Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

De skal ha tilsyn to ganger daglig. Mattilsynet har regelverk for dette som skal følges. 

Drar man bort må man ha pass til dem. Mange synes det er fint, fordi da får de egg :) Man må også ha en type nødkontakt som kan passe hvis man f.eks blir innlagt på sykehus.

Anonymkode: b71da...722

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Supervimse skrev (26 minutter siden):

Er det noen som har høns som er alene? Jeg ønsker gjerne å ha etpar høner i hagen, men kommer til å ha aleneansvar for de. Kan man dra fra høns i noen dager i slengen, eller må de ha tilsyn hver dag?

Ja, du eller noen andre må ha tilsyn med hønsne hver dag. Samtidig kommer det også an på innrettning og ulike løsninger. 

Nå har vi 20, og ikke 2 høns, men det er mye som kan skje i løpet av en dag som gjør det viktig å holde tilsyn. Det kan være brist på mat og vann, rovdyr, noen som forviller seg bort og skade. Høns er også sosiale dyr så hvis du er en av deres primærpersoner så setter de også så klart pris på å se deg og "snakke" med deg 😊

Hvis du har en ytre hønsegård med gjerde og tak, og en indre hvor de går for å legge seg med en dør som lukker seg, og videovervåkning ute og inne, og mye mat og vann ulike steder kan det muligens være forsvarlig å reise fra. 

Vi har det jeg nevnte over, men siden vi har 20 stykker og også slipper de fritt ut må de tilsyn daglig. 

Anonymkode: 09bb7...223

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Med gode løsninger for vann og mat, sikker og trygg inngjerding og kameraovervåkning, tenker jeg det går helt fint å reise bort en helg. 

Men det er ofte enkelt å få en nabo eller en ungdom i nærheten til å stikke innom og se til dem og, mange synes det bare er hyggelig 😊

Anonymkode: 9caf3...9c2

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Med gode løsninger for vann og mat, sikker og trygg inngjerding og kameraovervåkning, tenker jeg det går helt fint å reise bort en helg. 

Men det er ofte enkelt å få en nabo eller en ungdom i nærheten til å stikke innom og se til dem og, mange synes det bare er hyggelig 😊

Hva du måtte tenke er faktisk revnende likegyldig.  Har man tatt på seg ansvaret for et dyr skal dyret ha daglig tilsyn.

Anonymkode: 5a7a8...50d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det er ikke lov å forlate dem med kamera etc, de skal ha tilsyn to ganger daglig. Av noen over 16 år. 

Anonymkode: 4a0c2...f05

• Liker 6
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
Supervimse skrev (På 22.5.2025 den 20.45):

Er det noen som har høns som er alene? Jeg ønsker gjerne å ha etpar høner i hagen, men kommer til å ha aleneansvar for de. Kan man dra fra høns i noen dager i slengen, eller må de ha tilsyn hver dag?

Ja selvfølgelig, faktisk lovpålagt å

Anonymkode: 167b9...b4e

• Liker 3
AnonymBruker

les dyrevelferdsloven, den sier klart at dyr skal ha DAGLIG tilsyn. Brudd på dette kan føre til bøter eller fengsel.

Anonymkode: d0776...d58

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Supervimse skrev (På 22.5.2025 den 20.45):

Du kan ikke bare ha dem i hagen. De skal ha hus, lys, vann og mat. Dyrevelferd heter det. 
Mulig du og må ha tillatelse fra Mattilsynet? 
I tillegg, hauk og rev liker høns til mat altså. Så de må passes, og lukkes inn for natten.

Anonymkode: 25803...0b5

AnonymBruker

De bør ha tilsyn, men det kan du få noen du kjenner til å gjøre. Må sikre at de har mat og vann, og skjermes for rovdyr (ville hatt de inne når du er borte, altså i et uthus e.l.). De bør ikke gå ute om natten uansett. 

Anonymkode: 8d683...b6f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 23.06):

Hva du måtte tenke er faktisk revnende likegyldig.  Har man tatt på seg ansvaret for et dyr skal dyret ha daglig tilsyn.

Anonymkode: 5a7a8...50d

AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 23.07):

Det er ikke lov å forlate dem med kamera etc, de skal ha tilsyn to ganger daglig. Av noen over 16 år. 

Anonymkode: 4a0c2...f05

Phoenix Heart skrev (På 23.5.2025 den 23.11):

Ja, og minst to ganger daglig. 

AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 23.11):

les dyrevelferdsloven, den sier klart at dyr skal ha DAGLIG tilsyn. Brudd på dette kan føre til bøter eller fengsel.

Anonymkode: d0776...d58

Jeg lurer på hvor dere får informasjonen deres fra? Ingen steder står det at hobbydyr eller produksjonsdyr skal ha tilsyn to ganger daglig. Det gjelder kun ved midlertidig hold og omsetning, som f.eks i dyrebutikker.

Det er ingen ting i loven som ikke tilsier at man kan reise fra dyret med kameraovervåkning. 
Ta f.eks sauer på utmarksbeite - de har langt i fra tilsyn daglig. Fullt lovlig. 

Dette sier loven om tilsyn:

§ 24.Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a. fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
b. dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
c. spredning av smitte begrenses, og
d.

dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvor dere får informasjonen deres fra? Ingen steder står det at hobbydyr eller produksjonsdyr skal ha tilsyn to ganger daglig. Det gjelder kun ved midlertidig hold og omsetning, som f.eks i dyrebutikker.

Det er ingen ting i loven som ikke tilsier at man kan reise fra dyret med kameraovervåkning. 
Ta f.eks sauer på utmarksbeite - de har langt i fra tilsyn daglig. Fullt lovlig. 

Dette sier loven om tilsyn:

§ 24.Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a. fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
b. dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
c. spredning av smitte begrenses, og
d.

dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte

Forskrift om hold av høns og kalkun §16.

Anonymkode: 035d3...fa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...