Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har søkt forskjellige studier nå til høsten hvor en bachelor i psykologi og bachelor i statsvitenskap er 2 av de mest relevante studiene for meg blant dem. Kan forandre på rekkefølgen helt fram til 1. juli.

Sliter skikkelig med å bestemme meg for hvilken av dem jeg skal sette som høyest prioritering. Er klar over at jeg nesten «må» ta en videre utdanning etter bacheloren, men først er det de jeg må velge mellom. 

Er det noen som har noe kunnskap om jobb og lønn bak disse to utdanningene, evnt. da hva som er lurt å videre utdanne seg som? Er litt redd for å havne i en slik jobb som mange beskriver som «middels» og egentlig litt uviktig. Sånn typisk kontorjobb liksom. 

Ser også at mange sier at en må være «smart med fagvalget» for å få «godt betalte jobber», men hva vil det egentlig si?

Blir bare glad for litt generelt kunnskap bak de to!

Anonymkode: f6ff9...bfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du lyst til å jobbe med, da? Hva ser du på som ok lønn for deg?

Anonymkode: db9c6...b18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du lyst til å jobbe med, da? Hva ser du på som ok lønn for deg?

Det er vel egentlig litt det som er problemet. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ønsker å jobbe med. Alt jeg vet er at både psykologi og statsvitenskap høres veldig spennende ut, derfor spør jeg om mulige jobber og hva man tjener til det.

hva en ok lønn er for meg er jeg egentlig ikke helt sikker på. Nok til å kunne leve komfortabelt. Har egentlig veldig lite å sammenligne meg med for å vite hva som er en bra lønn. Har alltid vært under inntrykket av at å tjene 70 000++ i måneden er bra, men igjen så er jeg ikke helt sikker på dette. 
Som 18 åring har jeg lært veldig lite om hva som er normalt når det kommer til ting som lønn. Leter vel egentlig bare etter noe ærlighet, og ikke bare det forsiktige språket til sider som utdanning.no og ung.no.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er vel egentlig litt det som er problemet. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ønsker å jobbe med. Alt jeg vet er at både psykologi og statsvitenskap høres veldig spennende ut, derfor spør jeg om mulige jobber og hva man tjener til det.

hva en ok lønn er for meg er jeg egentlig ikke helt sikker på. Nok til å kunne leve komfortabelt. Har egentlig veldig lite å sammenligne meg med for å vite hva som er en bra lønn. Har alltid vært under inntrykket av at å tjene 70 000++ i måneden er bra, men igjen så er jeg ikke helt sikker på dette. 
Som 18 åring har jeg lært veldig lite om hva som er normalt når det kommer til ting som lønn. Leter vel egentlig bare etter noe ærlighet, og ikke bare det forsiktige språket til sider som utdanning.no og ung.no.

Ok. Hva mener du med å leve komfortabelt? Hvordan ser den ideelle hverdagen ut for deg? Bor du i by eller bygd? Jobber du 8-16 eller turnus, eller mye overtid? Vil du ha mye hjemmekontor? Vil du ha tid til barn osv? Vil du helst jobbe i offentlig sektor? Har du tenkt til å bli værende i Norge eller vil du ha muligheten til å jobbe i utlandet?

Anonymkode: d69b7...5f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

70 000 i mnd er mye, det er det nesten ingen som kan regne med å gjøre rett ut fra studiene, samme hva de studerer. 
Hverken psykologi eller statsvitenskap er noen direkte vei til god lønn. 
Jeg synes du skal se bort fra at du synes disse to studiene virker spennende. Du låser deg bare fast. Prøv heller å finne ut hva slags jobb du ønsker. Så tar du steget tilbake til hvilken utdanning man trenger for den jobben etterpå. Og så må du også huske på andre ting, som hvor enkelt det er å få jobb der du ønsker å bo, er du villig til å flytte på deg, forventes det mye overtid, er det helge- eller kveld/natt-jobbing… Husk også at turnus kan opplevelse som vesentlig mer krevende når man er 35 år med to barn, enn når man er 18. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha valgt noen av disse, men heller en utdanning som sikrer meg jobb. Om så, ville jeg ha valgt statsvitenskap. Hvis du først skal velge psykologi, velg profesjon.

Men du kan ikke forvente en startlønn på 70 000 kr i mnd med disse utdanningene.

Anonymkode: d7648...692

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ville ikke ha valgt noen av disse, men heller en utdanning som sikrer meg jobb. Om så, ville jeg ha valgt statsvitenskap. Hvis du først skal velge psykologi, velg profesjon.

Men du kan ikke forvente en startlønn på 70 000 kr i mnd med disse utdanningene.

Hvorfor ville du valgt statsvitenskap?

Anonymkode: a3bd5...30b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor ville du valgt statsvitenskap?

Anonymkode: a3bd5...30b

Fordi utdanningen er bredere og mer attraktiv i det offentlige arbeidsmarkedet, i motsetning til psykologi som krever en viss spesialisering. 

Hvis man ønsker å jobbe med HR, så tar man en utdanning innenfor HR og ledelse. Hvis man ønsker å jobbe med miljøterapi/teraupeutisk, så velger man enten psykologi profesjon, sosionom, vernepleie, bv pedagog etc. Hvis man ønsker å jobbe med rådgiving/karriereveiledning, så velger man rådgivingsvitenskap. Men selvsagt hvis TS retter seg mer mot master i spesped, logopedi eller tverrfaglige videreutdanninger eller mastere etter f.eks bachelor i psykologi så er det ingen problem. 

Uansett så er det ønskelig med tilleggsutdanning/relevant erfaring (praksis, internship, frivillig arbeid) med bachelor + master i statsvitenskap eller psykologi. Det er mange om beinet, dermed er det viktig å skille seg ut.

