mingrid Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Skal ta eksamen i engelsk vg1, muntlig, neste uke, som privatist. Jeg har 5 fra før, har gjort minimalt, og lurer nesten på om det er noe poeng i å møte. Har jo ingenting å tape, så skal gi det et forsøk. Noen som har tips, eventuelt vil dele notater eller noe annet fra engelsk vg1? Jeg har god oversikt over amerikansk politikk og valgsystem, ikke fullt så god oversikt over UK, jeg vet en del om natives/indignious people, men vet lite om engelsk sin utvikling som verdensspråk, historie knyttet til immigrasjon osv.
Helikopter Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Pass på å kunne referere til noen tekster, både skjønnlitterære tekster og sakprosatekster (fra lærebok). Pass på å trekke linjer mellom forskjellige tema og å vise refleksjonsevne. Vær tydelig, voksen og engasjert. Pass på å droppe muntlige uttrykk/slang. Prøv å strukturere svarene på det sensor spør deg om på en måte som gjør det lett å følge argumentasjonen din. Lytt mye til native speakers (podcast, f.eks. i forkant). Les over læreplanmålene, så du vet hva det er forventet at du skal kunne. 1
anonym5514 Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Anbefaler deg å lese deg litt opp på engelsk som verdensspråk, det var temaet jeg fikk på min muntlig i høst, «english as a lingua franca». Vi snakket en del om de britiske koloniene og påvirkningene av dette. Ellers vil du nok få spørsmål om det politiske systemet på en eller annen måte, jeg hadde jo eksamen rett etter valget i USA så for meg var det naturlig å snakke mest om USA, tror ikke jeg fikk spørsmål om UK. Litt om historien til USA, konstitusjonen og politiske saker som gun violence og rasisme. Følte meg virkelig ikke klar til min eksamen og burde nok lest veldig mye mer enn jeg gjorde, men det gikk kjempebra! Masse lykke til 1
anonym5514 Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Og ja, husk å ha noen tekster etc du kan referere til, mener å huske jeg brukte en tekst av Trevor Noah om apartheid, ikke helt på tema i det hele tatt men de virka fornøyd med det🙂 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai Ikke si «uh» og «like» hele tiden. Anonymkode: 8f799...715 1
mingrid Skrevet 22. mai Forfatter #6 Skrevet 22. mai Takk for mange gode tips! Jeg burde lagt til at jeg er god i engelsk, bruker det mye i hverdagen og til dels som arbeidsspråk, og har få/ingen utfordringer med ordforråd eller uttale. For meg handler det nok mest om innhold; jeg må få omgrep om hva jeg bør kunne og hva jeg kan få, og hvordan presentere det på en ryddig og saklig måte.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai Sønnen min fikk om miljøvern og politikk. Ingen av temaene hadde han lest noe særlig på og hadde ikke forkunnskap verken på norsk eller engelsk, men fikk en 4’er. Anonymkode: 50eb2...244
William_S Skrevet 24. mai #8 Skrevet 24. mai (endret) Engelsk muntlig på vg1 nivå er ikke så vanskelig. På privatisteksamen her i Oslo blir man ofte bedt om i ukjent del om å komme med en kortfattet analyse av en bok eller film (litteratur er en viktig del av faget så her bør man være litt forberedt). Man går uansett ikke veldig mye inn i dybden på en slik eksamen. Da jeg fikk dette spørsmålet hosta jeg faktisk opp litt om Titanic av alle filmer og snakka noen minutter før de faktisk måtte stoppe meg. Det var den mest imponerende analysen de hadde hørt om Titanic på sparket sa de da jeg skulle få karakter, jeg fikk en 6er. Temaet man trekker er ofte engelsk som et globalt språk, samfunnsmessige forhold i et engelskspråklig land etc og dette er ikke så vanskelig bare man er litt interessert i tematikken. Siden du har en 5er fra før så ville jeg gått for 6eren, det er tross alt ikke så vanskelig å snakke seg opp en karakter på muntlig eksamen hvis man gjør hjemmeleksa si litt grundig. Jeg ville brukt tiden frem til da bare for å få en overordnet oversikt over disse tingene også får man jo ta det derfra når man faktisk trekker oppgaven på eksamen. Husk om du trekker noe samfunnsmessige forhold etc så handler sensorspørsmålet nesten garantert om noe litteratur slik jeg nevnte. Godt og tydelig språk er også greit å ha. Endret 24. mai av William_S
