AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Vi skal i bryllup i morgen til et perifert vennepar (ble litt overrasket over å bli invitert faktisk). De ønsker seg kun pengetilskudd til bryllupsreisen, slik som sikkert de fleste godt etablerte par.. Men hvor mye gir man? Anonymkode: f9e4d...f1d
Tradegy Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Dette høres ut som et klassisk "vi inviterer bredt for å finansiere bryllupsreisen"-opplegg. Når man er på gjestelista nesten ved en glipp, er det helt greit å gi en symbolsk sum. 300–500 kroner er mer enn nok for å dekke en paraplydrink på resorten deres – og kanskje en kokosnøtt hvis du er i det generøse hjørnet. Poenget er vel at man viser seg, smiler pent, og lar dem nyte kjærligheten – mens lommeboka slipper å gråte hele neste uke. ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Kommer an på din økonomi, tenker jeg. Jeg hadde personlig tenkt at 500kr var en generøs gave fra en fjern venn. Under 300kr hadde jeg tenkt var litt lite, men igjen, alt etter evne. Hadde satt pris på 150kr også hvis det va det personen følte de kunne gi ut fra egen økonomi. Dette er jo basert på mitt liv og mine venner, din krets kan jo selvsagt stille mye sterkere økonomisk og derfor må forholde deg til helt andre summer. Hva føler DU at du ville fått fra dem, om situasjonen var snudd? Hvor mye hadde du tenkt var minstebeløp, og hvor mye skulle til før du tenkte det var en generøs gave? Anonymkode: 543e7...611
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Takk for svar, kom gjerne med flere. Vi har veldig god økonomi, så er ikke det altså. Er bare redd for å gi for lite/for mye i forhold til andre. (og at de har invitert mange for å finansiere bryllupsreisen tror jeg heller ikke, da de skal ha etter det jeg har skjønt et dyrt bryllup, god mat, fri bar, i et flott lokale, så hadde vært billigere å invitere noen færre ) . Ja, hva hadde jeg tenkt var en passende sum om de kom i vårt bryllup? Hmm. Jeg er mest glad for at folk kommer, og tenker ikke så mye på gaver. Vi har alt, og har ikke noe behov for økonomisk støtte til noe. Kanskje 1000kr? Syns slikt er skikkelig vanskelig. Er det vanlig med 5000kr så hadde ikke det vært noe problem å gi heller, men kanskje rart om summen vår overgår tantens? Anonymkode: f9e4d...f1d
AnonymBruker Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai Min regel (gammel skikk og bruk (🙂), er å alltid gi litt mer enn ca kuvertprisen. Øker summen ut fra hvor nær vi er den som gifter seg, døpes, konfirmeres, feirer bursdag. Anonymkode: 23f55...170 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar, kom gjerne med flere. Vi har veldig god økonomi, så er ikke det altså. Er bare redd for å gi for lite/for mye i forhold til andre. (og at de har invitert mange for å finansiere bryllupsreisen tror jeg heller ikke, da de skal ha etter det jeg har skjønt et dyrt bryllup, god mat, fri bar, i et flott lokale, så hadde vært billigere å invitere noen færre ) . Ja, hva hadde jeg tenkt var en passende sum om de kom i vårt bryllup? Hmm. Jeg er mest glad for at folk kommer, og tenker ikke så mye på gaver. Vi har alt, og har ikke noe behov for økonomisk støtte til noe. Kanskje 1000kr? Syns slikt er skikkelig vanskelig. Er det vanlig med 5000kr så hadde ikke det vært noe problem å gi heller, men kanskje rart om summen vår overgår tantens? Anonymkode: f9e4d...f1d Da hadde jeg gitt 1000,- Ikke Det ligger garantert i nedre sjikt, men så er dere ikke nære heller. Men det er heller ikke så lite at det ser rart ut. Anonymkode: ec9c7...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Min regel (gammel skikk og bruk (🙂), er å alltid gi litt mer enn ca kuvertprisen. Øker summen ut fra hvor nær vi er den som gifter seg, døpes, konfirmeres, feirer bursdag. Anonymkode: 23f55...170 Men hvorfor skal gaven gjenspeile hvor mye brudeparet ønsker å bruke å selskapet? De blir jo like mye gift selv om det er tapas eller 7.rettet? Og gaven er vel nettopp: gave for å feire kjærligheten? Ikke for å betale for at man blir invitert? Eller? AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Da hadde jeg gitt 1000,- Ikke Det ligger garantert i nedre sjikt, men så er dere ikke nære heller. Men det er heller ikke så lite at det ser rart ut. Anonymkode: ec9c7...cb5 Hva med 1500-2000? Er det passe? Det er jo mer enn i nedre sjiktet, men det er vel mindre enn en tante? Anonymkode: f9e4d...f1d 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai Jeg hadde gitt 1000 kr siden jeg hadde valgt å takke ja. Antagelig hadde jeg takket nei, når jeg ikke syns det var nært nok Anonymkode: d605f...bc7
