Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Igjen, en udokumentert påstand du bare slenger ut. Eller, faktisk tre påstander i én, hvor den ene er en kausalitet.

Anonymkode: 673a7...c77

Dette er ikke udokumentert. Dette er noe veldig mange er opptatt av nå.
Emilie Stordalen holdt  nylig et foredrag på NHOs årskonferanse, som blant annet omhandlet dette, og som ble veldig godt mottatt, og mange bedrifter har i senere tid meldt seg på kursing i dette. 

Nå kommer lovendringen som tar arbeidsmiljøet på alvor!

"Regjeringen har foreslått endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet.
Arbeidsmiljøloven er tydelig på at arbeid skal være helsefremmende med full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger.
Det er ikke nødvendigvis realiteten for mange. Det er for eksempel godt dokumentert at det såkalte psykososiale arbeidsmiljøet har betydning for sykefraværet. Forskningsinstituttet STAMI anslår at 15 prosent av langtidssykefraværet skyldes psykososiale risikofaktorer."

https://www.lo.no/hva-vi-mener/arbeidsmiljo/aktuelle-saker-om-arbeidsmiljo/tar-arbeidsmiljøet-på-alvor/

Anonymkode: 5271e...233

• Nyttig 3

Fortsetter under...

Varslet på en overordnet da jeg var lærling, flere hadde varslet på vedkommende før, lang historie kort jeg måtte gå fra læreplass, havnet langt tilbake psykisk, den som ble varslet på slikker seg oppover på karrierestigen og er en jævel i en enda høyere stilling 

Anonymkode: be934...056

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Ts har en veldig spesiell måte å skrive på og meninger i denne tråden.

Jeg tar heller 10 varslere som kollegaer som varslet om ukultur på arbeidsplassen enn en kollega av den sorten ts mener en arbeidsplass skal være any day.

Anonymkode: 15128...20e

• Nyttig 6
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Varslet på en overordnet da jeg var lærling, flere hadde varslet på vedkommende før, lang historie kort jeg måtte gå fra læreplass, havnet langt tilbake psykisk, den som ble varslet på slikker seg oppover på karrierestigen og er en jævel i en enda høyere stilling 

Det er veldig trist å høre om din opplevelse. Kan jeg spørre når dette var? 
Jeg har tro på bedring fremover, nå som regjeringen har varslet lovendring  presiserer hva som ligger i et psykososialt arbeidsmiljø. 
Fagforeningene gir også bedre hjelp enn før, NAV er mye mer på ballen, fordi dette koster samfunnet så mye, og ikke minst er bedriftene mer bevisste, også grunnet kostnadene som har økt grunnet dette. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side2/id3095477/

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for at du forteller ❤️

Du er ikke alene, som du forhåpentligvis forstår når du leser innleggene som kommer innimellom i denne tråden. Håper det går bedre med deg i dag! 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, føler skikkelig sterkt med deg! ❤️ 

Skjedde det noe da du gikk videre med det?

Det du beskriver minner om noe jeg opplevde med en person, ble i tillegg sperret fysisk inne, forfulgt, tatt på, etc. Måtte så klart si fra til nærmeste leder fordi jeg fikk jo ikke utført oppgavene mine, men det skjedde fint lite med det. Det føltes også litt sånn ‘hvorfor kan dere ikke bare slutte, du gjør vel noe feil når du ikke får vedkommende til å slutte, for et drama, etc’. Men, ved å vente det ut, så opplevde jeg at andre sa fra om de samme tingene. Og etterhvert ble arbeidsplassen mindre og mindre attraktiv for nye og dyktige medarbeidere. Da skjedde det omsider noe. Vedkommende mistet ikke jobben, men må ha fått kniven på strupen, for adferden stoppet på et sekund.