mingrid Skrevet 24. mai Forfatter #9 Skrevet 24. mai William_S skrev (9 timer siden): Engelsk muntlig på vg1 nivå er ikke så vanskelig. På privatisteksamen her i Oslo blir man ofte bedt om i ukjent del om å komme med en kortfattet analyse av en bok eller film (litteratur er en viktig del av faget så her bør man være litt forberedt). Man går uansett ikke veldig mye inn i dybden på en slik eksamen. Da jeg fikk dette spørsmålet hosta jeg faktisk opp litt om Titanic av alle filmer og snakka noen minutter før de faktisk måtte stoppe meg. Det var den mest imponerende analysen de hadde hørt om Titanic på sparket sa de da jeg skulle få karakter, jeg fikk en 6er. Temaet man trekker er ofte engelsk som et globalt språk, samfunnsmessige forhold i et engelskspråklig land etc og dette er ikke så vanskelig bare man er litt interessert i tematikken. Siden du har en 5er fra før så ville jeg gått for 6eren, det er tross alt ikke så vanskelig å snakke seg opp en karakter på muntlig eksamen hvis man gjør hjemmeleksa si litt grundig. Jeg ville brukt tiden frem til da bare for å få en overordnet oversikt over disse tingene også får man jo ta det derfra når man faktisk trekker oppgaven på eksamen. Husk om du trekker noe samfunnsmessige forhold etc så handler sensorspørsmålet nesten garantert om noe litteratur slik jeg nevnte. Godt og tydelig språk er også greit å ha. Wow, bra jobba, og takk for gode tips! Kunne du selv velge om du ville analysere film, bok eller spill? Ut i fra kompetansemålene er alle tre sjangrene beskrevet som noe man skal kunne eller kjenne til. Jeg aner ikke hvilket litterært verk jeg eventuelt skal velge. De senere årene har jeg ikke lest spesielt mye på verken norsk eller engelsk, så tror jeg skal finne noe jeg «kan» og som er enkelt å mene noe om og å analysere. Tips mottas med takk! 🤩
William_S Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai (endret) mingrid skrev (13 timer siden): Wow, bra jobba, og takk for gode tips! Kunne du selv velge om du ville analysere film, bok eller spill? Ut i fra kompetansemålene er alle tre sjangrene beskrevet som noe man skal kunne eller kjenne til. Jeg aner ikke hvilket litterært verk jeg eventuelt skal velge. De senere årene har jeg ikke lest spesielt mye på verken norsk eller engelsk, så tror jeg skal finne noe jeg «kan» og som er enkelt å mene noe om og å analysere. Tips mottas med takk! 🤩 Hos meg spurte de om film jeg hadde sett eller en bok jeg hadde lest. Men er klart de kan jo finne på å spørre om kun bok eller kun film også. Ja lurt å finne noe du kan, det er jo ikke så farlig hva det er nødvendigvis så lenge det er på nivået over barnelitteratur. Titanic er jo en glitrende film i så måte, handlingen er ikke så kjempekomplisert å mene noe om på stående fot. Det er jo en tragediefilm på alle måter samtidig som man utover det fiktive (Rose og Jack feks er fiktive figurer, mens mange andre som er portrerttert i filmen var ekte) kan enkelt knytte det opp mot det ekte kræsjet. Så kan man også perfiert knytte det til forbudt kjærlighet (les Romeo og Julie men der er det jo ikke overklasse mot underklasse) typisk overklasse mot underklasse (Rosie en overklassedatter) og Jack reiser jo på 3 klasse. Det er sånna paralleller sensor kan like også. Jeg dro ikke den da , men ja masse lykke til. Endret 25. mai av William_S 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå