Gå til innhold

Les🙏 Er dette virkelig galt? Jeg var innom jobben mens jeg er sykmeldt - nå er det bråk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg står i en vanskelig situasjon og vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. Jeg føler meg både trist og overveldet, og håper noen her kanskje kan gi meg råd eller perspektiv.

Jeg har jobbet som sykepleier i hjemmetjenesten i snart åtte år, og har aldri hatt noen problemer. Jeg får gode tilbakemeldinger fra pasienter, kolleger og ledere, og har hatt svært lite fravær.

I starten av mai ble jeg sykmeldt på grunn av helseproblemer og personlige forhold. Den dagen jeg ble sykmeldt, følte jeg meg veldig dårlig – jeg var svimmel, kvalm og urolig, så fikk jeg akutt legetime hos fastlegen senere på dagen.

Tidligere samme dag hadde jeg vært hos en av mine primærbrukere med absolutt INGEN PÅRØRENDE, INGEN, og som også er helt blind et øye og syn på ett siffer på ene øye. Vi var i gang med å skrive en søknad om sykehjemsplass etter hans ønske, men rakk ikke å fullføre. Etterpå tok jeg med papirene, la dem i en brukerperm og håpet noen på kontoret kunne gjøre det ferdig. Jeg ringte to-tre ganger og spurte, men fikk beskjed om at ingen hadde kapasitet til å overta oppgaven. Fikk også beskjed om at det ikke var hjemmesykepleien sin jobb. 

Etter tre uker følte jeg meg litt bedre, men fortsatt ikke bra nok til å jobbe😔. Jobben min ligger bare noen få minutters gange unna, så jeg bestemte meg for å gå innom en ettermiddag mens jeg gikk min eneste tur på flere uker og fullføre den ene oppgaven. Jeg var der i maks 15-20 minutter – tok ut papirene, skrev ferdig søknaden, tok kopi, la den i en konvolutt og sendte den til rett instans. Jeg hilste kort på noen kolleger som var der. 

Dagen etter fikk jeg en streng melding fra lederen min, som stilte spørsmål ved om jeg faktisk var syk, siden jeg hadde vært innom kontoret. Det gjorde meg veldig lei meg. Jeg har alltid vært ærlig, og jeg kjenner mine egne grenser. dette var en kort, konkret innsats for å hjelpe en bruker som trengte det.

Det som gjør det ekstra vanskelig, er at jeg alltid har vært en som stiller opp. I hele 2024 hadde jeg fire fraværsdager, og tre av dem var på grunn av forkjølelse. I 2025 har jeg kun hatt fravær nå som jeg ble sykmeldt etter å ha kollapset på jobb. Jeg har alltid gjort mitt beste.

Lederen min har i ettertid også spurt om jeg kunne vurderes til å gjøre lettere, administrativt arbeid  som å ta imot innkomster og liknende siden jeg var frisk nok til å «jobbe» men jeg var sykemeldt. Jeg jobbet ikke😭. Jeg husker den dagen og ser på dagboken min nå. Jeg var full av indre uro, masse tanker,  masse sommerfugler i magen sånn at jeg ble kvalmt. Jeg var skalv, lå hele dagen og var gråtelabil. Senere gikk jeg kveldstur med min søster og det var etter at hun dro videre at jeg var innom kontoret.  Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Jeg ønsker å komme tilbake i jobb så snart jeg er frisk nok, men kroppen er ikke klar helt enda.

Jeg angrer ikke på at jeg fullførte oppgaven,  men jeg forstår at det kan mistolkes. Samtidig føler jeg meg skuffet over at det ikke ble møtt med mer forståelse og tillit. Jeg kjenner på at det er vanskelig å bli mistenkeliggjort når jeg egentlig bare prøvde å gjøre noe riktig og viktig for en bruker jeg hat fulgt tett i flere år – noe jeg til og med hadde forsøkt å delegere først. 

Hva ville dere gjort i min situasjon? Hvordan burde jeg håndtere dette videre – både med tanke på tilliten til ledelsen, og mitt eget behov for å bli tatt vare på mens jeg er syk?.

og hva sier egentlig lovverket om dette? Var det jeg gjorde veldig feil? Jeg blir helt stresset av situasjonen og vet ikke hva som er riktig lenger. Føler meg som en kriminell.