AnonymBruker
Skrevet

Bachlor i Psykologi gir (slik jeg har forstått det) hverken sikker vei til jobb, eller god lønn. Hvis du skal velge psykologi, velg i alle fall profesjon. Som psykologspesialist kan du tjene godt. 

Anonymkode: 4fb88...7af

AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke velg bachelor i psykologi. Velg profesjon eller et annet studie som sosionom, sykepleie eller lignende hvis du vil jobbe i helsevesenet. 

Statsvitenskap vet jeg lite om jobbmulighetene til. 

Anonymkode: c9c42...908

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

70 000 i mnd er mye, det er det nesten ingen som kan regne med å gjøre rett ut fra studiene, samme hva de studerer. 
Hverken psykologi eller statsvitenskap er noen direkte vei til god lønn. 
Jeg synes du skal se bort fra at du synes disse to studiene virker spennende. Du låser deg bare fast. Prøv heller å finne ut hva slags jobb du ønsker. Så tar du steget tilbake til hvilken utdanning man trenger for den jobben etterpå. Og så må du også huske på andre ting, som hvor enkelt det er å få jobb der du ønsker å bo, er du villig til å flytte på deg, forventes det mye overtid, er det helge- eller kveld/natt-jobbing… Husk også at turnus kan opplevelse som vesentlig mer krevende når man er 35 år med to barn, enn når man er 18. 

Ja skjønner dette godt, men som 18 åring har jeg jo faktisk ingen peiling på hvilken jobb jeg ønsker i fremtiden. Derfor jeg nesten må begynne på utdanninga så ta det derfra. Det eneste jeg vet er at jeg gjerne vil bo i en by, og har ikke så i mot om å flytte på meg litt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei skjønner det og hadde heller ikke forventa 70 000, var bare det jeg vet er veldig bra. 
Men er ikke sånn at man bare kan velge profesjon heller😔 Snitter er utrolig høyt, selv om jeg selv nesten bare har fått 5ere og 6ere på videregående, så vil ikke dette være en mulighet for meg

AnonymBruker
Skrevet

Fordi utdanningen er bredere og mer attraktiv i det offentlige arbeidsmarkedet, i motsetning til psykologi som krever en viss spesialisering. 

Hvis man ønsker å jobbe med HR, så tar man en utdanning innenfor HR og ledelse. Hvis man ønsker å jobbe med miljøterapi/teraupeutisk, så velger man enten psykologi profesjon, sosionom, vernepleie, bv pedagog etc. Hvis man ønsker å jobbe med rådgiving/karriereveiledning, så velger man rådgivingsvitenskap. Men selvsagt hvis TS retter seg mer mot master i spesped, logopedi eller tverrfaglige videreutdanninger eller mastere etter f.eks bachelor i psykologi så er det ingen problem. 

Uansett så er det ønskelig med tilleggsutdanning/relevant erfaring (praksis, internship, frivillig arbeid) med bachelor + master i statsvitenskap eller psykologi. Det er mange om beinet, dermed er det viktig å skille seg ut.

Bachlor i Psykologi gir (slik jeg har forstått det) hverken sikker vei til jobb, eller god lønn. Hvis du skal velge psykologi, velg i alle fall profesjon. Som psykologspesialist kan du tjene godt. 

Anonymkode: 4fb88...7af

Nei ser den men hadde absolutt blitt at jeg måtte ha spesialisert meg med en master etter bacheloren, både i statsvitenskap og psykologi, og da har jeg fått inntrykk over at jobbmulighetene åpner seg oppblåst også? Er ikke sikker jeg da. 

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ingen av de der som gir deg noe jobb?

Anonymkode: a19c0...dda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ok. Hva mener du med å leve komfortabelt? Hvordan ser den ideelle hverdagen ut for deg? Bor du i by eller bygd? Jobber du 8-16 eller turnus, eller mye overtid? Vil du ha mye hjemmekontor? Vil du ha tid til barn osv? Vil du helst jobbe i offentlig sektor? Har du tenkt til å bli værende i Norge eller vil du ha muligheten til å jobbe i utlandet?

Anonymkode: d69b7...5f3

Gjerne by, nok til at jeg kan reise og leve noe friere enn det som f.eks. en sykepleier eller vernepleier kan. Per nå ser jeg ikke får meg noe barn i fremtiden, som også gjør at jeg tror allerede framtiden min ser litt friere ut en andres😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel ingen av de der som gir deg noe jobb?

Anonymkode: a19c0...dda

Er vel det jeg egentlig spør om noe tips om da. Så klart så har jeg full tro på at en jobb skal jeg få uansett, spesielt om jeg spesialiserer meg med en master etter på. Men ønsker bare et mer realistisk innsyn i ville jobber dette hadde vært, og hvordan komme seg dit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er vel det jeg egentlig spør om noe tips om da. Så klart så har jeg full tro på at en jobb skal jeg få uansett, spesielt om jeg spesialiserer meg med en master etter på. Men ønsker bare et mer realistisk innsyn i ville jobber dette hadde vært, og hvordan komme seg dit.

Du må i praksis ta master med de bachelorene der. 
Uansett er det nettopp disse jobbene du utdanner deg til: 

“Er litt redd for å havne i en slik jobb som mange beskriver som «middels» og egentlig litt uviktig. Sånn typisk kontorjobb liksom. “

Det du sier du absolutt ikke vil ha. Ikke at det er noe galt med slike jobber - tvert imot. Man setter nok mer pris på «typisk kontorjobb» når man er 40 enn når man er 18. Og de fleste jobber er faktisk ikke sååååå viktige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...