Gå til innhold

Parkering

Anbefalte innlegg

Kommunen hvor jeg jobber har en del parkeringsplasser som nylig har blitt avgiftsbelagte kommune senteret.De er styrt av et privat selskap. Ved innkjøring til disse står det skilt om dette. 

I de tilgrensende veiene går det an å parkere langs fortau og i veikanten på veier uten fortau. Det er hovedsakelig bolig felt. 

Tidligere har jeg alltid parkert på parkeringsplass, men jeg ønsker ikke å betale for parkering utover de to timene gratis.

Nå har jeg fått bot fra dette selskapet etter å ha parkert langs fortauet før innkjøring til dette parkeringsanlegget. Hadde jeg parkert 5 meter lenger oppe så hadde jeg vært parkert innenfor skiltet.
Jeg fikk bot på 660 kroner. I følge Google så er det standard bot for ikke å ha gyldig parkering på avgiftspliktig parkering. 

Jeg parkerte riktignok ikke lovlig i forhold til gateparkering. Jeg var for nære kryss. Så langt jeg kan se så skal parkering i strid med slike vanlige parkeringsregler bøtelegges med 900.

Så til det jeg lurer på:
Har disse private selskapene myndighet til å bøtelegge utenfor parkeringsområdene de administrerer?

Så har vi neste spørsmål. Jeg har sett meg ut en plass i et boligfelt hvor det er fortau på den ene siden av veien. På snadre siden er det en grøft, og hekker og hager til boligene. Jeg ønsker å parkere langs denne offentlige veien. Der er det ingen skilt om parkeringsavgift og der er det ingen skilt om parkering forbudt. Jeg tror det er tilstrekkelig med plass å stå mange nok meter fra kryss og oppkjørsel. 
Der er ingen veimerking med hverken hvite striper på kanten, eller gul stripe i midten. Veien er vid, men ikke vid nok til to fulle felt.

Vil et slikt vei strekke være underlagt myndighet til dette private selskapet? Kommunen har ikke egne parkeringsvakter. 

Hva er de vanlige reglene for parkering? 5 meter til oppkjørsel og kryss? 
Hadde dette vært i en by, Hvor alt er mer gjennomregulert så hadde jeg helt klart tenkt dette var gratis parkering. 
Hadde det vært vanlig by sine parkering så hadde jeg også tenkt det var vanlige sone parkeringsregler som gjaldt. Disse hvis overtredelser skal bøtelegges med 900,- 

Hva er parkeringsreglene i et boligområde?

Anonymkode: 4e2ca...66f

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842269-parkering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det ikke på boten helt konkret hvilke regler du har brutt? 

Kommunen kan leie inn selskaper for å kontrollere kommunale områder. 

Du kan stå langs vei i boligfelt, så lenge det ikke er skiltet noe som sier det motsatte. Vær obs på at mange steder skiltes det med soneparkering, og ikke for hver enkelt vei. 
Hovedregelen er 5 meter fra kryss, gangfelt, og der sykkel/gangvei kommer ut. Og ikke parkere slik at man hindrer uttrykningskjøretøy. 
Området vil være underlagt kommunen, eller de som kommunen har bemyndiget til å kontrollere. Altså kan det fint være ett privat parkeringsselskap som følger opp parkeringen der. 

Anonymkode: 1e408...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842269-parkering/#findComment-36076452
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 8.21):

Kommunen hvor jeg jobber har en del parkeringsplasser som nylig har blitt avgiftsbelagte kommune senteret.De er styrt av et privat selskap. Ved innkjøring til disse står det skilt om dette. 

I de tilgrensende veiene går det an å parkere langs fortau og i veikanten på veier uten fortau. Det er hovedsakelig bolig felt. 

Tidligere har jeg alltid parkert på parkeringsplass, men jeg ønsker ikke å betale for parkering utover de to timene gratis.

Nå har jeg fått bot fra dette selskapet etter å ha parkert langs fortauet før innkjøring til dette parkeringsanlegget. Hadde jeg parkert 5 meter lenger oppe så hadde jeg vært parkert innenfor skiltet.
Jeg fikk bot på 660 kroner. I følge Google så er det standard bot for ikke å ha gyldig parkering på avgiftspliktig parkering. 

Jeg parkerte riktignok ikke lovlig i forhold til gateparkering. Jeg var for nære kryss. Så langt jeg kan se så skal parkering i strid med slike vanlige parkeringsregler bøtelegges med 900.

Så til det jeg lurer på:
Har disse private selskapene myndighet til å bøtelegge utenfor parkeringsområdene de administrerer?

Så har vi neste spørsmål. Jeg har sett meg ut en plass i et boligfelt hvor det er fortau på den ene siden av veien. På snadre siden er det en grøft, og hekker og hager til boligene. Jeg ønsker å parkere langs denne offentlige veien. Der er det ingen skilt om parkeringsavgift og der er det ingen skilt om parkering forbudt. Jeg tror det er tilstrekkelig med plass å stå mange nok meter fra kryss og oppkjørsel. 
Der er ingen veimerking med hverken hvite striper på kanten, eller gul stripe i midten. Veien er vid, men ikke vid nok til to fulle felt.

Vil et slikt vei strekke være underlagt myndighet til dette private selskapet? Kommunen har ikke egne parkeringsvakter. 

Hva er de vanlige reglene for parkering? 5 meter til oppkjørsel og kryss? 
Hadde dette vært i en by, Hvor alt er mer gjennomregulert så hadde jeg helt klart tenkt dette var gratis parkering. 
Hadde det vært vanlig by sine parkering så hadde jeg også tenkt det var vanlige sone parkeringsregler som gjaldt. Disse hvis overtredelser skal bøtelegges med 900,- 

Hva er parkeringsreglene i et boligområde?

Anonymkode: 4e2ca...66f

Du må nesten opplyse om paragraf for trafikk forseelsen. 
Har ikke kommunen egne parkeringsvakter, så kan kommunen gi selskap myndighet til å bøtlegge utenfor denne innskrenkende plassen. 
Men du er nokså knapp når du foretrekker å parkere utenfor lovlig parkering og i tillegg parkerer ulovlig. Fortsetter du slik kan du komme ut og finne bilen din tauet. 
Å drive på med fremmedparkering i boområde er helle rikke ønskelig for dem som bor der. Er du misfornøyd med å betale så får du finne annen. Transport enn bil.  Alternativt ta opp med kommunen at de må skaffe ansatt løsning for ansattes parkering. 🅿️ 

Anonymkode: ce0b8...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842269-parkering/#findComment-36082365
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...