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai Ikke under 1000 kr når man er gjest og par. Anonymkode: cf9c1...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #11 Skrevet 24. mai Et «ordentlig» bryllup koster vel vanligvis minst 800 per kuvert (altså dobbelte for par), så skal man gå i pluss på gjestene regner man vel isåfall med at de betaler en del… Anonymkode: 4bf82...cf2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #12 Skrevet 24. mai Synes for øvrig ikke det er greit å diktere hva gjester skal gi, jeg da, men selvsagt kan det derimot sies at noen kroner til bryllupsreisen står øverst på ønskelisten. Anonymkode: 4bf82...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #13 Skrevet 24. mai Tradegy skrev (På 23.5.2025 den 9.07): Når man er på gjestelista nesten ved en glipp, er det helt greit å gi en symbolsk sum. 300–500 kroner er mer enn nok for å dekke en paraplydrink på resorten deres – og kanskje en kokosnøtt hvis du er i det generøse hjørnet. 300-500 fra et par med full bryllupsmiddag er flaut. Da hadde jeg heller blitt hjemme. Anonymkode: 3cd8a...6b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #14 Skrevet 24. mai I et normalt fint bryllup med god mat, dessert, kaker og drikke i et ok lokale blir kuvertprisen over 2000,- pr pers uten at noe er ekstraordinært eller spesielt påkostet. Gi 4000,- fra dere som par i det minste. Vi pleier å legge oss på 5000,- i denne type settinger. Anonymkode: 580ba...e19
AnonymBruker Skrevet 24. mai #15 Skrevet 24. mai Var i samme situasjon for noen år siden. Vi bleninvitert en mnd før bryllupet så var åpenbart noen andre som hadde takket nei i siste liten. Vi ga 2000kr (tenkte 1000 pr pers) og ga da mer enn forloverne… syntes det var litt flaut😳 skal i bryllup i sommer til et vennepar som er litt perifere, da gir vi 500 pr pers. Altså, 1000kr Anonymkode: 08d9e...1ec
Brunello Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai Bryllup er ofte veldig forskjellig fra vennekrets til vennekrets, så vanskelig å svare. Ut fra ts sin presisering i et senere innlegg, vil jeg tro det er gave rundt kr 2 000,- som vil være normalen. Å gi under kr 500,- pr person i bryllup er lite. 1
Kålrota Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 10.23): Et «ordentlig» bryllup koster vel vanligvis minst 800 per kuvert (altså dobbelte for par), så skal man gå i pluss på gjestene regner man vel isåfall med at de betaler en del… Anonymkode: 4bf82...cf2 Gå i pluss er det vel ingen som forventer? Og hvorfor er det flaut å gi mer enn tanter/forlovere? Det er vel bare brudeparet som får vite summene uansett? Folk har ulike økonomi, jeg ville gitt utfra det.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai Kålrota skrev (38 minutter siden): Gå i pluss er det vel ingen som forventer? Leser du tråden var det hvertfall én kommentar om dette. Anonymkode: 4bf82...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai Tradegy skrev (På 23.5.2025 den 9.07): Dette høres ut som et klassisk "vi inviterer bredt for å finansiere bryllupsreisen"-opplegg. Når man er på gjestelista nesten ved en glipp, er det helt greit å gi en symbolsk sum. 300–500 kroner er mer enn nok for å dekke en paraplydrink på resorten deres – og kanskje en kokosnøtt hvis du er i det generøse hjørnet. Poenget er vel at man viser seg, smiler pent, og lar dem nyte kjærligheten – mens lommeboka slipper å gråte hele neste uke. ❤️ Ja, for det er gratis å ha gjester i et bryllup. Anonymkode: 78c3a...dad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå