opp igjennom, det er virkelig ikke vanskelig å gi ungdommene et snev av forutsigbarhet ved å planlegge bittelitt.

Er de ekstrahjelper? 
de har vel krav på 4 timer i uken i snitt, men mener du de skal ha faste vakter hver uke? 
vet jo ikke hva slags yrker dette er, men jeg synes dagens foreldre skal ta seg ei bolle 😅 « ungene « deres kan aldri jobbe ekstra, ha 7 uker sommerferie, fri jul og påske og helst hver helg. Poenget med og ansette dem er jo at vi trenger noen til og jobbe ekstra ved behov , og behovet kan komme brått som ved sykdom eller møter eller planlagt som i ferier. For all del, datteren din kan legge planer og det er lov og si nei, men om man alltid sier nei og ikke trenger jobb og penger er det jo pussig og søke jobb. 

Anonymkode: 89ed2...a3a

• Nyttig 2

Slik var det når jeg fikk meg jobb i 1999 også. Men det er jo slik da. Man får jo vakter som dem sliter med å fylle. Altså. En ansatt som må bort eller ikke kan. Så får ungdommer den. Man kan lære seg å tilpasse seg å. Min jobb så vet jeg heller ikke hvordan morgendagen er. Slik er det bare. Ja. Ikke lett å planlegge. Men har lært å ta ting på sparket. Skal jeg noe så gjør det med en gang. Ikke utsett. Fordi jeg vet ikke hvordan dagen blir. 

Anonymkode: b13ad...c87

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vell, sånn er livet. Og sånn var livet da jeg fikk min første ekstrahjelp jobb i 1998. Sjefen ble sur og forbannet. Men vet du hva, det var en super læring i å tåle andres sinne/frustrasjon, sette grenser og balansere skole, jobb, venner og trening.

Støtt ungdommen i å finne balansen, så går det bare bra. 

Anonymkode: 03081...1ba

Husker 1998 som at det var vanskelig og få jobb, og når vi fikk jobb jobbet vi gjerne så mye som mulig fordi vi ville ha penger og gode referanser. 
i dag som det er lett og få jobb, søker unge jobber de ikke vil ha. For og fylle på CVen.

• Liker 1

Sånn er det når man er ung og har deltid/sommerjobb. Jeg hadde bare sommer/sesong-jobb da jeg studerte (ikke deltid), men jobbet hele sommeren, påske, juleferie osv. Jobbet til og med nyttårsaften og julaften noen år. Ingen ferieturer eller late dager i hagen. Det begynte jeg med når jeg fikk meg ordentlig jobb etter studiene. 

Jeg jobbet som tilkallingsvikar og fikk ofte forespørsel dagen før eller uka før om å jobbe. Så måtte jeg bare planlegge det sosiale ut fra når jeg jobbet. Alt sånt ble veldig spontant. Man måtte bare kaste seg rundt og dra ned til byen når man selv ikke hadde vakter og ei venninne plutselig fikk bytta bort en vakt osv. En sjelden gang i blant var jeg på en festival eller noe. Men da planla jeg i veldig god tid i forkant og sa fra om det før jobbsesongen startet. 

Anonymkode: 4b588...8df

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husker 1998 som at det var vanskelig og få jobb, og når vi fikk jobb jobbet vi gjerne så mye som mulig fordi vi ville ha penger og gode referanser. 
i dag som det er lett og få jobb, søker unge jobber de ikke vil ha. For og fylle på CVen.

Det er ikke lettere å få jobb i dag enn i 1998, snarere tvert imot. Hvilken virkelighet bor du i?

Anonymkode: 5bd4a...8bf

• Liker 1
  • Nyttig 2

Jeg er uenig med svarene. Arbeidsgiver forplikter seg ikke men forventer at 10% vikarene skal komme løpende når som helst.

Datteren min satte ned foten. «Jeg har jobbet mine 10% denne måneden. At du ikke har nok folk til å dekke neste uke er ikke mitt problem.»

Hun mistet verken jobb eller vakter videre. Men lærte å stå opp for seg selv.

Anonymkode: 30d73...1ea

• Nyttig 4
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er uenig med svarene. Arbeidsgiver forplikter seg ikke men forventer at 10% vikarene skal komme løpende når som helst.

Datteren min satte ned foten. «Jeg har jobbet mine 10% denne måneden. At du ikke har nok folk til å dekke neste uke er ikke mitt problem.»

Hun mistet verken jobb eller vakter videre. Men lærte å stå opp for seg selv.

Anonymkode: 30d73...1ea

Helt enig med deg. 

Man kan ikke forvente at noen kan stille opp på noen dagers varsel, og bli sur om de sier det ikke passer. 

Jeg jobbet som ekstrahjelp på et sykehjem da jeg var 19.år, og der husker jeg vi fikk forespørsel om det passet, men passet det ikke gikk jo bare vakten til neste mann på listen. 

Man skal vel få arbeidsplan minimum 14.dager før. 

Anonymkode: 84416...c8b

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor tror du det hjelper å kjefte på et forum om det? Hvorfor lærer du ikke barna dine å være trygge nok til å sette grenser for slike arbeidsgivere?

Anonymkode: 8d48a...3f4

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er de ekstrahjelper? 
de har vel krav på 4 timer i uken i snitt, men mener du de skal ha faste vakter hver uke? 
vet jo ikke hva slags yrker dette er, men jeg synes dagens foreldre skal ta seg ei bolle 😅 « ungene « deres kan aldri jobbe ekstra, ha 7 uker sommerferie, fri jul og påske og helst hver helg. Poenget med og ansette dem er jo at vi trenger noen til og jobbe ekstra ved behov , og behovet kan komme brått som ved sykdom eller møter eller planlagt som i ferier. For all del, datteren din kan legge planer og det er lov og si nei, men om man alltid sier nei og ikke trenger jobb og penger er det jo pussig og søke jobb. 

Du misforsto poenget. 

Anonymkode: 1aec1...fb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...