Gå til innhold

Jeg klarer ikke mer rot hjemme jeg nå!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det flyter overalt. Henger klær overalt. Står ting i trapper. Jeg prøver gang på gang å skaffe system slik at alle vet hvor tingene skal være, men han er jo like rotete den mannen min også, så det hjelper jo lite. Han lar ting ligge hulter til bulter på gulvet og i skuffene sine, ser ut som en 14 åring sitt skap. Ute flyter det. 
Jeg har sagt jeg skal kjøpe inn skap og ta rom for rom og kaste alt vi ikke trenger, men da blir han sur for at vi ikke trenger bruker penger på det. 
Er det virkelig slik at jeg bare må akseptere at et hus med barn og ungdom om mann skal være et jævla rot? 

Anonymkode: f2121...dd7

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du kan ikke oppdra en annen voksen desverre, men du kan påvirke ved å nekte rydde etter dem - og blir det for ille kan du demonstrere ved å reise bort litt, si du kommer tilbake når de har skjerpa seg og dra. 

Anonymkode: 57e09...e6c

• Liker 2
Skrevet

Dere må kvitte dere med ting, ikke bare rydde. Lage system etter at masse er hevet ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt stressa av å leve i konstant rot. Hva med å gi en frist? Det som ikke er ryddet opp og bort innen neste søndag blir kastet? Og slik vil det bli. Rydd opp. Rydd bort. Ellers så går det i esken som kastes på grovavfallsplassen. Men da må du også gjennomføre, ellers blir det bare en tom trussel. 

Anonymkode: ce6b1...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Bare kjøp de skapene. Min mann har heller aldri forstått behovet for oppbevaring... Han blir likevel alltid fornøyd etterpå.

Anonymkode: 2031d...72b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gå først gjennom rom for rom og kast! F.eks ta ett rom hver uke. Så kjøper du oppbevaring, ut fra hvor mye du ser at du trenger plass til. Mann og barn må rydde/kaste i sine ting.

Det samme ute. Rydd og kast først. Så kan du f.eks kjøpe en sånn enkel, liten utebod til ca 10.000 (?). Utrolig hvor mye man får inn i en sånn. Coop Obs bygg har. Alt som tåler frost kan lagres i en sånn.

Anonymkode: 697d5...de2

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tolerert at verken mann eller barn lot det flyte over.

Her jobber vi sammen som et team.

Jeg vasker huset én gang i uka. Barna rydder etter seg hver dag, pluss ekstra på vaskedagen. De har også ansvaret for at badet vaskes én gang i uka. 

Mannen bidrar med å holde det ryddig, henge opp/brette ,klær, sette i/ta ut av oppvaskmaskinen etc.

Eks var som din.

Derav eks....

Anonymkode: 1c569...48d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det flyter overalt. Henger klær overalt. Står ting i trapper. Jeg prøver gang på gang å skaffe system slik at alle vet hvor tingene skal være, men han er jo like rotete den mannen min også, så det hjelper jo lite. Han lar ting ligge hulter til bulter på gulvet og i skuffene sine, ser ut som en 14 åring sitt skap. Ute flyter det. 
Jeg har sagt jeg skal kjøpe inn skap og ta rom for rom og kaste alt vi ikke trenger, men da blir han sur for at vi ikke trenger bruker penger på det. 
Er det virkelig slik at jeg bare må akseptere at et hus med barn og ungdom om mann skal være et jævla rot? 

Tja. Enten ,å du snu om og bli nazi streng med alle kjempelenge, ta en alvorsprat om hvordan du føler deg når alt er kaos. Antagelig mase på ungdommen til dagen de flytter hjemmefra. Og følge konsekvent opp at det ryddes. Det er jo bra for barnet, og vil trolig gjøre at barnet flytter hjemmefra så fort som mulig, kanskje en bonus ;)  

Alternativt aksept ja. 
Jeg har landet på aksept.
Tvinger barna til å rydde endel, men krever ikke strøkent alltid. 
Har tenkt at om mannen kan være blind for rot kan sikkert jeg også om jeg øver.
Så nå er det kaos, hehe. Jeg skal rydde opp i fremtiden, når ungene er større.