Jeg setter veldig pris på alle råd.

Tusen takk for at du leste. 

Anonymkode: 14aaa...718

• Hjerte 26
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jobbe litt selv om du er sykemeldt. Men det du skulle ha gjort, var å avklare det med sjefen først. Det er det du blir nødt til å gjøre fremover. Be om et møte, ta med deg en tillitsvalgt og løs opp i floka. Arbeidsgiver har plikt til å spørre om du kan jobbe noe, om du kan ta andre arbeidsoppgaver. Det er ikke noe den gjør for å så tvil om din helsetilstand, men rett og slett plikten deres. Det kan være dere kan finne en løsning sammen. Trenger du mer tid, så må du si det, men da må du også holde deg unna jobben. 

Anonymkode: 2ff02...70d

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker

Du kan jobbe som sykemeldt, men det skal gjøres i samarbeid med leder, ikke helt etter eget forgodtbefinnende. Å gå på jobb helt uten avtale og gjøre oppgaver du selv syns er nødvendig er ikke greit, selv om det er i beste mening. Så her gjorde du feil ja. Fastlege kan for øvrig søke sykehjemsplass for pasienter, så det er ikke sånn at det var kun du i hele verden som kunne gjøre dette. Jeg forstår godt at leder nå tenker du kan gjøre noe administrativt på jobb, og  vil ha dialog på det. Som sykemeldt er du pålagt dialog og samarbeid om passende oppgaver som kan gjøre tilbake føring til jobb lettere, og det er jo akkurat det leder vil tilrettelegge for her. Ditt behov for å bli tatt vare på er ikke leder sin jobb faktisk, de skal forholde seg til regelverket, noe det også virker som vedkommende gjør. Trøst må du finne hos familie og venner, ikke sjefen. Husk at du som sykemeldt ikke bare har rettigheter, men også plikter. Det først du bør gjøre er å ha dialog med lederen din.

Anonymkode: 99831...663

• Liker 13
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker

Det ble kanskje gjort i feil rekkefølge, men mitt inntrykk er at du gjorde ferdig en jobb du startet på da du ble sykmeldt, og i mine øyne viser du deg som en solid og god arbeidstaker og omsorgsperson! Vi hadde aldri laget bråk om noe slikt her hos oss! Svar leder at du ikke er frisk nok til å jobbe, men at akkurat dette har plaget deg, og at du virkelig trodde du gjorde en god gjerning når ingen andre ville ta på seg ansvaret. Nye sykmeldingsregler tillater at en jobber litt, men husk å oppgi det i sluttmelding på sykmeldingen bare for ordens skyld, selv om dette egentlig ikke er noe å skrive om. 

Anonymkode: fbac7...358

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 10
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Det var uklokt😔. Selv om dette var en gråsone. 

ts

Vil gi deg Kreds for å være så samvittighetsfull at du dro for  å fullføre søknaden ❤️. Skulle ønske lederen din hadde møtt dette på en hyggeligere måte. Å på den måten inspirert deg til å se frem til å kunne gjøre enkle admin-oppgaver,  når du føler deg klar for det. Masse god bedring 🫶

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker

Det er jo egentlig en positiv ting at leder tar opp tilrettelegging. Men var jo en rar måte å formulere seg på hvis lederen skrev det slik du legger det frem her. Hva med en samtale med leder, tror du det kan løse noe? Det er jo lett å forstå at du dro innom på kontoret i beste mening, selv om det ble litt feil at du ikke tok det opp med leder først. 

Anonymkode: 5b4f7...669

• Liker 1
AnonymBruker
Traktor skrev (21 minutter siden):

Husk å føre det på meldekortet. 

Det er ikke noe meldekort i denne saken.

TS: Du bør snakke med sjefen din om du kan jobbe noe, og i så fall om hvilke oppgaver. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så langt det er mulig, men du har også plikt til å medvirke. Du har også en aktivitetsplikt overfor Nav. Å jobbe litt hvis det er mulig, kan være bra for deg. Ønsker deg god bedring!