Håper det samme skjer hos deg :) 

Det ble flere møter, ord mot ord, men noe hadde hn allerede innrømmet. Hn mente at det var riktig måte å håndtere da hn ikke var fornøyd med mitt arbeid under opplæring. Altså, skikkelig kjeft og å bli beskyldt for ting og å bli truet med sparken. Selv om vedkommende ikke hadde noe autoritet til å kunne sparke noen. 

Det ble jobbet med arbeidsmiljøet en stund, men personen det gjelder fikk helt annen turnus enn hos andre. Så vi ser hn kun på felles møter. Hender vi må rette opp i den sine mangler da den jobber andre tider. 

Personen er av og på sykemeldt nå, oftere sykemeldt enn på jobb. Så det kan være årsak til oppførsel som vi ikke vet. 

Anonymkode: 4ec1b...90c

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det ble flere møter, ord mot ord, men noe hadde hn allerede innrømmet. Hn mente at det var riktig måte å håndtere da hn ikke var fornøyd med mitt arbeid under opplæring. Altså, skikkelig kjeft og å bli beskyldt for ting og å bli truet med sparken. Selv om vedkommende ikke hadde noe autoritet til å kunne sparke noen. 

Det ble jobbet med arbeidsmiljøet en stund, men personen det gjelder fikk helt annen turnus enn hos andre. Så vi ser hn kun på felles møter. Hender vi må rette opp i den sine mangler da den jobber andre tider. 

Personen er av og på sykemeldt nå, oftere sykemeldt enn på jobb. Så det kan være årsak til oppførsel som vi ikke vet. 

Ja, jeg skjønte ikke helt dette med at den personen truet med å gi deg sparken enda vedkommende ikke var leder. Det er nok, som du sier, ting dere ikke vet. Høres ut som den personen ikke bør lære opp noen i alle fall.

Her er litt mer:

Ledere som skaper dårlig arbeidsmiljø kan sies opp for brudd på arbeidsmiljøloven.

Dommen gir en viktig prinsippiell avklaring mht. leders ansvar for å sørge for et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen, og gir en god oppummering av hvilken adferd fra ledere som vil kunne være i strid med kravene i arbeidsmiljøloven § 4-1 (1) og § 4-3 (3).

https://www.okonomiadvokat.no/post/ledere-som-skaper-dårlig-arbeidsmiljø-kan-sies-opp

• Liker 1

Her er litt mer:

Ledere som skaper dårlig arbeidsmiljø kan sies opp for brudd på arbeidsmiljøloven.

Dommen gir en viktig prinsippiell avklaring mht. leders ansvar for å sørge for et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen, og gir en god oppummering av hvilken adferd fra ledere som vil kunne være i strid med kravene i arbeidsmiljøloven § 4-1 (1) og § 4-3 (3).

https://www.okonomiadvokat.no/post/ledere-som-skaper-dårlig-arbeidsmiljø-kan-sies-opp

Lederstil som lagmannsretten legger til grunn kan medføre oppsigelse er:

Svikt i rollen som leder

Leder gir uklare beslutninger

Leder endrer beslutninger løpende

Leder spres usikkerhet blandt ansatte

Leder innkaller til uformelle møter med formål å rakke ned på andre ansatte

Baksnakkelse av underordnede generelt

Bruk av hersketeknikker som himling med øynene og negativt kropsspråk i møter.

Bruk av hersketeknikker som har ført til at ansatte har følt seg dumme og utilstrekkelige.

Utført en lederstil som gradvis har medført et dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen

Ledere som utviser psykopatiske trekk med manipulerende adferd

Ovennevnte momenter vil følgelig i fremtiden kunne bli vektlagt av arbeidsgiver ifm. oppsigelse av ledere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg skjønte ikke helt dette med at den personen truet med å gi deg sparken enda vedkommende ikke var leder. Det er nok, som du sier, ting dere ikke vet. Høres ut som den personen ikke bør lære opp noen i alle fall.

Har et vist ansvar for oss, men har ikke den autoriteten. Tidligere har hn vært sjef andre steder, så det kan vel være av gammel vane? Eller for å skremme 

AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 14.13):

Her er litt mer:

Utfordringen kan komme når f eks. leder også er eier av bedriften. Når øvrige aksjonærer / eiere er langvarige relasjoner / familie. 
Men da har de som regel større motivasjon for å ha en god kultur, jo mer fornøyde ansatte, jo bedre presterer de. 
Omdømmemessig er det også greit at bedriften har det bra internt. Men det er alltid noen som kommer og går, alltid en uenighet eller konflikt, men du skal være ganske tøff for å varsle på den som eier bedriften. 

Anonymkode: 6e71c...6d2

Utfordringen kan komme når f eks. leder også er eier av bedriften. Når øvrige aksjonærer / eiere er langvarige relasjoner / familie. 
Men da har de som regel større motivasjon for å ha en god kultur, jo mer fornøyde ansatte, jo bedre presterer de. 
Omdømmemessig er det også greit at bedriften har det bra internt. Men det er alltid noen som kommer og går, alltid en uenighet eller konflikt, men du skal være ganske tøff for å varsle på den som eier bedriften. 

Anonymkode: 6e71c...6d2

Vanskelig når eierne og styret er en sammensveiset gjeng. Allikevel ser vi at også i denne type bedrifter har det skjedd store endringer, ingen sitter  trygt. De tenker først og fremst på firmaets beste, og nå er ansatte blitt mye mer bevisst, og det stilles mye høyere krav, og de vinner frem, så bedriftene har måttet omstille seg, rett og slett fordi kostnadene blir så store. Nylig var jeg borti en sak der en av eierne måtte gå ut av daglig drift etter varsling. Men ofte ender det jo i sluttpakker. Der ansatte før bare sluttet, får de nå ganske fete sluttpakker med gode referanser. 

skreppamedleppa skrev (På 22.5.2025 den 21.52):

Jeg har nettopp lest ferdig boken "Varsling Med utgangspunkt i hehelsetjenesten

Av

Målfrid J. Frahm Jensen 

https://www.universitetsforlaget.no/varsling-med-utgangspunkt-i-helsetjenesten

Som helsepersonell har en plikt til å varsle om det er fare for sikkerhet for pasienter i følge norsk lov.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64

Den saken med Målfrid er stygg. Forferdelig stygg, på alle måter. Den er stygg sett fra de to pasientene sin side som varselet gjelder og den uverdige behandlingen de fikk, (beltelegging i 9 t hvor to av timene ble pasienten på psykiatriske lighende i sin egen urin, + en sak hvor en pasient på psykiatrisk ikke fikk gå på toalettet utenom hver hele time og var på isolasjon enda sykehuset proklamerte at de ikke brukte isolasjon... 

Den er en stygg sak når en leser gjengjeldelse og behandling Frahm Jensen fikk av sine kolleger, sin ledelse.

Saken har vært mye omtalt i media, og er omtalt som "Målfrid saken".

https://fagbladet.no/nyheter/malfrid-varslet-om-tvangsbruk-pa-den-psykiatriske-avdelingen-sa-vurderte-sjefen-a-fa-henne-innlagt-6.91.729570.48734b41b7

https://www.google.com/amp/s/www.madinnorway.org/2022/04/24-malfrid-j-frahm-jensen-en-historie-fra-innsiden-av-psykiatrien-varsling-og-kostnad/%3famp

Den eneste som har ryggen klar i den saken er varsleren Målfrid Frahm Jensen som gjorde allt rett og etter boken i denne saken.

Hun gav et intervju til media der hun kritiserte Stavanger sykehus pga de hadde 6 ganger så mye tvang enn andre helseforetak og alt for lett tydde til lettvinte løsninger som gjekk ut over pasienter. Hun skrev også et innlegg hvor hun kritiserte sykehuset for uriktige opplysninger når Stavanger sykehuset prøvde desperat å fremstå som at de hadde statestikken på sin side

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/qng280/tvangstallene-maa-presenteres-riktig

Og pga det fikk hun så mye mot seg. Men slike kritiske røster er viktig i et demokratisk samfunn hvor vi har ytringsfrihet. Det er veldig viktig!!!!