Anonymkode: cf610...577

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ryddet og ryddet, vi har tømt flere hengere med ting vi ikke bruker. Det reduserer rotet. Har ikke latt familien være med på prosessen, men de nyter godt av at det er mindre kaos og savner ikke en eneste ting av det som er borte (for det hadde uansett ligget i ei skuff de siste 6 måneder til to årene)

Endret av lajlaj
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Du må rydde, kaste/gi bor/selge først.

Meningsløst å kjøpe oppbevaring, for så å trykke inn alt igjen..

Endret av Perle
leifer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må kaste med hard hånd. Er det eneste som nytter for å unngå kaos. 
Kanskje noe kan selges? 

Anonymkode: e9f8d...54d

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir mannen frister, om ikke det er ryddet innen x-dag kommer jeg til å kaste det. Jeg kaster/gir også bort generelt relativt ukritisk. Har ikke mann og barn brukt det på evigheter blir det heller ikke savnet. De gangene han spør etter det et halvt år senere er svaret enkelt at det er kastet/gitt bort fordi du ikke ryddet det.

Har også et eget rom som er bare mitt og det rommet elsker jeg 🥰

• Liker 1
Skrevet

1. Real alvorsprat med mannen om at nå er det nok rot, og endring må skje fra NÅ av.

2. Fullfør planen din om en real opprydding rom for rom.

3. Fortsetter rotet etter det: alt du finner av klær, verktøy, utstyr, hva det skulle være, som ikke er på plassen sin havner usortert i svartsekker og lagt i garasjen/boden i 1 uke før det havner på dynga. 

Skrevet

Bare begynn å kast. Ingenting er bedre en å kaste all skiten man ikke trenger. Man trenger ikke flere skap eller noe som helst for å kvitte seg med alt rotet, hiv på på søpla! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere trenger besøk av kaste-feen, etterfulgt av organisjons-feen!

Du trenger trenger kasser for hver person: behold, gi bort og kast. Maks en av hver jakketype (eks: en regnjakke, en softshelljakke, en boblejakke). Når alt er sortert ser du om du trenger mer skapplass (eller ikke). Alle får sin "sone", alt får sin plass. Ting som blir slengt blir konsekvent lagt på/ved sengen til vedkommende. Det blir veldig fort irriterende og problemet løser seg selv.

Anonymkode: bb221...7e0

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Signerer hun over👆 når jeg ble lei av rotet til tenåringen så dumpet jeg alt (også skitne fat og glass) oppi sengen.

Etter han da måtte vaske dyne og pute og sengetøy så ble det slutt på rot på rommet🙈

Anonymkode: 538d9...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har en egen boks hun hiver mannen sine rote-ting ned i når hun rydder, og så dumper hun det i sengen hans. Så får han legge det på plassen sin selv - eller bare hive det ned igjen i rote-boksen, men da er det ihvertfall ikke overalt i huset... 

Jeg har vokst opp med en rote-far, og jeg føler med deg.. Jeg er ekstremt glad min mann liker å ha det ryddig, det hadde vært skikkelig vanskelig for meg å leve med en rotekopp, jeg blir så stresset når det flyter. 

Vi har et godt system med hvordan vi oppbevarer. Og en av de viktigste tingene er å ikke ha for mange ting. Om skuffer og skap er fulle, er det vanskelig å holde det ryddig. Så vi har oss et par runder i året hvor vi går gjennom skuffer og skap, og kvitter oss med ting vi ikke lenger trenger (selger på finn, leverer på gjenvinningsstasjonen, pælmer i bosset, osv).

Og så passer vi også på å ikke kjøpe ting vi ikke trenger. Jeg kan for eksempel sikle på fine sengetøy i butikken, men altså, vi trenger ikke flere sengetøy, ikke i det hele tatt, det kommer bare til å bety overfylte skap. 

Anonymkode: 42441...52c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...