Anonymkode: db6b3...9be

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Det var uklokt😔. Selv om dette var en gråsone. 

ts

Gråsone? Det er helt i orden å jobbe mens du er sykemeldt, men det er ikke i orden pådra på jobb og gjøre oppgaver uten å avklare det med leder først. Tenker derfor det ikke er en gråsone, men en feilvurdering fra din side. 

jeg er selv sykemeldt for tiden og er i jevnlig dialog med min leder om hva han ønsker at jeg prioriterer om jeg klarer å jobbe noe. Anbefaler å gå i dialog med leder, legge deg flat og være ærlig på om du kan jobbe noe eller om du fortsatt må være sykemeldt. Du må rett og slett rydde opp i ditt eget rot.

Anonymkode: 6456a...1ca

• Liker 3
AnonymBruker

Dette er en bagatell. Ikke tenk noe mer på det, det ordner seg. Snakk med lederen din om hvordan hun best kan oppfølge deg slik at du kan begynne å jobbe litt gradert.

Anonymkode: 39847...5f9

• Liker 6

Annonse

Jeg jobber også i hjemmetjenesten og dette hadde ikke vært noe problem i hele tatt, men blitt sett på som positivt. Virker som lederen din er sur for at du er sykmeldt, men det må hun bare regne med i en jobb som dette. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg står i en vanskelig situasjon og vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. Jeg føler meg både trist og overveldet, og håper noen her kanskje kan gi meg råd eller perspektiv.

Jeg har jobbet som sykepleier i hjemmetjenesten i snart åtte år, og har aldri hatt noen problemer. Jeg får gode tilbakemeldinger fra pasienter, kolleger og ledere, og har hatt svært lite fravær.

I starten av mai ble jeg sykmeldt på grunn av helseproblemer og personlige forhold. Den dagen jeg ble sykmeldt, følte jeg meg veldig dårlig – jeg var svimmel, kvalm og urolig, så fikk jeg akutt legetime hos fastlegen senere på dagen.

Tidligere samme dag hadde jeg vært hos en av mine primærbrukere med absolutt INGEN PÅRØRENDE, INGEN, og som også er helt blind et øye og syn på ett siffer på ene øye. Vi var i gang med å skrive en søknad om sykehjemsplass etter hans ønske, men rakk ikke å fullføre. Etterpå tok jeg med papirene, la dem i en brukerperm og håpet noen på kontoret kunne gjøre det ferdig. Jeg ringte to-tre ganger og spurte, men fikk beskjed om at ingen hadde kapasitet til å overta oppgaven. Fikk også beskjed om at det ikke var hjemmesykepleien sin jobb. 

Etter tre uker følte jeg meg litt bedre, men fortsatt ikke bra nok til å jobbe😔. Jobben min ligger bare noen få minutters gange unna, så jeg bestemte meg for å gå innom en ettermiddag mens jeg gikk min eneste tur på flere uker og fullføre den ene oppgaven. Jeg var der i maks 15-20 minutter – tok ut papirene, skrev ferdig søknaden, tok kopi, la den i en konvolutt og sendte den til rett instans. Jeg hilste kort på noen kolleger som var der. 

Dagen etter fikk jeg en streng melding fra lederen min, som stilte spørsmål ved om jeg faktisk var syk, siden jeg hadde vært innom kontoret. Det gjorde meg veldig lei meg. Jeg har alltid vært ærlig, og jeg kjenner mine egne grenser. dette var en kort, konkret innsats for å hjelpe en bruker som trengte det.

Det som gjør det ekstra vanskelig, er at jeg alltid har vært en som stiller opp. I hele 2024 hadde jeg fire fraværsdager, og tre av dem var på grunn av forkjølelse. I 2025 har jeg kun hatt fravær nå som jeg ble sykmeldt etter å ha kollapset på jobb. Jeg har alltid gjort mitt beste.

Lederen min har i ettertid også spurt om jeg kunne vurderes til å gjøre lettere, administrativt arbeid  som å ta imot innkomster og liknende siden jeg var frisk nok til å «jobbe» men jeg var sykemeldt. Jeg jobbet ikke😭. Jeg husker den dagen og ser på dagboken min nå. Jeg var full av indre uro, masse tanker,  masse sommerfugler i magen sånn at jeg ble kvalmt. Jeg var skalv, lå hele dagen og var gråtelabil. Senere gikk jeg kveldstur med min søster og det var etter at hun dro videre at jeg var innom kontoret.  Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Jeg ønsker å komme tilbake i jobb så snart jeg er frisk nok, men kroppen er ikke klar helt enda.

