Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste begynt å føle veldig press fra familie i hjemlandet som ber om penger, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg er 26 år og har fortsatt ett år igjen på mastergraden, så det er ikke mye jeg kan hjelpe til med.

Blant annet er det storesøsteren min som kun kontakter meg når hun vil at jeg skal sende penger. Det er som oftest at hun sender melding ala "How are you my dearest brother?" Så en drøy uke etter kommer det forespørsel om å sende penger, det er alltid snakk om 200-300 dollar helst på dagen. Om jeg ikke svarer på meldingen raskt nok så ringer hun midt på natta. Det høres kanskje ikke mye ut, men det er mye for meg. Hun har små barn, så jeg har jo ikke hjertet til å si nei.

Så er det tanta mi som også ber om penger i ny og ne, som jeg senest fikk melding fra nå i kveld. Men jeg sliter med regninger akkurat nå, så det blir vanskelig.

Må si at jeg har en eldre bror også boende i Europa. Han og kona har svært gode jobber, men det virker jo ikke som at de spør han om penger. Han og jeg har en turbulent fortid, så vi har minimal kontakt.

Det virker jo som om de i hjemlandet har en oppfatning om at penger vokser på trær her i Norge og at livet er så lett...

Jeg er jo veldig takknemlig for mulighetene jeg har fått her i Norge, men jeg er jo ingen superhelt.

Anonymkode: 43659...72d

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forklar dem hva ting koster i Norge. 

Vi har også familie i utlandet, og hjelper dem, men vi har måtte være klare på vår økonomiske situasjon. For ja de skjønner ikke helt før man forklarer. 

Selv om du ikke har kontakt med din bror kan du også henvise dem til ham. De spør deg fordi du har sagt ja. 

Anonymkode: 9211d...fa1

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forklar dem dette tydelig:

1. Staten er rik, det betyr ikke at enkeltpersoner er det.

2. Staten stiller opp hvis man ikke har penger til mat og bolig, så ingen dør av fattigdom i Norge. Staten dekker også nødvendig medisinsk behandling. Slik sett er vi rike, men staten stiller kun opp når det er snakk om liv og død. Man må allikevel ha en vanlig fulltidsstilling (ikke student som deg) for å kunne ha penger til overs. Du får ikke vekslet den gratis helsehjelpen din inn i penger du kan sende til utlandet. 

Anonymkode: 0b799...bac

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette,  du er fra en stor-familiekultur i Asia eller Afrika? :hoho:

Anonymkode: 8d3b6...273

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skru av telefonen. Kutt kontakt med dem som vil utnytte deg.

Anonymkode: daf94...a66

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok bare lære deg å sette grenser, si nei. De vil fortsette å spørre og kreve, så lenge du er villig til å gi. Broren din har antagelig satt de grensene. 

Anonymkode: e9493...853

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har i det siste begynt å føle veldig press fra familie i hjemlandet som ber om penger, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg er 26 år og har fortsatt ett år igjen på mastergraden, så det er ikke mye jeg kan hjelpe til med.

Blant annet er det storesøsteren min som kun kontakter meg når hun vil at jeg skal sende penger. Det er som oftest at hun sender melding ala "How are you my dearest brother?" Så en drøy uke etter kommer det forespørsel om å sende penger, det er alltid snakk om 200-300 dollar helst på dagen. Om jeg ikke svarer på meldingen raskt nok så ringer hun midt på natta. Det høres kanskje ikke mye ut, men det er mye for meg. Hun har små barn, så jeg har jo ikke hjertet til å si nei.

Så er det tanta mi som også ber om penger i ny og ne, som jeg senest fikk melding fra nå i kveld. Men jeg sliter med regninger akkurat nå, så det blir vanskelig.

Må si at jeg har en eldre bror også boende i Europa. Han og kona har svært gode jobber, men det virker jo ikke som at de spør han om penger. Han og jeg har en turbulent fortid, så vi har minimal kontakt.

Det virker jo som om de i hjemlandet har en oppfatning om at penger vokser på trær her i Norge og at livet er så lett...

Jeg er jo veldig takknemlig for mulighetene jeg har fått her i Norge, men jeg er jo ingen superhelt.

Du er altfor snill som gir penger til både storforlangende og frekk søster, tante og sikkert flere til. Som student har du ikke så mye mer enn til deg selv i et dyrt land som Norge, så jeg synes du bør stenge banken for den frekke søsteren din og co. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

What You allow will continue ..forklar dem at du er student , og trenger hver eneste krone til regninger selv . Å at det er sinnsykt dyrt i Norge . Sett ned foten . Du blir utnyttet . 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig klassisk 

Når jeg forteller at jeg er fra Norge så hører jeg ofte to ting: "Oi, der er det kaldt! Og mørkt!" og "Åh ja? Ja dere er jo ordentlig rike dere!" 

Anonymkode: 8d236...9b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 22.25):

Har ei venninne som sliter med nøyaktig det samme , måtte skjule for familien at hun kjøpte seg annen bil for da ville de tenkt at hun hadde massevis av penger. Hun jobber med renhold, så hun er ikke styrtrik, men det ser jo slik ut for familien der hun er fra. 

Anonymkode: d0ba3...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...