All stående applaus for de modige sterke sjelene som står opp og klatrer til topps på barrikadene  når de ser urett som går ut over de mest sårbare👏

Jeg har selv følt på mye når jeg har hørt podkaster av hun der hun omtaler saken, da jeg leste boken hennes og av foredrag jeg har vært på med hun. Jeg har følt på sinne av behandlingen av både pasienter og varsler i denne saken av systemet, mektige sykehus ansatte, kollegaer som snudde den kalde skulderen til når de burde sett et kritisk søkelys på egne rutiner.  jeg har følt på sorg og tristhet over at det skal koste så forbanna mye å snakke ut og åpent når en ser noe som er hekkende gale.

Hvorfor skal en ha mer lojalitet til sykehus, ledelse, kollegaer, systemet enn til at pasienter får en verdig og god behandling??? 

Det er helt horribelt, både at i rettstaten Norge at det gjøres så grove overtramp i psykiatrien som i de to varslingssakene, og ikke minst all den jævelskapen Frahm Jensen har måtte stå i og tålt. 

Sykehuset i Stavanger inngjekk til slutt forlik og en beklagelse til Frahm Jensen for gjengjeldelse (som også er straffbart ifølge norsk lov)  men fy faen for en respekt jeg har til den dama som taler urett midt imot.

En har en plikt å varsle etter helsepersonelloven § 17, det er en viktig lov og en lov all helsepersonell er underordnet og underrettet (selv om det virker som at mangr glemmer den loven, så lenge de kan beskytte sin egen ræv og være feige).

Jeg håper at om jeg hadde opplevd at min rettsikkerhet, min verdighet, mine rettigheter som pasient hadde vært mangelfulle og fratatt meg, at noen, en eller annen med litt ssns og samling hadde gjort sin plikt med å si ifra. Men jeg vet ikke om noen hadde vært modige nok. Det kreves en sterk person å varsle.

Jepp. Kan bekrefte at det å varsle i helse ikke er for de svake. 

Tok meg en mangeårig kamp, men jeg vant frem. Kosta svette, tårer og en del hår. Men jeg ville gjort det igjen. Vet med stor takknemlighet at det ikke er aktuelt med dagens ledelse da de er på ballen asap hvis det oppstår noe.

Anonymkode: ecf93...185

• Nyttig 1

Annonse

Trådstarter her.

Jeg ser at vi hele veien havner nedi dette hullet hvor man snakker om ideal-bedriften hvor man sparker kjipe ledere og hvor alle arbeidstakerne kan bare synge og le og spise godteri hele dagen. Jeg ser helt klart verdien av å ha noen vernede bedrifter. Men å lage barnehage-jobb til den normale voksne, det mener jeg er rett og slett demotiverende for mennesker flest.

Min mening var å snakke om bedrifter hvor man ikke bare kan bytte jobb når ting skjærer seg. 

En nevner familiebedrifter. Smale bransjer er en annen. Man er helt prisgitt de få som man kan samarbeide med, og kan ikke bare skifte jobb. 

Tenk om man for eksempel endelig har oppnådd en stipendiatstilling innen et smalt forskningsfelt og veilederen begynner å tafse, så kan man ikke nødvendigvis bare si fra om dette. Man kan ikke bare bytte jobb. Selv på verdensbasis vil det være problematisk å finne ny jobb, bare det man jobber med er smalt nok.

Jeg personlig synes det ville være kjipt å si til en kvinne som forsker på romfartsteknologi eller strålebehandling eller andre ting hvor kvinner kanskje er i mindretall, at hun heller burde begynne som lærer eller sykepleier, så slipper hun å bli tafset på.

Så det er sånne ting jeg hadde håpet å diskutere. Jeg kommer tilbake dersom vi kan det. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...