Jeg angrer ikke på at jeg fullførte oppgaven,  men jeg forstår at det kan mistolkes. Samtidig føler jeg meg skuffet over at det ikke ble møtt med mer forståelse og tillit. Jeg kjenner på at det er vanskelig å bli mistenkeliggjort når jeg egentlig bare prøvde å gjøre noe riktig og viktig for en bruker jeg hat fulgt tett i flere år – noe jeg til og med hadde forsøkt å delegere først. 

Hva ville dere gjort i min situasjon? Hvordan burde jeg håndtere dette videre – både med tanke på tilliten til ledelsen, og mitt eget behov for å bli tatt vare på mens jeg er syk?.

og hva sier egentlig lovverket om dette? Var det jeg gjorde veldig feil? Jeg blir helt stresset av situasjonen og vet ikke hva som er riktig lenger. Føler meg som en kriminell.

Jeg setter veldig pris på alle råd.

Tusen takk for at du leste. 

I all verden, hvilken kommune er ikke kommet lengre enn at de fyller ut sykehjemsplass på papir, og i tillegg sender dette i posten? 
Og ikke nok med det, sender mellom hjemmesykepleien og de som innvilger sykehjemsplass? Det pleier være innen for samme døra. 

Anonymkode: ac5fa...549

• Liker 2
hvaduikkeser skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber også i hjemmetjenesten og dette hadde ikke vært noe problem i hele tatt, men blitt sett på som positivt. Virker som lederen din er sur for at du er sykmeldt, men det må hun bare regne med i en jobb som dette. 

Enig . Virker som en leder med dørvakt -syndrom . Som vil ha full kontroll og liker å styre og bestemme . Hadde tatt dette et nivå opp,  evnt tillitsvalgt . Diskutert om hvordan / hvorfor dette var galt , å måten leder kommuniserte dette  på. Ingen god leder. Kjenner «typen «:  , en god, gammeldags « karen « 😆

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gråsone? Det er helt i orden å jobbe mens du er sykemeldt, men det er ikke i orden pådra på jobb og gjøre oppgaver uten å avklare det med leder først. Tenker derfor det ikke er en gråsone, men en feilvurdering fra din side. 

jeg er selv sykemeldt for tiden og er i jevnlig dialog med min leder om hva han ønsker at jeg prioriterer om jeg klarer å jobbe noe. Anbefaler å gå i dialog med leder, legge deg flat og være ærlig på om du kan jobbe noe eller om du fortsatt må være sykemeldt. Du må rett og slett rydde opp i ditt eget rot.

Anonymkode: 6456a...1ca

Takk for råd. Syns dog du var litt strengt. Det var veldig uklokt av meg. Jeg er og har alltid vært ærlig og jeg har allerede lagt meg flat. 

Må si du virker veldig streng. Men takk for rådet. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I all verden, hvilken kommune er ikke kommet lengre enn at de fyller ut sykehjemsplass på papir, og i tillegg sender dette i posten? 
Og ikke nok med det, sender mellom hjemmesykepleien og de som innvilger sykehjemsplass? Det pleier være innen for samme døra. 

Anonymkode: ac5fa...549

Det gjelder en veldig stor kommune faktisk.  Hva gjør de andre kommunene da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke noe meldekort i denne saken.

TS: Du bør snakke med sjefen din om du kan jobbe noe, og i så fall om hvilke oppgaver. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så langt det er mulig, men du har også plikt til å medvirke. Du har også en aktivitetsplikt overfor Nav. Å jobbe litt hvis det er mulig, kan være bra for deg. Ønsker deg god bedring!

Anonymkode: db6b3...9be

Det er ikke meldekort, men skal føres på søknaden om sykepenger.

Anonymkode: 0cb04...10d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke meldekort, men skal føres på søknaden om sykepenger.

Anonymkode: 0cb04...10d

Hva skal jeg skrive? Jobbet i 15 minutter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...