Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
iRack skrev (2 timer siden):

Laget av broren til Louis Theroux. 

Har sett den nå. Han var like flink som broren sin til å lage dokumentar.

Dokumentaren var hakket bedre enn podcasten synes jeg, eller kanskje de utfyller hverandre, ved at podcasten får Marius selv i tale. 

• Liker 5
Skrevet

Så den i går. 

Likte måten den var laget på. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Har sett. Er både forferdet og fascinert... er jo nesten som de lever i en paralell-verden, merkelige greier

• Liker 1
Skrevet
Vampyrina skrev (På 12.6.2025 den 22.42):

Noen som er klare for denne da? 

https://tv.nrk.no/serie/evnukkmakerens-univers

Jeg ble jo nødt til å se den etter å ha hørt podcasten. 

iRack skrev (På 13.6.2025 den 14.50):

Laget av broren til Louis Theroux. 

Dyktig journalist, men jeg foretrekker Louis. 

Alt i alt syns jeg podcasten er bedre enn dokumentaren. 

• Liker 2
Skrevet

Syns ikke dette er så ille jeg.

Det er jo helt frivillig og de skader bare seg selv. 

• Liker 2
Skrevet
Brunhilde skrev (9 timer siden):

Jeg ble jo nødt til å se den etter å ha hørt podcasten. 

Dyktig journalist, men jeg foretrekker Louis. 

Alt i alt syns jeg podcasten er bedre enn dokumentaren. 

Styrken til podcasten er jo at vi får høre Gustavsson selv fortelle om livet sitt og motivasjonen for det han har gjort. Pluss at vi får høre kusina fortelle om ham. Dokumentaren får ikke helt det samme innblikk i hans personlige liv. Men absolutt et fascinerende innblikk i et spesielt miljø.

• Liker 1
Skrevet
Jadasikkert29 skrev (På 27.6.2025 den 14.32):

De belaster jo helsevesenet. I ytterste konsekvens skader de ikke bare seg selv men den som må vente lenger på hjelp fordi ambulansen må plukke opp de som frivillig har skåret av seg utstyret. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (9 minutter siden):

De belaster jo helsevesenet. I ytterste konsekvens skader de ikke bare seg selv men den som må vente lenger på hjelp fordi ambulansen må plukke opp de som frivillig har skåret av seg utstyret. 

Jada, men det er ikke nok til dømme noen til mange år i fengsel syns jeg. Tenker mer at dette er en psykiatrisak egentlig.

• Liker 1
Skrevet
Jadasikkert29 skrev (31 minutter siden):

Jada, men det er ikke nok til dømme noen til mange år i fengsel syns jeg. Tenker mer at dette er en psykiatrisak egentlig.

Har du hørt podkasten? Minst én av "ofrene" opplevde seg manipulert (han slet kraftig psykisk og med rus). Han sier at EM er svært manipulerende. Syns ikke du det bør være ulovlig å overtale noen som er i økonomisk uføre til å kastrere seg mot betaling, når vedkommende åpenbart sliter? 

EM selv mener han er psykisk tilregnelig, og fremstår også slik i podkasten. Da må han selvfølgelig dømmes som det, og ikke påtvinges psykiatrien. Psykiatrien kan jo ikke fikse dette. Med kun noen få år i fengsel, hva skal forhindre han fra å finne nye ofre som han manipulerer og skader for livet? Det skal ikke mye til før noen faktisk dør. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Han burde amputert halsen på seg selv.

• Liker 3
Skrevet

Hun som har laget denne podcasten har hørt på Serial i hvert fall 😂

Skrevet

Jeg klarte ikke høre mer enn til staten av episode tre. Ble uvel og svimmel. Dere som har sett dokumentaren: kan en forholdsvis sart sjel risikere å bli dårlig av denne også? Tenkte i utgangspunktet at den var uaktuell.

Skrevet
Amatør1 skrev (4 minutter siden):

Jeg klarte ikke høre mer enn til staten av episode tre. Ble uvel og svimmel. Dere som har sett dokumentaren: kan en forholdsvis sart sjel risikere å bli dårlig av denne også? Tenkte i utgangspunktet at den var uaktuell.

Jeg har nettop sett den, og synes den var mer enn nok for meg. Vil ikke si jeg er spesielt sart og ser mye true crime ellers uten å få reaksjoner, men her kjente jeg at ble fysisk kvalm 🤢 

• Liker 2
Skrevet
Sandie skrev (16 minutter siden):

Jeg har nettop sett den, og synes den var mer enn nok for meg. Vil ikke si jeg er spesielt sart og ser mye true crime ellers uten å få reaksjoner, men her kjente jeg at ble fysisk kvalm 🤢 

Trodde ikke jeg var så sart før jeg hørte radiodokumentaren og ble såpass uvel. Sett mye true crime jeg også, men den TV-dokumentaren skal jeg helt klart styre unna da! Takk for svar! 

• Liker 2
Skrevet
Amatør1 skrev (8 timer siden):

Trodde ikke jeg var så sart før jeg hørte radiodokumentaren og ble såpass uvel. Sett mye true crime jeg også, men den TV-dokumentaren skal jeg helt klart styre unna da! Takk for svar! 

Jeg synes egentlig at podcasten var verre 

Skrevet
Vampyrina skrev (7 timer siden):

Jeg synes egentlig at podcasten var verre 

Jeg har ikke hørt podcasten enda, så mulig du har rett. Usikker på om jeg orker å høre den nå. 

Det verste med dokumentaren synes jeg var de autentiske screenshots av at de utfører inngrepene, og han japaneren som tilberedte og spiste sine egne testikler og penis med saus og grønnsaker til. Det er noe av det ekleste jeg har sett, uansett om selve bildet av det som var på stekepannen var sladdet 🤢 

• 3 uker senere...
Skrevet
Jadasikkert29 skrev (På 27.6.2025 den 14.32):

Tenkte det samme,dem oppsøkte han jo selv.

• Nyttig 1
Skrevet

Det verste med dette er at han rekrutterte rusa folk bokstavelig talt fra gata, med løfte om betaling (som aldri kom), og amputerte folk uten kirurgisk kunnskap og med stor fare for å blø ihjel. Og det hele sendt live til betalende seere som i en bisarr dokusåpe, med selvsagt biten om hvordan de kunne risikert livet redigert vekk. 

Hadde miljøet kun vært edru folk som betalte kirurgene blant dem for å ta bort et organ de ikke ville ha, hadde neppe noen brydd seg selv om det også ville vært ulovlig. Men de er vel tydelig på at det ville vært drita kjedelig for dem å gjøre det i trygge omgivelser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...