Gå til innhold

Forslag til spill til lang biltur?

Anbefalte innlegg

Hei

En stor gjeng med fotballjenter i alder 10-11

( 5trinn) skal på fotballcup i Hunderfossen. I bilen blir vi 4 jenter og 1voksen sjåfør. Bilturen tar 4 timer. Har dere forslag til hva jentene kan ta med av spill eller gjøre? De kan såklart spille på mobilen, men ikke i 4 timer.  Kortspill blir vanskelig da den ene sitter foran og 3 bak. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842232-forslag-til-spill-til-lang-biltur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sorry jeg skal være den partypooperen.. men værsåsnill det er ikke nødvendig med spill, de kan underholde hverandre, dere kan stoppe på forskjellige rasteplasser, ta med noe god mat, få gode opplevelser. Ta det som en fantastisk tur på vei til der dere skal fremfor at det bare blir en biltur hvor man på død og liv ikke kan være borte fra skjermen fordi man er redd ungene skal kjede seg. Sorry :)

Anonymkode: 4c33f...470

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
BareMegAlene skrev (32 minutter siden):

Hei

En stor gjeng med fotballjenter i alder 10-11

( 5trinn) skal på fotballcup i Hunderfossen. I bilen blir vi 4 jenter og 1voksen sjåfør. Bilturen tar 4 timer. Har dere forslag til hva jentene kan ta med av spill eller gjøre? De kan såklart spille på mobilen, men ikke i 4 timer.  Kortspill blir vanskelig da den ene sitter foran og 3 bak. 

Barn i bil skal ikke sitte med nesene i en skjerm. De skal se seg rundt, prate sammen og finne på muntlige ting mens de sitter i bilsetet. 
Skjermbruk i bil er en uting, særlig om det skjer en ulykke og de brått ikke vet hva som skjer langs veien. Da blir opplevelsen langt mer traumatisk. 

Anonymkode: 191b2...ce6

• Liker 3
AnonymBruker

Bingo, hvem ser hva (finn på noe, eks tre, lastebil, rådyr, fjell, els etc) 

Historiefortelling, ett ord, eventuelt en setning hver

Musikkquis, hvem kan teksten, eller navnet på sangene. Bare lag en spilleliste på forhånd

Lydbok. Pingles dagbok, gutta i trehuset, de er morsomme, synes hvertfall mine jenter i den alderen. Dawid williams sine og thom gates sine er bra. 

"Jeg ser...  " og si ting etter alfabetet, enten hva man faktisk ser, eller bare komme på ord på aktuell bokstav. 

Anonymkode: 186cb...699

• Liker 2

Annonse

Stor pike skrev (9 minutter siden):

Gul bil 😂

Takk for tips, har aldri hørt om denne før nå 😁

Til dere andre som kommenterer ang mobilspill. Sitter du virkelig i bilen som passasjer, i 4t uten å ta opp mobilen? Gidder du å stirre 4 timer i naturen? I innlegget nevnte jeg at de skal ikke spille i 4t. Derfor er jeg ute etter tips til lek eller spil de kan spille sammen av og til, når stirringen på naturen 1t i strekk blir kjedelig.

• Liker 1
AnonymBruker
BareMegAlene skrev (12 minutter siden):

Takk for tips, har aldri hørt om denne før nå 😁

Til dere andre som kommenterer ang mobilspill. Sitter du virkelig i bilen som passasjer, i 4t uten å ta opp mobilen? Gidder du å stirre 4 timer i naturen? I innlegget nevnte jeg at de skal ikke spille i 4t. Derfor er jeg ute etter tips til lek eller spil de kan spille sammen av og til, når stirringen på naturen 1t i strekk blir kjedelig.

Nei, uten barna så bruker jeg mobilen - men er ganske så irrelevant her egentlig :) 

Men vi er voksne og de er barn - kjære vene.. bare det å ha en flott biltur kan man jo lage flotte gode minner med. Det er så utrolig viktig å legge rammene for at man skal få oppleve verden som barn også når man er på biltur. Det kan være så mangt også ufattelig koselig. Som nevnt over her så stopp innom kule rasteplasser på veien, gjør om turen til en opplevelse og ikke bare en biltur. Da gjør man så mye mer ut av det. Det er viktig at barna kjeder seg, kan ikke bare ha det gøy, det er når man kjeder seg at kreativiten får utløp.

Er derfor jeg sier til deg at stopp innom noen steder, ta en kaffe/brus/bolle snakk så blir det ikke 4timer, men 2 timers etapper eller lignende. Synd man er så redd for at barna skal kjede seg at man tyr til enkleste utvei 😕❤️ Men for all del er ikke imot skjermbruk, kun imot at det brukes som enkleste utvei for å få fred/alle fornøyde.

Anonymkode: 4c33f...470

AnonymBruker
BareMegAlene skrev (21 minutter siden):

Til dere andre som kommenterer ang mobilspill. Sitter du virkelig i bilen som passasjer, i 4t uten å ta opp mobilen? Gidder du å stirre 4 timer i naturen?

Ja, 100 %. Vi har har hatt mange, lange bilturer med barna helt fra de var babyer (de er nå 9 og 5 år) og vi har aldri brukt skjerm i bil. Verken voksne eller barn. Hører på lydbøker, podcast, bilbingo, synger og generelt snakker om livet.

Anonymkode: 79dcb...ac7

AnonymBruker

Tenker jentene fint ordner seg selv, det er bare snakk om 4 timer.

Ville gitt de tilgang til å styre musikken i bilen, og ellers tatt det hele med fullstendig ro. For øvrig en fantastisk mulighet til å bli litt bedre kjent med jentene.

Litt utenfor det du spør om, men når det sto lang biltur i overskriften tenkte jeg mer enn 4 timer. Her spiller jentene seriekamper hvor vi har to kamper med kjøring 2,5 timer hver vei, og en kamp med 6,5 time hver vei. I tillegg deltar de hvert år på en turnering med kjøretid 9 timer hver vei. 

Anonymkode: 13b15...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...