Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper det er noen lærere her som kan svare. Hva skal elevene kunne etter 1. klasse? Etter 2. klasse?

Anonymkode: 5f568...323

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke opp læreplanen så finner du svaret selv.

Anonymkode: d6e51...f5a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en i femteklasse og en i førsteklasse nå. Synes førsteklassingen har mye mer utfordrende matte enn det eldste hadde i førsteklasse, arkene de får delt ut med oppgaver står det at er for tredjetrinn.. 

Varierer dette veldig med lærere, tro? Mange foreldre som har klaget på mengde lekser i den klassen og da endret de på det

Anonymkode: 194b7...7be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 8.52):

Jeg har en i femteklasse og en i førsteklasse nå. Synes førsteklassingen har mye mer utfordrende matte enn det eldste hadde i førsteklasse, arkene de får delt ut med oppgaver står det at er for tredjetrinn.. 

Varierer dette veldig med lærere, tro? Mange foreldre som har klaget på mengde lekser i den klassen og da endret de på det

Hva har de i førsteklasse?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! Mulig det finnes en mer detaljert plan, men så veldig generelt ut. Addisjon og subtraksjon, på hvilket nivå? Snakker vi om tall med mange siffer? 

Den mer detaljerte planen lager skolen eller læreren selv. Det er ikke lenger gitt detaljert nasjonalt. Hilsen lærer

Anonymkode: 4a029...855

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk! Mulig det finnes en mer detaljert plan, men så veldig generelt ut. Addisjon og subtraksjon, på hvilket nivå? Snakker vi om tall med mange siffer? 

Det er det som er problemet med de nye læreplanene, de er svært åpne og uspesifikke. 

Dermed blir det opp til lærerne, og skolene å gjøre det konkret. Eller man kan velge å stole på et læreverk sin tolkning. 

Jeg underviser ikke på grunnskolen, men på vgs, og vi har samme problemet. Feks så underviser jeg i biologi, og  der er et av kompetansemåla :"utforske samanhengar mellom anatomi og fysiologi og gjere greie for prinsippa for livsprosessane i organisma",

Og dette målet kan jo romme hele biologifaget. Så hvor legger man lista liksom? (Nå har vi funnet ei list vi er noenlunde fornøyd med, men de første åra med nye læreplaner var vanskelige! Elevene hos oss skal jo gjennom en nasjonal eksamen til slutt, og hvordan tolker den disse måla?). 

Med de nye læreplanene, som ble innført i 2020, så er det større forskjeller mellom skolene enn før, fordi planene er så vage. 

Anonymkode: be958...402

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlig er at man skal ha kontroll på tallene 0-20, noen har gjerne helt til 100 og.  Addisjon med tallene 0-20 og subtraksjon me tallene 0-10. 

Anonymkode: 3dde2...a48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vanlig er at man skal ha kontroll på tallene 0-20, noen har gjerne helt til 100 og.  Addisjon med tallene 0-20 og subtraksjon me tallene 0-10. 

Anonymkode: 3dde2...a48

Her hadde de addisjon med tresifrede tall, førsteklassing.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke får med boka hjem, kanskje du kan låne den på biblioteket og kikke litt i den? Det gjorde jeg. 

Anonymkode: 18b3c...083

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hos oss lærte de bare tallene 0-20 i førsteklasse. Førsteklassingen min holdt på å kjede seg ihjel.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her hadde de addisjon med tresifrede tall, førsteklassing.. 

Sikker på at alle barna fikk dette? Kan det ha vært tilpasninger til barn som var ekstra sterke i matematikk?

Anonymkode: a5071...dd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos oss lærte de bare tallene 0-20 i førsteklasse. Førsteklassingen min holdt på å kjede seg ihjel.

Sikker på at alle barna fikk dette? Kan det ha vært tilpasninger til barn som var ekstra sterke i matematikk?

Anonymkode: a5071...dd0

Vel, min er ikke ekstra sterk i matte på noen måte og flere foreldre har klaget på leksene i dette trinnet, så tror dette ligger på en ivrig lærer.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...